Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bonde skjøt hund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-14, 00:53   #1
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Jeg reagerer på at alle roper høyt om at hunden ble skutt, men ingen løper til avisen når sauene dør av hundene. Hunder kan være et vel så farlig våpen som en hagle, og man ikke skyte hunder for å statuere et eksempel og man kan heller ikke drepe sauer fordi man er for trassig for båndtvang. Jeg ser ikke at det å skyte hunden med hagle er verre, begge deler er jo med viten og vilje.

Gammel 07-08-14, 00:58   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Jeg reagerer på at alle roper høyt om at hunden ble skutt, men ingen løper til avisen når sauene dør av hundene. Hunder kan være et vel så farlig våpen som en hagle, og man ikke skyte hunder for å statuere et eksempel og man kan heller ikke drepe sauer fordi man er for trassig for båndtvang. Jeg ser ikke at det å skyte hunden med hagle er verre, begge deler er jo med viten og vilje.

Jeg tror ikke det siste du skriver er med viten og vilje. Jeg tror det kommer av dumskap. Dessverre er jo utfallet like ille.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 01:10   #3
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg tror ikke det siste du skriver er med viten og vilje. Jeg tror det kommer av dumskap. Dessverre er jo utfallet like ille.

Dersom bonden er kjent for å kjefte på hundeeierene i området burde de virkelig være klar over at hundene deres er farlige for sauen, men mulig de er for trassige til å høre etter. Som hundeeier har man plikt til å ha kunnskap om lover og regler, det nytter ikke å skylde på dumskap. Er man så dum bør man droppe å ha hund, akkurat som man burde droppe hagle om man skyter i vilden sky.

Gammel 07-08-14, 00:55   #4
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø.

Bare den setningen og det at han ikke sjekket sauene dagen etter hendelsen forteller meg at denne "bonden" driter i dyra sine og kun gjorde dette fordi han er lei av å løse hunder på eiendommen sin. Dette handler kun om penger for han, det er bullshitt at han bryr seg om dyra som han sier!

Våpen rett ved en annen person også. Han kunne i verste fall skutt eieren av hunden også i raseriet sitt ved en feiltagelse.

Mannen er en drittsekk og burde aldri fått lov å holdt på med dyr!

Gammel 07-08-14, 01:01   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Hunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø.

Bare den setningen og det at han ikke sjekket sauene dagen etter hendelsen forteller meg at denne "bonden" driter i dyra sine og kun gjorde dette fordi han er lei av å løse hunder på eiendommen sin. Dette handler kun om penger for han, det er bullshitt at han bryr seg om dyra som han sier!

Våpen rett ved en annen person også. Han kunne i verste fall skutt eieren av hunden også i raseriet sitt ved en feiltagelse.

Jeg kjenner jeg er veldig der jeg også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 01:07   #6
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Meget mulig at denne bonden er mindre oppegående og slem, men jeg synes også hundeeiere som ikke bruker bånd og dermed skaper slike situasjoner burde kunne ilegges bøter. (Eller kan de det? ) Nå kan jeg lite om hunder, men om de setter etter en saueflokk er det vel ikke bare-bare å stoppe hunden? Og da man kommer dit, (altså da hunden jakter), er det da sauen eller hunden som skal ofres?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 01:12   #7
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Meget mulig at denne bonden er mindre oppegående og slem, men jeg synes også hundeeiere som ikke bruker bånd og dermed skaper slike situasjoner burde kunne ilegges bøter. (Eller kan de det? ) Nå kan jeg lite om hunder, men om de setter etter en saueflokk er det vel ikke bare-bare å stoppe hunden? Og da man kommer dit, (altså da hunden jakter), er det da sauen eller hunden som skal ofres?

Sauen. For hunden er søt og bor inne i huset, mens sauen er bare mat.

Det virker faktisk som mange mener akkurat dette og det overrasker meg.

Gammel 07-08-14, 06:16   #8
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sauen. For hunden er søt og bor inne i huset, mens sauen er bare mat.

Nei, vet du hva. Sauer er faktisk ålreite dyr!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 01:21   #9
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Nei det er ikke alltid bare til å stoppe hunden. Men man prøver jo det først.

Om noe skal offres i en kamp mellom hund og sau, ja det er hund. Står den å knasker på beina til sauen, så skyter man.

Men det er IKKE tilfelle i denne saken. Som derfor blir så sjokkerendes for meg.

Gammel 07-08-14, 01:19   #10
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette er nå feil.
Jeg leser til stadighet om sauer som er drept av hund dessverre. Men da har hunden altså gått til angrep på sauen.

Jeg har lest om bønder som har slått ihjel hunder med en pinne. Som har skutt hunder, osv osv.

Og stort sett tenker jeg, "Ja det var synd, men ditt ansvar som hundeier".

Men her blir det annerledes. For hunden har ikke angrepet.

Bonden driter i sauene han står å sier han er så glad i, og jeg kjenner jeg blir bare sint av hele greiene.

Jeg tror ren flaks har gjort at han ikke traff eieren av hunden gitt.

Amen kjenner jeg.

Gammel 07-08-14, 10:57   #11
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Men her blir det annerledes. For hunden har ikke angrepet.

Det er liten forskjell på angrep og jaging, sauene dør av begge deler.

Gammel 07-08-14, 00:58   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres ekstremt ut at bonden skal skyte en hund som ikke er angrep. Når det et sagt er det utrolig idiotisk av en hundeeier å slippe en hund løs på et privat område med båndtvang OG sauer!
Bill.mrk. "Hundeeier"

Gammel 07-08-14, 08:45   #13
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I en perfekt verden hadde hunden aldri vært løs. Eller saueeier hadde opplevd dette så sjeldent at lunta var mye lengre. Eller hundeeier hadde reagert på tilsnakk og tatt hunden i bånd. Eller eller.

Sannheten er at det finnes ingen måte å reagere på som faktisk virker. Når en hundeeier med viten og vilje har sluppet en hund der bufe beiter er den som eier bufeet ganske så maktesløs. Er du heldig gidder hundeeier å gi deg fingeren før han eller hun går videre med sin løse hund.
Jeg har sett så mye vettløs oppførsel rundt beitende dyr og vi bor ikke slik til at vi egentlig er plaget med mye folk i beitene. De som har dyr sentralt river seg i håret over hvordan folk flest oppfører seg. Og jo, man kan med loven i hånd skyte en hund som jager bufe. Det er en realitet flere burde ta inn over seg tror jeg.

Om det har vært jaget bufe i denne saken vil vel etterforskningen avdekke.

At noen her antyder at bonden i raseri kunne funnet på å skutt hundeeier er relativt smakløst og spekulativt.

Sitat:

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 17:32   #14
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

I en perfekt verden hadde hunden aldri vært løs. Eller saueeier hadde opplevd dette så sjeldent at lunta var mye lengre. Eller hundeeier hadde reagert på tilsnakk og tatt hunden i bånd. Eller eller.

Sannheten er at det finnes ingen måte å reagere på som faktisk virker. Når en hundeeier med viten og vilje har sluppet en hund der bufe beiter er den som eier bufeet ganske så maktesløs. Er du heldig gidder hundeeier å gi deg fingeren før han eller hun går videre med sin løse hund.
Jeg har sett så mye vettløs oppførsel rundt beitende dyr og vi bor ikke slik til at vi egentlig er plaget med mye folk i beitene. De som har dyr sentralt river seg i håret over hvordan folk flest oppfører seg. Og jo, man kan med loven i hånd skyte en hund som jager bufe. Det er en realitet flere burde ta inn over seg tror jeg.

Om det har vært jaget bufe i denne saken vil vel etterforskningen avdekke.

At noen her antyder at bonden i raseri kunne funnet på å skutt hundeeier er relativt smakløst og spekulativt.

Nå har jeg vel aldri påpekt at bonden ville skyte hundeieren, men når man i raseri reiser for å skyte en hund med eieren tett ved, så kan man også treffe eieren å ikke bare hunden!

Gammel 07-08-14, 17:52   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg vel aldri påpekt at bonden ville skyte hundeieren, men når man i raseri reiser for å skyte en hund med eieren tett ved, så kan man også treffe eieren å ikke bare hunden!

Hvis det hadde vært nære på å treffe eieren med skuddene ville det nok ha kommet fram i avisen. Det er nok noe hundeeieren hadde sagt tydelig fra om.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 18:16   #16
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Og nettopp derfor skurrer det en smule når hundeeier påstår at hunden hele tiden gikk ved siden av ham. Nå forteller nok neppe hverken bonden som skjøt eller hundeeier den hele og fulle sannhet her, men det som hvertfall er faktum er at hundeeier har gitt beng i båndtvangen, og at grunneier har skutt og drept en hund. Ingen av delene er greit synes jeg, men så lenge vi ikke vet mer enn vi gjør er det umulig å si hvem av dem som er den største idioten.

Nå sier jo hundeier at hunden løp imot bonden for å hilse når han kom busende på firhjulingen sin.

Og jeg har ikke sett noen tegning av hvor eier, hund og bonde var i forhold til hverandre.

Gammel 07-08-14, 09:20   #17
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyr...aandtvang.5703

Båndtvang er til for å holdes, og har to hunder selv og de går for tiden i langline i skog og mark, men er overhodet ikke enig i bondens måte å gjøre dette på.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 10:35   #18
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er trist at så mange ikke følger opp båndtvangen. Jeg kjenner to stk med hund som alltid overholder båndtvangen, alle andre jeg kjennermed hund har alltid en unnskyldning eller tre på lur.

Likevel: Man skyter ikke først og spør etterpå. Er det mulig. Det er nok to sider (minst) i denne historien, men at han ikke engang prøvde å få kontroll på hunden/snakke med eier er jo helt utrolig.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 10:40   #19
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg syns det er trist at så mange ikke følger opp båndtvangen. Jeg kjenner to stk med hund som alltid overholder båndtvangen, alle andre jeg kjennermed hund har alltid en unnskyldning eller tre på lur.

Likevel: Man skyter ikke først og spør etterpå. Er det mulig. Det er nok to sider (minst) i denne historien, men at han ikke engang prøvde å få kontroll på hunden/snakke med eier er jo helt utrolig.

Nei skyting kjenner jeg er over streken, men jeg reagerte på at hundeeier lot hunden løpe for å hilse på bonden som kom. Hvis en hundeeier har kontroll på dyret sitt lar han vel ikke hunden løpe ubundet for å hilse på fremmede?

Akkurat det siste der er noe jeg kan bli veldig irritert over. Å hilse på hunder som er under eierens kontroll og som er i bånd er bare hyggelig. At løse, fremmede hunder vil hilse på meg liker jeg ikke og jeg liker heller ikke at eierne tenker at det må være kos.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 10:46   #20
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Det er jeg enig i, Guava. Og hvis alle overholdt båndtvangen så hadde man jo sluppet å bli hilst på av fremmede hunder i tide og utide.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:53.