|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Torkel Brekke deler sine personlige erfaringer som "vestkantpappa" i dagens VG. Jeg kjenner Brekke godt fra hans akademiske arbeid og må si jeg ble litt overasket over hans meget så personlige utblåsning.
|
|
|
#2 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Det er vel en ny trend, ikke bare i Oslo, at det nå er vel så "in" med annen rus enn alkohol blant de "vellykkede" barna enn blant de man "kan forvente" driver med sånt. Jeg mener, da jeg vokste opp var hasj noe de skoletaperne drev med. Nå er det skolevinnerne, de alle ser opp til, som leder an. Det gjør rekrutteringen mye større og det er skummelt. Når det gjelder smuglersprit, festing og lyving for foreldre: Jeg var der selv fra jeg var 15 til jeg flyttet hjemmefra, sånn omtrent. Flatfyll var en stor del av ungdomskulturen da jeg vokste opp, men det har blitt folk av de aller fleste av oss. Jeg tror nok også mine foreldre ante at jeg hold på med litt andre ting enn brodering da jeg overnattet hos veninner, eller kom luskende hjem på morgenkvisten, men de krysset vel fingrene og håpet at ting skulle roe seg, noe det også gjorde. Det jeg synes er litt verre med dagens ungdomsgenerasjon, er at mange av dem krysser grensen til ulovlige rusmidler, og når man først har krysset den grensen, er veien mye kortere til skumlere saker enn hasj. Hasj har jo også ofte andre ingredienser enn da vi og besteforeldregenerasjonen var unge, det er også en ting som er verdt for foreldre å ha i bakhodet. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Audacious
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Dette er da ikke nytt? Jeg har vokst opp på Oslo vest, men dro øst for elva i politisk eksil da jeg begynte på videregående. Jeg var mye mer bekymra for rusbruken (alkohol, hasj og e) til gamle venner som hadde blitt igjen på de beste vestkantskolene, enn til de nye vennene på den utfrika raddisskolen med musikklinje på Grünerløkka.
|
|
|
#4 |
|
anglofil
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Men har omfanget alltid vært slik? Hva tenker dere om det han skriver om at dette kan ses på som et opprør mot gjennomorganiserte "perfekte" liv?
|
|
|
#5 |
|
villende
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg tenker at dette er en veldig sammensatt problemstilling som både handler om foreldrenes holdninger, om tilgang til penger (og dermed råd til rusmidler) og om hva som oppleves som "kult" i vennegjengen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg vet ikke om det er relevant her, men erfaringsmessig fra her vi bor (ikke Oslo) skal det mer til før andre reagerer/melder ifra om ting mht barn som kommer fra såkalte "solide" familier. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Det foreldrene kan gjøre, er å snakke sammen. Mange mister jo kontakten med barnas venner og foreldrene til vennene når de begynner på videregående skole. Egentlig burde man fortsatt med foreldrekvelder/møter til de var 18, minst, det er vel så viktig i ungdomsalderen enn i barneårene, siden det kan være veldig vanskelig å få ting som sklir ut når barna er så store på rett kjøl igjen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
anglofil
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Og det er vel nettopp dette Brekke etterlyser, rine. Mer kommunikasjon mellom foreldre.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Kanskje det også handler en del om å ha tid til sine tenåringer og se at selv om de virker voksne og selvhjulpne på mange måter så er det viktig å være tilstedeværende også i denne fasen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)En kollega av meg gikk ned i stilling da hun fikk tenåringsbarn. Ikke bare småbarn som trenger foreldrene sine.
|
|
|
#11 |
|
Sangfugl
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg synes det var en litt rar kronikk. Han er pappa til ungdomsskolebarn, smugleser på barnas personlige sider, og skriver kronikk om det han får vite. Og så møter han foreldrene til de barna han vet noe om på butikken, og blir oppgitt fordi de tror alt er bra? Hva med å snakke sammen? Vi hadde møter om "Ung og rus" på ungdomsskolen til sønnen min. Det ble vi foreldre enige om å ha lav terskel for å fortelle hverandre om slike ting. Jeg har heldigvis ikke hatt behov for dette, men å vite at vi har en slik avtale har vært trygt. Jeg er mamma til en 17-åring på Oslo øst, og hverken han eller kameratene går på fest enda, så dette er helt ukjent for meg. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Bare en liten anekdote: Jeg er vokst på Oslo øst, men jeg jobbet på en ungdomsklubb på beste vestkant rundt årtusenskiftet. Når vi hadde fredagsklubb, fanget vi opp mange berusa ungdommer som ravet rundt i området. Helt nede i 12-13-årsalderen. Og jeg husker at det som sjokkerte meg, var ikke rusa tenåringer - det hadde jeg sett før, men det var reaksjonen til foreldrene vi kontaktet. De ga fullstendig beng. Jeg husket jeg snakket med noen foreldre som var på restaurant i nabolaget, noen som var på fest nedi gata og noen som var på reise. Og de kunne ikke brydd seg mindre om det vi fortalte. Én far husker jeg ble skikkelig irritert fordi vi ringte og fortalte at datteren hans ravet dritings rundt i Frognerparken. Hvorfor brydde vi han med det, liksom?
|
|
|
#13 |
|
villende
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Men det gjelder da ikke majoriteten, Zulu? Jeg oppfatter i alle fall ikke foreldrene til mine barns venner som typene som kommer til å gi beng når de blir tenåringer. Og flere av dem har barn i ungdomsskolealder og er veldig klar over en del av problemstillingene som handler om langernummer på speeddial og spritaxier som leverer "på døra". |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg tror ikke det i utgangspunktet er stor forskjell på mentaliteten til foreldre i bemidlede og mer ubemidlede strøk. Men jeg tror mulighetene er anderledes i bemidlede:
|
|
|
#15 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)
Nei, det gjelder de foreldrene jeg støtte på den gangen. Det var derfor jeg innledet med å si at det var en anekdote, ikke en beskrivelse av en generell trend. Men anekdoten forteller noe om en ungdomskultur i samme området som Brekke snakker om, og at bevisstløse foreldre ikke er noe nytt. Hvorvidt omfanget eller alvorlighetsgraden i rusbruken har økt siden den gang, vet jeg ikke noe om, men det er greit å bli minnet på at disse ungdommene (og foreldrene) er ikke sjeldne blomster. Hverken da eller nå.
|
|
|
#16 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Det er overraskende at så mange tenåringer er hjemme alene i helgene og har fest. Foreldrene må da vite, eller få vite det. Folk er da ikke så naive, eller er de egoistiske og vil på hytteturer og ferier.
|
|
|
|
#17 |
|
anglofil
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)
Men er det da behov for fysisk tilstedeværelse i barnas liv, eller hva er det som er mest krevende med å være tenåringsforeldre?
|
|
|
#18 |
|
Halloen!
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg føler ikke behov for å gå ned i stilling nå som jeg har tenåringsbarn, det er ikke timene mellom 14..30 og 16.30 når de er alene hjemme som er det kritiske. Derimot tror jeg nok at vi kommer til å sikre oss godt om vi bestemmer oss for å dra bort i helgene uten barn heretter, jeg tror det er lett for at uønskede ting kan skje da. Nå har vi nettopp hatt en diskusjon med fjortenåringen som ikke ville være med oss på den ene hytteovernattingen vi har tenkt å ha i høstferien. Foreløpig "vant" vi diskusjonen med at han selvsagt sto fritt til å nekte- fordi han kan, men at han kan være rimelig sikker på at neste gang han har behov for at vi er litt hyggelige med han, kan det godt hende vi også nekter- bare fordi vi kan. Litt sleipt, kanskje, men det er uaktuelt å la han være alene hjemme. Når han om ikke så lenge sikkert virkelig setter seg på bakbeina, tenker jeg altså at vi må trappe ned på våre helgeplaner i noen år framover. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
anglofil
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Men er det vanlig at 14-15 åringer får være hjemme alene i helger tro? Det fikk vi da ikke lov til på bygda der jeg vokste opp på 80-tallet engang ...
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)Jeg tror ikke det er særlig vanlig, nei, men vår fjortenåring mener selvsagt at det er noe "alle andre" får lov til. Jeg personlig kjenner ikke til noen i vårt nabolag som lar så unge tenåringer være alene hjemme, så jeg tviler egentlig på sannhetsgehalten i påstanden hans. |
|
|
|
![]() |
|
|