Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-03-14, 11:30   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: definisjon på middelklassen i Norge i dag

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Haha, din matrise var morsommere, Toffskij! Men min har bilde av fattig-Toffskij!

Den var min.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:30   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner haugevis av dem, Nenne. Ta en tur til Sola lufthavn og sitt der noen timer.

Gammel 18-03-14, 11:30   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde litt lesing å ta igjen.

Gammel 18-03-14, 11:30   #64
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så har jeg ganske brutalt avslørt at det jeg kunne om Bordieu har blitt litt utvasket, siden jeg trodde jeg fant på matrisen selv?

Ja, jeg tenkte først å spørre om du tullet, men så tenkte jeg at nei, hun må jo vite at hele den teorien er nettopp matrisebasert.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 11:32   #65
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Herlig illustrasjon, T. Jeg noterer meg at passer fint inn som DIY. Jeg henger nok litt igjen i min egen barndom som lutfattig. Lurer på hva som blir å skje med ungene våre? (Mannen min er i samme kvadrant som meg tror jeg?)

Gammel 18-03-14, 11:32   #66
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingeniører har høyere utdanning - også skal de plasseres i arbeiderklassen om de reiser til syden?

Er ikke helt sikker på hvorfor jeg blander meg inn i denne tråden - jeg er så uinteressert i å dele samfunnet inn i klasser. Spesielt i Norge, for her synes jeg det har ganske lite for seg. I andre land i Europa er det mer interessant fordi forskjellene bir så mye større.

Jeg har foreldre uten høyere utdaning men som har lest alt av kvalitetslitteratur og er oppdatert på kunst , kultur, historie og samfunn. Jeg oppdaget først at folk var opptatt av ulike samfunnslag da jeg ble voksen, og jeg er veldig glad for at dette ikke har vært viktig for folk rundt meg (med unntak av den pretensiøse moren til en venninne, som syntes hun innehadde alt som fantes av kulturell kapital i bygda, og som på overbærene, liksomvennlig vis fortalte moren min at jeg måtte ha nypussede sko når de tok meg med på en teaterforestilling. Kulturell kapital blekner så veldig om man ikke innehar en god dose sosial intelligens og respekt for andre.)

Gammel 18-03-14, 11:37   #67
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ingeniører har høyere utdanning - også skal de plasseres i arbeiderklassen om de reiser til syden?

Er ikke helt sikker på hvorfor jeg blander meg inn i denne tråden - jeg er så uinteressert i å dele samfunnet inn i klasser. Spesielt i Norge, for her synes jeg det har ganske lite for seg. I andre land i Europa er det mer interessant fordi forskjellene bir så mye større.

Jeg har foreldre uten høyere utdaning men som har lest alt av kvalitetslitteratur og er oppdatert på kunst , kultur, historie og samfunn. Jeg oppdaget først at folk var opptatt av ulike samfunnslag da jeg ble voksen, og jeg er veldig glad for at dette ikke har vært viktig for folk rundt meg (med unntak av den pretensiøse moren til en venninne, som syntes hun innehadde alt som fantes av kulturell kapital i bygda, og som på overbærene, liksomvennlig vis fortalte moren min at jeg måtte ha nypussede sko når de tok meg med på en teaterforestilling. Kulturell kapital blekner så veldig om man ikke innehar en god dose sosial intelligens og respekt for andre.)

Jeg synes det er viktig å vite hvordan samfunnet faktisk er, og så får man diskutere hvordan det bør være og så får man diskutere hvordan man kommer dit.

Men jeg tror det er greit å være klar over hvor klassedelt Norge faktisk er. Og at andre ubevisst plasserer en ut fra væremåte, interesser, yrke etc. Jeg sier ikke at det bør være sånn, bare at det er sånn nå.

Gammel 18-03-14, 11:46   #68
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det er viktig å vite hvordan samfunnet faktisk er, og så får man diskutere hvordan det bør være og så får man diskutere hvordan man kommer dit.

Men jeg tror det er greit å være klar over hvor klassedelt Norge faktisk er. Og at andre ubevisst plasserer en ut fra væremåte, interesser, yrke etc. Jeg sier ikke at det bør være sånn, bare at det er sånn nå.

Joa. Jeg husker i den forbindelse et innlegg som ble skrevet for et par år (?) siden om at klasseskillet er større en det man tror i Norge. Forfatteren av innlegget beskrev sin egen arbeiderklassebakgrunn og mente at hennes klassereise hadde vært veldig lang - og at det var vanskelig for henne å orientere seg i middelklassen, som hun nå tilhørte. Jeg husker jeg tenkte at jeg ikke kjente meg igjen i arbeiderklassebeskrivelsen hennes. Jeg har alltid tenkt at jeg er oppvokst i en arbeiderklassefamilie, men jeg er ikke så sikker lenger, om hennes definisjon av arbeiderklassen er det som gjelder. For ikke bare kunne hun fortelle at det manglet kulturell kapital og samfunnsbevissthet, det sto også dårlig til i matveien og med dannelse/høflighet. Mine foreldre har ikke høyere utdanning, men er ikke håndverkere eller industriarbeidere heller, og vi jeg er oppvokst med høy kulturell kapital, samfunnsbevissthet og et godt kosthold og har aldri opplevd det som vanskelig eller fremmed å skulle forholde meg til andre samfunnsgrupper. Men det er klart, min oppvekst har vel vært veldig middelklasse, til trodd for den fraværende høye utdanningen til foreldrene mine.

Kort sagt så opplever jeg det vel i stor grad som Polyanna framstiller det - 80% av oss er såpass like at samfunnslag ikke er noe som engasjerer meg veldig i hverdagen.

Gammel 18-03-14, 11:48   #69
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joa. Jeg husker i den forbindelse et innlegg som ble skrevet for et par år (?) siden om at klasseskilet er større en det man tror i Norge. Forfatteren av innlegget beskrev sin egen arbeiderklassebakgrunn og mente at hennes klassereise hadde vært veldig lang - og at det var venskelig for henne å orientere seg i middelklassen, som hun nå tilhørte. Jeg husker jeg tenket at jeg ikke kjente meg igjen i arbeiderklassebeskrivelsen hennes. Jeg har alltid tenkt at jeg er oppvokst i en arbeiderklassefamilie, men jeg er ikke så sikker lenger, om hennes definisjon av arbeiderklassen er det som gjelder. For ikke bare manglet det på kulturelle kapital og samfunnsbevissthet, det sto også dårlig til i matveien og dannelse. Mine foreldre har ikke høyere utdanning, men er ikke håndverkere eller industriarbeidere heller, og vi jeg er oppvokst med høy kulturell kapital, samfunnsbevissthet og et godt kosthold og har aldri opplevd det som vanskelig eller fremmed å skulle forholde meg til andre samfunnsgrupper. Men det er klart, min oppvekst har vel vært veldig middelklasse, til trodd for den fraværende høye utdanningen til foreldrene mine.

Kort sagt så opplever jeg det vel i stor grad som Polyanna framstiller det - 80% av oss er såpass like at samfunnslag ikke er noe som engasjerer meg veldig i hverdagen.

Ok.

Tilbake til debatten! :svosj:

Gammel 18-03-14, 11:50   #70
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Herlig illustrasjon, T. Jeg noterer meg at passer fint inn som DIY. Jeg henger nok litt igjen i min egen barndom som lutfattig. Lurer på hva som blir å skje med ungene våre? (Mannen min er i samme kvadrant som meg tror jeg?)

Det som er litt typisk for det norske er jo at enkle, gammeldagse ting gir høy kulturell status, Arne Næss sr sin hytte, Tvergastein, uten komfort som vann og strøm og vei men med en masse bøker makser jo totalt.

Gammel 18-03-14, 11:54   #71
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joa. Jeg husker i den forbindelse et innlegg som ble skrevet for et par år (?) siden om at klasseskillet er større en det man tror i Norge. Forfatteren av innlegget beskrev sin egen arbeiderklassebakgrunn og mente at hennes klassereise hadde vært veldig lang - og at det var vanskelig for henne å orientere seg i middelklassen, som hun nå tilhørte. Jeg husker jeg tenkte at jeg ikke kjente meg igjen i arbeiderklassebeskrivelsen hennes.

Dette du tenker på, Zöe? Malin Lenita Vik?

Gammel 18-03-14, 11:54   #72
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Ok.

Tilbake til debatten! :svosj:

Mener du at mitt innlegg ikke er endel av debatten?

Gammel 18-03-14, 11:55   #73
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Dette du tenker på, Zöe? Malin Lenita Vik?

Gammel 18-03-14, 11:56   #74
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er litt typisk for det norske er jo at enkle, gammeldagse ting gir høy kulturell status, Arne Næss sr sin hytte, Tvergastein, uten komfort som vann og strøm og vei men med en masse bøker makser jo totalt.

Gir hytter uten vann og strøm og vei høy status, kulturell eller ei, i den utdannede villamiddelklassen, da? Det ser ikke sånn ut. Da tror jeg vi må tilbake til den romantisk anlagte fattigToffskij.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:02   #75
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Ikke sant? Men den folkegruppen som jeg synes er kanskje mer vanskelig å plassere (og som kanskje Mavis spontant vil rope "Blindern!" på) er IT-folk/matematikere/fysikere/nerder som både kan tjene vanvittig og ikke tjene noe, og som kun forholder seg til nerdekultur.

Nei, disse er ikke i Blindernkategorien for meg. De har jo temmelig rigide, delvis miljøavhengige preferanser, men flertaller havner likevel i høy økonomisk, lav kulturell kapital, etter min mening. Mye fordi de definerer seg bevisst utenom bourgeois kultur.

Bordieu mangler ingeniøren i uljo. Syns jeg.

Er ikke han typisk høy økonomisk kapital, lav kulturell?

Gammel 18-03-14, 12:04   #76
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Gir hytter uten vann og strøm og vei høy status, kulturell eller ei, i den utdannede villamiddelklassen, da? Det ser ikke sånn ut. Da tror jeg vi må tilbake til den romantisk anlagte fattigToffskij.

Bare dersom det er helt selvvalgt og man kunne ha kjøpt noe annet. I mitt miljø er det i hvertfall helt kult å snobbe ned med sånn hytte langt ute i gokk "en jakthytte nærmest, hvor det er ro og fred" mer enn å ha hytte med wifi i et hyttefelt.

Helst har man begge deler da.

Gammel 18-03-14, 12:05   #77
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skulle til å si det - mange av "disse" har jo begge deler.

Gammel 18-03-14, 12:07   #78
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare dersom det er helt selvvalgt og man kunne ha kjøpt noe annet. I mitt miljø er det i hvertfall helt kult å snobbe ned med sånn hytte langt ute i gokk "en jakthytte nærmest, hvor det er ro og fred" mer enn å ha hytte med wifi i et hyttefelt.

Helst har man begge deler da.

Ah, det blir noe annet, ja.

Jakthytte! Very Downton Abbeysk!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-14, 12:15   #79
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, jeg tenkte først å spørre om du tullet, men så tenkte jeg at nei, hun må jo vite at hele den teorien er nettopp matrisebasert.

Håper andre også har det sånn, at man har kunnet noe, så glemmer man substansen og husker bare en slags skygge, og så, vips, kan man åpne skuffen og så ER det der, det man hadde glemt?

Jeg har hatt det sånn med vektorer ("tall med piler over, er det ikke?") og trodde inntil nylig at det var kunnskap som var fullstendig borte, men så var jeg på et kurs i geomekanikk og så VIPS, var skuffen åpen og alt var der. Men jeg trodde ikke jeg fant på det selv, altså, da.

Gammel 18-03-14, 12:18   #80
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men, den klassen HV beskriver, det er altså bare den som er høy på kulturell kapital?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.