Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Religiøse privatskoler - sett fra FrP

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-14, 18:39   #61
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrP

Humanistskolen har fått godkjent filosofifaget som erstatning for RLE. Men hvis du ser på læreplanen og kompetansemålene, er ikke forskjellen så stor: http://www.humanistskolen.no/fag/laereplan-i-filosofi/

Gammel 09-04-14, 18:56   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Gjør "eliteskoler" med høy forekomst av rike barn Oslo til en bedre by?

Hvilke skoler er dette?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 18:58   #63
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Selv om det bør være en helt klar målsetning at den lokale skolen skal fungere for alle synes jeg det er bra det finnes alternativer når dette ikke fungerer. Vi har flyttet våre barn til en privat skole selv og er veldig glad for at dette er mulig der vi bor. Av og til har man en situasjon som ikke fungerer, hvis det da heller ikke finnes alternativer kan man begynne å snakke om ødelagt barndom.

Men må alternativet til nærskolen være en privat skole?

Gammel 09-04-14, 19:40   #64
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror jeg har sagt det jeg mener og skal logge av. Jeg er så aldeles urimelig sur og rasende i dag at jeg syns alle som er uenige med meg er helt utrolig TEITE, og det er sjelden et godt utgangspunkt for saklig debatt.

Da kan jeg glede deg med.at jeg har vært enig i hvert ord du har skrevet.

Gammel 09-04-14, 19:53   #65
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Nei, men det er ikke så ofte det finnes noe annet godt alternativ heller. Og hvorfor skulle det ikke eksistere private skoler? Fordi vi bare vil at det skal finnes gode, norske Enhetsskoler?

Gammel 09-04-14, 20:00   #66
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det kommer vel an på kommunen man bor i. Her jeg bor er det en kommunal ungdomsskole der. Det er flere som har blitt mobbet der som har skiftet skole til en privat kristelig ungdomsskole. Faktisk er det blitt slik at mange som ikke er religiøse sender barna sine dit fordi det er det eneste alternativet i nærheten dersom man er misfornøyd med den kommunale.

Jeg kjenner noen der kommunen nektet dem å skifte skole pga. en fæl mobbesituasjon og de valgte å betale for at ungen skulle gå på internasjonal skole for å få skifte skole. Dette er endel år siden og det var få alternativer når det gjaldt privatskoler. Det var vel steiner eller internasjonal de hadde valget mellom tror jeg.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 20:14   #67
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Her vi bor er det som Zinatrara beskriver. 1 kommunal ungdomsskole, så om man av forskjellige grunner ikke vil gå på den så er privatskole eneste alternativ.

Kommunen har en privat barne og ungdomsskole som er kristen. Skulle gjerne sett at den ikke var det. Men så er det nå sånn i Norge at man ikke bare kan starte en privat skole uten noe spesiellt så da er det blitt sånn. Vårt barn går på denne skolen og den er ikke mindre enn fantastisk. Vi ligger litt mellom barken og veden ved at vi ikke tilhører den kristne omgangskretsen og at han ikke går på nærskolen men det er vert det. Vi er ikke de eneste ikke kristne på skolen. Når han begynner på ungdomsskolen vil det være flest ikke kristne i klassen. Den lokale ungdomsskolen har slitt veldig i mange år med miljøet og mange unngår den.

Jeg har for lite kunnskap om hvordan det er oslo øst til å ha noe særlig mening om hvordan en muslims skole vil påvirke miljøet og barna som går der. Men det er vanskelig å si nei så lenge de oppfyller krava.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 20:21   #68
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skal ikke muslimske foreldre få velge et spesielt miljø og pedagogisk opplegg for sine barn når alle andre får det? Det er jo like ofte miljøet som pedagogikk/religion/fag som er grunnen til at man velger seg bort fra offentlig skole.

Og selv om det finnes flere offentlige skoler i et område er de ofte ganske lite. Er man i den situasjonen at man har bruk for noe som er annerledes er det ikke noe sånt å velge mellom i offentlig regi. Hvis man i det hele tatt får velge noe.

Gammel 10-04-14, 09:45   #69
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Så det er bedre å ha en skole basert på somalisk språk enn en allmenn muslimsk skole?
Man kan vanskelig si nei til en skole basert på somalisk hvis man tillater tysk og fransk, kan man?

Tysk og fransk skole er basert på tysk og fransk læreplan, er de ikke? Finnes det en formell somalisk læreplan?

http://snl.no/Skole_og_utdanning_i_Somalia

Sitat:

I Somalia følger utdanningen et 6-2-4-system, hvor barneskolen varer i 6 år, ungdomsskolen i 2 år og den videregående skolen i 4 år. Ifølge UNESCO var ca. 62 % av den voksne befolkningen analfabeter i 2001 (50 % av mennene, 75 % av kvinnene).

Grunnutdanning

I 1972 ble all utdanning i Somalia nasjonalisert og somali introdusert som undervisningsspråk. Offisielt er det obligatorisk skolegang i 8 år (6–14 år), men i 2002 gikk bare ca. 16 % av barna i grunnskolen. Den videregående skolen er 4-årig. Hele skolesystemet brøt sammen i 1991.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-14, 09:49   #70
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sånn for øvrig er jeg ikke ubetinget imot en muslimsk skole, hvis den har en fornuftig læreplan. Hvis det kan unngå at familier sender barna hjem for å gå på skole der i åresvis (hvorfor man vil sende folk hjem når man ikke vil bo der selv pga asylgrunnlag er meg en gåte), og jeg tror på moren i Aftenposten som sier hun tror det kan forhindre radikalisering. For barnas del tror jeg også det er fint å få morsmålsundervisning og koranpugging inn i skoletiden, fremfor å måtte gjøre det på fritiden slik mange må i dag. Mange muslimske barn har lite fritid, synes jeg (jobbet en kort stund på en skole med mange fremmedspråklige. Når de norske barna fikk fri, måtte de muslimske barna fortsatt pugge og det virket veldig slitsomt - men dette er kun synsing fra min side)

Gammel 10-04-14, 09:50   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror alle privatskoler i Norge skal følge norsk læreplan og oppfylle norske kompetansemål. Men de kan altså velge en annen vei dit. Og står fritt til å lære dem MER, som altså da mer tysk eller mer fransk eller mer religion.

Gammel 10-04-14, 09:55   #72
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hva tenker dere skal gjøres for integrering? Skal man forby privatskoler og mikse elevmasse mellom bydeler slik at det blir jevnere fordeling av elever? I Oslo er det uansett ikke snakk om store avstander.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-14, 09:55   #73
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De må vel følge norsk læreplan?

Jeg leste en oppfølgingsartikkel i Aftenposten i dag. Det ser ut til at en god del av de barna som eventuelt begynner på den muslimske skolen vil gjøre det som alternativ til å tilbringe flere år i hjemlandet uten foreldre. I så fall er en muslimsk skole i Norge helt klart å foretrekke både for barna og samfunnet.

På den annen side undres jeg litt over at man ikke ser verdien av å integreres i det norske samfunnet når man tross alt har valgt å bosette seg der. Det er jo ingen som har bedt dem om å oppgi den religionen de har, men hvis det trengs mer religionsundervisning så tar man det utenom skolen. Hvis det kræsjer med andre fritidsaktiviteter, så må man rett og slett foreta en prioritering.

Gammel 10-04-14, 09:59   #74
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

De må vel følge norsk læreplan?

Jeg leste en oppfølgingsartikkel i Aftenposten i dag. Det ser ut til at en god del av de barna som eventuelt begynner på den muslimske skolen vil gjøre det som alternativ til å tilbringe flere år i hjemlandet uten foreldre. I så fall er en muslimsk skole i Norge helt klart å foretrekke både for barna og samfunnet.

På den annen side undres jeg litt over at man ikke ser verdien av å integreres i det norske samfunnet når man tross alt har valgt å bosette seg der. Det er jo ingen som har bedt dem om å oppgi den religionen de har, men hvis det trengs mer religionsundervisning så tar man det utenom skolen. Hvis det kræsjer med andre fritidsaktiviteter, så må man rett og slett foreta en prioritering.

Jeg synes ikke det er så rart at man ikke ser verdien av å integreres når man bor i en ghetto. Slik er også nordmenn konstruert når de flytter utenlands.

Gammel 10-04-14, 10:00   #75
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det finnes ingen virkelige ghettoer i Norge, gjør det vel? Det er områder med svært høy andel av innvandrere, men disse kommer fra forskjellige steder med svært forskjellige kulturelle preferanser.

Gammel 10-04-14, 10:06   #76
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg synes ikke det er så rart at man ikke ser verdien av å integreres når man bor i en ghetto. Slik er også nordmenn konstruert når de flytter utenlands.

Men det er jo like fullt en vesensforskjell på hvor lurt det er å bo slik, når man ved å ghettofisere seg i Norge ofte har dårligere muligheter (?? min antakelse) til å bli intergrert der man skal jobbe og bo resten av livet - mens nordmenn i utlandet enten klarer seg helt fint eller blir forsørget av norske penger. Blir man forsørget av en eller annen stat er det der man ofte bør ha hovedfokus, synes jeg. Men det kan man sikkert ha mange meninger om.

Gammel 10-04-14, 10:10   #77
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

På diskusjoner på FP er det alltid litt fascinerende hvordan det rent sekulære med fullstendig fravær av synlig religion oppfattes som det nøytrale som alle bør og skal synes er greit. For endel foreldre og barn er ikke dette nøytralt og greit og man ønsker en skole som i deres øyne har et mer riktig forhold til religion. Jo mer vi stripper den offentlige skolen for markeringer rundt høytider og jo mer det legges vekt på at skolen skal være rent sekulær, jo vanskeligere blir det for disse foreldrene å ha barna sine på nærskolen. På samme måte som en klar religiøs profil kan gjøre det vanskelig for ateister å ha sine barn på en skole. Jeg tror vi må forstå at religion ikke er bare en hobby eller et tankesett som sitter inni hodet, spesielt for folk som har vokst opp utenfor norden er religion i mye større grad en del av hele levesettet. Jeg ser ikke helt hvorfor skoler på dette grunnlaget er noe verre enn skoler basert på en alternativ pedagogikk eller på språk/avstamning. Der tenker jeg faktisk at det enten er ja eller nei til alle.

Veldig enig.

Gammel 10-04-14, 10:13   #78
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Men det finnes ingen virkelige ghettoer i Norge, gjør det vel? Det er områder med svært høy andel av innvandrere, men disse kommer fra forskjellige steder med svært forskjellige kulturelle preferanser.

Det er lite norsk kultur i en del områder og kulturene holder seg gjerne til sine egne. Ghettoiseringstendenser har det vært lenge og beskrives i en del religionsfaglige utredninger om radikalisering i byene.
En familie vi kjenner veldig godt flyttet fra en ghettotilstand i storby til ei lita bygd og det var første gang de hadde blitt kjent med norske kunne de fortelle. De hadde ikke gått inn for det i byen heller, men da opplevde de ikke behovet for sosial omgang med nordmenn siden de hadde så mange bekjente blant sine "egne".

Jeg ser ikke hvordan man kan gjøre så mye med dette uten at man går inn aktivt for relasjonsbygging på tvers av kulturer, men da må man være villig til dette også blant den norske del av befolkningen.

Gammel 10-04-14, 10:14   #79
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Så lenge det er lov å starte kristne privatskoler, så burde det også være lov å starte muslimske. Og jødiske. Og hinduistiske. Og buddhistiske for den saks skyld. Enten så er det lov, eller så er det ikke.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-14, 10:18   #80
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Men det er jo like fullt en vesensforskjell på hvor lurt det er å bo slik, når man ved å ghettofisere seg i Norge ofte har dårligere muligheter (?? min antakelse) til å bli intergrert der man skal jobbe og bo resten av livet - mens nordmenn i utlandet enten klarer seg helt fint eller blir forsørget av norske penger. Blir man forsørget av en eller annen stat er det der man ofte bør ha hovedfokus, synes jeg. Men det kan man sikkert ha mange meninger om.

Men har man dårlige muligheter i egne øyne?

Nordmenn i utlandet er ikke bare finansiert av den norske statskassa. Ghettoene på solkysten består også av norske næringsdrivende.
Man skal heller ikke veldig mange år tilbake for å se hvordan nordmenn klumpet seg sammen i USA.

Jeg tror heller ikke norske holdninger om at religion skal være privatsak og samfunnet fullstendig areligiøst fremmer integrering, men det er jo et valg man har tatt. Integrering betyr ikke at "de skal bli som oss", men det kan ofte virke som om det er det som forventes likevel.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:20.