Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den beste kjøpeketchupen

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-15, 18:58   #61
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den beste kjøpeketchupen

Ketchupen man får i de små posene på McDonalds er best til pommes frites, iallfall. De er også veldig kjekke å ta med på tur.

Gammel 04-06-15, 19:02   #62
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg måtte litt av begrepet Kjøpeketchup.
.

Grunnen til at jeg valgte å presisere at det var snakk om kjøpeketchup allerede i overskriften var at jeg er helt sikker på at noen ville ha svart "lag kketchupen selv, det er best!" hvis jeg ikke gjorde det. Og jeg har ikke tenkt å lage ketchupen selv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 19:04   #63
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er syk, har null matlyst og penicillinen gjør meg kvalm, men denne tråden gir meg stadig lyst på noe med ketchup på! Av alle ting!

Gammel 04-06-15, 19:05   #64
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kunne godt tenkt meg å se hvor mange som egentlig lager ketsjupen sin selv. Jeg er ikke veldig matsnobbete av meg, men er da virkelig få matretter som blir bedre med ketsjup? Maten smaker jo bare ketsjup om man bruker det? Og folk som tar ketsjup på pizza, pasta og andre tomatretter, skjønner jeg iallfall ingenting av.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 19:09   #65
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Heldigvis (og dessverre) har folk ulik smak, og smaksløker som fungerer forskjellig.

Gammel 04-06-15, 19:12   #66
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 53
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Har ingen anelse om hvilken som er best. Kjøper kanskje to ketsjupflasker i året og da blir det gjerne Heinz.

(Men jeg har på planen å lage egen ketsjup og sennep til sommeren, det vil matche de hjemmelagde pølsene mine godt.)

Gammel 04-06-15, 20:36   #67
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Heldigvis (og dessverre) har folk ulik smak, og smaksløker som fungerer forskjellig.

Selvsagt, men det er likevel noen ganger litt universelle "regler" for hva som fungerer eller ikke fungerer ift smakssansene. For eksempel balansering av syre, sødme og salt. Eller at smak blir mer framtredende i visse temperaturer. Mrn selvsagt kan man likevel foretrekke hva man vil.

Gammel 04-06-15, 21:11   #68
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Selvsagt, men det er likevel noen ganger litt universelle "regler" for hva som fungerer eller ikke fungerer ift smakssansene. For eksempel balansering av syre, sødme og salt. Eller at smak blir mer framtredende i visse temperaturer. Mrn selvsagt kan man likevel foretrekke hva man vil.

Det er ganske frustrerende når andre prøver å bestemme hva en skal synes og mene om hva som smaker godt. Det må faktisk være lov å ha egne preferanser akkurat der. (Jeg har EKSTREMT mange eksempler jeg kunne kommet med, ketchup på pasta er bare en ting folk har lyst til å mene noe om at andre helst ikke skal synes noe om.)

Gammel 04-06-15, 21:21   #69
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske frustrerende når andre prøver å bestemme hva en skal synes og mene om hva som smaker godt. Det må faktisk være lov å ha egne preferanser akkurat der. (Jeg har EKSTREMT mange eksempler jeg kunne kommet med, ketchup på pasta er bare en ting folk har lyst til å mene noe om at andre helst ikke skal synes noe om.)

Hæ? Jeg er ganske sikkert på at jeg ikke prøvde å bestemme hva andre skal synes er godt. Jeg sa bare at jeg ikke skjønte greia med tomat på tomat, spesielt når pastaen smaker ordentlig tomat (som det faktisk gjør av og til!) og man pøser på med kunstig og sukret tomatsmak. Jeg synes det er rart med sukker på nugattiskive også, jeg, eller salt på potetgull.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-15, 21:56   #70
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Det siste innlegget var ikke til deg, rine. Det var for så vidt ikke egentlig til Hyacinth heller, det var sikkert en overreaksjon.

Jeg har ganske annerledes-fungerende smaksløker enn mange jeg kjenner, og er såpass drit lei av å bli fortalt hva som er godt og ikke, at det kan godt hende jeg tenner på litt for mange plugger av og til når jeg ser antydning til sånt. Sorry.

Gammel 04-06-15, 22:16   #71
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den dagen jeg begynner å bekymre meg for hvilken ketchuptype ungene spiser pga innhold(når vi ikke snakker direkte skadelige ting selvsagt) så tror jeg at jeg for lengst har tenkt at de spiser for mye ketchup. Er veldig fan av ketchup til noen ting og andre saker og smaker til andre ting, at det gjelder for ungene også. Men har vi ketchup så har vi ketchup og da får de selv velge av de to jeg og mannen foretrekker; Jeg liker best vanlig idun og mannen veksler mellom heinz og av og til sticky fingers.

Gammel 04-06-15, 22:35   #72
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Det siste innlegget var ikke til deg, rine. Det var for så vidt ikke egentlig til Hyacinth heller, det var sikkert en overreaksjon.

Jeg har ganske annerledes-fungerende smaksløker enn mange jeg kjenner, og er såpass drit lei av å bli fortalt hva som er godt og ikke, at det kan godt hende jeg tenner på litt for mange plugger av og til når jeg ser antydning til sånt. Sorry.

Men det jeg skrev var en generell kommentar om hvorfor jeg spør her på forum om hva som er den beste ketchupen. For det er klart at for de fleste så finnes det matvarer som er bedre enn andre?

Gammel 04-06-15, 22:36   #73
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Den dagen jeg begynner å bekymre meg for hvilken ketchuptype ungene spiser pga innhold(når vi ikke snakker direkte skadelige ting selvsagt) så tror jeg at jeg for lengst har tenkt at de spiser for mye ketchup.

Ja, altså, det var ikke akkurat derfor jeg skrev hovedinnlegget. Eller var ikke dette en kommentar til meg?

Gammel 04-06-15, 22:45   #74
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Men det jeg skrev var en generell kommentar om hvorfor jeg spør her på forum om hva som er den beste ketchupen. For det er klart at for de fleste så finnes det matvarer som er bedre enn andre?

Hehe, ja, skjønner. Det første innlegget mitt burde inneholdt et sitat fra rine. Jeg kommenterte i utgangspunktet det med at hun synes det er dumt at andre folk tar ketchup på pastaen sin, da det ikke gjør maten bedre (det var ikke akkurat slik hun skrev sikkert, men det var det jeg leste). Jeg er vant til å høre ting som "hæ, det går ikke AN å ikke like denne rødvinen, den smaker jo saft!" "det er jo ikke mulig å like jordbær, men ikke jordbærsyltetøy?" "hvorfor tror du at du ikke liker sjokoladekrem, når du liker sjokolade?" "Nei, dette ER IKKE sterkt, du bare overdriver", osv. Så en setning som sier at det er tåpelig (igjen, min tolkning, ikke rines ord) å ta på ketchup på enkelte matretter får meg til å overtenne litt.

Kan ellers bidra med den beste bearnaisesausen, som er fra Kanda (på flaske). De har nå plutselig kuttet ut store flasker og selger bare miniflasker?

Gammel 04-06-15, 22:46   #75
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, det var generelt etter å ha skumlest tråden og lest noen av linkene om innhold versus smak hvor jeg satt igjen med tanken om at dersom jeg bekymrer meg for mengden heinz istedenfor idun(som er bedre i test pga mer tomater) så tenker jeg på egne barns vegne at de spiser alt for mye ketchup. Og så la jeg til at jeg foretrekker idun og mannen stort sett heinz - og ungene ser ut til å velge begge deler, nå for tiden mest heinz. Har vi ketchup på bordet så har vi det på bordet og de kan velge blandt de.

Gammel 04-06-15, 22:50   #76
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg kunne godt tenkt meg å se hvor mange som egentlig lager ketsjupen sin selv. Jeg er ikke veldig matsnobbete av meg, men er da virkelig få matretter som blir bedre med ketsjup? Maten smaker jo bare ketsjup om man bruker det? Og folk som tar ketsjup på pizza, pasta og andre tomatretter, skjønner jeg iallfall ingenting av.

Om de blir bedre er nok en smakssak, men feks pølser og burger må jeg ha både sennep og ketchup på. Det blir liksom ikke det samme uten synes jeg. Når det gjelder burger har jeg også på en eller annen form for burgerdressing også (nei, ikke ferdigkjøpt hamburgerdressing på flaske, men som regel noe vi lager selv, eller noe laget på Jakobs el.l.), men må liksom ha de to-tre ringene med sennep og ketchup i tillegg. Det bare hører med rett og slett.

Og så hender det at jeg bruker sennep eller ketchup hvis jeg lager ostesmørbrød.

Jeg synes heller ikke at maten smaker bare ketschup når jeg bruker det heller. Det kommer vel også an på mengden man bruker tenker jeg, og hva man har som tilbehør ellers (på feks de før nevnte ostesmørbrødene).

Gammel 04-06-15, 22:50   #77
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Nå måtte jeg gå og sjekke hva slags ketchup vi hadde i kjøleskapet. Vi har to fra idun, den ene er en chili-variant som bare mannen liker. I tillegg har vi en gigantisk flaske fra "salatmesteren", som jeg tror også smakte helt greit. (Også har vi noen poser fra McDonalds liggende da, til tur.)

Gammel 04-06-15, 22:52   #78
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vi kjøper den billigste i håp om at ungene spiser mindre av den.

Gammel 04-06-15, 22:54   #79
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns forresten ketchup er godt på pølse og hamburger. Der stopper det, tror jeg.

Gammel 04-06-15, 22:54   #80
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Til og meg jeg synes det finnes matretter som blir bedre med ketchup. Pølser i brød og hamburger er sånn mat. Pommes frites må dyppes i ketchup. Og ketchup er godt på ostesmørbrød. Under osten, rett på brødet.

Nå spiser jeg svært sjelden sånn mat, men når jeg gjør det, så henter jeg ketchupen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:12.