|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bonde skjøt hundJeg reagerer på at alle roper høyt om at hunden ble skutt, men ingen løper til avisen når sauene dør av hundene. Hunder kan være et vel så farlig våpen som en hagle, og man ikke skyte hunder for å statuere et eksempel og man kan heller ikke drepe sauer fordi man er for trassig for båndtvang. Jeg ser ikke at det å skyte hunden med hagle er verre, begge deler er jo med viten og vilje.
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Bonde skjøt hund
Jeg tror ikke det siste du skriver er med viten og vilje. Jeg tror det kommer av dumskap. Dessverre er jo utfallet like ille. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Be happy!
Dersom bonden er kjent for å kjefte på hundeeierene i området burde de virkelig være klar over at hundene deres er farlige for sauen, men mulig de er for trassige til å høre etter. Som hundeeier har man plikt til å ha kunnskap om lover og regler, det nytter ikke å skylde på dumskap. Er man så dum bør man droppe å ha hund, akkurat som man burde droppe hagle om man skyter i vilden sky.
|
|
|
#4 |
|
Opp og ned
|
Sv: Bonde skjøt hundHunden jaget sauen utfor et lite stup. Sauen fikk store skader, deriblant indre blødninger. Vi klarte å redde han, men han lider hver dag og må slaktes til høsten, sier Hellestø.
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Jeg kjenner jeg er veldig der jeg også. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Bonde skjøt hundMeget mulig at denne bonden er mindre oppegående og slem, men jeg synes også hundeeiere som ikke bruker bånd og dermed skaper slike situasjoner burde kunne ilegges bøter. (Eller kan de det? ) Nå kan jeg lite om hunder, men om de setter etter en saueflokk er det vel ikke bare-bare å stoppe hunden? Og da man kommer dit, (altså da hunden jakter), er det da sauen eller hunden som skal ofres? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Be happy!
Sauen. For hunden er søt og bor inne i huset, mens sauen er bare mat.
|
|
|
#9 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei det er ikke alltid bare til å stoppe hunden. Men man prøver jo det først.
|
|
|
#10 |
|
Nøttelitens medhjelper
Dette er nå feil.
Amen kjenner jeg.
|
|
|
#11 |
|
Be happy!
Det er liten forskjell på angrep og jaging, sauene dør av begge deler.
|
|
|
#12 |
|
saftig
|
Sv: Bonde skjøt hundDet høres ekstremt ut at bonden skal skyte en hund som ikke er angrep. Når det et sagt er det utrolig idiotisk av en hundeeier å slippe en hund løs på et privat område med båndtvang OG sauer!
|
|
|
#13 |
|
can-jur
|
Sv: Bonde skjøt hundI en perfekt verden hadde hunden aldri vært løs. Eller saueeier hadde opplevd dette så sjeldent at lunta var mye lengre. Eller hundeeier hadde reagert på tilsnakk og tatt hunden i bånd. Eller eller.
|
|
|
|
#14 |
|
Opp og ned
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvis det hadde vært nære på å treffe eieren med skuddene ville det nok ha kommet fram i avisen. Det er nok noe hundeeieren hadde sagt tydelig fra om. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nøttelitens medhjelper
Nå sier jo hundeier at hunden løp imot bonden for å hilse når han kom busende på firhjulingen sin.
|
|
|
#17 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Sv: Bonde skjøt hundhttp://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyr...aandtvang.5703 |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Bonde skjøt hundJeg syns det er trist at så mange ikke følger opp båndtvangen. Jeg kjenner to stk med hund som alltid overholder båndtvangen, alle andre jeg kjennermed hund har alltid en unnskyldning eller tre på lur. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei skyting kjenner jeg er over streken, men jeg reagerte på at hundeeier lot hunden løpe for å hilse på bonden som kom. Hvis en hundeeier har kontroll på dyret sitt lar han vel ikke hunden løpe ubundet for å hilse på fremmede? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Bonde skjøt hundDet er jeg enig i, Guava. Og hvis alle overholdt båndtvangen så hadde man jo sluppet å bli hilst på av fremmede hunder i tide og utide. |
|
|
|
![]() |
|
|