Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Betyr 17. mai mye for deg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-07, 22:03   #61
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Betyr 17. mai mye for deg?

Opprinnelig lagt inn av Selma, her.

En ting slo meg når jeg satt og kikket i 17. mai-programmet i ettermiddag: Hvem møter opp på alle bekransningene tidlig 17. mai morgen? Det tviler jeg på at så mange i vår generasjon har noe forhold til. Kanskje dette er en tradisjon som er i ferd med å dø ut?

Vi pleier å møte opp. Jeg er rar slik. Har sære interesser og er nok fra en annen genrasjon

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:06   #62
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er koselig med 17. mai, men hvor viktig dagen er for meg en annen sak. Men en fin tradisjon og jeg synes det er viktig at barna lærer hvorfor vi feirer dagen.
Kanskje litt selvmotsigende her med.

Gammel 16-05-07, 22:23   #63
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg er blant dem (og det er tydeligvis mange av oss) som har et litt anstrengt forhold til 17. mai. Da jeg var barn elsket jeg dagen, men som sortkledt og sint ungdom syntes jeg det var noe borgerlig tull. Jeg blir ikke lenger provosert av alle flaggene, men mange år som ufrivillig barnløs har gitt meg et enda mer anstrengt forhold til grunnlovsdagen. De siste årene har vi rømt til skogs eller utenlands.

Et år hadde vi flyttet dagen i forveien, og brukte dagen til å pakke ut:

Sitat:

17. mai i fjor hadde vi nettopp flyttet inn i ny leilighet, og tilbragte formiddagen med å pakke ut. Det var utrolig varmt, så jeg var kun iført bikinibukse og en t-skjorte. I en av eskene jeg tømte fant jeg et plastdiadem innkjøpt i forbindelse med kronprinsbryllupet, som jeg satte på hodet og straks glemte. Litt utpå dagen hørte jeg et musikkorps ute i Jacob Aallsgate, og stormet ut på verandaen for å se. Jeg ble stående og henge over rekkverket og suge til meg inntrykk og atmosfære. Gaten badet i solskinn, og kombinert med bjerketrær, drillpiker og is-spisende, glade barn, var det som en instant-17. mai, rett i blodåren.

Plutselig oppdaget jeg at også naboene hadde trukket ut på sine balkonger da de hørte hornmusikken. De var kledd i bunad eller dress, og stirret på meg der jeg sto i mitt noe aparte 17. mai-antrekk, med et diadem som kronen på verket. Jeg rakk akkurat å se de bestyrtede ansiktene deres før jeg styrtet inn med brennende kinn. Antakelig trodde de jeg var ravende gal og innbilte meg at jeg var dronningen som skulle vinke til folket.

I år blir det en rolig dag hjemme, med noen få gjester, mat og vin om ettermiddagen. Og neste år håper jeg vi har blitt tre, og at jeg kan få et litt mer harmonisk forhold til dagen. Men noen 17. mai-entusiast blir jeg nok aldri.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:34   #64
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alan, her.

Jeg griner hele 17. mai. Jeg blir rørt når jeg ser flagget, bjørka, ungene, korpsene, bunadene, 17. mai sløyfene, potetløpet, kethup på matrosdressen osv.

Der er jeg også. Det starter allerede tidlig om morgenen, når jeg henger ut flagget og hører korpsmusikk i det fjerne.
Jeg støtte på en barnehagegruppe som øvde på toging i går; små, forventningsfulle barn viftet med flagg og sang av full hals. Tårene sto i øynene umiddelbart. Sukk.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:35   #65
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En fridag i mai? What's not to like?

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:51   #66
lil'c
Passiv

lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Betyr 17. mai mye for deg?

Jeg gleder meg til 17. mai for å se snuppas forventning og glede.
Det er noe spesielt med å stå tidlig opp, høre skuddene, henge ut flagget og slikt. Så spise frokost med et nesten hypert barn som gleder seg til tog og korps og is. Som løper rundt med flagget sitt og roper hurra og vifter.
(minne på at flagget ikke skal i bakken for 'endte gang)
Så ta på seg penstasen, kle på ungen bunaden, eller den "veeeldig fine kjolen" som hun sier, kjøre til byen og se på barnetoget med alle som går i tog. Alle de glade barna, sangen, flaggene.
Spise minst to is.

Ja, det er noe eget.
Jeg er veldig glad jeg bor i Norge, og det kjenner jeg ekstra på på denne dagen.

Den andre siden av meg er vemodig og lei meg fordi jeg skulle hatt en straks-sjuåring også, som skulle gått i tog for første gang med skolen.
Det blir noen ekstra tanker på henne, på en slik barnas dag.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 22:55   #67
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, ingenting. Jeg har alltid hatt et anstrengt forhold til denne dagen.

Må dog innrømme at jeg fikk litt tårer i øynene da jenta mi gikk i tog med klassen sin for første gang i fjor.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:00   #68
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker 17. mai veldig godt, alltid gjort. Gleder meg enda mer til neste år, da går storebror på skola jeg har gått på så da skal vi dit etter barnetoget, der er det pølser, is og brus til barna (voksne kan kjøpe mat), leker og mye morro *mimre*.

GLEDER MEG

Gammel 16-05-07, 23:00   #69
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv har jeg et litt anstrengt forhold til 17. mai.
En jeg kjente valgte denne dagen til å ta livet sitt for lenge siden, og selv om jeg er over det på et vis, og selv om man går videre, så henger noe av følelsen knyttet til dagen igjen. Som en liten klump i magen.

Og sånn ellers:
Jeg har mest lyst til at vi (familien) skal ordne våre egne tradisjoner på 17. mai. Finne på noe som er koselig for oss, noe som ikke innebærer å fryse halvt ihjel, mens man venter på at toget skal passere, eller noe som ikke innebærer at vi må stresse oss halvt ihjel for å rekke Podens tog på den ene siden av bydelen og deretter Stesnuppas tog i den andre enden av bydelen. Jeg klarer ikke kose meg i det hele tatt med slike ting.

Gammel 16-05-07, 23:04   #70
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Betyr 17.mai mye for deg?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror jeg er en sjelden rase. Jeg ELSKER nemlig 17. mai og har gjort det fra jeg var bitteliten. Til og med som ungdom, da alle mine venner drakk den 16. og sov til langt på dag på selve 17. mai, var jeg tidlig oppe og helt i hundre.

Gleder meg ihjel til i morgen. Jeg vet ikke hvorfor jeg alltid har elsket den dagen, men det er vel pga. våren, alle de festkledde og glade menneskene, den gode maten og rett og slett at det er en koselig fridag med masse feiring.

Som jeg skulle sagt det selv!

Hipp-hipp- HURRA!!

Gammel 16-05-07, 23:11   #71
Nocturnal
Nybegynner

Nocturnal sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Nocturnal har et hav av muligheter foran seg
Standard

17. mai betyr mye for meg. Jeg er stolt av landet, grunnloven, friheten, demokratiet og ikke minst måten vi feirer nasjonaldagen vår på. Barnetog istedet for millitærparader.

Men allikevel får jeg liksom ikke opp den helt store entusiasmen i forhold til meg selv og morgendagen. Jeg gjør min plikt som god mor og prøver å gjøre det beste ut av det.

Jeg håper jeg får 17. mai-gleden tilbake en gang.

Nocturnal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:14   #72
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er veldig glad i 17 mai! Vel er det mye mennesker og litt kaotisk i sentrum denne dagen, men det er så fint å se hvordan folk har pyntet seg, barna som vifter med flagg og alt annet som hører med.

I dag så jeg sønnen min gå i17-maitog med barnehagen, og det kom ganske overraskende over meg hvor rørende jeg syns det var! Jeg prøvde å tørke tårene i øynene, og så sikkert temmelig teit ut, men de små var jo så utrolig søte der de gikk og viftet med flaggene sine.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:26   #73
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Iset, Gremli og jeg kunne hatt en fin 17. mai sammen.

Og jeg!

Jeg er en skikkelig sippeguri og har tårer i øynene hele dagen. Jeg blir helt sippete bare av å tenke på storesøster i toget i morgen. Blide, festpynta unger og Norge i rødt, hvitt og blått. Da er jeg i mitt ess!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 23:30   #74
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, jeg har knapt noe "forhold" til dagen i det hele tatt.

Samme her.

Gammel 16-05-07, 23:31   #75
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Og jeg!

Jeg er en skikkelig sippeguri og har tårer i øynene hele dagen. Jeg blir helt sippete bare av å tenke på storesøster i toget i morgen. Blide, festpynta unger og Norge i rødt, hvitt og blått. Da er jeg i mitt ess!

Når bare brunchen er unnagjort, så blir alt så bra!

Den traurigste 17. mai jeg har hatt var når jeg og en venninne satt på en pub i Irland, med medbrakt fenalår og norske flagg, pyntet i finstasen (men ikke i bunad) og sang "Ja, vi elsker". Det var kjekt, men det var ingen tog, ingen høytidsstemning, ja i det hele tatt.

Og dagen etter kom vi på at vi burde ha vært på konsulatet i Cobh.

Gammel 17-05-07, 01:06   #76
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg synes egentlig at de som ikke liker 17.mai er noen surmaga grinebitere.

Jeg misliker ikke 17. mai og har ikke noe mot måten dagen feires på (eller mot folk som setter pris på dagen), men jeg føler meg ikke personlig engasjert, har aldri sett et potetløp i mitt liv og er i det hele tatt lite interessert i flagget og bjørka og korps og taler. Jeg gir poden penklær og is og ballong og flagg og slikt, fordi jeg tross alt synes tradisjoner og symboler er viktige, og fordi alt dette er ting han liker, og jeg kommer til å stille opp som smilende og vinkende publikum til alle 17. mai-tog han går i, men før vi fikk barn kunne jeg like godt sitte hjemme og lese en bok eller spille dataspill den dagen.

Gammel 17-05-07, 09:02   #77
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alan, her.

Jeg griner hele 17. mai. Jeg blir rørt når jeg ser flagget, bjørka, ungene, korpsene, bunadene, 17. mai sløyfene, potetløpet, kethup på matrosdressen osv.

Haha jeg også!!
Jeg kan ikke lese 17. mai-programmet vi får i posten engang, uten å sippe. Når de spiller nasjonalsangen utenfor skolene, ja da skrus vannverket på for fullt.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 09:13   #78
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

I dag så jeg sønnen min gå i17-maitog med barnehagen, og det kom ganske overraskende over meg hvor rørende jeg syns det var! Jeg prøvde å tørke tårene i øynene, og så sikkert temmelig teit ut, men de små var jo så utrolig søte der de gikk og viftet med flaggene sine.

Jeg også! Trodde det var noe galt med meg, jeg - men ser jo at jeg er i godt selskap!

Gammel 17-05-07, 09:50   #79
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg synes egentlig at de som ikke liker 17.mai er noen surmaga grinebitere.

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Selvsagt er de det.

Ja vel.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 10:14   #80
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror jeg er en sjelden rase. Jeg ELSKER nemlig 17. mai og har gjort det fra jeg var bitteliten. Til og med som ungdom, da alle mine venner drakk den 16. og sov til langt på dag på selve 17. mai, var jeg tidlig oppe og helt i hundre.

Gleder meg ihjel til i morgen. Jeg vet ikke hvorfor jeg alltid har elsket den dagen, men det er vel pga. våren, alle de festkledde og glade menneskene, den gode maten og rett og slett at det er en koselig fridag med masse feiring.

Signerer. Syntes det er gøy å bare rusle i byen, se på livet og spise god mat.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:58.