|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegårdenSelvsagt er "oppdragelse" et element i atferdsproblemer. Men du snakket om: "Jeg vil påstå at det er relativt sjelden voldsutøvere (av alvorlig art) er barn av foreldre som har "gjort alt riktig", det er en ganske stor korrelasjon med foreldre som enten har egen volds-/sinneproblematikk, er ekstremt fraværende eller ekstreme curlere". Og det var dette jeg lurte på om du hadde belegg for å si noe om, spesielt med dette med volds/sinneproblematikk. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegården
Jeg sier ikke at det er den eneste faktoren, men det samme som du skriver selv også: Foreldre og hjemmemiljø er veldig viktige, også, eller særlig, i når det gjelder de barna med medfødte risikofaktorer. Dessverre er det jo gjerne sånn at gener og miljø samvarierer - barn med genetiske risikofaktorer har gjerne foreldre med det samme, og som dermed gjerne i utgangspunktet ikke godt utstyrt for å hjelpe barna.
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegårdenOg så da, må jeg si. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegårdenEt oppriktig spørsmål: En del voksne scorer svært lavt på empati. Jeg har inntrykk av at det er ikketema å ta det med i betrakningen før man er myndig. Men om (deler av) problemet ligger her hos en del vil kanskje ikke stategier som romslighet, tålmodighet, positiv forsterkning nå fram? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Jeg er i og for seg enig, men jeg tenker at dette også kan være et samfunnsproblem. Jeg jobber hos en stor arbeidsgiver, og ser at når det må være mange mennesker involvert så blir det litt "ansvarspulvisering". Har inntrykk av at mye av dette skjer i skolen også - og dette er jo en kjent utfordring når man løfter det personlige ansvaret opp kollektivt.
Enig. Tror du vil finne denne artikkelen interessant.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegårdenHva oppnår man ved å klandre noen?
|
|
|
#7 |
|
Er frisk!
|
Dette.
|
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Hjertens enig i det siste.
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegårdenPolyanna: men du påstår noe, og da må du nesten komme med litt mer enn dette altså. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegårdenJeg tror ikke Jesper Juul og empati og det å forstå hva som ligger bak at barna agerere som de gjør på noen måte trenger å stå i motsetning til å ansvarliggjøre og fortelle at noe er uakseptabelt, men jeg ser at det ofte ender opp sånn likevel. Jeg er fortsatt glad i Juul, jeg, og hans syn på barn, men ser at han blir tolket i gata "neimen, lillevenn, da, slo du noen, da har du det nok vondt, og det er nok vår feil, stakkar" altfor ofte, så sånn sett burde han rett og slett kanskje vært sensurert fordi budskapet hans blir for komplisert og krever for mye nyanser og balansering.
|
|
|
#11 |
|
Personlig pessimist
|
Det synes jeg er merkelig, for Jesper Juul var en de første jeg leste som virkelig oppfordret til ansvar for egen oppførsel. Jeg husker jeg leste med lettelse da han svarte en mor som hadde en tenåringssønn som stadig forsov seg, slik at hun måtte kjøre ham til skolen i all hast for at han ikke skulle komme for sent: La ham komme for sent!
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegårdenJa, jeg syns også det er rart at han blir så misforstått, men det blir han åpenbart. Det samme på grensesetting. Han sier jo ikke at man ikke skal sette grenser (slik det virker som om mange leser ham), men være tydelig på hvem man setter grenser FOR, eller av hensyn til. ("JEG vil ikke at du skal...")
|
|
|
#13 |
|
Personlig pessimist
|
Det skyldes vel, nok en gang, at mange aldri leser lenger enn de tabloide overskriftene.
|
|
|
|
#14 |
|
Leser
|
Jeg har dessverre ikke så mange referanser, men hvis du feks ser på denne, så vil jeg jo si at de som kritiserer Jesper Juul har lest litt mer enn de tabloide overskriftene og de har faglig belegg for å kritisere ham.
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegårdenJeg tror det har litt med språket å gjøre. Save
|
|
|
#16 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegårdenDet er vrient å uttale seg om en sak basert på media. Slikt skal selvsagt ikke skje, men jeg er ikke spesielt forundret over at det gjør det.
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegårdenDet er da veldokumentert at det er en ikke ubetydelig sammenheng mellom alvorlige atferdsproblem (å slå noen bevisstløse i skolegården er virkelig å ha et alvorlig atferdsproblem) og arv, miljø, famile- og sosiale forhold. Og så har man selvsagt barn med diagnoser, men faktum er jo at også disse barna fungerer bedre om de har normale hjemmeforhold og foreldre som tar til seg råd og hjelp, og følger opp så godt de kan. Et diagnosebarn med atferdsproblemer og foreldre som ikke klarer/orker å følge opp = et alvorlig problem for skolemiljøet. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Trixie etterspør jo akkurat denne dokumentasjonen
|
|
|
#19 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegårdenTolket du det jeg skrev som at jeg påsto at man alltid kunne finne en sammenheng? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Elev slått bevisstløs i skolegårdenJeg tror ikke jeg orker å lete opp kildene mine igjen, hvis det trengs mer enn etternavn på forskerne (som jeg viste til lenger oppe) så får man google selv.
|
![]() |
|
|