Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ja eller nei til OL i Oslo?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Ja eller Nei til å søke OL i Oslo
Stemmer i Oslo, stemmer JA 14 9,15%
Stemmer i Oslo, stemmer NEI 25 16,34%
Stemmer ikke i Oslo, men er FOR 20 13,07%
Stemmer ikke i Oslo, men er MOT 83 54,25%
Whatever 11 7,19%
Deltakere: 153. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-13, 13:52   #61
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ja eller nei til OL i Oslo?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Den som har, skal få, og den som ikke har, skal ikke få?

Et problem med utbygginger i forbindelse med et OL er dog at det er vanskelig å styre utbyggingen av infrastruktur og anlegg med tanke på hva som vil gagne en by/region på lengre sikt. IOCs krav har forrang og hva som er best for de to ukene med OL vil ikke alltid harmonere med hva som er best for befolkningen i byen.

Hva har Oslo nå, som Tromsø mangler? Tenker du på anleggene fra deres siste OL? Holmenkollen? Jeg tenker at om man skal bruke så mange penger, så bør det komme flest mulig til nytte, både under og etter et OL. Så mange store anlegg, hoteller, deltakerlandsby etc. i en så liten by som Tromsø? Jeg tipper det ville blitt problemer med økonomi til drifting og vedlikehold ganske fort. Oslo har iallefall en reell mulighet til å kunne utnytte dette videre. Dessuten ønsker jo Oslo-OL og gjenbruke en del av fasilitetene som ble bygd til OL på Lillehammer. Det finnes grenser for hvor mange ubrukte bob-baner vi skal ha stående i dette landet også, en holder i massevis.

Gammel 22-08-13, 13:55   #62
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så litt sånn "what the hell, det er jo ikke som om vi ikke har råd til det!"

Hvorfor har vi da ikke råd til skikkelig bemanning i barnehagen, lurer jeg på.

(Jada, jeg vet det ikke er så enkelt, men lell.)

Gammel 22-08-13, 20:26   #63
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

I mot. Koster for mye. Da kan de heller bruke pengene på å holde barneavdelingen her oppe å gå.

(Og jada, jeg vet det er forskjellig budsjett m.m., men jeg er furt.)

Gammel 22-08-13, 20:59   #64
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

For, men jeg får ikke stemme så det spiller ikke noen rolle hva jeg mener.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 21:51   #65
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Stemmer ikke i Oslo men er mot.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 22:03   #66
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NEI - NEI - NEI.

Ski-VM var ille nok.

Og nordmenn er selvgode nok fra før.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 22:39   #67
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og så litt sånn "what the hell, det er jo ikke som om vi ikke har råd til det!"

Jeg er så satt ut!

Her har vi hatt den ene tråden etter den andre om at det er egoistisk å jobbe deltid. Men å arrangere et OL for at tildels smale idretter (bob, anyone?) skal få oppgraderte eller nye anlegg, DET har vi råd til? DET skal vi bruke penger på? Jeg er himmelfallen.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 22:46   #68
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg er så satt ut!

Her har vi hatt den ene tråden etter den andre om at det er egoistisk å jobbe deltid. Men å arrangere et OL for at tildels smale idretter (bob, anyone?) skal få oppgraderte eller nye anlegg, DET har vi råd til? DET skal vi bruke penger på? Jeg er himmelfallen.

Kanskje vi kan sette alle deltidsarbeidere til å bygge bob-baner? Opptil flere fluer i en smekk.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 22:56   #69
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Kanskje vi kan sette alle deltidsarbeidere til å bygge bob-baner? Opptil flere fluer i en smekk.

Atte, båbb har jo allerede kjelkebakke!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-13, 23:05   #70
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

NEI - NEI - NEI.

Ski-VM var ille nok.

Gammel 22-08-13, 23:23   #71
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke stemt. Personlig er jeg knekkende likegyldig, jeg er gammel nok og hadde anledning til å dra på OL på Lillehammer, men gjorde det ikke. Jeg er veldig lite interessert i sport.

Men jeg tror nok ikke det blir slik at pengene vi (Norge) sparer på å ikke arrangere en vinter OL (Vinter OL? Skal det være stor V?) går til barnehager etc. Jeg er hellig overbevist om at økonomien ikke fungerer slik.

Vet lite om gjenbruk, men er klar over at en del store idrettsarrangementer legges til Lillehammer enda på grunn av hallkapasitet (NB! Erfaring fra en idrett)

Gammel 23-08-13, 00:20   #72
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er veldig delt i synet på OL i Oslo. Blir det OL vil det sannsynligvis fremskynde en prosess i nabolaget som jeg virkelig ønsker og som vil bety mye i nærmiljøet her hvor jeg bor (støy, forurensing, tungtransport). Samtidig synes jeg det er vannvittig mye penger.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 00:33   #73
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Om vi skulle hatt OL, ville Oslo-regionen vært det rette valget i hvert fall - bl.a. med gjenbruk og modernisering av anlegg fra 94, samt en viss spredning i regionen.

Å skulle ha OL i Tromsø er ren galskap (og nei, det har ingenting å gjøre med å være "Oslo-tilhenger" - jeg er nordfra...). Om man skulle noe lengre nord måtte evt. Trondheim ha vært det nordliste "forsvarlige" alternativet.

Jeg er imidlertid redd at kostnadene for et OL i Oslo ville blitt større enn hva man fikk ut av det, og det er viktigere investeringer som må gjøres. Bare byråkratiet rundt et nytt OL i Oslo nå ville vel vært tilsvarende hva OL i Lillehammer kostet den gang...

Gammel 23-08-13, 01:25   #74
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Å skulle ha OL i Tromsø er ren galskap (og nei, det har ingenting å gjøre med å være "Oslo-tilhenger" - jeg er nordfra...). Om man skulle noe lengre nord måtte evt. Trondheim ha vært det nordliste "forsvarlige" alternativet.

Hvorfor det egentlig? De fleste av både utøvere og publikum må reise for å komme dit OL er uansett, og Oslo eller Tromsø...det e er et par timer forskjell hva flytur angår. Dessuten så har de vel sikrere snøforhold i nord.

Men jeg er i mot. Veldig kjenner jeg.

Å arrangere OL koster veldig store summer. Summer som vi i dette landet sårt trenger andre steder, og som vil gi en mer langsiktig gevinst. Jeg er fullstendig klar over at vi snakker forskjellige budsjetter, men penger kan flyttes. Jeg tenker vel akkurat nå mest på eldreomsorgen, og at der trengs det store, og helt sikkert dyre, endringer til.

Så nei, dropp OL i Norge nå.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 06:19   #75
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Hvorfor det egentlig? De fleste av både utøvere og publikum må reise for å komme dit OL er uansett, og Oslo eller Tromsø...det e er et par timer forskjell hva flytur angår. Dessuten så har de vel sikrere snøforhold i nord.

Vil anta at det går på flere ting (NB! Ingen peiling på sport)
1) Hvor mye eksisterende infrastruktur er det i området
2) En del fysiske forutsetninger for å bygge infrastrukturen (tenk her på Trondheim hvor tunellen gjennom Møllenberg måtte gjennom et område med kvikkleire. Og om du husker det; tunellen for hurtigtoget mellom Oslo og Gardemoen)
3) Hvordan man ser for seg at infrastrukturen skal gjenbrukes, og er her det nok Oslo som - på grunn av befolkningstettheten - som er en definitiv vinner.

Og som sagt: Alle som snakker om alderhjem og barnehager - det er ikke slik at disse pengene spiser av den potten, eller går inn i den potten hvis det ikke blir OL i Norge. Dette er akkurat på samme måte som operabygget ikke har gjort noe fra eller til i forhold til andre ting i Oslo. Noe av problemet med alderhjem, helse, skole etc er vi kan kaste uendelig mye penger inn i disse tingene - og fremdeles ikke være garantert en gevinst. Jeg vil jo si at for skolen sin del (hurra! Jeg lager en skoletråd! Her på FP er vel dette likestilt med å hitle tråden ), så er det den enorme byråkratiseringen, rapporteringsvelde, dokumentasjonsplikten ett like stort problem som manger på penger. Og det er enda flere ting.

Gammel 23-08-13, 15:05   #76
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Alle som snakker om alderhjem og barnehager - det er ikke slik at disse pengene spiser av den potten, eller går inn i den potten hvis det ikke blir OL i Norge.

Hva i alle dager mener du med en slik påstand?

Jeg aner ikke hvordan man budsjetterer når det gjelder å arrangere et OL, men jeg er pinlig klar over at pengene må komme et eller annet sted fra. Enten kan pengene komme helt utenfra gjennom sponsorer, TV-rettigheter og lignende, eller så kan de komme fra AS Norges pengepott. Slik situasjonen ser ut nå, så er det ut til at det er sistnevnte som kommer til å skje. Da kan jeg informere deg om at pengepotten blir mindre om man bruker penger derifra for å betale et OL. Da er det også mindre penger å bruke på andre ting. Som for eksempel skole, barnehage, aldershjem, og så videre.

Gammel 23-08-13, 15:15   #77
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Det er jammen et undervurdert argument.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 15:23   #78
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg var for OL i Tromsø, og i mot OL i Oslo.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 15:43   #79
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hva i alle dager mener du med en slik påstand?

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare meg tydeligere enn jeg allerede har gjort. Poenget er at det eksisterer penger (det er jo dette hele oljefond debatten dreier seg om), så hvis det blir bevilget statlige penger til et OL vil det ikke de pengene gå ut fra penger som allerede er budsjettert til andre formål.

Og angående populæretorikk: Det er jo typisk å sette grupperinger opp mot hverandre som om de skulle kjempet om samme pengene. Men det er ikke slik det er: Det er ikke slik at hvis vi ikke gir u-hjelp så vil bevilgningene til helse nødvendigvis øke.

Når det er sagt: For min del, ikke noe OL. (men det er bare på grunn av manglende sportsinteresse, jeg har ikke fulgt med på noe heller i nyhetene. Den homohetsen fra Russland har jeg fått med meg, men bare knappest)

Gammel 23-08-13, 17:44   #80
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare meg tydeligere enn jeg allerede har gjort. Poenget er at det eksisterer penger (det er jo dette hele oljefond debatten dreier seg om), så hvis det blir bevilget statlige penger til et OL vil det ikke de pengene gå ut fra penger som allerede er budsjettert til andre formål.

Kanskje det er jeg som er utydelig. La meg forsøke på nytt.

AS Norge har en begrenset mengde med penger. Denne mengden med penger bestemmer politikerne hvordan de skal forvalte. Det er penger vi kan sies å ha "på bok" (Statens pensjonsfond - ofte omtalt som "Oljefondet") samt penger som kommer inn hvert år i form av skatter, avgifter og andre inntekter. Til sammen er dette de pengene AS Norge har å bruke av for å få AS Norge til å gå rundt fra dag til dag, samt sikre at også framtidige generasjoner skal ha noe å leve av.

Hvis man bruker opp mot 40 milliarder (jeg så en plass at budsjettet var på 37,5 milliarder - før sprekk), så må de pengene hentes fra et sted. Det betyr at mengden penger som AS Norge har å bruke av reduseres med 40 (eller så) milliarder.

Hadde jeg følt at det var viktige ting å bruke penger på, så hadde det vært så sin sak. Men dette bare ER ikke viktig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.