Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-13, 15:16   #1
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å mislike Halloween litt?

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Haha, gærninger!

Hvilken dingsebutikk er best for sånne billige effekter forresten? Er Nille greit? Fake spindelvev and such? Og innpakka godis? Hvor mye godis må jeg kjøpe? Hvor mye godis deler dere ut til hver?

Nille funker. men eBay er bedre, så neste år må du starte før - så du kan skilte med gravsteiner i hagen og sånn.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 15:14   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker forøvrig at alle som ikke liker det får rikelig støtte på sosiale medier og i avisenes kommentarfelt i dag.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 31-10-13, 15:15   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tenker forøvrig at alle som ikke liker det får rikelig støtte på sosiale medier og i avisenes kommentarfelt i dag.

Men jeg vil ikke være i bås med de surmagede folka i kommentarfeltene, som er motstandere av alt som er annerledes moro enn da de var små!

Gammel 31-10-13, 15:20   #4
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men jeg vil ikke være i bås med de surmagede folka i kommentarfeltene, som er motstandere av alt som er annerledes moro enn da de var små!

Nemlig. Så hva velger du, da? Knask eller knep?

Gammel 31-10-13, 15:23   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

DET skjønner jeg godt. Og den facebook-gruppen "Vi som vil ha julebukk i stedet for Halloween" er intet mindre enn puteflau. Jeg er sikker på at det er de samme folka som legger ut sånne lister om at de kjørte uten bilseler og datt ned fra trær ustanselig gjennom hele barndommen og likevel mener at det gikk bra med dem som melder seg inn i gruppa. Er litt fristet til å tenke mitt om hvor bra det egentlig har gått med dem.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 15:27   #6
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

DET skjønner jeg godt. Og den facebook-gruppen "Vi som vil ha julebukk i stedet for Halloween" er intet mindre enn puteflau. Jeg er sikker på at det er de samme folka som legger ut sånne lister om at de kjørte uten bilseler og datt ned fra trær ustanselig gjennom hele barndommen og likevel mener at det gikk bra med dem som melder seg inn i gruppa. Er litt fristet til å tenke mitt om hvor bra det egentlig har gått med dem.

Åh. Jeg gremmes.

Gammel 31-10-13, 15:31   #7
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

.. "Vi som vil ha julebukk i stedet for Halloween" er intet mindre enn puteflau. Jeg er sikker på at det er de samme folka som legger ut sånne lister om at de kjørte uten bilseler og datt ned fra trær ustanselig gjennom hele barndommen og likevel mener at det gikk bra med dem som melder seg inn i gruppa...

Det ER definitivt dem, de som vil ha Jul i Skomakergata på barne-tv. Vurderer å lage en gruppe med samme logikk; "Vi som vil feire 17. mai og ikke julaften" (En festdag i året får da holde LENGE!), "Vi som ikke brukte sykkelhjelm og døde i trafikken på 70-tallet". Dere kan sikkert komme på noen bedre grupper, så del.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 15:24   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bedre å være surmaga her, i trygge omgivelser hvor folk bryr seg om deg.

Gammel 31-10-13, 15:14   #9
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og vi får ikke så mange barn på døra heller, tror den lange, mørke oppkjørselen vår og den knirkende gamle porten skremmer dem bort, tross gresskar på trappa og lys i portlampen.

-> masse godterirester til meg!

Gammel 31-10-13, 15:42   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg digger å få barn på døra, og bor dessverre slik til at det kommer alt for få. Jeg liker tanken på å kle seg skummelt for å skremme det onde vekk. Jeg synes de små i nabolaget er hysterisk søt-skumle. Jeg liker å lage til for ungene, både selskap, pynting av hus og laging av kostymer, men da må jeg ha tid til det, ikke at det kommer på toppen av alt annet jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke rekker å gjøre skikkelig (og litt sånn er det i år, dessverre). Jeg liker å gjøre ting skikkelig, så når halloweenfeiringa først er kommet for å bli kan jeg like gjerne gjøre det beste ut av det, kjøre på for fullt og være med på galskapen. Jeg vil ikke være den som surmuler på sidelinja mens andre har det gøy. Det er livet for kort til.

Jeg FORSTÅR virkelig ikke det der med at Halloween liksom skal være en erstatning for julebukktradisjonen og en trussel mot denne. De foregår jo med to måneders mellomrom og har ikke noe med hverandre å gjøre. Ungene mine går julebukk også de! Da har de på seg noe helt annet (gamle forkler, skjørt, skaut, kofter etc) og gjør noe annet (synger) og får noe annet (julegodt og kaker i stedet for vanlig godteri). Det er vel opp til oss foreldre å holde den tradisjonen i hevd, det er vel ikke noe ungene kommer på av seg selv.

Litt sånn "Jeg liker ikke at vi skal drive og feire påske. Jeg synes tradisjonen med julefeiring er mye koseligere, og liker marsipanen mye bedre når den er formet som en gris enn når den er formet som et egg. Blot og feiring midtvinters har vi hatt siden hedensk tid, påskefeiringa er noe nymotens tull som kom med kristendommen. Ut med påska, inn med jula!".

Men det er lov å mislike halloween :raus: men bland for all del ikke julebukkene borti det!

Sist redigert av My : 31-10-13 kl 15:51.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 15:55   #11
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg liker ikke halloween og vi feirer ikke eller gir godteri til de (få) som evt måtte komme på døra.
Vi bor sånn til at det er ytterst sjelden at det kommer noen, men gjør det det forteller jeg at vi ikke feirer halloween, og så forklarer jeg dem hva slukka utelys betyr.

I følge minsten er jeg verdens verste mor, og han skal hate meg for alltid (sagt kl.07 i morges, han er sjelden blid når han vekkes).

Nr.2 er heller ikke så blid, men lot seg blidgjøre med godteri og film. Jeg tror det er godteriet som er forlokkende.

Gammel 01-11-13, 10:13   #12
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Jeg liker ikke halloween og vi feirer ikke eller gir godteri til de (få) som evt måtte komme på døra.
Vi bor sånn til at det er ytterst sjelden at det kommer noen, men gjør det det forteller jeg at vi ikke feirer halloween, og så forklarer jeg dem hva slukka utelys betyr.

I følge minsten er jeg verdens verste mor, og han skal hate meg for alltid (sagt kl.07 i morges, han er sjelden blid når han vekkes).

Nr.2 er heller ikke så blid, men lot seg blidgjøre med godteri og film. Jeg tror det er godteriet som er forlokkende.

Uff, synes egentlig dette hørtes litt trist ut. Er det noen grunn for at dere ikke er med? Annet enn at du ikke liker Halloween? Jeg skjønner jo at de barna som ikke får være med synes det er litt leit, det har blitt en stor greie. Man må ikke lage en gedigen fest, og kostyme kan man også gjøre utrolig billig. Pynte er det jo mange som ikke gjør, det er ikke noe must, men å få være med på noe de fleste andre gjør forstår jeg er viktig.

Gammel 01-11-13, 11:14   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Jeg hadde selv en far som var i prinsippet mot alt han "ikke forstod seg på" som overnatting, en del fritidssysler og hva som helst, og hadde han nå bare klappet igjen med sine egne meninger så hadde det vært greit. Men siden han ikke skjønte poenget med det, så skulle ikke vi gjøre det heller.
Og det er bare kjipforeldring altså. Jeg er fortsatt sur på ham for det. Og jeg har ikke tenkt å være sånn forelder.

Så jeg tenker heller sånn: Er det harmløst eller ei? Bør de få bestemme dette selv? Liker jeg å omgås folk som er sure og negative til ting jeg liker og som egentlig ikke plager dem? Nei.

Og selv om jeg prøver å ikke kjøre mine personlige prinsipper (som jo er noen ganger vanskelig å skille fra prinsipper som jeg mener i rollen som forelder) over på barna, så glipper det likevel noen ganger.

Men å la være å feire Halloween om barna synes det er morsomt, og om det er vanlig i venneflokken, vel, det mener jeg er å blande personlig smak med hva som er foreldring.

Gammel 01-11-13, 12:23   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Så jeg tenker heller sånn: Er det harmløst eller ei? Bør de få bestemme dette selv? Liker jeg å omgås folk som er sure og negative til ting jeg liker og som egentlig ikke plager dem? Nei.

Og selv om jeg prøver å ikke kjøre mine personlige prinsipper (som jo er noen ganger vanskelig å skille fra prinsipper som jeg mener i rollen som forelder) over på barna, så glipper det likevel noen ganger.

Men å la være å feire Halloween om barna synes det er morsomt, og om det er vanlig i venneflokken, vel, det mener jeg er å blande personlig smak med hva som er foreldring.

Jupp, enig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 12:44   #15
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde selv en far som var i prinsippet mot alt han "ikke forstod seg på" som overnatting, en del fritidssysler og hva som helst, og hadde han nå bare klappet igjen med sine egne meninger så hadde det vært greit. Men siden han ikke skjønte poenget med det, så skulle ikke vi gjøre det heller.
Og det er bare kjipforeldring altså. Jeg er fortsatt sur på ham for det. Og jeg har ikke tenkt å være sånn forelder.

Dette var veldig bra sagt, synes jeg. Jeg hadde også en far som kunne være litt slik på enkelte ting (jeg fikk f.eks. ikke gå i Speidern fordi det var en rekrutteringsinstans for militante kristne ), heldigvis mildnet han med årene og nå ler vi godt av den slags. Han hadde helt sikkert vært motstander av Halloween også, men det var jo ikke en problemstilling da jeg var barn.

Det å være en som skal definere barnas smak og følelser rundt ting synes jeg rett og slett er en litt utrivelig oppdragelsestaktikk. Ja, man kan helt klart prøve å påvirke (f.eks. snakke positivt om ting man ønsker at de heller skal bruke tiden sin på), men å si : "Nei, det får du ikke fordi det synes jeg (voksen mor på snart 33) er dumt/teit/NoeViIkkeGjørTM". Så lenge det ikke er skadelig eller til nevneverdig bryderi for folk rundt barnet, synes jeg man skal ha noen utrolig gode argumenter for hvorfor man f.eks. nekter egne barn å gå runde på Halloween om de har lyst. Særlig om det er slik at de aller fleste i omgangskretsen forøvrig deltar.

Sist redigert av Vianne Rocher : 01-11-13 kl 12:59.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:25   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig. Og det siste poenget synes jeg er kjempeviktig å prøve å lære ungene også.

Gammel 31-10-13, 15:19   #17
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gresskar, edderkoppspinn, skummel mat, fest og kostymer er gøy! Knask eller knep synes jeg ikke er noe stas i det hele tatt. Men selv om jeg alltid prøver å lure ungene fra det, så vil de jo. I år er eldste på fest, og yngste går ut med mannen og nabobarn, mens jeg skal være inne og susse på baby. Mellomste tenkte å ha med godteri hun da, slik at hun kunne dele ut litt. Men ja, det er jo lov å ikke like Halloween da! :raus:

Gammel 31-10-13, 15:30   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stellebord, her.

Gresskar, edderkoppspinn, skummel mat, fest og kostymer er gøy! Knask eller knep synes jeg ikke er noe stas i det hele tatt. Men selv om jeg alltid prøver å lure ungene fra det, så vil de jo. I år er eldste på fest, og yngste går ut med mannen og nabobarn, mens jeg skal være inne og susse på baby. Mellomste tenkte å ha med godteri hun da, slik at hun kunne dele ut litt. Men ja, det er jo lov å ikke like Halloween da! :raus:

Nåmmin!

Gammel 31-10-13, 15:33   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi som egentlig skulle ønske at det var 1978. Til evig tid.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-13, 15:34   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

"Vi som syns at barna ikke skal få mobil før de blir 25, for så gammel var jeg da JEG fikk mobil! "

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.