|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Å administrere en snømåkeordning i en stor norsk bykommune etter behovsvurderinger er en STOR jobb. :btdt:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg kjenner mange og har jobbet som det selv. Det forhindrer meg ikke i å tenke at flere hender er et gode, og siden mottakere av sosialstønad er en meget uensartet gruppe er jeg overbevist om at det finnes flere der ute som kan egne seg godt.
|
|
|
#3 |
|
Borte
|
Men hvorfor kan man ikke tilby dette som rene arbeidsplasser da? Når det vitterlig er arbeid som skal utføres.
|
|
|
#4 |
|
|
Fordi de fleste kommuner, med unntak av Åmli, har måttet skjære ned på andre poster i budsjettet fordi sosialstønad spiser av budsjettet.
|
|
|
#5 |
|
Crazy Cat Lady
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingHvorfor i all verden skulle bedrifter/foretak/institusjoner osv gidde å ansette folk i full lønn når de kan få en utplassert naver til å gjøre samme jobben på statens regning?
|
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingHva med å tenke god gammeldags snømåking med spade? Hva med å tenke supplement til det som allerede er der ute, og ikke kjøre frem "sosial dumping" som argument.
|
|
|
#7 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Klart hun kan. Men hvem skal administrere det? Hvem skal Knut si fra til at han trenger hjelp, og hvem skal sende Marte til Knut og hvem skal Knut si fra til hvis Marte ikke dukker opp - eller gjør en dårlig jobb?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Hvorfor behovsprøve? Hvorfor ikke sette kriterier:
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingnoen: Det var Røverdatter som mente det var drittjobber. Jeg gjør ikke det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Borte
|
I artikkelen sto det da ingenting om barnehageassistent. Søppelplukking var nevnt sammen med flyttehjelp og vedhugging. Og jeg trodde det kom greit fram at jeg la frem tankene til folk flest om at dette var drittjobber, og ikke at jeg selv mener det. Det skal jeg dog ta min kappe, for tonen i innlegget kan alltid leses bokstavelig og det er fort gjort å glemme når tonen er sarkastisk inni mitt hode.
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingBarnehager og annen jobb med mennesker må kun brukes der personen er egnet tenker jeg.
|
|
|
#12 |
|
Borte
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingManuell snømåking med spade er forresten en skikkelig drittjobb.
|
|
|
#13 |
|
This is normal!
|
Og i Oslo kan man f.eks. leie inn Mini snø- og graveservice AS til å gjøre jobben for seg.
|
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingForøvrig synes jeg aktivitetskrav er veien å gå, men jeg tenker at unge som mottar sosialhjelp bør ha et planmessig tilbud som kan hjelpe dem inn i det virkelige arbeidslivet. Jeg tenker at en aktivitetsordning krever organisering og oppfølging - deter virkelig ikke så enkelt som at man kan sende en hær av sosialhjelpsmottakere ut med spader og feiekoster og forvente at det skal løse et problem.
|
|
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingRøverdatter:Jeg har aldri sagt eller tenkt at dette er drittjobber, men det er uten tvil jobber som man kan gjøre uten veldig mye utdannelse og der det burde være relativt lett å gå inn som "en ekstra hånd" i mangel av et bedre uttrykk. Jeg har brukt litt tid på å skrive innlegg i denne tråden, og jeg blir ganske sur over at det eneste du får ut av det er "la nå sosialklientene gjøre drittjobbene for oss!" Jeg har heller ikke sagt at jeg ikke synes barnehageassistent er en ordentlig jobb. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Borte
|
Sosial dumping er aldri OK i mine øyne.
|
|
|
#17 |
|
This is normal!
|
Hvis de ikke får tarifflønn, er det sosial dumping. Men det skal de vel ha når de jobber i Norge?
|
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Jepp, det har de nok, i de fleste tilfeller. Jeg synes likevel det lukter sosial dumping lang vei når vi har enkelte yrker det rett og slett er utenkelig for en nordmann med respekt for seg selv å ta. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Hvilke yrker er dette da? Dersom disse yrkene faktisk finnes, og vi setter sosialstøttemottagere til å utføre dem, vil det i hvert fall ikke øke statusen for de som arbeider med dette "på ordentlig".
|
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
I motsetning til den ikke-fungerende ordningen vi har i dag, mener du?
Store deler av renholdsbransjen. Store deler av hotel-og restaurantbransjen. F.eks. (Jeg bor i en by, det er mulig det ikke er så utbredt på mindre steder.) Jeg tror det vil øke statusen på sikt om nordmenn også kommer tilbake i disse jobbene (for det var jo OK å gjøre dem om man ikke går så fryktelig mange år tilbake i tid). I tillegg vil det være bra for integreringen- at ikke innvandrere jobber isolert fra nordmenn. |
|
|
|
![]() |
|
|