|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Her er kronikken jeg nevnte lenger oppe, for øvrig:
![]() |
#63 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?
Forskjellen er at med «reservasjonsrett» får de trenere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
villende
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg gjorde et forsøk på å balansere debatten litt lenger opp, men jeg kjenner at det blir feil for meg. Helt feil. Jeg syns en eventuell reservasjonsrett er kvinnefiendtlig og bakstrebersk, og et forsøk på å fjerne en rett til selvbestemt abort som man har, og skal fortsette å ha. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
This is normal!
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg mener at hvis dette er noe som har blitt praktisert av fastleger i mange år, er det ikke en lovendring eller "reservasjonsrett" vi trenger, men konsekvenser for de legene som ikke utfører jobben sin. Så svart-hvitt er det for meg.
![]() |
![]() |
#66 |
Panzerekstremfeminist
|
Sånn har det jo alltid vært og sånn må det være, synes jeg. Får du komplikasjoner etter et abortinngrep har alle - også de som har reservert seg mot å være med på inngrepet en plikt til å hjelpe deg. Jeg tenker at denne plikten til å hjelpe må sees uavhengig av årsaken til at noen trenger hjelp. Vi KAN virkelig ikke begynne å dele pasienter opp i grupper av verdig- og midnre verdig trengende - eller av uforskyldte og forskyldte trengende.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Epikur
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Jeg kan ikke skjønne annet enn at legeyrket - uansett hvilke spesialisering - er full av etiske dilemma og mulige liv/død-spørsmål. Hvis man synes det er vrient med etiske dilemmaer så får man bli gartner eller kokk.
![]() |
#68 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Er det realistisk at det blir opp til hver enkelt kommune? Jeg synes det er helt ulogisk at det skal være sånn. 165 ordførere sier i hvert fall nei, i følge VG.
![]() |
#70 |
Panzerekstremfeminist
|
Det er jo kommunene som har avtaler med sine fastleger, så det er jo naturlig at de må kunne bestemme hvem de vil ansette/engasjere eller ikke.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Panzerekstremfeminist
|
Ikke sant? Ergo kom Høie med forslaget om reservasjonsmulighet istedet for -rett.
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
This is normal!
|
Jeg synes dette var godt skrevet. Det skiller en del oppgaver i helsevesenet fra min. Det handler om liv eller død, og det er mange ganger det ikke er noen fasit eller en "riktig" eller "feil" måte å gjøre det på.
![]() |
![]() |
#74 |
Glamorøs
|
Ja, her er jeg også. Dette gjør meg så sint! "Nei, vi har brutt loven i så mange år vi, at nå syns vi rett og slett at det burde bli lov".
Ikke sant? Det ser man jo i Bø, men en hel haug med leger som verken vil henvise til abort eller sette inn spiral, og de andre fastlegene er fulle.
![]() |
#75 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Hvorfor er egentlig legeforeningen for?
![]() |
#76 |
Glamorøs
|
Av samvittighetshensyn. De mener at siden dette har vært gjort så lenge allerede, og da helseministeren sa at dette ville de ikke lenger tillate, så ville de ha beskyttelse i en lov som tillot dem det.
![]() |
#77 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg håper det er fordi de er nyttige idioter som ikke faktisk overskuer hvor alvorlig det er å lovfeste uthuling av retten til selvbestemt abort; i denne omgang ved å åpne for at fastleger kan trenere for abortsøkende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Epikur
|
![]() Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?Wasim Zahid skrev følgende på Facebook:
![]() |
#79 |
Mother of Dragons
|
Det er på ingen måte enighet innenfor legeforeningen at det er greit at fastleger reserverer seg mot å henvise.
![]() |
|
|