|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Har også forståelse for at det av og til kan være utfordrende, men i akkurat dette tilfellet var det en veldig enkel løsning.
![]() |
#62 |
I mål
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?
Man kan jo ikke ta hensyn til at noen er kresne da. Det blir noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
heimføing
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Bra du sier fra, Pelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er veldig lett, vegansk mat ivaretar alle livssynshensyn man bør iverata og så må man tilpasse til allergier. At noen er kresen faller ikke inn i den kategorien.
![]() |
![]() |
#66 |
|
Det kommer an på hvordan det er slaktet, men de fleste muslimer regner dyr som er drept i jakt og ikke på slakteri som halal. Uten å vite veldig mye om reindrift, tipper jeg det kommer i den kategorien?
![]() |
![]() |
#67 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Egentlig burde jo tilpasning til religion og allergi være en del av kompetansemålene. Lage et kakebord som tar hensyn til laktoseintoleranse, cøliaki og eggeallergi. Planlegg et middagsmåltid som alle verdensreligionene kan samles rundt. Etc.
![]() |
#68 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?(Det er det kanskje allerede? Husker at datteren lagde et jødisk måltid)
![]() |
#69 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Knerten har mat&helse i år. Der er alt kjøtt som brukes halal. (En forelder stilte veldig kritiske spørsmål til dette på foreldremøte, men fikk beskjed om at problemstillingen med fordel kunne tas med faglærer i etterkant.) Sønnen min er ateist, men synes det er helt uproblematisk å spise halalkjøtt.
![]() |
![]() |
#70 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Jeg spiser gjerne halal. Datters muslimske venninne får ikke lov å spise halalkjøtt hos andre, kun hjemme. Jeg snakket en gang med en muslimsk restaurantdriver, som kun hadde halal på menyen, han sa det var mange ulike krav til hva som er halal, så mange muslimer ville likevel kun ha vegetar hos han.
![]() |
#71 |
heimføing
|
Reinen må nok foreta en siste reise til et reinslakteri, for at vi skal ha lov å kjøpe kjøttet etterpå. Mulig at de muslimene som sa rein er halal, enten ikke er så nøye på det, eller ikke så oppdatert på Mattilsynets regler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
|
Rein ble ikke spesielt nevnt, men viltkjøtt, som jeg tenkte at rein sorterer under siden de ikke står på fjøs. Tror jeg.
![]() |
![]() |
#73 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Ah, forskjell på vilt og tamrein, ja. Kanskje de tenkte på villrein? Jaktes det på dem?
![]() |
#74 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Det jaktes på villreinen i Trøndelag så vidt jeg vet. All annen rein i Norge er vel tamrein. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Det jaktes på villrein - mange flere steder enn i Trøndelag. Men det er nok likevel en del mer eksklusivt enn elgjakta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Okidoki Maverick. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Vi så villrein i hemsedalstraktene i høst. Vet ikke om de jaktes på, da.
![]() |
#78 |
can-jur
|
Alle dyr slaktet i Norge er egentlig halal.
![]() |
![]() |
#79 |
can-jur
|
Det behøver vel ikke engang være vegan. Vegetar gjør utrolig mon.
![]() |
![]() |
#80 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Mat og helse for muslimer?Et hovedpoeng med halalslakt (og kosher) er at man skal få ut blodet av dyret. Dette gjøres både på hjemmeslakt, jakt, og slik jeg har forstått de mobile reinslakteriene så gjøres det også der. Men for at det skal kunne stemples som halal, så må man be over dyret, og det er også en del renslighetsregler som må dokumenteres opp mot godkjenningsmyndighetene.
![]() |
|
|