|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg har jobbet snart 15 år i indre "verste" øst hvor det ikke er trygt å være på kveldstid og det gir meg visse fordommer mot de som vanker her på kvelden. Det har bare blitt verre og verre. Generelle fordommer mot de som bor på Østkanten har jeg ikke. Jeg har bodd både i indre Øst og beste vest i mange år og tror nok ikkejeg noensinne vil flytte tilbake til indre øst, men er ikke snobb og kunne gjerne bodd i hyggelige oppvekstmiljøer på Østkanten, men nå har vi slått rot i Bærum øst. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?
Jeg er litt der også. For meg er "østkanten" i hovedsak "indre Oslo øst", og ikke dalstrøka østenfor. Etter å ha jobbet på Oslo S i halvannet år snart er fordommene mine nokså bekreftet dessverre, det føles ofte utrygt å gå rundt der nede på dagtid når nødvendige ærender må utføres: Det er tigging, tildels aggressiv, det er mye politi og vakthold som for meg understreker behovet for denslags, generelt mye "lurvete" folk, synlig åpenbar psykiatri og butikktyverier på høylys dag. Og så synes jeg folket er mer uhøflige straks jeg skal på offentlig transport i retning øst derfra enn det jeg er vant til "hjemme" - ikke køkultur, folk dytter og trenger seg forbi og lukter dårlig og respekterer ikke privatsfæren, og gjør at jeg ikke føler meg like trygg og komfortabel som jeg gjør på T-banen hjem og på det lokale kjøpesenteret der folk oppfører seg forutsigbart. :sart:
|
|
|
|
#4 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Tallulah, den sjakkrutede BMW en var skyting mot bil en sen ettermiddag, og drap, i Hausmannsgate.
|
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Men Tjorven, selv om det skjer over alt så er det jo dessverre en opphoping spesielt rundt nedre Akerselva, med mye narkotikasalg og tilliggende herligheter, som gjør at det er veldig mye vanligere med vold, særlig med våpen, i de områdene.
|
|
|
#6 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Og det er nettopp der har jeg gått på jobb i 15 år, og det er blitt helt j...g. Og det kan ikke sammenlignes med resten av østkanten. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Ja, om folk tenker at det gjelder alt øst for elva så er jo det temmelig idiotisk.
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Nettopp det er poenget mitt. Det finnes små avgrensede områder som er mer utrygge, men Østkanten er et rimelig mangfoldig sted. Ikke alle ser det.
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg bor i nærheten av både Nordre Gravlund og Sandaker og må si at jeg oppfatter begge de stedene som trygge, selv om det har skjedd et drap der, altså. Det var målrettede drap, og ikke akkurat vill skyting. At det ene skjedde på Sandaker var jo fordi mordofferet skulle på jobb der, ikke fordi det er et veldig belastet strøk.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Den syns jeg var litt unfair, Njulaif. Hvordan beviser framsnakking av østkanten at man er fordomsfull mot vestkanten?
|
|
|
#11 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Så fin tråd, Tallulah! Eg bur på østkanten og er glad i nærmiljøet mitt og liker den blanda demografien i Groruddalen. Og har veldig få fordommar for østkanten generelt, men det hender eg opplever ting som får meg til å tenke at eg skjønner kor stereotype forestillingar om folk på østkanten kjem frå. Men det som går på folk og adferd, er jo snakk om einskildpersonar som oppfører seg stereotypt, ikkje "alle" som er slik. Eg trur eg legg betre merke til folk som oppfører seg og snakker som typisk vestkantfolk på CC Vest og folk som oppfører seg og snakker som typisk østkantfolk på Linderudsenteret. (Men er det ikkje slik at ein snakker om Oslo Øst og Oslo Vest i dialekt-samanheng? Eller er det eg som roter nå?)
....og likevel er det 59% elevar med anna morsmål enn norsk og samisk på Sinsen skule og 5,9% på Disen, i 2012. Eg ser ikkje heilt at desse områda er demografisk like, eigentleg.
|
|
|
|
#13 |
|
villende
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Disen, Grefsen, Kjelsås og Maridalen regnes vel teknisk sett som "Oslo nord", og kan derfor lene seg tilbake og smile lett overbærende mens østkanten og vestkanten barker sammen. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg skjønner godt at man kan få nok om msn føler ting er tett på altså. Det skal jo føles trygt å sende ungene alene til skolen. Jeg har hatt et par jobber hvor jeg har vært nødt til å forholde meg til baksiden av narkomane og det har gjort det vanskelig å se sykdom framfor viljestyrt oppførsel.
|
|
|
#15 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet at Vaterland ikke er representativt for andre Oslo bydeler. Jeg jobber i hovedsak dagtid, med noe kveldsarbeid. Plages overhodet ikke på dagtid, bortsett fra noen ubehagelige syn, men det tåler jeg etter alle årene i området. Ser fram til å handle grønnsaker på Grønland og noen gode cafeer.
|
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Jeg har jo bodd såvidt på østkanten selv, i Damstredet (bygård, ikke trehusene), som vel hører til Hammersborg? Det føltes mest som sentrum, da, men du skal ikke mange meterne østover før det er reelt øst.
|
|
|
#19 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Det er jo øst for elven? Mener du at Møllergata ikke øst heller?
|
|
|
#20 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvilke fordommer har du mot østkanten?Når jeg ser på dette kartet, så bodde jeg faktisk 30 m inn på vestkanten, ja.
|
![]() |
|
|