Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-14, 12:43   #61
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilke kjeks/kaker/godteri MÅ du ha for at det skal bli jul?

Jeg baker cookies, en porsjon med bare melkesjokoladebiter, og en med mørk sjokolade og nøtter. Startet med det for noen år siden, ungene adopterte dem som MÅHA øyeblikkelig. Mannen baker pepperkaker, berlinerkranser og sandkaker. I år truer han dessuten med å bake korianderkaker, husker at de faktisk var ganske gode, har ikke smakt sånne på mange år. Men koriander har etterhvert blitt forbundet med helt annen slags mat enn småkaker for min del, spent hva jeg synes nå.

Gammel 02-12-14, 13:30   #62
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ha engelsk fruktkake, den lages en måned før og ligger nå og modner.

Pepperkaker sier Plutten, kolakaker sier Storesøster, snøballcookies med valnøtter og pecannøtter sier jeg. Svigerfar må ha noen tørre sjokoladesmåkaker (sjokoladesnitter). Faren min må ha delfiakake, jeg har endret den så den har mindre kjeks, mer marsipan, blanding av lys og mørk sjokolade, og sitruslikør i stedet for kaffe.

Moren min lager serinakaker og berlinerkranser til oss, svigermor lager kransekake.

Gammel 02-12-14, 13:31   #63
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har laget noen ganger selv, men det er faktisk større problem å få tak i ingrediensene her i byen enn å få tak i ferdig.

Det er disse ingrediensene jeg har hatt problem med å finne
mixed peel (sånne tørket fruktskallblanding.), ister, og både sultanas og currants.

Vi bor jo i forskjellige byer, men i Oslo er det lett å få tak i sultanas i innvandrerbutikker. Det finnes i samme merket som "alle" har linser og bønner i, så jeg gjetter på at en innvandrerbutikk kan ta inn sultanas også. Min lokale butikk har både gule og grønne.

Gammel 02-12-14, 13:31   #64
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av M&M, her.

Oreokuler (jentungen har snakket jevnlog om disse siden vi laget dem første gang i fjor)

Det hørtes godt ut. Jeg fant denne oppskriften, høres det "riktig" ut?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 14:06   #65
mina
Strikker

mina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Smultringer, lefser, Kolakaker og Goro må til. Baker litt andre sorter også, men disse fire (der bare en er blant "de sju" ) er obligatorisk.

I tillegg må jeg lage tomtebrygg. Blir ikke det samme uten tomtebrygg til julemiddagen.

Gammel 02-12-14, 15:22   #66
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Lager du din egen mincemeat eller får man kjøpt ferdig noe sted? (De hadde det på ICA her tidligere, men så slu-huttet de med det )

Forresten: jeg lurer på om jeg skal lage Nigella Lawson sin mincemeat med cranberries. Den så veldig god ut!

for the cranberry studded mincemeat - makes about 600ml / 2½ cups

• 60 ml ruby port
  • 75 grams soft dark brown sugar
  • 300 grams cranberries
  • 1 teaspoon ground cinnamon
  • 1 teaspoon ground ginger
  • ½ teaspoon ground cloves
  • 75 grams currants
  • 75 grams raisins
  • 30 grams dried cranberries
  • finely grated zest and juice of 1 clementine
  • 25 ml brandy
  • 3 drops almond extract
  • ½ teaspoon vanilla extract
  • 2 tablespoons honey

Gammel 02-12-14, 16:46   #67
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg trenger ingen for å spise for at det skal bli jul, men er veldig opptatt av å få bakt pepperkaker + pepperkakehus

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 16:55   #68
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Det hørtes godt ut. Jeg fant denne oppskriften, høres det "riktig" ut?

Jepp!
Jeg bruker en sånn sprutepose, for det er vanskelig og forme kuler... Setter de i kjøleskapet før de dyppes i sjokolade. Posjon nr. 2 i fjor ble spist før de fikk sjokoladetrekk!

Gammel 02-12-14, 19:25   #69
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pepperkaker og hjemmelaget marsipan.

Gammel 02-12-14, 20:09   #70
Belle2
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2014
Belle2 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hjemmelaget sjokolade. Får kjøpt ingrediensene på nett og følger med oppskriftshefter.

Belle2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-14, 23:03   #71
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Forresten: jeg lurer på om jeg skal lage Nigella Lawson sin mincemeat med cranberries. Den så veldig god ut!

for the cranberry studded mincemeat - makes about 600ml / 2½ cups

• 60 ml ruby port
  • 75 grams soft dark brown sugar
  • 300 grams cranberries
  • 1 teaspoon ground cinnamon
  • 1 teaspoon ground ginger
  • ½ teaspoon ground cloves
  • 75 grams currants
  • 75 grams raisins
  • 30 grams dried cranberries
  • finely grated zest and juice of 1 clementine
  • 25 ml brandy
  • 3 drops almond extract
  • ½ teaspoon vanilla extract
  • 2 tablespoons honey

Kanskje jeg bare skulle ta meg selv i nakken og lage min egen mincemeat jeg også. Det er jo så stas med mince pies!

(Har jeg forresten fortalt om den første gangen jeg laget mince pies uten å helt vite hva det var? Vel, jeg trodde mincemeat var minced meat, som i kjøttdeig... Ble utrolig nok spiselig - men hva vi mer må kalle a savory snack. )

Gammel 02-12-14, 23:37   #72
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

(Har jeg forresten fortalt om den første gangen jeg laget mince pies uten å helt vite hva det var? Vel, jeg trodde mincemeat var minced meat, som i kjøttdeig... Ble utrolig nok spiselig - men hva vi mer må kalle a savory snack. )

Minner meg om den Friends-episoden hvor Rachel skal lage mat, men sidene i kokeboken har klistret seg sammen så hun ender opp med en blanding av shepherd's pie og trifle. "What's not to like?" Jam? Good! Custard? Good! Meat? Good!"

Gammel 03-12-14, 13:47   #73
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Minner meg om den Friends-episoden hvor Rachel skal lage mat, men sidene i kokeboken har klistret seg sammen så hun ender opp med en blanding av shepherd's pie og trifle. "What's not to like?" Jam? Good! Custard? Good! Meat? Good!"

I know! Det var akkurat det jeg tenkte da jeg oppdaget fadesen!

Gammel 03-12-14, 15:24   #74
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Oreokulene - O'Hellige Jul! Alt for gode og alt for enkle å lage. Ny porsjon er underveis, og jeg innser at det må skjerpings til om julekjoler fra i fjor skal passe.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-14, 16:38   #75
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

I know! Det var akkurat det jeg tenkte da jeg oppdaget fadesen!

Synd de var gode, ellers hadde de sikkert gått inn i historien som Mammas (og senere Mormors og Oldemors) grusomme kjøttdeigjulekaker og blitt snakket om i årevis.

Gammel 04-12-14, 08:10   #76
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

ha fiken og dadler. Og et pepperkakehus som kan stå på stua og lukte godt, er nesten et must.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:04.