|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Venner med på ferieVi betaler selvfølgelig for flybilletten når datteren min er med venninnen sin til mormoren hennes på andre siden av landet. Akkurat som venninnen betaler togbilletten sin når hun er med oss. I vår verden/krets er det heldigvis en selvfølge at man betaler selv - selv om man er invitert.
![]() |
#63 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Venner med på ferie
Gjøre forskjellige ting, ja. det gjør mine allerede, yngste er 4,5, det går fint, men det er forskjell på nivået av ulikhet, type "får reise på sydenferie noe ingen av dem har fått før", som også antakelig dreier seg om at en slik opplevelse vil JEG dele med dem.
![]() |
#64 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Enig. Har enda ikke vært aktuelt hos oss, men jeg ville nok raskt spurt hva vi skulle dekke hvis vi ble spurt.
![]() |
#65 |
Glamorøs
|
Jeg syns ikke man skal forlange at folk som spør om ulike ting skal ha inngående kjennskap til hvordan folk måtte føle rundt slike ting til ennhver tid. Jeg har det på samme måte som deg, og hadde ikke likt å ha Hiawata på ferie i et annet land enn oss, men jeg syns det er langt i fra påtrengende, lite sensitivt eller frekt å spørre. Jeg hadde blitt veldig glad for at noen syns det hørtes ut som en hyggelig idé.
![]() |
#66 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
Her er jeg og. Det er vel hyggelig å være på ferie med venner? Det kan være kjekt for familien å "slippe" et barn også? Dynamikken blir litt annerledes? Det er vel ikke grusomt å verken sende fra seg eller låne et barn? Har litt trøbbel med å skjønne dette jeg. Dette er jo ikke noe som skjer ofte?
![]() |
#67 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
maler
|
![]() Sv: Venner med på ferie"Vi skal på tur til xxx 2 uker i sommer og tenker å invitere med oss en av barnet sine venner, tror du at ditt barn kunne være interessert? I såfall ser vi for oss at dere dekker flybilletten og lommepenger og så betaler vi for det som skjer underveis. Leiligheten har vi sammen. Hva tenker du om det?"
![]() |
#69 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Folk er forskjellige
![]() |
#70 |
Epikur
|
![]() Sv: Venner med på ferieJeg er helt på linje med Katta her. Det har ikke falt meg inn at det er frekt å spørre, jeg ville dessuten passet godt på at det var rimelige flybilletter og at det ble lagt minimalt press på den andre familien. Hadde jeg visst de hadde dårlig råd, hadde jeg sikkert betalt også. Jeg hadde blitt temmelig satt ut om en vennlig og velment forespørsel om å inkludere en av barnas venner på ferie hadde blitt møtt med hånlatter.
![]() |
#71 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Venner med på ferieGutten min ble spurt før oss, om han kunne tenke seg å bli med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Venner med på ferieJeg syns ikke det er frekt, men jeg hadde ikke kommet til å spurt. Hvis jeg inviterer barn med på kino, kafe, basseng og slike ting, så betaler jeg.
![]() |
#73 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() |
#74 |
Ikke sant? Og jeg tenker at hvis man spør så kjenner man gjerne barnet og foreldrene ekstra godt og da er det enklere å diskutere penger og slike ting også.
![]() |
#75 |
Men kunne du sendt ham utenlands med f.eks fotballen?
![]() |
#76 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Venner med på ferieJeg har vel sagt til min eldste at vi kanskje kan spørre bestevenninnen hennes om å være med til Kypros om et par år. Da er de tenåringer, for jeg har helst ikke lyst til å sitte i et annet land med et barn som ikke er mitt og har veldig hjemlengsel. Da tenker jeg det er greit at de dekker flybillett og litt lommepenger, mens vi står for det andre. Vi har da mulighet til å låne leilighet gratis og selve oppholdet vil ikke bli dyrere fordi hun er med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Drømmer
|
![]() Sv: Venner med på ferieÅ ta med andres barn på lekeland, tusenfryd og helgeturer på hytta er noe helt annet enn å ta de med på ferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Personlig pessimist
|
Jeg er enig. Jeg tror kanskje det er lettere for oss med litt aldersforskjell på barna å se dette tidlig. De kan bare ikke forvente å gjøre det samme hele tiden, det er jo ikke naturlig. Det er det heller ikke om de er jevnere i alder, men jeg tror lettere man kan skape en forventning om det da. "Urettferdig" og "ulikt" er ikke synonymer, søsken trenger ikke alltid få gjøre det samme.
![]() |
![]() |
#79 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Venner med på ferieJeg vil presisere at jeg ikke ville hånledd, men ledd mer overrasket og lettere sjokkert. Og det hadde selvfølgelig vært positivt at de ville ha med barnet, det er summen jeg reagerer på. Vi sender ungene med andre både hit og dit, og betaler selvfølgelig for det, men flere tusenlapper er utenfor min komfortsone merker jeg.
![]() |
#80 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Venner med på ferieJeg hånlo heller ikke - jeg sa ja selv om jeg egentlig ville si nei. Det er selvfølgelig aldri lurt. Jeg hadde derfor foretrukket å ikke få sånne forespørsler, og ville tenkt meg grundig om og gått forsiktig fram om det skulle falt meg inn å ta med ekstra barn på ferie. Sant å si ville jeg nok ikke ønsket å ta det ansvaret. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|