Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-15, 14:39   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er en ting jeg reagerer på, forresten. Det er utrolig mange som kommenterer og mener noe om hvordan vi bor. Ikke direkte kritikk, men mer kommentarer om hva de selv ikke hadde orket å unnvære, hvordan vi klarer oss uten ditt og datt etc. Jeg blir så irritert av sånt. Vi bor i et område med svære og dyre hus og pengesterke folk med dyre biler og gudene vet hva. Det kan se ut som vi bor i slummen i forhold, men jeg vet godt at sånn er det ikke. Det er de som er unormale, ikke vi. Jeg innrømmer at vi savner stort en ekstra stue, men jeg er nøye med å formidle til ungene at vi er heldige.

Den er kjip. Jeg har fått meg en vekker etter å ha vokst opp i svær enebolig med utrolig mye plass, og foreldrene mine bor fortsatt i et palass (ikke der jeg vokste opp, de er to mennesker på 500 kvm), men jeg ser jo at vi trenger egentlig ikke så mye mer plass. Ønsker seg, ja kanskje, men vi må ikke ha det. I skolekretsen vår er det en god variasjon synes jeg, i klassen til eldste bos det i både blokkleilighet, terrasseleilighet, rekkehus, tomannsbolig og enebolig. Bra variasjon egentlig, og ingen som kommenterer noe, heldigvis.

Vi bor i vertikaldelt tomannsbolig, men den er fra 1961, så mye som kunne være gjort annerledes når det kommer til planløsning, men det funker overraskende bra for oss. Også har vi veldig fine naboer da, det er også viktig!

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 14:44   #2
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hos oss er litt av argumentet for å innrede kjelleren at storesøster trenger mye fred for å få stressnivået ned på et ok nivå. Derfor er det ikke aktuelt for henne å dele rom med noen og hun misliker til tider at småsøsknene har besøk. Derfor er det planen at hun beholder rommet sitt her oppe og småsøsknene får hvert sitt nede. Da kan de ha besøk både på rommene sine og kjellerstua uten at det forstyrrer henne for mye.

I tillegg vet vi lite om hennes evne til å bo for seg selv og det kan være greit å ha plass nok til at hun kan bo hjemme lenger enn unger vanligvis gjør. Da kan vi jo sikkert få på plass en kjøkkenkrok i kjellerstua og gjøre det om til en liten leilighet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 14:35   #3
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi har god plass. 3 personer pluss en hund. Tror vi har noe sånn som 220 kvm, pluss mulighet for å innrede et par rom til i sokkelen. Vi kunne helt klart klart oss med noe mindre, men liker å ha god plass. Vi bygde huset selv og er stort sett fornøyd med planløsningen. Var heldige og fikk kjøpt tomt av kommunen, så huset ble ikke så dyrt heller. Vi har 3 soverom, 3 stuer og stort kjøkken. Foreløpig bare ett bad, men skal innrede et rom i sokkelen til ekstrabad.
Hadde jeg vært alene, ville jeg heller gått for en lettstelt leilighet, men med en mann som liker å ordne i hage og hus går det greit.

Jeg setter stor pris på lydisolert kjellerstue som gjør det mulig for LilleVenn å ha besøk og spille høy musikk etc uten at vi hører det. Ellers er huset veldig åpent, så loftstua fungerer sånn sett ikke så godt som selvstendig sone.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 14:34   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde nok sittet veldig langt inne for meg å ofre noe av reise- og kosebudsjettet for å få mer plass. Når det er sagt, vurderer vi å bygge igjen åpningen mellom etasjene hjemme hos oss (90 kvm, tre små soverom, to voksne og to barn) nettopp for å få et sånt lite ekstrarom. Det blir i så fall ikke noe større enn gjesterommet deres, så jeg stemmer på den løsningen, som jeg synes virker som en veldig enkel pose-og-sekk-løsning.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 14:44   #5
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi leide ut en leilighet, men denne er nå integrert inn i resten av huset.

Vi er mange, det er ofte mange på besøk, stua er liten. Å ha et par ekstra oppholdsrom der ungene kan spille spill og være med venner er fantastisk. Jeg trenger også mitt eget rom der jeg kan få være i fred :introvert:.

Gammel 06-11-15, 14:45   #6
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så jeg hadde altså brukt leiligheten som tenåringshule. Og gjesterommet som min hule.

Gammel 06-11-15, 15:02   #7
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Vi bor seks personer (2 barn, 2 ungdommer og 2 voksne) og to hunder på 120 kvm. Det går helt fint og vi kunne ikke tenke oss noe annet.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 15:18   #8
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville sluttet å leie ut og jeg ville i allefall brukt utleiedelen heller enn å bygge ut. Siden dere har gjesterom kan jo også det brukes som ekstra TV-stue til barna.

Vi bor fem mennesker, og to katter, på 150 kvm og kommer til å kjøpe større hus etterhvert. Vi har fire soverom (bruker bare tre siden det siste ligger to etasjer under de tre andre og det er dårlig med lagringsplass, så dette er bod for oss, dvs at guttene deler rom), to bad og to stuer. Kjellerstua brukes også som gjesterom og jeg kunne tenke meg et eget rom til dette siden det er litt upraktisk. Jeg er helt motsatt av Toffskij. For oss er de mange hverdagene viktigere enn ekstra ferieturer og vi har det definitivt bedre med litt plass.

Jeg er forøvrig oppvokst i et stort hus. Vi var fire mennesker på over 300 kvm med 7 soverom (to ble brukt som kontor da), fire bad osv. Mamma bor forøvrig fremdeles der, alene. Hun snakker vagt om å flytte (ikke fordi hun vil ha mindre plass, selv om hun definitivt kommer til å velge noe mindre, men for å komme nærmere oss), men det skjer nok ikke med det første.

Gammel 06-11-15, 15:21   #9
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg er helt motsatt av Toffskij. For oss er de mange hverdagene viktigere enn ekstra ferieturer og vi har det definitivt bedre med litt plass.

Vi har (mer enn) nok plass og prioriterer likevel ferie - vi har et litt slitent 80-tallshus i et område der prisene riktignok begynner å dra seg til, men man fortsatt kan gjøre et kupp eller to. Så det er ingen motsetning, med mindre man er avhengig av topp standard da.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 15:27   #10
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Vi har (mer enn) nok plass og prioriterer likevel ferie - vi har et litt slitent 80-tallshus i et område der prisene riktignok begynner å dra seg til, men man fortsatt kan gjøre et kupp eller to. Så det er ingen motsetning, med mindre man er avhengig av topp standard da.

Selv om man velger et litt slitent hus er det ikke alle som har råd til å bo stort og samtidig dra på flere ferieturer i året. Det er jo ikke snakk om prioritering når man har råd til begge deler.

Gammel 06-11-15, 15:30   #11
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer jo også an på hvor man bor. Vi bor forholdsvis sentralt og dermed er husprisene også ganske høye. Men det synes vi det er verd på grunn av mange andre faktorer. Som at jentene stort sett kan komme seg til alt av fritidsaktiviteter på egen hånd.

Jeg er også klar over at jeg kunne flyttet mindre sentralt og hatt både kjellerstue og treningsrom og null dårlig samvittighet om jeg sluttet å leie ut. Men det er ikke aktuelt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 15:35   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Selv om man velger et litt slitent hus er det ikke alle som har råd til å bo stort og samtidig dra på flere ferieturer i året. Det er jo ikke snakk om prioritering når man har råd til begge deler.

Vi kunne bodd i den mest nedslitte eneboligen i vårt område og likevel bodd oss i hjel. Derfor blir det heller liten leilighet og heller litt rom for ... ( :dukker: ) tant og fjas. Og det er ikke slik at ved å spare det tantet og fjaset hadde hatt råd til større bolig, altså. SÅ mye tanter og fjaser vi altså ikke.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 15:39   #13
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Neida, men det var bare et inspill på at hvis man skulle fire på krava er det ikke bare størrelsen som teller (sa brura).

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 15:41   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(sa brura).

Gammel 06-11-15, 15:42   #15
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Neida, men det var bare et inspill på at hvis man skulle fire på krava er det ikke bare størrelsen som teller (sa brura).

Absolutt.

Gammel 06-11-15, 15:52   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg har faktisk aldri hatt et ønske om god plass. Jeg er vokst opp i bittesmå leiligheter, og bodde senere i en veldig liten enebolig før foreldrene mine bygde stor enebolig da jeg var femten. Men der syntes jeg vi nesten hadde for STOR plass. Vi hadde et såkalt "hobbyrom" som aldri ble brukt til noe, og jeg merket at jeg ikke likte å bo et sted der ikke alle rommene ble brukt. Og det har jeg tatt med meg videre i livet. Jeg liker det faktisk litt smått og imtimt. Og at alle rom er i daglig bruk.

Gammel 06-11-15, 15:56   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger heller ikke stor plass. Men en planløsning som fungerer er viktig for meg. Det har vi ikke i dag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 16:00   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger ikke stor plass, men jeg skulle gjerne hatt flere rom. (Det var kanskje noe sånt du også mente, Hyacinth?) Vi har knøttlite bad (og da mener jeg knøttlite; under 2 kvm, er jeg sikker på), og savner ikke et større ett, for eksempel. Men jeg skulle ønske jeg hadde mulighet til å tilby overnattingsgjester å sove i et rom med en dør som kan lukkes - nå er det bare stuegulvet som kan brukes til overnattingsgjester, og det er ikke dør ut til gangen. Og rommet til Poden er på kanskje 5 kvm, så med klesskap, bokhylle og skrivebord er det faktisk knapt plass til mer enn én gjest, så det er ikke gjennomførbart å ha TV der som han kan se/spille på sammen med venner. (Eller å ha gjesteseng der inne.)

Gammel 06-11-15, 16:07   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilp: Skjønner hva du mener, men jeg trenger i utgangspunktet ikke flere rom. Jo, en ekstra liten stue hadde vært kjekt. Men jeg ville i en ideell verden byttet plass på de fleste rommene våre. Da hadde det fungert bedre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 16:15   #20
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Skilp: Skjønner hva du mener, men jeg trenger i utgangspunktet ikke flere rom. Jo, en ekstra liten stue hadde vært kjekt. Men jeg ville i en ideell verden byttet plass på de fleste rommene våre. Da hadde det fungert bedre.

Ja, jeg mente bare at det egentlig er planløsningen jeg irriterer meg over, jeg også, ikke størrelsen i og for seg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:39.