|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvor mye i dåpsgave til niese?Jeg tror faktisk aldri broren min og svigerinna mi har tenkt på at det jeg kjøper til niesa mi er dyrere enn det jeg kjøper til bonusnevøen min. Nå er det slik at jeg har valgt at de julene vi har feiret sammen så har de fått sånn omtrent i samme prisklasse, mens det nok var en viss forskjell når han ikke feiret sammen med oss. Han har selvsagt alltid fått ordentlige gaver.
![]() |
#2 |
Drømmer
|
![]() Sv: Hvor mye i dåpsgave til niese?Ingen i vår familie har gjort noe forskjell på barna. For oss er stebarn like mye familie fra dag 1, som de andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye i dåpsgave til niese?
![]() |
#4 |
Fortynnet
|
Hvilken dag er dag 1? Den dagen folk får seg kjæreste som har barn fra før? Hvordan kan de være like mye familie når en ikke engang kjenner dem? Jeg forstår ikke det. Jeg liker jo heller ikke ordet "stebarn" når barna har to foreldre, men det er jo en annen diskusjon. Min mann er ikke stefar til de eldste barna, det hadde han vært hvis faren deres hadde vært død eller helt ute av bildet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
© All rights reserved
|
Jeg er helt enig i det du skriver over her, men når det gjelder steforelder: Er ikke steforelder den nye ektefellen til far/mor? Det er i alle fall slik tittelen blir brukt her vi bor, selv om biologisk far og mor er fungerende levende forelder. Mine nevøer omtaler mors nye mann som stefar og far som pappa. Pappa sin nye kone er stemor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Drømmer
|
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du drar inn diskusjon av ordet stebarn her. Hvordan man velger å gjøre det må være opp til hver enkelt familie tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hvor mye i dåpsgave til niese?Mange bruker det på den måten, men vi gjør ikke det. Stemor/stefar blir helt feil for meg så lenge det fins en mor eller far. Askepott har stemor. Og bestefaren min fikk det da moren døde fra en masse barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye i dåpsgave til niese?Barna til svigerinnen min bruker ordet stefar. Det er jo enklere å si enn "mammas nye mann" når man skal forklare andre hvem han er, og han er jo en stor del av livet deres og har absolutt en farsrolle når de er hos moren.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor mye i dåpsgave til niese?Jeg brukte heller ikke stemor/stefar/stebarn før ungene begynte å gjøre det selv. For våre barn er det noe de sier for å vise at vi er mer enn bare pappas/mammas kjæreste. Spesielt 8-åringen har et veldig bevisst forhold til dette.
![]() |
![]() |
#11 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hvor mye i dåpsgave til niese?Kan godt hende mine barn har brukt ordet for å forklare relasjonen, det er jo veldig vanlig å bruke det på den måten. For meg er det helt feil, og det har ingen ting med graden av engasjement eller hvor stor del de har i hverdagslivet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Hvor mye i dåpsgave til niese?Min familie gir ikke bursdagsgaver til mannens datter, men kjøper julegaver de julene hun feirer hos oss. Vil tippe kanskje at de kjøper en felles gave når hun blir konfirmant, men hun er jo sjelden her og de møter henne kanskje en gang i året. De har jo ikke noe forhold sånn sett og jenta ser ikke på dem som sin familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor mye i dåpsgave til niese?Jeg synes 2000,- er alt for mye. Jeg har gitt gaver av forskjellige summer til dåpsbarn i slekten, men aldri over 700,-. Da f.eks Rørospledd i barnestørrelse, saueskinn, Bergans barnehagesekk, Fjellpulkenpose kjøpt på tilbud(visste at de skulle kjøpe pulk), bøker av Astrid Lindgren i gavesett som jeg fant på bokhandelen. Synes det er fint å gi bruksgaver |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvor mye i dåpsgave til niese?Vi gjør ingen forskjell på stebarn, nei. Men vi gir mer til barn vi er faddere for. Det er vanlig i vår krets.
![]() |
![]() |
|
|