|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ekvilist
|
Sv: RasismeFlott link Tangina. Det sier noe av det samme som jeg tenker er viktig i all kommunikasjon. At den som gir et budskap faktisk har ansvar for at budskapet oppfattes korrekt.
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Sv: RasismeJeg syns den ubevisste rasismen, eller hverdagsrasismen er like ille som den uttalte rasismen. Om det så er bruken av ordet neger fordi man alltid har sagt det og ikke mener noe vondt, eller andre små ting som man tillater seg helt ubevisst. Når noen skal fortelle noe og åpner med "ja, ikke at jeg er rasist altså...", så er det som regel nettopp det de er. Det kan godt være de ikke mener å være det, men i det øyeblikk man snakker nedsettende om noen og legger forklaringen på nasjonalitet, etnisitet eller hudfarge, så vitner det om en rasistisk tankegang. En ting er å se problemer innen en bestemt gruppe, noe annet er det å insinuere at problemene oppstår fordi denne gruppen er av en bestemt etnisitet eller har en bestemt hudfarge.
|
|
|
#3 |
|
Ustabil
|
Sv: Rasisme
Jeg er enig i at åpningsreplikken "Ja, ikke at jeg er rasist, altså..." oftest uttrykker nettopp at vedkommende HAR rasistiske holdninger, men prøver å dekke over dem. Riktignok er min erfaring at de som starter med denne åpningsreplikken sjelden bruker ordet neger - de snakker oftere om "våre nye landsmenn". |
|
|
|
|
|
#4 |
|
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: RasismeSå dere på Mad-TV sist uke? Der var et ektepar med en lys dame og en mørk mann.. de drar jo det skikkelig laaangt da, men de sa ihvertfall at han var svart, og hun hudfarget... Det er jo sånn noen tenker da!...
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Huff - jeg kjenner meg igjen - har hatt den samtalen utallige ganger med mine foreldre... Jeg skjønner ikke hvorfor de må bruke slikt språk, og jeg skjønner ikke at de ikke forstår hvor utrolig ille det høres ut! |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ustabil
|
Sv: RasismeAnuk: Jeg kjenner trangen til å |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei der ser du - det er ikke lett å følge med.... |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ustabil
|
Jeg tror mye av dette er dialektisk betinget. Her jeg bor omtaler de eldre seg selv som "vi gamlingene". |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Litt artig, og helt på siden selvsagt, men når vi skal ha venninne treff, så kaller vi det "Frustrerte Fruers Kveld".
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
Det har aldri vært greit å si neger, at mange likevel gjør det fordi "de ikke mener noe med det" spiller ingen rolle. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Tar en fot av gangen
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Det er bare tull. Det har het neger i alle år. Det er de siste årene det er blttt reaksjoner. Tenk på Torbjørb Egners vise om Lille Hoa.
|
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Det har het neger helt siden slavetiden da begrepet ble "oppfunnet", men det betyr likevel ikke at det er et pent og hyggelig ord. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Erfaren nok
|
Sv: RasismeDet med kjerring er vel litt geografisk og
|
|
|
#16 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: RasismeJeg er selv gift med en afrikaner og jeg har spurt han om han syns det er greit å bli kalt neger, det syns han ikke det er. Jeg har brukt ordet neger i mange ord, rett og slett fordi jeg ikke har ment noe negativt med og dermed ikke har sett noe galt i det. Men jeg gjør ikke det lengre. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
|
|
|
|
#18 |
|
Come what may...
|
Skal si Bina du følger godt med hva "de" andre gjør og hva tid dem hilser og hva slags beskjed dem får med seg og hva dem ikke får med seg. Loggfører du eller står du og følger med til alle går hjem til sitt? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ustabil
|
Jeg er foreldrekontakt og bruker generelt mye tid på skolen, klassen, elevene og foreldrene. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Come what may...
|
Sist redigert av Azi : 22-06-07 kl 10:28. |
|