|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Aap-navere igjenhttp://www.adressa.no/nyheter/politi...cle8169553.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Aap-navere igjen.Har sønnen din ung ufør-tillegg? Hvis ikke må han søke om det. Det er en digresjon, men.
![]() |
![]() |
#5 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Aap-navere igjenJeg kan si at å kutte lønnen sin ned til 66% merkes økonomisk
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Sv: Aap-navere igjenHusk å søke om rentefritak hos lånekassa på grunn av AAP, IzziCreo. Det kan kun gjøres i ettertid, men det hjelper jo litt likevel.
![]() |
![]() |
#7 |
Pessimistisk Optimist.
![]() Sv: Aap-navere igjen.
Hvordan går det an å få alt det der? Supplerende sosialstøtte? Husleie dekket? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Aap-navere igjenDet er den supplerende sosialstøtta som dekker husleie altså. Hvordan hun får det til vet jeg ikke, for det har jeg ikke inngående kjennskap til, men jeg vil tro at det noe med satser for livsopphold å gjøre. Uansett kan man jo søke om bostøtte.
![]() |
![]() |
#9 |
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Aap-navere igjen
Studielån i Lånekassen har man rett til betalingsutsettelse for så lenge man går på AAP, også hvis man har overskredet grensen på 3 år som man kan få betalingsutsettelse. Og så kan man søke rentefritak i etterkant, som gjør at man ikke taper på å be om utsettelse.
![]() |
#10 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Aap-navere igjenNyx og Input: Men er ikke det behovsprøvd ift Lånekassen? Jeg mente at man skulle ha svært lite utbetalt for få innvilget det?
![]() |
![]() |
#11 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Jeg tror ikke grensen er så lan spesielt med omsorg for barn. Jeg hadde arbeidsledighetstrygd i 2.5 mnd og fikk rentefritak for den perioden!
![]() |
#12 |
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du finner inntektsgrensene på lanekassen.no - jeg husker ikke helt hvor grensen går, men selv tjente jeg for mye på AAP til å kunne få rentefritak.
![]() |
#13 |
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jo, rentefritak er behovsprøvd, det stemmer. Og så glemte jeg at de ser på familiens samlede inntekt også, når de beregner om man har krav på rentefritak, da vil man jo kanskje gå over grensen hvis man har en partner som tjener godt. Men det er jo uansett bare å søke, det verste som kan skje er å få avslag, og da er man ikke noe verre av enn man hadde vært uten å søke.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Aap-navere igjenUansett om så er så får jeg litt vondt når det er økonomien som får fokus. Når det gjelder aap så er det medisinske vilkår som skal være oppfylt, det er en aktivitetsplikt knyttet til ytelsen. Jeg håper virkelig at fokuset ikke blir på om ytelser skal reduseres og hvordan. Fokuset må være hvordan de som går på ytelsen skal følges opp, hvilke krav som kan og skal stilles og hvordan vi kan bygge et system som er i stand til å forvalte og iverksette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Travelt opptatt
|
Grensene er ikke så veldig lave (231 000 gir 12 måneder fritak, 282 000 gir 1 måned fritak), og familiens samlede inntekt tas bare i betraktning i enkelte tilfeller. For AAP, sykdom og ledighet kan mannen din gjerne tjene 1 million uten at det gjør noen forskjell.
![]() |
#17 |
|
Akkurat det er jeg helt enig i, samtidig som jeg ser at aktivitetskravet i mange tilfeller er en vits. Alt for mange blir overlatt til seg selv, i mange år til og med.
![]() |
![]() |
#18 |
|
Nettopp. Det er der skoen virkelig trykker. Ved å sette inn ressurser på oppfølgingen tror jeg man i sum sparer samfunnet for mange utgifter. Samtidig ser man også at det er et skrikende behov innen psykiatrien, spesielt for barn og unge. Hadde man satt inn ressurser tidlig nok hadde det vært betydelig færre som hadde fylt de medisinske vilkårene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Selv om du skulle jo tro, at siden målet for de fleste er å sørge for seg selv, så skulle det ikke være nødvendig at andre sitter over dem som hauker for å passe på at de tar tak i egen situasjon. Jeg synes det er skummelt at det virker som om så mange må trues og gjetes til å sette det ene beinet foran det andre...
![]() |
#20 |
Pessimistisk Optimist.
Mange må sikkert det, men noen, som min sønn må ha hjelp. Siden han er så ung vil de ikke gi ham uføretrygd. Ergo skal han inn på ulike tiltak, hvor han må stå på venteliste i forhold til muligheter for å komme i aktivitet, og siden han fungerer dårlig rykker han stadig bakover i køen. Og de han skal ha behandling hos vet ikke hvordan han skal behandles. Og attpåtil skal han ha dårlig samvittighet fordi han får støtte og er en naver. Ikke alle kan ta seg sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|