Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-07, 22:51   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme

Flott link Tangina. Det sier noe av det samme som jeg tenker er viktig i all kommunikasjon. At den som gir et budskap faktisk har ansvar for at budskapet oppfattes korrekt.

Gammel 20-06-07, 10:09   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns den ubevisste rasismen, eller hverdagsrasismen er like ille som den uttalte rasismen. Om det så er bruken av ordet neger fordi man alltid har sagt det og ikke mener noe vondt, eller andre små ting som man tillater seg helt ubevisst. Når noen skal fortelle noe og åpner med "ja, ikke at jeg er rasist altså...", så er det som regel nettopp det de er. Det kan godt være de ikke mener å være det, men i det øyeblikk man snakker nedsettende om noen og legger forklaringen på nasjonalitet, etnisitet eller hudfarge, så vitner det om en rasistisk tankegang. En ting er å se problemer innen en bestemt gruppe, noe annet er det å insinuere at problemene oppstår fordi denne gruppen er av en bestemt etnisitet eller har en bestemt hudfarge.

Jeg kjente jeg digget farmor da vi forklarte henne hvorfor det ikke var greit å si neger lenger. Hun nikket ettertenksomt og sa "Ja, dette forstår jeg. Verden forandres hele tiden og vi vet mer nå enn før" eller noe sånt. Kule farmor. Mormor derimot. "Alle disse negerne som driver rundt nede på bingo'n. Huff a meg!"

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 10:47   #3
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns den ubevisste rasismen, eller hverdagsrasismen er like ille som den uttalte rasismen. Om det så er bruken av ordet neger fordi man alltid har sagt det og ikke mener noe vondt, eller andre små ting som man tillater seg helt ubevisst. Når noen skal fortelle noe og åpner med "ja, ikke at jeg er rasist altså...", så er det som regel nettopp det de er. Det kan godt være de ikke mener å være det, men i det øyeblikk man snakker nedsettende om noen og legger forklaringen på nasjonalitet, etnisitet eller hudfarge, så vitner det om en rasistisk tankegang. En ting er å se problemer innen en bestemt gruppe, noe annet er det å insinuere at problemene oppstår fordi denne gruppen er av en bestemt etnisitet eller har en bestemt hudfarge.

Jeg kjente jeg digget farmor da vi forklarte henne hvorfor det ikke var greit å si neger lenger. Hun nikket ettertenksomt og sa "Ja, dette forstår jeg. Verden forandres hele tiden og vi vet mer nå enn før" eller noe sånt. Kule farmor. Mormor derimot. "Alle disse negerne som driver rundt nede på bingo'n. Huff a meg!"

Jeg er enig i at åpningsreplikken "Ja, ikke at jeg er rasist, altså..." oftest uttrykker nettopp at vedkommende HAR rasistiske holdninger, men prøver å dekke over dem. Riktignok er min erfaring at de som starter med denne åpningsreplikken sjelden bruker ordet neger - de snakker oftere om "våre nye landsmenn".

Jeg blir ikke fortrolig med begrepet hverdagsrasisme fordi man tillegger andre meninger som de kanskje ikke har. Sier jeg neger - da er jeg en hverdagsrasist, men sier jeg våre nye landsmenn - da er jeg tolerant og grei. Når jeg bruker begrepet hverdagsrasisme så tenker jeg mer på småting i hverdagen - men hvor det er bevisste handlinger. Som for eksempel når din mormor snakker om "disse negrene som driver rundt på bingoen".

Jeg skal innrømme at da den 25 år gamle kvinnen i Oslo ble drept nå nettopp, og ektemannen var mistenkt - og politiet ikke ville ut med nasjonaliteten - da stakk hverdagsrasismen i meg. Jeg var 110 prosent sikker på at det var noen av "våre nye landsmenn". (Og det var det jo.) Men DET er hverdagsrasisme. Det å anta at alle gale ting som skjer skyldes mennesker av en annen opprinnelse og etnisitet. Det er også hverdagsrasisme å klemme hardere rundt lommeboka når man møter "våre nye landsmenn" på gata.

Men om man bruker "feil" ord - jeg er ikke med på at DET er hverdagsrasisme. Jeg innrømmer at det finnes tilfeller hvor jeg selv er skyld i hverdagsrasisme - men jeg bruker aldri ordet neger. Det er faktisk mulig å være veltalende - OG rasist samtidig. Noen av de største rasistene er vel i grunnen blant de mest veltalende også.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 11:58   #4
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Så dere på Mad-TV sist uke? Der var et ektepar med en lys dame og en mørk mann.. de drar jo det skikkelig laaangt da, men de sa ihvertfall at han var svart, og hun hudfarget... Det er jo sånn noen tenker da!...

Jeg satt for noen år siden sammen med flere voksne som pratet. Det var masse unger rundt oss, og vi snakket om "utlendinger". Da kalte en av dem de for "apekatter". Jeg holdt på å dette av stolen jeg. Og fikk sagt klart ifra at slikt prat ville jeg IKKE høre! Er det mulig? Hvor kommer sånne holdninger fra da? ...mine barn skal ikke høre sånn ihvertfall!

Gammel 20-06-07, 13:46   #5
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg kjenner det går kaldt nedover ryggen hver gang noen snakker om "han der negeren som spiller på Brann" ... eller de som ikke ser såpene på TvNorge, såkalte "neger-såper". Jeg prøver iherdig å fortelle dem at slikt ikke passer seg, hvorpå han presterte å si "hva skal jeg kalle dem, da? Svartingene?" Hvorfor må du kalle "dem" noe da? svarer jeg, men til hvilken nytte.

Huff - jeg kjenner meg igjen - har hatt den samtalen utallige ganger med mine foreldre... Jeg skjønner ikke hvorfor de må bruke slikt språk, og jeg skjønner ikke at de ikke forstår hvor utrolig ille det høres ut!

Men jeg trøster meg med at de er gamle, og språket er faktisk i utvikling, så det er ikke så lett å henge med. De må ikke være rasister selv om de uttrykker seg slik.... Det er jo mote i språk også, og hva som er politisk korrekt forandrer seg med tiden.

Det er ikke lenger greit å si neger - akkurat som det ikke er greit å si feks evneveik, gamling eller vaskekjærring. Dette er ord som etterhvert har blitt negativt ladet og byttet ut med andre bedre(?) ord. Men for min mor er dette helt greie ord. Hun har selv vært vaskekjærring og bare fnyser av betegnelsen "renholdsarbeider".

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:13   #6
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Anuk: Jeg kjenner trangen til å - bare bittelitt.

Gamling? Hva skal man kalle dem, da? Gamlingene, som sitter ved stambordet sitt på det lokale senteret?

Når ord som gamling og kjerring blir betegnet som nedsettende, da blir jeg litt oppgitt - og begynner å skjønne at noen kanskje bruker både evneveik og neger. Hvis ikke neger er verre enn gamling, liksom...

Gammel 20-06-07, 15:20   #7
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Anuk: Jeg kjenner trangen til å - bare bittelitt.

Gamling? Hva skal man kalle dem, da? Gamlingene, som sitter ved stambordet sitt på det lokale senteret?

Når ord som gamling og kjerring blir betegnet som nedsettende, da blir jeg litt oppgitt - og begynner å skjønne at noen kanskje bruker både evneveik og neger. Hvis ikke neger er verre enn gamling, liksom...

Nei der ser du - det er ikke lett å følge med.... Det er nok ikke alle som er glad for å bli kalt gamling eller kjerring nei. Det har kommet nye og bedre ord som feks eldre og kvinne.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:26   #8
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Nei der ser du - det er ikke lett å følge med.... Det er nok ikke alle som er glad for å bli kalt gamling eller kjerring nei. Det har kommet nye og bedre ord som feks eldre og kvinne.

Jeg tror mye av dette er dialektisk betinget. Her jeg bor omtaler de eldre seg selv som "vi gamlingene".

Og når vi har venninnetreff så kaller vi det gjerne kjerringkveld. Da mest sagt i spøk. Og alle vet jo at Kjetil har flytta fra kjerringa!

Gammel 20-06-07, 18:42   #9
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror mye av dette er dialektisk betinget. Her jeg bor omtaler de eldre seg selv som "vi gamlingene".

Og når vi har venninnetreff så kaller vi det gjerne kjerringkveld. Da mest sagt i spøk. Og alle vet jo at Kjetil har flytta fra kjerringa!

Litt artig, og helt på siden selvsagt, men når vi skal ha venninne treff, så kaller vi det "Frustrerte Fruers Kveld".

Gammel 20-06-07, 15:34   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det er ikke lenger greit å si neger - akkurat som det ikke er greit å si feks evneveik, gamling eller vaskekjærring. Dette er ord som etterhvert har blitt negativt ladet og byttet ut med andre bedre(?) ord.

Det har aldri vært greit å si neger, at mange likevel gjør det fordi "de ikke mener noe med det" spiller ingen rolle.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 16:13   #11
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det har aldri vært greit å si neger, at mange likevel gjør det fordi "de ikke mener noe med det" spiller ingen rolle.

Det er bare tull. Det har het neger i alle år. Det er de siste årene det er blttt reaksjoner. Tenk på Torbjørb Egners vise om Lille Hoa.

Gammel 20-06-07, 16:22   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Det er bare tull. Det har het neger i alle år. Det er de siste årene det er blttt reaksjoner. Tenk på Torbjørb Egners vise om Lille Hoa.

Det har het neger helt siden slavetiden da begrepet ble "oppfunnet", men det betyr likevel ikke at det er et pent og hyggelig ord.

Gammel 20-06-07, 15:26   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med kjerring er vel litt geografisk og
Her er iallefall kjerring ok å bruke. Og ikke særlig negativt.

Men bar ser jo også at folk er forskjellig?
Tanteungen min på 5 har ikke sett så mange afrikanere. Er få av de i bygda vår. Og da han skulle ut å fly så ble han stående og stirre, og spurt så sin mor hvorfor han mannen var så svart i huden. For farger kan han.

Så for noen barn vil det vel også være naturlig å omtale andre med farge, fordi det er det de "kjenner" igjen? Og da er det jo litt slitsomt å bli helt hysterisk for det. For det er jo et logisk spørsmål. På lik linje som at barn kan påpeke at noen er store, lange etc.
De sier jo det de ser.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 15:53   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Trenger ikke skrive så mye mer da Lisa gjør det for meg.

Gammel 20-06-07, 18:27   #15
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, ikke i real life.

Husker forresten ikke hva hun het, jeg. Vi klaget henne inn til helsestasjonen alle vi som bodde i samme område, fordi hun var frekk med alle sammen, omtrent.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 19:40   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg er selv gift med en afrikaner og jeg har spurt han om han syns det er greit å bli kalt neger, det syns han ikke det er. Jeg har brukt ordet neger i mange ord, rett og slett fordi jeg ikke har ment noe negativt med og dermed ikke har sett noe galt i det. Men jeg gjør ikke det lengre.

Og om ordet kjærring så har jeg fått fortalt at det stammer fra kjær, så når mannen omtaler kona for kjærringa si så er det ikke ment som noe negativt. Selvsagt er det brukt i negative former noen ganger, men i utgangspunktet er det jo ikke noe negativt ord.

Tilslutt må jeg jo bare fortelle en historie fra en barnehage jeg jobbet: En av ungene sto og så over gjerdet og sier plutselig ganske høyt: "se, der går jo svartingan på bybo" Den voksne som sto i nærheten begynte jo med engang å si at sånt sa man ikke, og så samtidig nedover bakken og så ingen med mørk hudfarge, men derimot en guttegjeng med svarte skinnjakker, det var svartingan på bybo.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 20:16   #17
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Tilslutt må jeg jo bare fortelle en historie fra en barnehage jeg jobbet: En av ungene sto og så over gjerdet og sier plutselig ganske høyt: "se, der går jo svartingan på bybo" Den voksne som sto i nærheten begynte jo med engang å si at sånt sa man ikke, og så samtidig nedover bakken og så ingen med mørk hudfarge, men derimot en guttegjeng med svarte skinnjakker, det var svartingan på bybo.

Gammel 20-06-07, 19:53   #18
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Og du bør kanskje jobbe med å åpne øynene?

I klassen til min førsteklassing er det flere "khomaler". Og de går som nevnt i første klasse. Nå ble jeg et øyeblikk i tvil, men av ca 38 elever tror jeg det er 14 med annen hudfarge, for å bruke det begrepet da. De fleste (kanskje alle uten at jeg vet det) av disse har opplæring i morsmål. 3 av dem snakket ikke norsk da de begynte på skolen. De fleste jentene holder seg til "sine egne", og jeg vet ikke om det skyldes at de ønsker det, blir utstøtt eller er oppdratt til det. Flere av dem sliter med norsken, også muntlig blant de andre barna. De sliter med å forstå beskjeder som gis. Foreldrene til flere av barna sliter med å forstå skriftlige beskjeder - og spesielt mødrene har det med å bare smile og si "ja, ja" - og så har de ikke skjønt at barna skulle ha med seg badetøy eller ski neste dag.

På foreldremøtene er oppmøteprosenten hos "innvandrer-barna" langt dårligere enn for de "norske". På arrangementer som avslutninger glimrer de også med sitt fravær. Når de blir invitert i bursdager svarer de ikke en gang - og kommer så godt som aldri. Det er i alle fall 5 jenter som har en påkledning som er iøynefallende - og som slett ikke er forenlig med aktiv lek, skogsturer, osv. Disse jentene isoleres.

Ja, det finnes et par unntak. To av guttene i klassen er "med" i miljøet, og foreldrene deltar på lik linje med alle andre.

De fleste innvandrer-foreldrene hilser ikke når man treffer dem. Til nød kan mennene se deg i øynene, men kvinnene ser ikke opp i fra bakken en gang - langt mindre svarer de.

Så jo, det er et problem med integrering. Det er språkproblemer. Og kulturkollisjoner. Dette til tross for at så vidt jeg vet ALLE barna i klassen er født i Norge.

Skal si Bina du følger godt med hva "de" andre gjør og hva tid dem hilser og hva slags beskjed dem får med seg og hva dem ikke får med seg. Loggfører du eller står du og følger med til alle går hjem til sitt?

Trodde foreldre gikk hjem etter dem leverte ifra seg barna. Viste faktisk ikke at noen mødre sitter og loggfører hvem er med hvem i friminuttene!

Mektig imponert er jeg ihvertfall at du klarer å få med deg så mye!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-06-07, 16:18   #19
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Skal si Bina du følger godt med hva "de" andre gjør og hva tid dem hilser og hva slags beskjed dem får med seg og hva dem ikke får med seg. Loggfører du eller står du og følger med til alle går hjem til sitt?

Trodde foreldre gikk hjem etter dem leverte ifra seg barna. Viste faktisk ikke at noen mødre sitter og loggfører hvem er med hvem i friminuttene!

Mektig imponert er jeg ihvertfall at du klarer å få med deg så mye!

Jeg er foreldrekontakt og bruker generelt mye tid på skolen, klassen, elevene og foreldrene.

Jeg mener det er viktig å følge opp barna sine også på skolen, og for meg innebærer det også at man prøver å få kontakt med de andre foreldrene. Det er så mye enklere å planlegge arrangementer eller jobbe for godt miljø, eller hva det nå måtte være, når man er på hils og har en god tone.

Gammel 21-06-07, 19:05   #20
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er foreldrekontakt og bruker generelt mye tid på skolen, klassen, elevene og foreldrene.

Jeg mener det er viktig å følge opp barna sine også på skolen, og for meg innebærer det også at man prøver å få kontakt med de andre foreldrene. Det er så mye enklere å planlegge arrangementer eller jobbe for godt miljø, eller hva det nå måtte være, når man er på hils og har en god tone.

Nei vet du hva, de fleste har vel hjem og sine ting. Å ikke ha kontakt med alle foreldre så betyr da langt i fra at man ikke følger opp barna sine på skolen.

Men om du har ikke noe annet å gjøre på enn å være på skolen, så betyr da ikke at alle de andre skal også gjøre det samme! Jobbe for godt miljø kan du begynne på nå med engang og det å endre ditt syn på innvandre som har barna sine på skolen!

Mulig det er kun deg dem ikke hilser på. Har du noen gang tenkt tanken?

Jeg ville ihvertfall aldri hilst på noen som ser ned på meg for jeg er ikke en av "dere"!

Sist redigert av Azi : 22-06-07 kl 10:28.
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:02.