|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
Se resultatene: Veit du kva stuttorv eller longorv er? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
30 | 18,07% |
Har ein ide, men ikkje sikker |
12 | 7,23% |
Har høyrt orda, men veit ikkje kva det er |
1 | 0,60% |
Nei |
123 | 74,10% |
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Vokst opp på gård på østlandet og har aldri hørt ordene. Stuttljå brukte vi om den lille. Mener det var et ord for den lange også, men det var ikke langljå..
![]() |
#63 |
Unik
|
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Me seier stuttljå og ljå. Har ein hengane borte på låven. Heilt vanleg ting å kjøpe på jernvaren her hjå oss.
![]() |
#64 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Oppvokst på gård og aldri hørt ordene før. Har bare hørt ordet ljå og sigd, men hos oss ble det for det meste brukt traktor og veldig lite ljå.
![]() |
#65 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Jeg tippa pølse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Jeg er fra Nordhordland og har vokst opp med disse begrepene. Fortsatt i bruk der, særlig blant generasjonen over meg, om redskapene selv kanskje ikke er så vanlige lengre.
![]() |
#67 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Ikke i bruk i min dialekt, men jeg visste hva det var for noe, så jeg har vel plukket det opp etellerannetsted(tm). |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Ikke et ord som finnes i min dialekt. Jeg er vokst opp på gård i nord og mine besteforeldre har mange rare ord i sitt vokabular, men disse to var nye. Ljå vet jeg veldig godt hva er |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Det er jo en ljå! Langljå eller kortljå, men ljå er det. Ikke orv. Hørt maken.
![]() |
#70 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Ja, det visste jeg. Tror det er den sunnmørske bondesvigerfamilien jeg har hørt det fra.
![]() |
#72 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Flere som nevner sigd. Men det er da ikke det samme som stuttljå. Stutt/kort ljå er en vanlig ljå med kort skaft, men sigd er liten og rund i bladet.
![]() |
#73 |
sukk
Medlem siden: Jul 2008
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Jeg har aldri noensinne hørt ordene, og jeg klarte heller ikke å gjette meg til hva det var utover at noe var kort og noe var langt. Ljå vet jeg selvsagt hva er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Snøavhengig
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Jeg vet det nå, men lærte det av mannen som er fra Vestlandet, da han ødela ljåen på hytta.
![]() |
#75 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Jeg visste at det ble brukt til i forbindelse med onna eller hesjing, særlig langorv vet jeg at min mor fra vestlandsgård har brukt. Egentlig hadde jeg tippet en langrive.
Vi gjør alle så godt vi kan Og vi gjør alt feil. - No. 4 - Sist redigert av Candy Darling : 12-11-13 kl 22:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Jeg vet hva en ljå er, men aldri hørt ordet orv nei, hverken stutt eller long.
![]() |
#77 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Aldri hørt ordet. Fra by i Nord-Norge. Farfaren min brukte mye ljå da jeg var lita og jeg husker at han hadde egne benevnelser for den store og den lille, men jeg klarer ikke å huske hva de var - bare at begge sluttet på -ljå.
![]() |
#78 |
Erfaren
Medlem siden: Apr 2012
![]() ![]() |
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Kjenner begge ordene, men er vant til at stuttorv kalles ljå. Langorv var lite brukt på gården hjemme, men ble kalt langorv (eller "longorv"). |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Veit du kva dette ordet betyr?Eg er bondedotter frå sør i Hordaland, og har aldri høyrt orda før. Me seier ljå eller langljå.
![]() |
|
|