|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg syns det er kjempeekkelt å se fattigdommen rett i hvitøyet. Jeg misliker sterkt å måtte forholde meg til det så intenst. Det betyr selvsagt ikke at jeg har noen rett til å slippe det, slik det kan høres ut i den offisielle debatten i blant. Når man vil "tiggeproblemet til livs" så handler ikke det om at "huff, det er jo mer effektivt å hjelpe dem direkte der de bor" men at "jeg vil ikke se folk tigge! Det er ekkelt og ubehagelig og stygt og tar seg ikke ut. Her hos oss!"
![]() |
#63 |
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneEt poeng også er at det jo på ingen måte slik at det bare er å finne seg en jobb. Byråkratiet for å få skattekort selv for briter, polske eller spanske som ikke ser vannkjemmede ut i dress første gangen de går innom skattekontoret på Schweigaardsgate er virkelig helt vanvittig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneDet er vel ingen som mener det er spesielt enkelt å komme til Norge og skaffe seg jobb, bolig og skattekort. Enten man er rumener eller fra en annen økonomisk vanskeligstilt gruppe med begrensede språkkunnskaper i norsk (og engelsk).
![]() |
#67 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne
Nå måtte jeg gå litt i meg selv for å sjekke samvittigheten min, siden jeg er av dem som nevner at jeg gir til gatemusikanter. Men når jeg ofte blir stående og lytte når jeg går forbi gatemusikanter (gjerne sammen med ungene som liker all slags musikk), og nærmest synes det er uhøflig å bare gå videre uten å takke litt for fin underholdning, velger jeg å ha god samvittighet her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
prokrastinator
Jo, jo. Skatt Øst bør selvfølgelig oppføre seg pent mot folk. Men jeg har ikke inntrykk av at det er veldig utbredt blant Oslos tiggere å være erfarne og utdannede arbeidsfolk som stanger i veggen hos byråkratene og har jobber på hånd.
![]() |
#70 |
|
Nei, men når det er så sabla vanskelig for de som faktisk har noe ressurser og et nettverk, så blir det enda fryktelig mye vanskeligere for de uten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
prokrastinator
Javisst. Men jeg stusser som sagt over om det er konstruktiv politikk å legge til rette for at mennesker uten språkkunnskaper, lese- og skrivekunnskaper, jobberfaring, utdanning etc. skal komme til Norge for å få jobb.
![]() |
#72 |
|
Jeg tenker at det er greit å begynne med å følge de reglene som finnes.
Fra www.udi.no |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneDet er helt utenkelig at de skal få jobb her. Men det argumenteres likevel stadig med at "kunne de ikke jobbet i stedet". Det kan de ikke, ikke her, ikke i andre europeiske land (der selv det illegale arbeidsmarkedet er oversvømt) og ikke i Romania. Ingen skolegang, ingen tradisjon for lønnsarbeid.
![]() |
#74 |
prokrastinator
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg tror muligens vi snakker om to ulike ting nå. Selvfølgelig skal man følge de etablerte reglene. Men dette angår jo i veldig liten grad tiggerne?
![]() |
#76 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneIkke om man ikke kan motta beskjeder for hvordan arbeidet skal organiseres, og kommunisere med kollegaer sånn noenlunde.
![]() |
#77 |
prokrastinator
Det finnes en og annen slik jobb. Det forekommer meg svært usannsynlig at det finnes velegnede jobber f.eks i Oslo for fem hundre personer uten jobberfaring, språkkunnskap, leseferdigheter og kultur for lønnsarbeid.
![]() |
#78 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneJeg syns det er helt forjævlig hvordan Norge møter kompetente mennesker fra andre land, som både kan og vil bidra. Det gjelder både offentlige etater og arbeidsgivere og rund baut. Vi er latterlig lite imøtekommende og med lite forståelse for at det faktisk kan finnes mennesker som har noe å bidra med her hos oss.
![]() |
#79 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneHer var det veldig mye hummer og kanari i diskusjonen. Jeg er sterkt for arbeidsinnvandring, og å gjøre det enkelt for folk. Men tigging er ikke arbeidsinnvandring, det er prostitusjon uten sex. Det er nedverdigende og degraderende.
![]() |
#80 |
Borte
|
![]() Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerneBarneselgere? Hva selger de?
![]() |
|
|