Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvorfor skal man ikke drikke saft?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-15, 10:44   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor skal man ikke drikke saft?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg drikker en halv liter Pepsi Max om dagen og føler meg frisk som en fisk. Har aldri vondt i hodet (bortsett fra etter for mye vin) eller magen. Jeg prøver ikke å argumentere for at aspartam er like sunt som vann, men det blir litt tullete å bruke "jeg får vondt i magen av det" som bevis for at det er skadelig. Jeg drikker mye vann også, jeg, og ungene får ikke Pepsi Max (urettfeigt), men jeg synes ikke vann smaker spesielt godt. Det smaker jo ingenting!

Det er ikke rart du ikke syns vann smaker godt om du drikker en halv liter Pepsi-Max om dagen, da.

Jeg vokste opp og "likte ikke" vann, og slapp unna med det, og måtte lære meg å like det som voksen. Så det har jeg vært opptatt av at ungene skal slippe. Så lite saft som vi drikker så er det sikkert hipp som happ om det er sukkersaft eller kunstig-alt-saft de får, sånn helsemessig. Men jeg misliker rett og slett tanken på å venne kropp og smaksløker til de kjemikalieblandingene light-saft er.

Gammel 26-01-15, 10:40   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi drikker saft en sjelden gang i blant. Da drikker vi Fun Light fordi jeg synes den er best.

Verken snuppa eller jeg synes solbærsaft er noe særlig godt. (Mannen og knerten drikker overhodet ikke saft).

Alle i familien er glade i vann. Det er billig, enkelt og sunt. Så i 99,5 % av tilfellene drikker vi vann. Og da tenker jeg det er mindre farlig hvilken saft vi drikker de få gangene det er snakk om.

Gammel 26-01-15, 10:50   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begriper virkelig ikke poenget med en halv liter brus om dagen, light eller ikke light. Og at man ikke føler seg dårlig av det er nå en sak, men prøv å slutte med det! De historiene jeg hører om pepsi max-detoxene ligner jo dem som prøver å slutte på heroin.

Gammel 26-01-15, 10:53   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg begriper virkelig ikke poenget med en halv liter brus om dagen, light eller ikke light. Og at man ikke føler seg dårlig av det er nå en sak, men prøv å slutte med det!.

Hvorfor? Da har jeg jo søren meg ikke en eneste last igjen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 10:57   #5
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg begriper virkelig ikke poenget med en halv liter brus om dagen, light eller ikke light. Og at man ikke føler seg dårlig av det er nå en sak, men prøv å slutte med det! De historiene jeg hører om pepsi max-detoxene ligner jo dem som prøver å slutte på heroin.

Men hvorfor skal man slutte med det? Jeg koser meg med min Tab X-tra akkurat som andre koser seg med sin kaffe eller te.

Våre barn får med saft i drikkebeltet når de skal på skitur/skitrening/skirenn. Da trenger de litt mer enn vann som tørstedrikke. Brus liker de ikke, så de er tydeligvis ikke blitt fullstendig ødelagte av sine brusdrikkende foreldre.

Gammel 26-01-15, 10:54   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

men det blir litt tullete å bruke "jeg får vondt i magen av det" som bevis for at det er skadelig.

Det er det vel heller ingen som har gjort, men for meg, som får vondt i magen og diaré, er det jo absolutt skadelig. Og det er jo ikke akkurat en bieffekt som er totalt ukjent, akkurat.

Lille Meg lurte på hvorfor man ikke skal drikke lettsaft hver dag, og da er det jo helt naturlig at man trekker fram egne erfaringer med produktet, i tillegg til vitenskapelig beviste grunner; som syreskader på tennene.

Sist redigert av Tallulah : 26-01-15 kl 10:59. Årsak: saft, ikke brus
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 10:56   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var da voldsomt til polariserte asketer i denne tråden, da! Jeg elsker vann, og drikker sikkert tre liter om dagen, dvs. at jeg nok bruker det som mer enn tørstedrikk. Men jeg drikker fort en halvliter Cola Zero også. Fordi det smaker godt (på sin egen lille syntetiske måte). Vi har derimot ikke saft som tørstedrikk hjemme, fordi jeg vil at ungene skal lære seg å drikke vann med entusiasme, og de får stort sett ikke ting med kunstig søtning, fordi jeg mener juryen er såpass ute på søtningsstoffer at jeg synes det er noe man får bestemme selv når man blir voksen. Det er ikke en vane jeg skal utstyre dem med.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 10:58   #8
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar jo smak overstyre sunnhet i massevis av tilfeller. Vin. Kaffe. Feite oster. Sjokolade. You name it. Det betyr ikke at jeg ikke også liker masse ting som er sunne. Vann. Fersk fisk. Det aller meste av grønnsaker. Magert kjøtt. Osv.

Gammel 26-01-15, 10:58   #9
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg lar jo smak overstyre sunnhet i massevis av tilfeller. Vin. Kaffe. Feite oster. Sjokolade. You name it. Det betyr ikke at jeg ikke også liker masse ting som er sunne. Vann. Fersk fisk. Det aller meste av grønnsaker. Magert kjøtt. Osv.

Nettopp.

Gammel 26-01-15, 11:05   #10
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg har enda ikke smakt en saft, enten det er hjemmelaget, butikkkjøpt, light eller sukker, som jeg har likt, så det er grunnen til at jeg ikke drikker saft. :rema1000:

Det er vel ingen gode grunner til ikke å drikke light-saft dersom man liker det?

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 11:00   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, nettopp. La den som aldri velger usunt framfor sunt kaste den første sten, sier nå jeg.

Gammel 26-01-15, 11:01   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Ja, nettopp. La den som aldri velger usunt framfor sunt kaste den første sten, sier nå jeg.

La den som aldri velger usunt framfor sunt aldri komme på middag hos Toffen, tenker jeg vi sier.

Gammel 26-01-15, 11:03   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

La den som aldri velger usunt framfor sunt aldri komme på middag hos Toffen, tenker jeg vi sier.

Men først må man kaste sten. Man bør alltid kaste sten. (Men helst ikke i glasshus. )

Gammel 26-01-15, 11:05   #14
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Men først må man kaste sten. Man bør alltid kaste sten. (Men helst ikke i glasshus. )

Og ikke på meg når jeg drikker min Tab X-tra.

Gammel 26-01-15, 11:05   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja. Nettopp. Jeg blir litt oppgitt når andre voksne, som gjerne drikker både kaffe og alkohol, reagerer med sjokk og vantro når jeg drikker et glass Fun Light.

Eller når folk forteller meg at de kunstige søtstoffene lurer hjernen min, så jeg får mer søtsug og spiser mye mer. Jeg har en vekt i nedre del av normal BMI, så kanskje jeg ikke er så lettlurt, da?

Gammel 26-01-15, 12:35   #16
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja. Nettopp. Jeg blir litt oppgitt når andre voksne, som gjerne drikker både kaffe og alkohol, reagerer med sjokk og vantro når jeg drikker et glass Fun Light.

Eller når folk forteller meg at de kunstige søtstoffene lurer hjernen min, så jeg får mer søtsug og spiser mye mer. Jeg har en vekt i nedre del av normal BMI, så kanskje jeg ikke er så lettlurt, da?

Helt enig! Ble veldig overrasket over denne tråden. Og irritert. At det beskrives som teit at jeg drikker saft?! Jeg tror ikke det hadde fått stått uimotsagt om jeg hadde uttalt at jeg ikke skjønte vitsen med å spise sånn at man ble overvektig og at det var teit å spise så mye/ usunt når man kunne spist mindre/ sunnere.

Hmpf.

Gammel 26-01-15, 12:54   #17
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Polarisert tråd i starten med en pen utflatning etter en stund.

Selv foretrekker jeg rent, kullsyrefritt vann som tørstedrikk og matdrikk, det har jeg prøvd å venne ungene til også. Om noen drikker annet i nærheten av meg er da ikke noe jeg bekymrer meg særlig mye om. Og jodda, jeg drikker både kaffe, te, vin og øl med og uten alkohol. Jeg spiser syreholdig jågurt til frokost hver dag, så tannhelsen er sikkert ikke førsteprioritert hos meg.

Tilgjengelighet og pris er gode argumenter for å vanligvis velge helt vanlig springvann der det er drikkanes.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-15, 11:27   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Jeg synes saft er godt og drikker et glass til middag hver dag" og "Jeg drikker fun light hele dagen istedenfor vann når jeg er tørst" er to veldig ulike scenarioer. I et vanlig norsk kosthold er nok ingen av dem spesielt store forseelser, men det siste ville jeg prøvd å unngå på grunn av tennene.

Jeg synes også det er litt småkomisk at mennesker som vanligvis roper ut etter forskningsrapporter og bevis for utsagn her setter den fullstendige mangelen på påviste skadeeffekter til side og argumenterer med at det ser teit ut og det er helt feil så det så. Mens te og kaffe er noe det er sosialt vanskelig å komme utenom og dermed er det greit selv om det på ingen måte er spesielt mye sunnere?

Gammel 26-01-15, 12:22   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes også det er litt småkomisk at mennesker som vanligvis roper ut etter forskningsrapporter og bevis for utsagn her setter den fullstendige mangelen på påviste skadeeffekter til side og argumenterer med at det ser teit ut og det er helt feil så det så. Mens te og kaffe er noe det er sosialt vanskelig å komme utenom og dermed er det greit selv om det på ingen måte er spesielt mye sunnere?

Enig. Og så blir jeg litt trassig av at man skal være så forbaska sunn hele tiden. Jeg elsker å terge min übersunne kollega, som ble rystet inn til sjelden over at jeg hadde en åpnet flaske Pepsi Max på kontorpulten min en mandag formiddag kl. 10, med å drikke så mye som mulig rundt henne. Jeg ser at hun har lyst til å si noe, jeg ser at hun får vondt både psykisk og fysisk av min lettsindige omgang med djevelvannet, men siden den første moralprekenen hennes ikke ha de ønskede resultater, kan hun vel ikke si noe.

Gammel 26-01-15, 13:16   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

"Jeg synes saft er godt og drikker et glass til middag hver dag" og "Jeg drikker fun light hele dagen istedenfor vann når jeg er tørst" er to veldig ulike scenarioer. I et vanlig norsk kosthold er nok ingen av dem spesielt store forseelser, men det siste ville jeg prøvd å unngå på grunn av tennene.

Nå tolket jeg hovedtemaet i tråden til å være utbytting av vann som tørstedrikk med saft i stor grad. Dersom det kun være snakk om et glass i ny og ne, er jo det noe helt annet. Da snakker man ikke om tørstedrikk lenger.

Ift sidestillingen med alkohol, te og kaffe, er det selvsagt relevant om man mener et glass innimellom eller som tørstedrikk. Jeg tror det er uvanlig å drikke øl, te og kaffe som tørstedrikk også.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:34.