Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Aap-navere igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-08-13, 10:55   #1
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Aap-navere igjen

http://www.adressa.no/nyheter/politi...cle8169553.ece

Man tjener mer på å være "naver" enn på å jobbe påstås det. Kan det virkelig stemme? Min ene sønn er en såkalt "naver", og har utbetalt 9000 kroner i måneden. Han er psykisk syk, ikke akkurat velfungerende, han trenger hjelp med det meste. Hjelperen er meg.

Hvis det er mer lønnsomt å nave enn å jobbe, med den lønnen er ungdom utrolig dårlig betalt.

Jeg har også en sønn på 17 år, som jobber deltid. Han har 109 kr timen nå, går opp til 145 når han fyller atten. Hvis han jobber fulltid vil han da ha en månedslønn på ca 23000. 277000 i året. Nesten tre ganger så mye som min mellomste sønn. Og så skulle det lønne seg å nave?

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 11:08   #2
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Aap-navere igjen.

Hvis jeg går over på AAP etter jul så får hvert fall jeg et veldig drastisk kutt i lønna mi.

Gammel 31-08-13, 11:08   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har sønnen din ung ufør-tillegg? Hvis ikke må han søke om det. Det er en digresjon, men.

Jeg tror at det for noen kan lønne seg å motta AAP + ung ufør-tillegg, i hvert fall de også får supplerende sosialstøtte i tillegg. Ei jeg kjenner har det slik, og hun får hele husleien sin dekket, og sitter igjen med rett over 12.000,- kr til forbruk (mat, telefonregning og fritid) hver mnd. Hadde hun begynt å jobbe ville hun betalt mye mer skatt og måttet dekke husleie sin selv.

For de som har ingen tidligere inntekt, og ville måtte starte i et lavtlønnsyrke og i deltidsjobb, er det ikke så rart eller utenkelig at det vil lønne seg å motta AAP. På kort sikt altså.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 11:15   #4
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

For de som har ingen tidligere inntekt, og ville måtte starte i et lavtlønnsyrke og i deltidsjobb, er det ikke så rart eller utenkelig at det vil lønne seg å motta AAP. På kort sikt altså.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 12:42   #5
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har sønnen din ung ufør-tillegg? Hvis ikke må han søke om det. Det er en digresjon, men.

Jeg tror at det for noen kan lønne seg å motta AAP + ung ufør-tillegg, i hvert fall de også får supplerende sosialstøtte i tillegg. Ei jeg kjenner har det slik, og hun får hele husleien sin dekket, og sitter igjen med rett over 12.000,- kr til forbruk (mat, telefonregning og fritid) hver mnd. Hadde hun begynt å jobbe ville hun betalt mye mer skatt og måttet dekke husleie sin selv.

Hvordan går det an å få alt det der? Supplerende sosialstøtte? Husleie dekket?

Gammel 31-08-13, 12:21   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aap-navere igjen

Jeg kan si at å kutte lønnen sin ned til 66% merkes økonomisk Alt, som f.eks. studielån, skal fortsatt betales. Forsikringene jeg har utbetales det også kun en lav, symbolsk sum fra, siden den rødgrønne regjeringen har bestemt at ansatte i det private ikke skal få motta sine forsikringer (kun de i staten) - med uttalelsen "det skal ikke lønne seg å være syk". Vi priser oss lykkelige over at min mann tjener godt.

Når det er sagt så er det slik det er, og jeg kan ikke gjøre noe med at jeg har vært så uheldig å bli kronisk syk. Jeg er glad for at vi har et sikkerhetsnett her, og jeg er takknemlig for at det er rom for meg i samfunnet selv om jeg er syk.

Gammel 31-08-13, 12:56   #7
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg kan si at å kutte lønnen sin ned til 66% merkes økonomisk Alt, som f.eks. studielån, skal fortsatt betales. Forsikringene jeg har utbetales det også kun en lav, symbolsk sum fra, siden den rødgrønne regjeringen har bestemt at ansatte i det private ikke skal få motta sine forsikringer (kun de i staten) - med uttalelsen "det skal ikke lønne seg å være syk". Vi priser oss lykkelige over at min mann tjener godt.

Når det er sagt så er det slik det er, og jeg kan ikke gjøre noe med at jeg har vært så uheldig å bli kronisk syk. Jeg er glad for at vi har et sikkerhetsnett her, og jeg er takknemlig for at det er rom for meg i samfunnet selv om jeg er syk.

Studielån i Lånekassen har man rett til betalingsutsettelse for så lenge man går på AAP, også hvis man har overskredet grensen på 3 år som man kan få betalingsutsettelse. Og så kan man søke rentefritak i etterkant, som gjør at man ikke taper på å be om utsettelse.

Gammel 31-08-13, 12:31   #8
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husk å søke om rentefritak hos lånekassa på grunn av AAP, IzziCreo. Det kan kun gjøres i ettertid, men det hjelper jo litt likevel.

Gammel 31-08-13, 20:49   #9
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Husk å søke om rentefritak hos lånekassa på grunn av AAP, IzziCreo. Det kan kun gjøres i ettertid, men det hjelper jo litt likevel.

Hmm...hva mener du her?

Gammel 01-09-13, 15:33   #10
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ItsOnlyMe, her.

Hmm...hva mener du her?

Du kan faktisk søke om rentefritak tre år bakover i tid.

Gammel 01-09-13, 15:35   #11
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Men jeg undres, unge som aldri har vært i jobb, men som får AAP på grunn av sykdom kan da umulig få så mye stønad at det vil lønne seg å ikke jobbe? Ikke bli frisk. Jeg tenker da enslige unge uten barn.

Gammel 01-09-13, 18:03   #12
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Minstesatsen er rundt 650 kr pr dag, det utbetales for 5 dager pr. uke. Hvis de er i tiltak (ikke behandling) får de også dekt reise til og fra tiltaket. Vet ikke hvor høy lønn som er vanlig for de som er nye (og gjerne uten utdannelse).

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 12:54   #13
Input

Input sin avatar

Standard

Det er den supplerende sosialstøtta som dekker husleie altså. Hvordan hun får det til vet jeg ikke, for det har jeg ikke inngående kjennskap til, men jeg vil tro at det noe med satser for livsopphold å gjøre. Uansett kan man jo søke om bostøtte.

Gammel 31-08-13, 20:20   #14
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er den supplerende sosialstøtta som dekker husleie altså. Hvordan hun får det til vet jeg ikke, for det har jeg ikke inngående kjennskap til, men jeg vil tro at det noe med satser for livsopphold å gjøre. Uansett kan man jo søke om bostøtte.

Livsopphold for en enslig i de aller fleste kommuner i Norge er 5500 kr ca, og det er det man skal sitte igjen med når husleien er betalt. Alt annet man mottar, det være seg bostøtte, AAP eller barnebidrag (ikke barnetrygd, den går utenom) skal motregnes og legges inn som inntekt. Så om en person har 7000 i husleie, men 12.000 i AAP i måneden, og da 3000 feks i bostøtte fra Husbanken, så får de ikke noe i supplerende sosialstøtte i det hele tatt, bortsett fra kanskje bittelitt til strøm-utgifter dersom de er høye.

I den grad sosialkontoret godtar leilighet til 7000 til en enslig da, det kommer jo ann på...

Gammel 01-09-13, 18:17   #15
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Livsopphold for en enslig i de aller fleste kommuner i Norge er 5500 kr ca, og det er det man skal sitte igjen med når husleien er betalt. Alt annet man mottar, det være seg bostøtte, AAP eller barnebidrag (ikke barnetrygd, den går utenom) skal motregnes og legges inn som inntekt. Så om en person har 7000 i husleie, men 12.000 i AAP i måneden, og da 3000 feks i bostøtte fra Husbanken, så får de ikke noe i supplerende sosialstøtte i det hele tatt, bortsett fra kanskje bittelitt til strøm-utgifter dersom de er høye.

I den grad sosialkontoret godtar leilighet til 7000 til en enslig da, det kommer jo ann på...

Hun jeg kjenner bor i Oslo og får dekket hele husleien sin på godt over 7000.

Gammel 01-09-13, 19:52   #16
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hun jeg kjenner bor i Oslo og får dekket hele husleien sin på godt over 7000.

Ja, men det kommer jo ann på hvor man bor og hva som er normale utgifter der man bor, her i Bergen er grensa for en enslig 6333 kroner feks, mens det andre steder kan være høyere eller lavere. Selv NAV vet jo hva som er gjennomsnittspris i byene hehe.

Gammel 31-08-13, 13:12   #17
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Nyx og Input: Men er ikke det behovsprøvd ift Lånekassen? Jeg mente at man skulle ha svært lite utbetalt for få innvilget det?

Gammel 31-08-13, 13:16   #18
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Nyx og Input: Men er ikke det behovsprøvd ift Lånekassen? Jeg mente at man skulle ha svært lite utbetalt for få innvilget det?

Jeg tror ikke grensen er så lan spesielt med omsorg for barn. Jeg hadde arbeidsledighetstrygd i 2.5 mnd og fikk rentefritak for den perioden!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-08-13, 13:18   #19
LittLemen

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du finner inntektsgrensene på lanekassen.no - jeg husker ikke helt hvor grensen går, men selv tjente jeg for mye på AAP til å kunne få rentefritak.

Gammel 31-08-13, 13:24   #20
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jo, rentefritak er behovsprøvd, det stemmer. Og så glemte jeg at de ser på familiens samlede inntekt også, når de beregner om man har krav på rentefritak, da vil man jo kanskje gå over grensen hvis man har en partner som tjener godt. Men det er jo uansett bare å søke, det verste som kan skje er å få avslag, og da er man ikke noe verre av enn man hadde vært uten å søke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.