|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg jobber også (kun) nattevakter, og forventer selvsagt ikke at naboene skal være stillferdige på dagtid av den grunn. Om man bor tett på naboer, eller får problemer med å sove på dagtid av andre årsaker, bør man revurdere om man skal jobbe ren nattevaktstilling, mener jeg. Det kunne aldri ha falt meg inn å be noen om å holde ungene unna trampolinen fordi jeg skulle sove etter natt. Dersom støynivået er for høyt burde hun ha nevnt dette som en egen kommentar, syns jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg vet ikke helt om jeg syns det er ok å spørre. Jeg pleier egentlig å mene at det må være mulig å spørre om alt, også må det være opp til mottaker å velge å svare ja eller nei. Men å spørre om noe som jeg mener ligger utenom noe normalt, og heller ikke legge inn noe forbehold om at man vet man er litt på viddene, legger ganske stort press på mottaker.
![]() |
#63 |
I mål
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgene
Enig, jeg synes ikke det er ok å spørre om dette i det hele tatt. Det legger rett og slett ikke grunnlag for et godt og avslappet naboforhold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg vet heller ikke om jeg synes det er greit å spørre. Jeg synes også dette er såpass langt utover normalen at det er vrient å skulle spørre noen om det. Jeg tenker at hun må ta ansvaret for søvnen sin, ved å kjøpe seg ørepropper og sove på det stedet i huset som er roligst.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
I mål
|
Enig. Jeg er enig i at en konkret henvendelse angående plenklipping kunne være ok, men ikke normalt utekos i finværet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Glamorøs
|
Jupp, det tenker jeg også. Hunder som bjeffer konstant er en annen sak.
![]() |
#67 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg synes mange her er rimelig ego. Klart man kan ta hensyn til folks behov for søvn til jobb? Tre nattevakter på rad er heftig, og hun hadde neppe spurt hvis ikke det var fordi det er pyton å ikke sove på dagen en slik heftig helg. BTDT.
![]() |
![]() |
#68 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er litt hårsår og hadde nok kanskje tolket det som en generell henvendelse om å være litt stillere.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg ser at det er ultrakjipt med tre nattevakter på rad altså. Og hadde naboen min fortalt at hun eller han hadde det, i relativt god tid, sagt at han skjønte det var mye å be om, men det var litt unntak, så kunne jeg nok tatt med Hiawata på tur slik at det var stille. Men jeg tolket det litt mer som en generell henvendelse om å være stille når naboen hadde nattevakter.
![]() |
#70 |
Medlem siden: Mar 2013
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg har selv jobbet skift i 5 år. Nattevaktene mine startet søndags kvelden, og sluttet natt til fredag. Altså 5 dager. Måtte bruke fredagen og lørdagen i forkant for å legge om døgnet.
![]() |
#71 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneDet er et langt sprik i aktiviteter (og støynivå) mellom hoppe på trampoline og være helt musestille, altså. Jeg tviler på om verden stopper helt opp dersom barna ikke kan hoppe på trampolina før kl 14.
![]() |
#72 |
maler
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneMen slik jeg leser HI så ber hun jo ikke om generell stillhet. Hun ber om to konkrete ting - at man venter med trampolinehopping og plenklipping. Trampolinehopping har vi da hattt ymse tråder med folk som har irritert seg over på grunn av bråk mens man holder på med diverse eller bare på grunn av mengden. Plenklipping også. Det er to typer aktiviteter der man ofte forventer at man tar litt hensyn til naboene. Noen har småbarnsforeldre med barn som ikke sovner når naboungene hopper på trampolina, HI har en skiftarbeidende nabo. Jeg synes man skal legge egen hårsårhet og egoisme til side hvis man får slike henvendelser og faktisk høre hva det spørres om. Hun ber ikke naboen sin stryke til skogs mens hun sover, hun ber om å slippe støyen fra en trampoline nær soveromsvinduet og en plenklipper.
![]() |
#74 |
Glamorøs
|
Som jeg allerede har skrevet: Jeg syns som regel man kan spørre om hva som helst. Samtidig så syns jeg at man bør være klar over at ved å spørre så legger man nettopp press på mottaker, og da bør man tenke seg litt om før man spør om ting jeg mener er utenfor normalen. Jeg mener at det er normalt at barn er ute og leker, og noe man må regne med. Å be noen vente med plenklipping til et annet tidspunkt syns jeg derimot er innenfor.
![]() |
#75 |
By the Sea
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneMange har heftige utfordringer i voksnelivet - det kan være tre nattevakter på en helg, annet jobbstress, egen sykdom eller barns sykdom. Det er sjelden jeg opplever at voksne i denne gruppen ber nabolagets barn om å la være å more seg med lyd i timesvis på en fridag med godvær, altså.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 28-04-14 kl 18:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneEg søv veldig ofte på dagen på grunn av sjukdom, og det ville ikkje falt meg inn å be naboar om å ta hensyn til det. Eg bruker øyrepropper når eg søv medan andre er våkne. Sjølvsagt er det surt å bli vekka av ei motorsag eller ein bjeffande hund klokka 8, etter å ha vore våken heile natta. Men det er mitt ansvar at eg tar dei forholdsreglane eg treng for å få sove på tidspunkt folk flest er våkne. Eg klarer ikkje sette meg inn i tankegangen til naboen din.
![]() |
![]() |
#77 |
Absolute Beginner
|
Jeg synes heller ikke trampolinen vår bråker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJeg liker ikke å be andre tilpasse seg til mine behov, og har vel aldri bedt om det i slike sammenhenger som dette gjelder. Jeg jobber nattevakter, men det har aldri falt meg inn å be naboen tilpasse seg etter det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneJoda, jeg er helt med på at boform krever litt av beboerne, vi bor i bygård selv. Vi begrenser inneløping, høy musikk og roping. Vi sier i fra i god tid om vi kommer til å bruke fellesområder til noe utover normalen, eller ha fest. Samtidig så må vi finne oss i at folk synger seg hjem fra utesteder sent på kveld utenfor soveromsvinduet vårt, at barn leker i bakgården fra relativt tidlig, at vi hører naboene til en viss grad og at andre f.eks. sitter ute på verandaen og snakker. Så respekten når man bor tett på hverandre går begge veier. Lever man et liv som går på tvers av de fleste andres rutiner har man ansvar for det selv også, om det da er umulig å leve med andres dagligliv innpå seg.
![]() |
#80 |
maler
|
![]() Sv: Naboen er nattevakt og vil ha ro i helgeneTrampoliner som står tett inntil vegger kan fort gi vibrasjoner og "dunk-skvisj-dunk-skvis-dunk-dunk" i tillegg til hviiiiiiin fra de oppå.
![]() |
|
|