|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Glamorøs
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)
Jeg vil tro at endel av dem kommer med toget fra Hauketo, Holmlia og Kolbotn, men det var også mange mer lokale kids, altså. Som kom ramlende av bybussene. Det var ikke noe særlig fyll faktisk, det merket jeg meg. Men det var såpass mange at jeg lurte på om det hadde vært en konsert eller noe, men de bare hang der. Vi hang jo i sentrum selv, men ikke å så store masser, egentlig. Vi var mer rundt om kring.
|
|
|
#62 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Ikke stort bedre i denne artikkelen fra dagens VG.
|
|
|
|
#63 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Glamorøs
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Godt skrevet! Men de unnlater elegant å skrive om hvordan statistikken de henviser til viser faktisk høyere rusbruk vest i Oslo og i Asker & Bærum enn i resten av landet.
|
|
|
#65 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Enig. Og de ungdommer det er snakk om drikker faktisk ca dobbelt så mye alkohol som jeg og mine ungdomsvenner gjorde for 20 år siden. Fint at det har gått ned, men i et lengre perspektiv har det gått voldsomt opp. Og det MÅ adresseres.
|
|
|
#66 |
|
villende
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg syns det er interessant at de to guttene blant annet skriver:
Når jeg leser dette så tenker jeg at det de jo (faktisk) gjør er å innrømme at de fester en del, og at det brukes narkotika i miljøet deres. Og at foreldrene kjenner til det. Det, i seg selv, syns jeg er oppsiktsvekkende. Jeg håper jo at jeg eventuelt kommer til å ta en seriøs prat med barna mine lenge før rusbruken blir problematisk. Forhåpentligvis første gang jeg oppdager den (forutsatt at de er under 18 år, vel og merke). Foreldrene mine "ferska" meg en gang som tenåring, og da ble det rimelig månelyst. Pappa har i ettertid innrømmet at han nok hadde sine mistanker både før og etter denne episoden (fordi det luktet alkohol av meg), men at han valgte å la det ligge, siden jeg åpenbart var såpass forsiktig at jeg ikke drakk mer enn at jeg ikke var synlig beruset når jeg kom hjem. Hadde han innrømmet at han visste om festingen og aksepterte det lave forbruket er det ikke utenkelig at jeg hadde tatt i en del mer. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, det var vel på denne måten mange av oss trodde vi "lurte" foreldrene med å slenge nedpå en tyggis før vi ble hentet. Det regulerte seg selv på et vis. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Det stemmer vel også med forskning, Gaia? Eller handler den bare om tidlig debut og mengde alkohol? :husker ikke: I min ungdomstid drakk i alle fall de ungdommene med foreldre som hadde et veldig avslappet (eller likegyldig?) forhold til alkohol betraktelig mer enn oss andre som måtte lure oss unna litt ( i alle fall da vi var under 18.) Hos de som hadde veldig strenge foreldre, gikk det begge veier: Enten drakk man ikke i det hele tatt, eller man ga totalt blaffen og festet som en gal, med alle konflikter det førte til på hjemmebane. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Nå har jeg lest Ungdatarapporten, siden jeg naturlig nok er veldig opptatt av dette. Det jeg savner, er en sammenligning av øst og vest blant ungdommer uten innvandrerbakgrunn. Den sier at innvandrerungdom drikker klart minst, og de er sterkt underrepresentert i Oslo Vest. Hvor mye av forskjellen forklares der?
|
|
|
#71 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg klarte jo å drepe debatten, åpenbart, men her er et innspill til: rusbruken går altså ned, også i Oslo vest. Dette er altså ikke en sjokkerende utvikling de siste år.
|
|
|
#72 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Innspillet ditt fikk meg i hvert fall til å tenke, Candy. I debatten høres det jo ut som om vestkantungdommer ligger på konstant flatfylla i de digre villaene sine, mens foreldrene er i Cannes eller på hyttah. Men det er altså 4 av 10 på vestkanten, 3 av 10 i Oslo generelt, og det ser ut til at mye eller alt eller vel så det av forskjellgen kan forklares ut fra etnisitet?
|
|
|
#73 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Ja, eller aller mest "muslimske ungdommer drikker mindre enn sekulære"?
|
|
|
#74 |
|
Glamorøs
|
Jeg var inne på det tidligere i tråden, og så vidt jeg husker så er det ikke fullt så enkelt. Jeg mener at jeg har lest en eller annen artikkel på det en gang, men ikke ta det helt for god fisk. I såfall kan det hende det er noe av det jeg skrev tidligere:
Når mange av kompisene dine ikke drikker, uansett farge, er det mindre sjans for at du gjør det selv, rett og slett.
|
|
|
#75 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Østkantungdom (etnisk norsk) som omgås innvandrerungdom drikker også mindre, så det gir jo ringvirkninger.
|
|
|
#76 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Ja, Tally og Pelle, det har nok også mye å si. "Brun ungdom og vennene deres", altså...
|
|
|
#77 |
|
Glamorøs
|
Nei, muslimsk eller annen religiøs ungdom og vennene deres. Det finnes brune barn som slett ikke har religiøse hemninger oft. drikking. Hudfarge har virkelig ingenting med dette å gjøre altså.
|
|
|
#78 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Ja, jeg vet selvsagt det.
|
|
|
#79 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Ja, det var det jeg gjerne skulle fått kvantifisert - hvor mye av forskjellen er bare ren forskjell i religiøsitet og hvor mye endrer det sekulær ungdom i miljøet der det er mange religiøse? Sånn for å droppe etnisitet i det hele tatt?
|
|
|
#80 |
|
villende
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)At religiøs ungdom eller ungdom med religiøse foreldre drikker mindre enn ungdom fra ikke-religiøse hjem er vel neppe noen stor overraskelse. Jeg tipper man kan stappe avholdshjem inn i samme kategorien. Fordi drikkingen er mye mindre akseptert av foreldrene. Det støtter vel opp under det tidligere utsagt et mitt og stemmer med min oppvekst i avholdshjem. :datapunkt: |
|
|
|
![]() |
|
|