Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan man oppfatter folk på nett

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-06, 16:09   #61
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan man oppfatter folk på nett

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Det som teller mye mer er innhold i innleggene.

Min erfaring er at det ofte henger sammen.

Gammel 06-10-06, 16:37   #62
Ekkir
Bree

Ekkir sin avatar

Ekkir er litt kulEkkir er litt kul
Standard

Jeg er selvsagt enig med deg, Snipa

Og jeg har seriøst problemer med å lese innlegg hvor ord er byttet ut med smilies. Det gir meg ingenting.

Ekkir er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 16:44   #63
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det virker veldig uintelligent å ikke skjønne dialekt - enten det nå er muntlig eller skriftlig, synes jeg da... Og jeg må jo si at jeg får litt dårlig smak i munnen av hele denne tråden. På den annen side er det jo for så vidt greit at man "sier i fra" om hvilke folk man vil ha her inne.

Gammel 06-10-06, 17:11   #64
Ginger2
Naiv og Super

Ginger2 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg danner meg helt klart et inntrykk av mennesker ut fra innleggene deres, noen er morsomme, andre lyriske og noen igjen forsøker jeg tappert å lese, men må gi opp da stressnivået og frustrasjonen blir for høy(t). Disse har jeg en tendens til å ignorere senere. Jeg forsøker å gi alle en sjanse, men om de ikke klarer å bruke stor bokstav, skriver ut tankerekker som bare blir "klabb og babb" og bruker SMS språk må jeg innse at jeg ikke orker å lese innleggene videre. Disse er sikkert søte mennesker, men sett fra min høy hest er de uinteressant.

Jeg gjør meg forresten best "in person", er ikke så flink til å være morsom og interessant på nett. (og her slenger jeg på en smiley: )

Sist redigert av Ginger2 : 06-10-06 kl 17:21.
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 17:17   #65
Hønni

Hønni sin avatar

Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er sakset fra et annet forum:

Sitat:

Jeg må følge guttene opp i veien til bussen vær dag og i dag hadde ikke jeg stått der og dratt guttene unna så hadde en stor lastebil kjørt dem ned.Det er 60 hele veien ned her og jeg syntes det går fort og vi har ingen annet sted å stå heler og dem trenger ikke å legge seg så langt inn mot kanten som dem gjør,men siden dem har så stor fart så kommer dem så langt inn.Dette syntes jeg er kjempe farlig jeg kommer aldri til å la guttene gå alene så lenge det er sånn her.Det er ikke bare lastebiler som kjører fort,men mange andre også.Nå må jeg ringe til kommunen og få dem til å sette opp et skilt for dette går ikke ann.Og jeg kan kanskje snakke med skolen om dette også for vi har ikke noe gangfelt heler her og vi må over veien for å komme til buss stoppe.

Damen det her er snakk om har helt sikkert dysleksi, men jeg må jobbe for å ta henne seriøst. Det blir i tillegg for slitsomt å lese, slik at jeg kvier meg for å åpne hennes tråder. Jeg må bare innrømme det.

Mht til dialekt er det mest slitsomt åm mann skriver sånn såmm man prater blir det innmari slitsåmt å lese

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 17:21   #66
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Damen det her er snakk om har helt sikkert dysleksi, men jeg må jobbe for å ta henne seriøst.

Dette sier jo mer om deg enn om henne.

Gammel 06-10-06, 17:21   #67
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Oskarsmamma, her.

Det virker veldig uintelligent å ikke skjønne dialekt - enten det nå er muntlig eller skriftlig, synes jeg da... Og jeg må jo si at jeg får litt dårlig smak i munnen av hele denne tråden. På den annen side er det jo for så vidt greit at man "sier i fra" om hvilke folk man vil ha her inne.

Hva er det du får dårlig smak i munnen av? Jeg kan ikke se at det at folk gir et bedre inntrykk skriftlig hvis de formulerer seg godt skriftlig på noen måte kan tolkes som en melding om at det er bestemte folk man "ikke vil ha her inne". (Det kan nok tenkes at det gjennomsnittlig er større interesse for språk og formuleringsevne på dette forumet enn f.eks. på NM. Men det betyr jo heller ikke at folk som sliter med å uttrykke seg skriftlig ikke er ønsket.)

Det er litt som å si at folk som har en behagelig stemme og er flinke til å bruke stemmen og kroppsspråket, gir et bedre inntrykk muntlig enn folk som ikke gjør det. For det første er det sant, og for det andre betyr det hverken at disse er bedre mennesker, eller at man ikke ønsker å snakke med folk som f.eks. stammer eller har en talefeil.

Gammel 06-10-06, 17:22   #68
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det noen som har sagt noe annet?

Gammel 06-10-06, 17:27   #69
Hønni

Hønni sin avatar

Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt klart! Hun er sikkert en flott dame, men formulering er nå det som gir en forumbruker sin nettpersonlighet. Jeg ser henne dermed ut i fra hvordan hun skriver, og det var vel det som var temaet her?

Gammel 06-10-06, 17:28   #70
Sansa

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hva er det du får dårlig smak i munnen av? Jeg kan ikke se at det at folk gir et bedre inntrykk skriftlig hvis de formulerer seg godt skriftlig på noen måte kan tolkes som en melding om at det er bestemte folk man "ikke vil ha her inne". (Det kan nok tenkes at det gjennomsnittlig er større interesse for språk og formuleringsevne på dette forumet enn f.eks. på NM. Men det betyr jo heller ikke at folk som sliter med å uttrykke seg skriftlig ikke er ønsket.)

Det er litt som å si at folk som har en behagelig stemme og er flinke til å bruke stemmen og kroppsspråket, gir et bedre inntrykk muntlig enn folk som ikke gjør det. For det første er det sant, og for det andre betyr det hverken at disse er bedre mennesker, eller at man ikke ønsker å snakke med folk som f.eks. stammer eller har en talefeil.

Det har vel kommet ganske klart fram , for eksempel på NM, at man ikke synes noe om dialektbruk og at man ikke ønsker det på forumet. Da regner jeg vel ikke med at det er noe bedre her, hvor tross alt alle de flinke er samlet. I lys av dette blir denne tråden en form for avansert mobbing - synes jeg.

Gammel 06-10-06, 17:31   #71
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Damen det her er snakk om har helt sikkert dysleksi, men jeg må jobbe for å ta henne seriøst. Det blir i tillegg for slitsomt å lese, slik at jeg kvier meg for å åpne hennes tråder. Jeg må bare innrømme det.

Jeg synes ærlig talt at det ikke er pent å hente innlegg/utdrag av innlegg fra andre fora når meningen er å bruke innleggene som negative eksempler. Hvordan vet du at vedkommende ikke er medlem her inne også?

Uansett hvordan folk skriver eller uttrykker seg - jeg prøver alltid å tolke alt best mulig når jeg leser. Det er ikke alltid lett å forstå alle, og smilier, fargevalg, smsspråk, dialekt osv, gjør innimellom ting i beste fall vanskelig, i verste fall umulig å forstå, men da kan man jo spørre vedkommende da. Om hva vedkommende egentlig mener å si. Et høflig spørsmål tror jeg de færreste tar ille opp. Litt innsats må må legge i det, dersom man ønsker å delta i et samfunn hvor språket er den eneste kommunikasjonsmetoden. Det blir for lettvint å avfeie folk med at de skriver for dårlig - så derfor vil man ikke lese/svare på innleggene deres. Men det er nå min mening.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 17:34   #72
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er mobbing å be folk om å skrive normert norsk og la dialektuttrykkene være, så får jeg heller kalles mobber. Det finnes dem som ikke kan skrive riktig om de aldri så gjerne vil, det er så sin sak. De som derimot ikke gidder å skrive riktig får tåle å høre at andre ikke gidder å lese rotet deres.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 17:36   #73
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det har vel kommet ganske klart fram , for eksempel på NM, at man ikke synes noe om dialektbruk og at man ikke ønsker det på forumet. Da regner jeg vel ikke med at det er noe bedre her, hvor tross alt alle de flinke er samlet.

Jeg vil tro at ganske mange her ikke liker skriftlig dialektbruk eller ønsker det på forumet, nei. Hvis du synes dette er veldig fælt av oss, så får du heller bare synes det.

I lys av dette blir denne tråden en form for avansert mobbing - synes jeg.

Det står deg naturligvis fritt å synes det. Men hvis du mener at vi mobber, så synes jeg godt du kan forklare hvem du mener vi mobber, og på hvilken måte. Jeg har ikke ment å mobbe noen, og dersom noen føler seg mobbet av det jeg skriver, vil jeg gjerne vite det.

Hovedinnleggeren skriver at på nettet oppfatter hun gjerne skribenten som mer intelligent hvis vedkommende skriver godt enn hvis vedkommende skriver dårlig. Hun sier ikke at vedkommende er mer intelligent. Litt som at (mange ville være enig i at) pene og velkledde mennesker ofte blir behandlet bedre enn mindre pene og/eller ustelte mennesker. Det ligger ingen nedvurdering av mindre pene mennesker i å påpeke det, det er en observasjon når det gjelder hvordan vi reagerer på folk vi møter. (Og litt av det handler om å være klar over sine egne "fordommer".)

Dessuten har jeg enda ikke sett noen på dette forumet som skriver på dialekt, så jeg vet ikke helt hvem som skulle føle seg trakassert av at noen sier at de ikke liker å lese dialekt. (Jeg liker det ikke selv heller, for øvrig.)

Gammel 06-10-06, 17:37   #74
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Du kødder?

Enkelte dialekter er så langt borte fra min egen dialekt, nynorsk og bokmål at jeg sliter med å skjønne spesielle ord.

Jeg synes at det er uintelligent å ikke skrive slik at andre forstår dem. Dialekt er ikke et skriftspråk. Men kanskje noen har så lite å fare med at det er like greit at de ikke har så mange lesere.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 17:44   #75
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vel kommet ganske klart fram , for eksempel på NM, at man ikke synes noe om dialektbruk og at man ikke ønsker det på forumet. Da regner jeg vel ikke med at det er noe bedre her, hvor tross alt alle de flinke er samlet. I lys av dette blir denne tråden en form for avansert mobbing - synes jeg.

Dette er mere mobbing;

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 17:50   #76
Hønni

Hønni sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Jeg synes ærlig talt at det ikke er pent å hente innlegg/utdrag av innlegg fra andre fora når meningen er å bruke innleggene som negative eksempler. Hvordan vet du at vedkommende ikke er medlem her inne også?

Ja, jeg tenkte på det, men valgte likevel å gjøre det. Dette eksempelet er valgt fordi innlegget hun har skrevet er viktig og bra, men at jeg, smålig som jeg kanskje er, har vansker med å lese det. Om jeg henger ut noen er det vel egentlig bare meg selv.

Gammel 06-10-06, 18:01   #77
Sansa

Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Dette er mere mobbing;

Du mener vel mer mobbing?

Gammel 06-10-06, 18:03   #78
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du mener vel mer mobbing?

Selvsagt. Takk.

Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 18:26   #79
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg syns at Myrsnipa sette ord på noko viktig eg. Her inne er det språket vi kan skille kvarandre på, vi har ikkje hverken hårsveis, kropp eller klesstil å differensiere kvarandre på.

Dermed bruke en språket til å bekrefte eller forhåpentlig avkrefte nokre fordommar.

Og eg skal prøve skjerpe smilybruken. Spesielt denne

Gammel 06-10-06, 18:26   #80
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ble faktisk tillatt å skrive "mere" (igjen) i 2005.

Jeg synes på ingen måte at det er mobbing å si at dette er et forum hvor man er opptatt av godt språk og håper at innleggene vil holde et godt språklig nivå. Jeg har heller ingen problemer med å si at vi håper innholdet også vil være bra.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker, krangling, språk

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:10.