|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Jenter og rosa
Nettopp. Ting som kan arves videre har blitt kjøpt inn i nøytrale farger. Det bestemmer vi voksne. Gensere, skjørt og bukser kjøpes inn i farge og snitt som ungen går i. Rosa ting har blitt levert til nieser i passende alder. Annet puttes inn i skapet til lillebror (som gjerne går i lilla hvis det ikke har prinsesser og feer på).
![]() |
![]() |
#62 |
Hertuginne
|
I dag har jeg på meg skjerf som har mye rosa i seg, hanskene jeg hadde på i dag tidlig er rosa og ytterjakken min har rosa for. Tror kanskje jeg vet hvor datteren min har arvet rosainteressen fra.
![]() |
#63 |
Absolute Beginner
|
Det er da ikke det jeg skriver heller. Men om frøkna på fem nekter å bruke en grå reimadress, og en i stedet kjøper ny til 1500, vil da samme strategi virke senere? Jeg sier ikke at det er feil å kjøpe rosa, men jeg synes ikke noe om å føye unger i drama og trass som kan komme rundt temaet klær. Jmf familiens lille Paris som kunne holde tilbake et helt reisefølge fordi hun måtte bytte antrekk for tredje gang før klokka ti. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Jenter og rosaI fjor kjøpte jeg rosa regnbukse til guttungen, fordi den var superbillig, og han liker rosa han også. Og så kan til og med lillesøster arve den etterhvert.
![]() |
#66 |
Hertuginne
|
Men da har det jo ikke noe med fargen rosa å gjøre. Da har det med at man er en pushover som forelder. Det er noe helt annet.
![]() |
#67 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ej ikke møjkets heije
|
Det skal jeg ikke forsvare.
![]() |
![]() |
#69 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Jenter og rosaNå blir dette en søkt problemstilling for meg, men å kjøpe ny rosa dress når man kan arve blå fra storebror hadde utgått med høye kneløft hos oss. Å kjøpe rosa genser selv om det finnes grønn og blå i samme modell, er noe helt annet og en situasjon der det hadde vært helt greit at ungen bestemte selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Absolute Beginner
|
Veldig vanlig. Og på de to fritidsaktivitetene som er for de aller minste her, knøttefotball og barnedans, er det stor overvekt av gutter på fotballen og jenter som kommer i fullt ballerina-antrekk første prøvetime på barnedanser. (De sliter med å rekruttere gutter..) Jeg synes det er rart om ungene ikke blir noe påvirket av å oppdage at de er nyyyydelige da de tripper rundt i råsa tyllskjørt. Jeg sier ikke at det er feil å si, men da bør de jo også få høre at de er akkurat like fine da de løper rundt med gummibukse og roser i kinnene i barnehagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Poden på 5 ville nektet å bruke rosablomstrete dress etter storesøstra i bhg. Ville det vært forståelig? Jeg mener ellers at begge kjønn fortjener lik respekt, så ja - samme 'strategi' vil kunne fungere. Sist redigert av Dronningen : 31-03-14 kl 11:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Jenter og rosaNoe som skremte meg litt i denne sammenhengen, som jeg så i en undersøkelse for en tid tilbake, er at voksne ubevisst snakker annerledes til ei jente som er kledd i rosa og søte klær, enn til gutter, eller til jenter kledd i andre farger og røffere snitt. De snakket med betydelig "nusseligere" og lysere stemme, og mer som om de snakket til et yngre barn, når de snakket til jenter som var kledd opp veldig søtt og rosa. Det er ikke sikkert fenomenet utgjør en så stor forskjell at det faktisk påvirker barnas personlighet nevneverdig i realiteten, men det er slett ikke umulig, og uansett litt betenkelig (det går selvsagt an å være kledd i rosa farger på en litt tøffere/praktisk måte, og det går an å være veldig nusselig kledd i andre farger, men stort sett er den rosa stilen veldig søt).
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 31-03-14 kl 11:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Ringskrømt
|
Nettopp. Hvis storesøstra f.eks. får en blomstrete dress i gave, tror jeg det er mye mer akseptabelt at man kjøper en ny "nøytral" som man så fint kaller det, dress til lillebror, eller hvis man da går ut og kjøper en rosablomstrete dress til lillesøster i stedet for å la henne arve storebrors mørkeblå.
![]() |
#74 |
lider av tastleksi
|
![]() Sv: Jenter og rosaMen hvorfor er det mer godtatt å tvinge lillesøster til å bruke storebrors blå dress fordi man ikke vil kjøpe ny, mens det er helt uaktuelt å tvinge lillebror til å bruke storesøsters rosa?
![]() |
#75 |
Ringskrømt
|
Ikke sant?
![]() |
#76 |
Unik
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jo, snodige greier. Ellers har vi testet både turn og dans da eldste var 3-4 år, og hun var lite motivert generelt, så da hadde verken tyll eller annet hjulpet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Unik
Mest sannsynlig fordi rosa er blitt en utpreget jentefarge pga det massive forbruket av rosa hos jenter. Mens mørkeblått tross alt er vanlig hos begge kjønn. Hadde gutter brukt mørkeblått like massivt som jenter bruker rosa, kunne det kanskje slått annerledes ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Absolute Beginner
|
Jeg innrømmer gladelig at jeg ofte synes det er en link mellom "ekstreme" prinsesser og pushover-foreldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ej ikke møjkets heije
|
Eh ... som den gnieren jeg er, så "tvang" vi knerten til å stå med knallrosa ski i vinter. Innkjøpt av far i et litt ubetenksomt øyeblikk. Men tvangen bestod i følgende:
![]() |
![]() |
|
|