Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Venner med på ferie

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-15, 23:10   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.975
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Venner med på ferie

Jeg skriver dette nå som jeg ikke har noen konkrete barn i tankene.

Vi er heldige og har relativt rikelig med tilgang på ferieboliger i utlandet. Hva er kotyme hvis man spør om barnas venner skal bli med på tur? Er det "innafor" at de betaler flybillett selv eller er det i det minste "innafor" å spørre om? Vi tar gjerne med oss venner av ungene, men vet ikke om det forventes at vi tar hele kostnaden.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 23:11   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.390
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Venner med på ferie

Har aldri gjort det, men jeg synes i alle fall det er innafor at de betaler flybilletten selv og så hadde jeg heller dekket andre ting for barnet.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 23:11   #3
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Venner med på ferie

Synes det er helt innafor å be om at flybilletten betales selv. Hvis en av ungene hadde blitt bedt med på tur, hadde jeg nok i tillegg tilbudt matpenger.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 23:13   #4
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Venner med på ferie

Hvis en av ungene mine skulle blitt med noen på ferie ville jeg selvsagt betalt flybillett, men jeg tenker at det bør kommuniseres ganske klart helt fra begynnelsen, for å unngå situasjoner som blir pinlig å ta opp. Ikke bare flybillett, men hvor mye dere tenker dere dekker av mat, hvor mye dere tenker at ungene deres får til fri benyttelse, osv.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 23:17   #5
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Venner med på ferie

Vi hadde med ei i 1 måned til USA etter ønske fra Frøkna og venninnen. "Kravet" vårt for at hun ble med var at hun betalte flybilletten og noe kostpenger/parkbilletter - i tillegg sparte hun selv opp shoppingpenger - tenåringsjenter shopper MYE over der ( hun ønsket seg kun penger det året til jul og bursdag) Hun var en del av oss og vi betalte alltid som om hun var en av oss mht mat, drikke, is - de dagene jentene var alene på shopping betalte de selv type Starbucks. Det var veldig hyggelig å ha henne med, men vi har et veldig spesielt godt forhold til denne jenta - hun er vår "extended" Frøken. Jeg hadde ikke tatt med hvem-som-helst til å bo med oss 1 måned.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 10-10-15 kl 01:27. Årsak: Fjernet en uvesentlig kommentar.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 23:19   #6
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Venner med på ferie

Vi har hatt med unger og har betalt alt. Syden, Danmark og Trondheim.
Jeg tenker at når jeg inviterer, så er det en del av pakken. Ungene har hatt med lommepenger og har bidratt med litt barnepass. Større unger enn mine og barna til svært nære venner.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 23:23   #7
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venner med på ferie

Yngste hadde med en venninne i sommer, jeg ba om at de betalte billetten hennes. Jeg betalte alt annet unntatt shopping.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 23:25   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venner med på ferie

Jeg syns det er helt innafor, men hadde presisert det i invitasjonen. Veldig greit for den som blir invitert (eller mer konkret, foreldrene) å slippe å lure på det også.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 23:30   #9
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venner med på ferie

Det viktige for meg om ett av mine barn ble invitert var at det var åpenhet om sånt fra første stund og ingen skjulte forventninger og snurting i etterkant. Jeg tror de fleste ville forslå å betale for eget barn, men det er ikke helt logisk for alle.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 23:45   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.937
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Venner med på ferie

Dekkes av barnets familie ikke vertene. Straks barnet bikker tolv år, så koster jo reisen like mye som en voksen eller ihvertfall bortimot. Jeg hadde nok insistert hvis et av mine barn hadde blitt invitert med. Så ja, milevis innenfor, men viktig å presisere det.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-15, 23:45   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.852
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Venner med på ferie

For din del gjelder det vel kanskje en 10åring og da er de jo med dere absolutt hele tiden og det er dere som styrer pengebruken.

Jeg ville nok likt at mer enn flybilletten ble betalt, som feks avtalt at dere skulle i etpar parker. Og at det ble foreslått at dere skulle få en sum for maten. For det blir jo endel restaurantbesøk på ferier. Kanskje gitt en 1000lapp for kosten?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 01:10   #12
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venner med på ferie

Jeg synes det kommer litt an på den som initierer.

Dersom jeg hadde tenkt at det var kult å ta med en venn av ungene så hadde jeg sagt til foreldrene at dersom de kunne betale billetten, så hadde vi holdt resten.

Dersom ungene og venn kom og maste, så hadde jeg snakket med foreldrene om hvordan man skulle fordele.

Og så kom det også an på økonomien til foreldrene til vennen. Dersom de hadde det litt smått så hadde jeg ikke invitert uten å betale alt.

Og uansett veldig enig med Katta om veldig nøye avklaring.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 08:42   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venner med på ferie

Vi har ikke begynt med det enda, men det vanlige er at familien til barnet dekker flybillett, tror jeg. De dekker også parkbilletter etc når de blir tatt med på sånt.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 08:54   #14
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.039
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Venner med på ferie

Jeg er vant til at slikt betales av den som inviterer.

__________________
jepp, jeg mangler stor forbokstav
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 08:58   #15
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Venner med på ferie

Jeg tenker at det logiske er at den som blir invitert betaler sin billett og kanskje litt kostpenger.

For meg hadde det vikigste vært at jeg hadde blitt spurt før barnet, for det er slettes ikke sikkert at jeg hadde hatt råd.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 10:16   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venner med på ferie

Jeg syns også det er et viktig poeng å avklare dette med foreldrene før barna blir involvert. En av guttene mine ble flere ganger invitert med på ferie av noen som bare har ett barn, de syntes det var så greit at han hadde med en kamerat. Jeg tok det som en selvfølge å betale flybilletter og sende med penger til mat. Med fire barn så er det ikke alltid det passer å prioritere å bruke masse penger på at det ene barnet skal være på ferie med noen andre - jeg liker heller ikke så veldig at de skal være utenlands med andre enn oss. Han var med noen ganger likevel, siden han naturlig nok hadde veldig lyst, men jeg foretrekker helt klart å ikke få sånne forespørsler.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 10:26   #17
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.692
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Venner med på ferie

Jeg har ikke vært i den situasjonen selv ifht utenlandstur og fly, men tenker nok som Filifjonka. Det er uansett intet fasitsvar, så her må man, som flere sier, være helt klare fra starten. Samt spørre foreldre før barna involveres.

__________________
2005 og 2010
Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 10:28   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venner med på ferie

Avklare med foreldrene først ja, og gjerne informere barna om hva som er avtalen. I alle fall hvis man har et barn som mitt, som uten å nøle forkynner "Du trenger ikke ta med penger til annet enn lommepenger. Mamma og pappa betaler alt", når det ikke var min intensjon i det hele tatt. (True story, ikke ferie da heldigvis. Vi har måttet ta praten om å ikke være generøs på andres vegne mer enn en gang, for å si det slik. )

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 10:39   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.389
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venner med på ferie

Når det er såpass kostbart om en ferie i utlandet, så syns jeg at barnets familie bør være med på å spleise på kalaset. Men jeg tenker jo at det ikke er noen helt klare "regler" her. Det kommer an på både forholdet man har til den andre familien, begges økonomi, formen på ferie etc. En USA-tur med ekstra parkbesøk blir jo fort ekstremt mye dyrere med en person til, men å kjøre gjennom Europa til familiens feriebolig i Spania ikke blir det. Men som en generell greie syns jeg det er greit at det inviterte barnets familie dekker de store ekstrautgiftene, som flybillett og evt. dyre opplevelser, mens de inviterende dekker mat og slikt under oppholdet.

Og ja, det må avklares i selve invitasjonen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-15, 11:14   #20
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Venner med på ferie

Veldig viktig poeng å spørre foreldrene før man inviterer barnet!

Vi har hatt med oss barnas venner til Spania to ganger. Vennene betalte egen flybillett og litt i leiebilen siden vi måtte ha 7-seter. Vi holdt husrom, alt av mat og drikke og så holdt gjesten seg med lommepenger til shopping og snop.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no