Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-15, 10:09   #61
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor er det en greie å sitte på fanget når man kjører på ferga?

Jeg har lært at man ikke skal sitte fastspent når man kjører ombord, eller av, en ferge. Og hadde jeg da hatt et lite barn, så hadde jeg nok tatt det på fanget jeg også troooooor jeg. Så sant jeg hadde vært alene i bilen med barnet. Hvis ikke hadde en av de voksne satt seg bak.

Gammel 13-11-15, 10:10   #62
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde nok blitt skikkelig klein stemning i familien om kule tante Rine hadde knekt nakken på niesen sin med å ha henne på fanget i førersetet. Jeg hadde hatt store problemer med å forholde meg til søsken eller svoger/svigerinne om noe sånt hadde skjedd. En ting er uflaks, men noe annet er total idioti og manglende risikovurdering.

Gammel 13-11-15, 10:17   #63
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg pleier ikke være så binær at det gjør noe angående risiko og bilsikring, og har sant å si himlet litt over dem som går i fistel over forovervendt sete til en 1-åring når man kjører på bare småveier, for eksempel.

Men akkurat airbag har jeg respekt for, og den utløses ved relativt små smeller. Altså ville jeg ikke reagert noe særlig om du hadde puttet ungen løst i baksetet de femti metrene, rine. Men å sette et barn rett foran noe som kommer i 100 km/t i barnets hodehøyde og veldig sannsynlig knekker nakken på det, bare med et ganske lite dunk, det syns jeg er en veldig unødig risiko.

Jeg er også der. Jeg har kjørt med unge på fanget opp til hytta (altså de siste metrene etter grinden på grusvei), men det var i en gammel bil før airbag. Jeg er restriktiv som fy ellers og ingen unger får sitte foran med mindre de er høye nok.

Så det utgår for min del å kjøre med unger på fanget.

Gammel 13-11-15, 10:44   #64
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Det hadde nok blitt skikkelig klein stemning i familien om kule tante Rine hadde knekt nakken på niesen sin med å ha henne på fanget i førersetet. .

Det hadde det nok garanter blitt. Jeg hadde nok ikke sittet så kjepphøy bak tasturet i dag om det hadde skjedd en ulykke, nei. Men så skjedde det jo heller ikke noe, selv om jeg i følge FP hadde alle odds mot meg på den kjøreturen. Faktisk må det vel regnes som et rent mirakel at jeg ikke skriver dette ved hjelp av øynene....

Og så er det en Guds lykke at svigerinnen min er laid back til sånt, hun også. Ingen av oss kjører uten bilsikring, verken på oss selv og ungene, men sånne ting kan skje en gang i skuddåret liksom, uten at noen nekter å feire jul med resten av familien av den grunn.

Airbagen kan utløses av en stein? Det sier vel kanskje mer om kvaliteten på deres airbag enn på airbager generelt. Jeg har kjørt på humpete kjerreveier i årevis med vår bil, og har til dags dato ikke opplevd utløst airbag. Jeg har også blitt påkjørt bakfra uten at den har blitt utløst. Opp med hånda alle som har opplevd at airbagen har blitt utløst av en stein i veien, forresten? (Kjenner jeg FP rett, har vel plutselig alle opplevd akkurat det. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 10:50   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, ikke av en hump i veien. Men om du skulle kjøre på en stein av en viss størrelse, tenkte jeg.

Gammel 13-11-15, 11:04   #66
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg lurer også på hva "relativt små smeller" og "ganske lite dunk" betyr. Vi har kjørt i veldig mange år med airbag, og den har aldri blitt utløst. Men jeg er usikker på om vi har opplevd noe som regnes som små dunker og smeller i denne sammenhengen. Men det kan ikke være veldig enkelt å få utløst en airbag, hvis den fungerer som den skal.

Jeg hadde nok ikke ringt politiet selv, hvis det var snakk om en stikkveg med lav hastighet, men synes ikke det er greit, det er faktisk trafikkert veg det også. Svigerfar har gjort dette med alle mine unger (gammel kassebil, ingen airbag - men må innrømme at den tanken aldri hadde slått meg) inne på gårdsplassen, som fra postkassa og opp til huset. Jeg har ikke helt sansen for det, men sier ikke noe på det heller, men det hadde blitt uaktuelt utenfor gården. De sitter jo stadig på med den tretten år gamle fetteren på plenklippertraktoren, usikret, rundt på gården, og det er snakk om omtrent samme hastighet. :gøypålandet:

Sist redigert av My : 13-11-15 kl 11:19.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 11:14   #67
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Før tok vi av beltet når vi stilte oss opp i fergekøen, ofte tok vi de små på fanget for de hadde vært lenge i biletet og vi skulle likevel ut på fergen.
Nå piper og uler det så snart vi kjører bilen, så selen er på til vi parkerer ombord i fergen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 11:16   #68
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Airbagen utløses på normale biler bare om det er kraftige sammenstøt. På mine foreldres bil ble den ikke utløst da de kjørte i betong-autovern i 30-40 km i timen (nyere volvo XC60 i vinter), bilen måtte skifte forstilling. Jeg tror ikke den ble utløst da mannen min ble påkjørt for noen år siden heller, da ble han truffet av en bil som kjørt i 80-90 km/t mens han selv sto nesten stille (hadde bremset helt ned), da ble hele understellet forskjøvet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 11:23   #69
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, jeg synes faktisk det er lite opplyst. Og da tenker jeg ikke bare på ev. fysisk fare, jeg tenker også på de signalene som sendes til barnet. Trafikkregler? Nei, phøy, de følger de bare når vi FØLER at vi må.

Det er mitt argument også. Lovlydighet selv om man selv har en annen overbevisning, og pga signalet lovbrudd gir egne og ikke minst andres barn.

Gammel 13-11-15, 11:47   #70
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Oisann. Eg må seie at eg blei litt overraska over uttalelsane dine i denne tråden, rine! Nesten som om eg trur at du berre tullar litt for få i gang litt action her inne

Eg bur i samme by som deg og tar ferger både her og der 15-20 gangar i året. Det har skjedd ein gang i løpet av 10 år at eg har hatt eit barn på fanget når vi har køyrt inn på ferga. Det var ein gang mellomste var baby og ho hadde hylt intenst dei siste 20 minutta før vi nådde fergekaia. Medan vi venta nokre minutt på ferga tok eg ho fram i passasjersetet og amma ho. Og eg hadde rett og slett ikkje hjerte til å ta fra ho puppen igjen då vi nokre minutt seinare skulle køyre ombord. Men eg kjente virkelig på at det var feil!

Å køyre med større barn på fanget på gøy kunne aldri falt meg inn, både av sikkerhetsgrunnar og på grunn av signala eg sender til barnet om kva som er greit å gjere.

Eg er temmelig sikker på at han 10-åringen som tok seg ein tur aleine med bilen for eit års tid sidan hadde fått sitte på fanget og styre nokre gangar då han var mindre. Og kanskje til og med fått lov til å køyre aleine på gårdsplassen med faren i passasjersetet. Syns å hugse at den saka også blei diskutert her inne.

Gammel 13-11-15, 11:57   #71
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er kjempebra at du ringte, Divine, og tenker også at de sannsynligvis har det som vane. Det har mine naboer, dessverre. Jeg observerer dem stadig kjøre til og fra barnehagen med barn i fanget. Vi bor for tett til at jeg vil ringe politiet, men jeg påpeker stadig for de av mine barn som ser dette at det ikke er trygt.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 12:28   #72
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Airbagen utløses på normale biler bare om det er kraftige sammenstøt. .

Akkurat. Da vil jeg heller oppfordre de som er veldig opptatt av airbagen til å kjøpe seg en normalfungerende bil.

Og så skriver jeg ikke dette for å framstå som kul tante eller for å skape debatt (selv om det å ikke umiddelbart kaste seg med i hylekoret når noen starter en bilsikringstråd ikke er noe man bør gjøre om man ikke har god tid en dag...) jeg er bare dønn ærlig på hva jeg oppfatter som en reell risiko og ikke. For det er jo slett ikke slik at alt som er forbudt ved lov er farlig og alt som ikke er det er trygt. Jeg kan gjerne by på et annet eksempel fra eget liv, bare for å vise hvordan jeg tenker. (Dette trenger dere ikke å quote, siden jeg tenker å slette akkurat det.) I vinter hadde jeg en kjempekrangel med da snart-femtenåringen min om hvorvidt det var greit å sitte på med broren til en kompis til en fotballkamp en drøy time unna. Det var kveld, det var glatt, broren hadde nettopp fått sertifikat og er litt over gjennomsnittet glad i å kjøre fort. Dette vet jeg, og så vet jeg også at de desidert farligste sjåførene er gutter som nettopp har fått sertifikat. Selv om det er fullt lovlig å sitte på med alle som har sertifikat og er edru, vurderte jeg dette som såpass utrygt for min fjortenåring at jeg heller kjørte selv, selv om det ble krangel i heimen og sure miner. Siden det nå er åpnet opp for at man kan kalle andre idioter i tråden, kan jeg gjerne følge opp med å si at tenåringsforeldre som lar uerfarne attenåringer låne bilen uansett føreforhold og med egne og andres unger i baksetet, ikke er de smarteste jeg vet om. Da vil jeg mye heller at de kjører femti meter på en privatvei med en usikret toåring i forsetet. Selv om det beste, selvsagt, er å sikre seg uansett, og det gjør jeg som sagt i 99.9 % av tilfellene.

C3PO: Hva har hvor tett dere bor med saken å gjøre? Enten oppfatter du dette som en reell risiko for barnet, eller så gjør du det ikke. Jeg har f. eks varslet politiet om en fyllekjører, selv om jeg kjente fyren personlig.

Gammel 13-11-15, 12:44   #73
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Går litt mot strømmen jeg da, og klarer ikke å bli rystet over rine, kjenner jeg. Jeg ville ikke gjort det selv (selv ikke om jeg hadde lappen ) på trafikkert veg, men tenker ganske likt angående risiko. Som sagt i en annen tråd har jeg også forlatt sovende barn i huset uten tilsyn i noen minutter, for å ta en snartur på butikken (noe folk har blitt forumbombet for mer enn en gang). Det er en teoretisk mulighet for at noe kan skje, men sannsynligheten er veldig lav, og da er risikoen liten.

Litt annen situasjon på grunn av at det ikke involverer lovbrudd selvsagt, men jeg synes også det blir for kategorisk å si at en toåring lærer at det er greit å bryte loven ved en gang å få sitte på fanget og "styre" bilen. En toåring har neppe særlig koll på trafikkreglene uansett, og på den tida den begynner å få det har barnet glemt episoden for lenge siden.

Jeg har ellers stor tro på barns intelligens og evne til å skille situasjoner fra hverandre. Jeg tror ikke barn læres opp til at det er greit å tigge ved dørene selv om de får gå knask eller knep på halloween (har faktisk sett det argumentet), eller at det er greit å lyve fordi vi gjør det på 1.april. Jeg tror heller ikke barn læres opp til at vi blåser i trafikkreglene fordi de en gang, i toårsalderen, fikk sitte på fanget til tanta i lav hastighet i en distanse på 50 meter, selv om de skulle huske på hendelsen. Jeg tror de er smarte nok til å forstå at det er et sjeldent unntak. Og jeg synes det er litt drøyt å konkludere med at 10-åringen som stakk av i bil hadde fått sitte på fanget og styre som liten.

Hva som har gått galt i dette tilfellet er jeg dog ikke sikker på ... Muligens dårlige rollemodeller og lemfeldig omgang med lover og regler i bardommen, men sannsynligvis litt mer enn bare en enkeltepisode med å sitte på fanget noen meter i toårsalderen.

Sist redigert av My : 13-11-15 kl 13:00.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 13:02   #74
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Siden det nå er åpnet opp for at man kan kalle andre idioter i tråden

Jeg kalte situasjonen/avgjørelsen idiotisk ,Rine, og ville aldri kalt deg det, tror jeg.
Hvis det var meg du siktet til.

Gammel 13-11-15, 13:03   #75
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg siktet til alle som har kalt avgjørelsen idiotisk, og er selvsagt også uenig i at det var en idiotisk avgjørelse.

Gammel 13-11-15, 13:06   #76
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Når jeg var liten fikk vi ligge i bagasjerommet på bilen når vi var på besøk hos tante og onkel på landet. Og sitte i traktorskuffen. Vi klarte helt fint å skjønne at dette ikke var greit hjemme. Var forsåvidt ikke greit på landet heller, de kjørte jo mye fortere der enn vi gjorde hjemme.

Jeg syns jo ikke det er lurt å la ungene sitte på fanget mens man kjører, men tror ikke jeg hadde reagert så veldig hvis jeg hadde sett noen gjøre det i lav hastighet, og ikke på offentlig vei.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 13:11   #77
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg observerte, var på offentlig vei.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 13:14   #78
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg synes jo heller ikke det er spesielt lurt, men jeg synes heller ikke det er spesielt risky. Jeg har tilbrakt hele somre i traktorskuffen (så og si ) til bestefar, og kjørte traktor selv da jeg var 10-11, med bestefar stående ved siden av. På en flat bakke selvsagt og farten var vel så lav at vi nesten ikke gikk framover. Mine unger har også prøvd å kjøre traktor under lignede forhold. Jeg er ikke sikker på om de vet at det ikke er lov, jeg har i alle fall ikke sagt det til dem. Jeg er i det hele tatt mer bekymret for signaleffekten enn for risikoen, kjenner jeg. Derfor er det også uaktuelt å la femtenåringen kjøre bil/traktor alene .

Gammel 13-11-15, 13:36   #79
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

En toåring har neppe særlig koll på trafikkreglene uansett, og på den tida den begynner å få det har barnet glemt episoden for lenge siden.

Akkurat der er jeg ikke enig. Mine lærte veldig fort at man sitter i bilstolen, og noe annet er ikke lov. Særlig i den alderen da de var "ramme" på å ta armene ut av selen i setet. Når jeg som forelder jobber for å få de til å bli sittende så blei jeg rimelig sur på den i familien som tok de med på en kjøretur foran rattet altså.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-15, 13:54   #80
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Akkurat der er jeg ikke enig. Mine lærte veldig fort at man sitter i bilstolen, og noe annet er ikke lov. Særlig i den alderen da de var "ramme" på å ta armene ut av selen i setet. Når jeg som forelder jobber for å få de til å bli sittende så blei jeg rimelig sur på den i familien som tok de med på en kjøretur foran rattet altså.

Jeg tror likevel de klarer å forstå forskjellen på dette med å sitte i bilsete når man skal ut på kjøretur, og en gang få sitte på fanget og "styre" for moro skyld, inne på en gårdsplass eller en avkjørsel. De aller, aller fleste skjønner at det ikke er noe man gjør til vanlig. Som sagt har alle mine tre fått sitte på fanget til bestefaren opp gårdsveien, og styre bilen hver sin gang, men det har aldri vært vanskelig å få dem til å forstå at de må sitte i barnesete og ha på belter i bilen.

Det blir på samme måte som de som absolutt skal ha på ungene hjelm på trehjulssykkel inne på gårdsplassen, fordi de skal lære helt fra starten av at skal det sykles, så skal hjelmen på. De antar nærmest at dersom barna får sitte på trehjulssykkelen uten hjelm når de er to år, så er løpet kjørt, da blir det umulig å få dem til å bruke hjelm senere.

Unger er smartere enn mange tror. Det går til og med an å snakke med dem, og forklare dem ting. Det er forskjell på barn, og på dyr som skal dresseres.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.