Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Røyker du?
Ja 35 12,37%
Nei 248 87,63%
Deltakere: 283. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-13, 16:54   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyker du?

Nei. Jeg kjenner ingen som gjør det heller, tror jeg. Bortsett fra svigerfar. Han røyker til gjengjeld for en hel bataljon.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 16:55   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Egentlig synes jeg sånne "hvorfor gjør du det?"-spørsmål er litt festlige. Kanskje jeg skal begynne å spørre alle som spiser sjokolade jevnlig om hvorfor de gjør det? Og hvorfor alle som ikke klarer å kaste godteri ikke bare gjør det?

Du kan jo bli med meg en dag, å se selv mennesker som sitter inne i de røykfulle stuene sine, og som bruker hele dagen på å puste. Det er alt de gjør. Forstøver, innhalator, haugevis med medisiner og dyp konsentrasjon om å puste inn - og ikke minst ut. Gåturen til toalettet krever mange pauser, og alt handler i grunnen om å puste. Godteri, ja, jo, men det er faktisk annerledes med røyken.

Og jeg skal ikke nevne ventetiden på fergekaia i stekende hete, hvor det er komplett umulig å åpne et vindu for å få litt luft uten å oppleve at røyken siger inn vinduet fra alle som står utenfor bilene sine og røyker. Forferdelig uvane som i aller høyeste grad berører andre.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 16:58   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Du kan jo bli med meg en dag, å se selv mennesker som sitter inne i de røykfulle stuene sine, og bruker hele dagen på å puste. Det er alt de gjør. Gåturen til toalettet krever mange pauser, og alt handler i grunnen om å puste. Godteri, ja, jo, men det er faktisk annerledes med røyken.

Og jeg skal ikke nevne ventetiden på fergekaia i stekende hete, hvor det er komplett umulig å åpne et vindu for å få litt luft uten å oppleve at røyken siger inn vinduet fra alle som står utenfor bilene sine og røyker. Forferdelig uvane som i aller høyeste grad berører andre.

Klart jeg vet det er forskjell på røyk og godteri. At begge uvaner kan føre til store helseproblemer er fortsatt en sannhet.

Hele "alle røykere ødelegger for alle andre og er egoistiske jævler som ikke tar hensyn"-diskusjonen gidder jeg altså ikke ta flere ganger.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 17:06   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hele "alle røykere ødelegger for alle andre og er egoistiske jævler som ikke tar hensyn"-diskusjonen gidder jeg altså ikke ta flere ganger.

Jeg, personlig, er jo glad for at røykerene faktisk trer ut av bilene sine og hvert fall på den måten sørger for at barna de har i bilene slipper stanken, og jeg synes ord som "egoistiske jævler" blir veldig feil i den sammenhengen, det gjør diskusjonen lite fruktbar og fjerner fokus. Helt uavhengig av hvor hensynsfull man er som person vil røyken berøre andre skulle man tenne seg en røyk et sted hvor det er mye folk, sånn er det bare.

Jeg har ikke tall på hvor mange som røykte på Tusenfryd, røykeforbudet til tross, og jeg tror ikke disse menneskene gir beng i alle andre, jeg tror avhengigheten trumfer det meste, og man simpelthen bare må.

Gammel 29-07-13, 08:32   #5
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig synes jeg sånne "hvorfor gjør du det?"-spørsmål er litt festlige. Kanskje jeg skal begynne å spørre alle som spiser sjokolade jevnlig om hvorfor de gjør det? Og hvorfor alle som ikke klarer å kaste godteri ikke bare gjør det?

Kaste er nå en ting, du kan jo også spørre hvorfor ikke det bare kan legges i skapet til neste lørdag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 09:29   #6
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ganske nylig stoppet vi på en parkeringsplass og i bilen ved siden av satt en mann og røykte. Da lurte ungene på om det var lovlig å røyke inni biler. For det hadde ikke de sett noen gjøre før.

Her røyker mannen, men han prøver å slutte med visse mellomrom. Jeg sluttet når jeg var gravid med første og har ikke rørt sigaretter etterpå. Jeg har ikke våget meg på noe som helst av festrøyking og nå er det flere år siden jeg har kjent noe som helst sug etter det. Jeg skal innrømme at jeg gjerne vil at mannen skal slutte, men tror ikke det hjelper ham dersom jeg maser om det eller legger press på ham.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-13, 10:49   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Enig. Hvorfor gjør vi mennesker så mange dumme ting liksom? Det er jo usunt å spise seg tjukk også, indeed.

Jeg har nettopp kommet hjem fra et par uker i Paris og det verste med oppholdet var den konstante fristelsen til å røyke da så mange folk rundet meg røykte hele tiden. Folk tente seg jo en røyk overalt og tok ingen hensyn overhode, inkl. til om det var barn ved siden av.

Jeg har vært røykfri i mange år nå og ikke røykt store deler av mitt liv men jeg synes fortsatt røyk lukter godt og har stadig lyst på røyk. Tror aldri jeg vil få den antirøyk følelsen mange tidligere røykere ofte får. Men hvorfor jeg røykte? Fordi jeg likte det og synes det var godt. Hvorfor ellers? Er ikke røyk som med det meste annet, man gjør det fordi man "liker" det? Så blir man jo også avhengi av røyk, så det er desto verre å bare slutte.

Hvis det er en gruppe mennesker det er "lov" til å snakke stygt om i Norge så er det vel røykere. De blir uglesett overalt og det er rimelig legitimt å snakke skit om røykere. Men så lenge røyk er et lovlig produkt og til salgs i butikkene får folk velge selv hva de gjør. Noen mennesker spiser på seg livsstilsstkdomner og noen "røyker seg til døde" som datteren min sier. Hun var virkelig brydd av all røykingen i Paris og det kostet henne ikke fem øre å begynne og hoste og harke når folk rundt henne tente på en røyk samtidig som hun stirret stygt på de. Frekke folk liksom som sitter å røyker ute på restaurant ved siden av oss. Definitivt typisk norsk reaksjon, men det hjalp fint lite gitt .... Jeg mener man burde forby produktet i stedet for å jage vekk de som røyker eller yttligere stigmatisere folk for de valg de eventuelt måtte ta i livet. Takk og pris kan vi ikke alle være så forbaskede "perfekte" og ta alle riktige valg her i livet.

Sist redigert av Lisa : 29-07-13 kl 13:11.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 16:01   #8
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Jeg har gjort det før men sluttet for 3 år siden. Jeg har sluttet når jeg har blitt gravid men dessverre begynte jeg igjen men denne gangen har jeg klart meg, å jeg har faktisk ikke savnet det heller. Jeg kjenner en god del som røyker men dem jeg er mest sammens med i hverdagen gjør det ikke så kanskje derfor jeg ikke tenker på å savne en røyk nå å da, før var jeg sammens med en del som røykte.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 16:04   #9
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Aldri prøvd.

Mannen var festrøyker til jeg traff ham, og ba ham slutte.

Svigermor røyker, og svigerfar også (sigarillos for hans del, lukter ikke bedre akkurat)

I min familie nærmeste familie er det ingen røykere, lenger uti slekta flere eksrøykere og noen jeg ikke har nok kontakt med til å vite om har sluttet.

På jobb er det vel ingen.

Det er ikke "ingen", all den tid begge mine svigerforeldre er aktive røykere, men stort sett slett ikke mange i alle fall.

for min egen del, aldri prøvd og aldri vurdert det heller.

Gammel 28-07-13, 17:00   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det er en sannhet, men din uvane er faktisk langt verre, og fører med seg lange flere plager. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å ikke få puste.

Gammel 28-07-13, 17:27   #11
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en sannhet, men din uvane er faktisk langt verre, og fører med seg lange flere plager. Jeg kan ikke tenke meg noe verre enn å ikke få puste.

Tja, hva med dem som blir så overvektige at de ikke får puste? Synes det der blir litt snålt, selv om jeg er ganske antirøyk selv. Og spørsmål om hvorfor når man vet det er skadelig, når man er eksrøyker selv er i hvert fall snålt. Så lenge man har røykt en gang i løpet av de siste tjue årene, vet man svaret på det selv.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 18:29   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Tja, hva med dem som blir så overvektige at de ikke får puste? Synes det der blir litt snålt, selv om jeg er ganske antirøyk selv. Og spørsmål om hvorfor når man vet det er skadelig, når man er eksrøyker selv er i hvert fall snålt. Så lenge man har røykt en gang i løpet av de siste tjue årene, vet man svaret på det selv.

Jeg kan ikke huske å ha vært hjemme hos noen godterispisere for å hjelpe dem med pusten, men vi har mange, veldig, veldig mange røykere/nylig eksrøykere som trenger hjelp hver dag.

Jeg er ikke her for å peke med noen pekefinger, samtlige i denne tråden hvert fall, vet at røyking er skadelig, men jeg må innrømme at jeg forstår ikke hvordan mine kolleger som røyker kan fortsette med det når de møter så mange mennesker gjennom jobben som er i den forfatningen de er i fordi de ikke klarer å legge røyken på hylla.

Gammel 28-07-13, 19:28   #13
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke her for å peke med noen pekefinger, samtlige i denne tråden hvert fall, vet at røyking er skadelig, men jeg må innrømme at jeg forstår ikke hvordan mine kolleger som røyker kan fortsette med det når de møter så mange mennesker gjennom jobben som er i den forfatningen de er i fordi de ikke klarer å legge røyken på hylla.

Jeg kjenner en som jobber på lungeavd. og der er det maaaange av personalet som røyker. Det er sterke krefter som rår når man er avhengig av nikotin.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 18:25   #14
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stumpa røyken for (straks) tre år siden. Har ikke angret et sekund.

Gammel 28-07-13, 19:56   #15
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Men røyk er jo en avhengighet og venn. En trøst, avslapping, kos, vane, sosialt etc, muligens vanskelig å forstå som de som ikke er skikkelig hekta på rette viset. Det blir veldig viktig.

Gammel 28-07-13, 20:16   #16
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes alle som selv har usunne vaner de ikke klarer å kvitte seg med, bør tenke seg om før man bestemmer at noe er lettere eller vanskeligere å ta tak i, eller rangerer skadelige uvaner. Hvis det fantes behandling tilsvarende GBP for røykere, hadde det gitt et alternativ til de som ikke klarer å kutte røyken kun egen hjelp og selvdisiplin. Hvorfor er det å ikke klare å stoppe å spise, SÅ ulikt det å ikke klare å stumpe røyken. Begge deler demper behov.

Gammel 28-07-13, 20:31   #17
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Hvorfor er det å ikke klare å stoppe å spise, SÅ ulikt det å ikke klare å stumpe røyken. Begge deler demper behov.

Selvfølgelig er det lettere å slutte å røyke enn å slutte å overspise, spesielt på det praktiske planet. Man kan ikke slutte å spise helt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-13, 20:50   #18
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det lettere å slutte å røyke enn å slutte å overspise, spesielt på det praktiske planet. Man kan ikke slutte å spise helt.

Nei, for en del mennesker er det lettere å kutte ut ting helt enn å kutte ned. For disse er det mer vanskelig å slanke seg enn å slutte å røyke.

For andre er det lettere å kutte ned på ting enn å slutte helt. For de er det motsatt.

Det er helt meningsløst å uttale seg på noe annet grunnlag enn seg selv hvorvidt det er lettest å slutte å røyke eller gå ned i vekt. Det er ikke noe svar som er almenngyldig.

Gammel 28-07-13, 22:13   #19
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg burde selvsagt spesifisert at jeg mente at avhengighetsforholdet til røyk kan sammenliknes med det å ikke klare å la være å _over_spise, eller spise USUNT.

:minner meg selv om at jeg er på FP og ikke FB:

Gammel 28-07-13, 20:24   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Årsaken til at røyking er et så hett emne, er vel at det ikke bare er til sjenanse for røykeren, men også for omgivelsene. Jeg skjønner godt at det er vanskelig å slutte, min mor har KOLS men klarer ikke å stumpe røyken helt fordet, og hun er det mest viljesterke mennesket jeg vet om.
Men det er trist at en uvane skal gå sånn utover andre som ikke deler den uvanen. Man blir tross alt ikke syk av at en overvektig person går og tygger på en Japp på gata. Skulle ønske de der e-sigarettene var et alternativ for alle. Det hadde jo vært fantastisk ...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:15.