|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Aap-navere igjenhttp://www.adressa.no/nyheter/politi...cle8169553.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Aap-navere igjen.Har sønnen din ung ufør-tillegg? Hvis ikke må han søke om det. Det er en digresjon, men.
![]() |
![]() |
#5 |
Pessimistisk Optimist.
![]() Sv: Aap-navere igjen.
Hvordan går det an å få alt det der? Supplerende sosialstøtte? Husleie dekket? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Aap-navere igjenJeg kan si at å kutte lønnen sin ned til 66% merkes økonomisk
![]() |
![]() |
#7 |
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Aap-navere igjen
Studielån i Lånekassen har man rett til betalingsutsettelse for så lenge man går på AAP, også hvis man har overskredet grensen på 3 år som man kan få betalingsutsettelse. Og så kan man søke rentefritak i etterkant, som gjør at man ikke taper på å be om utsettelse.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Aap-navere igjenHusk å søke om rentefritak hos lånekassa på grunn av AAP, IzziCreo. Det kan kun gjøres i ettertid, men det hjelper jo litt likevel.
![]() |
![]() |
#9 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hmm...hva mener du her?
![]() |
#11 |
Pessimistisk Optimist.
![]() Sv: Aap-navere igjenMen jeg undres, unge som aldri har vært i jobb, men som får AAP på grunn av sykdom kan da umulig få så mye stønad at det vil lønne seg å ikke jobbe? Ikke bli frisk. Jeg tenker da enslige unge uten barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Aap-navere igjenMinstesatsen er rundt 650 kr pr dag, det utbetales for 5 dager pr. uke. Hvis de er i tiltak (ikke behandling) får de også dekt reise til og fra tiltaket. Vet ikke hvor høy lønn som er vanlig for de som er nye (og gjerne uten utdannelse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Aap-navere igjenDet er den supplerende sosialstøtta som dekker husleie altså. Hvordan hun får det til vet jeg ikke, for det har jeg ikke inngående kjennskap til, men jeg vil tro at det noe med satser for livsopphold å gjøre. Uansett kan man jo søke om bostøtte.
![]() |
![]() |
#14 |
Skrekkøgle
|
Livsopphold for en enslig i de aller fleste kommuner i Norge er 5500 kr ca, og det er det man skal sitte igjen med når husleien er betalt. Alt annet man mottar, det være seg bostøtte, AAP eller barnebidrag (ikke barnetrygd, den går utenom) skal motregnes og legges inn som inntekt. Så om en person har 7000 i husleie, men 12.000 i AAP i måneden, og da 3000 feks i bostøtte fra Husbanken, så får de ikke noe i supplerende sosialstøtte i det hele tatt, bortsett fra kanskje bittelitt til strøm-utgifter dersom de er høye.
![]() |
#15 |
|
Hun jeg kjenner bor i Oslo og får dekket hele husleien sin på godt over 7000.
![]() |
![]() |
#16 |
Skrekkøgle
|
Ja, men det kommer jo ann på hvor man bor og hva som er normale utgifter der man bor, her i Bergen er grensa for en enslig 6333 kroner feks, mens det andre steder kan være høyere eller lavere. Selv NAV vet jo hva som er gjennomsnittspris i byene hehe.
![]() |
#17 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Aap-navere igjenNyx og Input: Men er ikke det behovsprøvd ift Lånekassen? Jeg mente at man skulle ha svært lite utbetalt for få innvilget det?
![]() |
![]() |
#18 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Jeg tror ikke grensen er så lan spesielt med omsorg for barn. Jeg hadde arbeidsledighetstrygd i 2.5 mnd og fikk rentefritak for den perioden!
![]() |
#19 |
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du finner inntektsgrensene på lanekassen.no - jeg husker ikke helt hvor grensen går, men selv tjente jeg for mye på AAP til å kunne få rentefritak.
![]() |
#20 |
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo, rentefritak er behovsprøvd, det stemmer. Og så glemte jeg at de ser på familiens samlede inntekt også, når de beregner om man har krav på rentefritak, da vil man jo kanskje gå over grensen hvis man har en partner som tjener godt. Men det er jo uansett bare å søke, det verste som kan skje er å få avslag, og da er man ikke noe verre av enn man hadde vært uten å søke.
![]() |
|
|