|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPHumanistskolen har fått godkjent filosofifaget som erstatning for RLE. Men hvis du ser på læreplanen og kompetansemålene, er ikke forskjellen så stor: http://www.humanistskolen.no/fag/laereplan-i-filosofi/
![]() |
#63 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrP
Men må alternativet til nærskolen være en privat skole?
![]() |
#64 |
Shake it out!
|
![]() |
#65 |
maler
|
Nei, men det er ikke så ofte det finnes noe annet godt alternativ heller. Og hvorfor skulle det ikke eksistere private skoler? Fordi vi bare vil at det skal finnes gode, norske Enhetsskoler?
![]() |
#66 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Det kommer vel an på kommunen man bor i. Her jeg bor er det en kommunal ungdomsskole der. Det er flere som har blitt mobbet der som har skiftet skole til en privat kristelig ungdomsskole. Faktisk er det blitt slik at mange som ikke er religiøse sender barna sine dit fordi det er det eneste alternativet i nærheten dersom man er misfornøyd med den kommunale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPHer vi bor er det som Zinatrara beskriver. 1 kommunal ungdomsskole, så om man av forskjellige grunner ikke vil gå på den så er privatskole eneste alternativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
maler
|
![]() Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPHvorfor skal ikke muslimske foreldre få velge et spesielt miljø og pedagogisk opplegg for sine barn når alle andre får det? Det er jo like ofte miljøet som pedagogikk/religion/fag som er grunnen til at man velger seg bort fra offentlig skole.
![]() |
#69 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Unik
![]() Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPSånn for øvrig er jeg ikke ubetinget imot en muslimsk skole, hvis den har en fornuftig læreplan. Hvis det kan unngå at familier sender barna hjem for å gå på skole der i åresvis (hvorfor man vil sende folk hjem når man ikke vil bo der selv pga asylgrunnlag er meg en gåte), og jeg tror på moren i Aftenposten som sier hun tror det kan forhindre radikalisering. For barnas del tror jeg også det er fint å få morsmålsundervisning og koranpugging inn i skoletiden, fremfor å måtte gjøre det på fritiden slik mange må i dag. Mange muslimske barn har lite fritid, synes jeg (jobbet en kort stund på en skole med mange fremmedspråklige. Når de norske barna fikk fri, måtte de muslimske barna fortsatt pugge og det virket veldig slitsomt - men dette er kun synsing fra min side) |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPJeg tror alle privatskoler i Norge skal følge norsk læreplan og oppfylle norske kompetansemål. Men de kan altså velge en annen vei dit. Og står fritt til å lære dem MER, som altså da mer tysk eller mer fransk eller mer religion.
![]() |
#72 |
|
![]() Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPMen hva tenker dere skal gjøres for integrering? Skal man forby privatskoler og mikse elevmasse mellom bydeler slik at det blir jevnere fordeling av elever? I Oslo er det uansett ikke snakk om store avstander. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPDe må vel følge norsk læreplan?
![]() |
![]() |
#74 |
|
Jeg synes ikke det er så rart at man ikke ser verdien av å integreres når man bor i en ghetto. Slik er også nordmenn konstruert når de flytter utenlands. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPMen det finnes ingen virkelige ghettoer i Norge, gjør det vel? Det er områder med svært høy andel av innvandrere, men disse kommer fra forskjellige steder med svært forskjellige kulturelle preferanser.
![]() |
![]() |
#76 |
Unik
Men det er jo like fullt en vesensforskjell på hvor lurt det er å bo slik, når man ved å ghettofisere seg i Norge ofte har dårligere muligheter (?? min antakelse) til å bli intergrert der man skal jobbe og bo resten av livet - mens nordmenn i utlandet enten klarer seg helt fint eller blir forsørget av norske penger. Blir man forsørget av en eller annen stat er det der man ofte bør ha hovedfokus, synes jeg. Men det kan man sikkert ha mange meninger om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Personlig pessimist
|
Veldig enig.
![]() |
![]() |
#78 |
|
Det er lite norsk kultur i en del områder og kulturene holder seg gjerne til sine egne. Ghettoiseringstendenser har det vært lenge og beskrives i en del religionsfaglige utredninger om radikalisering i byene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPSå lenge det er lov å starte kristne privatskoler, så burde det også være lov å starte muslimske. Og jødiske. Og hinduistiske. Og buddhistiske for den saks skyld. Enten så er det lov, eller så er det ikke.
![]() |
![]() |
#80 |
|
Men har man dårlige muligheter i egne øyne? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|