Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Sier du kabaret eller aspik?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-24, 09:59   #61
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier du kabaret eller aspik?

Vi hadde alltid aspik på frokostbordet julaften i min oppvekst. Da jeg var liten og kresen skydde jeg det, men ettersom jeg ble eldre, oppi tenårene, forsynte jeg meg alltid litt, og syntes ikke det var så verst, på loff med majones på. Det hørte liksom med, og det var litt høytid over det, selv om jeg ikke akkurat elsket det heller.

Jeg har aldri laget det selv. Mannen liker det ikke, jeg kan aldri forestille meg at ungene vil ha det, og jeg liker det ikke godt nok til at jeg gidder å lage det bare for meg selv (i motsetning til sild, som jeg "må" kjøpe inn og ha på frokostbordet i jula, selv om det bare er jeg som spiser det).

Gammel 16-12-24, 10:01   #62
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sier kabaret om retten. Har knapt spist det. Velger det sjelden på buffet og kan ikke huske å ha sett det på mange år. Jeg lagde det en gang for mange år siden, mest for å ha sjekket det av på lista. Det ble med den ene gangen

Gammel 16-12-24, 10:47   #63
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier kabaret, men aspik er like forståelig, selv om jeg vet forskjellen altså.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 00:21   #64
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier kabaret om retten, men folk rundt meg sier aspik, eller det høres mest ut som «asspikk».
Jeg er så gamlis at jeg synes det er kjempegodt! Jeg har aldri laget det selv, men jeg synes det er en højdare på koldtbord.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 06:22   #65
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Kabaret.
Men det er ikke en del av livet mitt, akkurat. Har aldri lagd det, eller spist det.
Men husker godt den gangen mamma mistet en i gulvet

Gammel 18-12-24, 08:10   #66
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er vokst opp med at det kalles aspik, men jeg kan like gjerne si kabaret nå egentlig.

Det er favoritten over alle favoritter til lillebroren min, og de gangene de har vært invitert hit på kveldsmat i julen har jeg alltid lagd det. Men nå som de er i Spania kommer jeg ikke til å lage det, for er bare jeg som spiser det.
Og jeg skjønner egentlig ikke at jeg spiser det, for versjonen jeg er vokst opp med er med kalde grillpølser, egg og amerikansk blanding.
Og jeg liker ikke grillpølser.

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 08:24   #67
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har aldri likt aspik/kabaret, men anbefaler likevel facebooksiden for aspics with threatening auras.

Her er det mye gull - og er en av de mer random gruppene jeg følger som ikke fylles med spam og teite diskusjoner.

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 08:33   #68
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

....
Og jeg skjønner egentlig ikke at jeg spiser det, for versjonen jeg er vokst opp med er med kalde grillpølser, egg og amerikansk blanding.
Og jeg liker ikke grillpølser.

Du vinner! Helt klart at den versjonen må vinne en eller annen pris!

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 08:55   #69
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Jeg har aldri likt aspik/kabaret, men anbefaler likevel facebooksiden for aspics with threatening auras.

Her er det mye gull - og er en av de mer random gruppene jeg følger som ikke fylles med spam og teite diskusjoner.

Fantastisk, meldte meg sporenstreks inn.

Gammel 18-12-24, 09:25   #70
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Du vinner! Helt klart at den versjonen må vinne en eller annen pris!

Og det er enda rarere at broren min som er utrolig flink til å lage mat, og som lager mye mat selv, faktisk elsker den aspiken.

Gudene vet hvorfor reker er blitt byttet ut med pølse, men jeg mistenker at det har noe med at pappa trodde at han var allergisk mot reker. (men så viste det seg at det var noe farmor bare sa, så han skulle slippe å spise reker, for han likte det ikke som liten. )

Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 09:29   #71
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er veldig glad i kabaret. Lager det hver jul. Husker nokon spurte hvorfor i alle dager jeg skulle lage det. Svarte som sant var at jeg lager det fordi jeg faktisk er veldig glad i å spise det.

Sjelden jeg opplever at noen voksne åpenbart grøsser over mat, og det er noe jeg har prøvd å lære ungene til. Du trenger ikke si noe, men forsyn deg med det du liker. Om det er en middagsrett, så tar man litt og smaker.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 09:39   #72
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror faktisk at jeg aldri har smakt kabaret. Jeg liker reker, men er ikke glad i amerikansk blanding eler andre kokte grønnsaker så det forklarer nok mye. Om vi hadde det hjemme da jeg var barn (husker ikke) kan det ike ha vært ofte, og sikkert mest for de voksne, og på koldtbord har jeg aldri vurdert å forsyne meg av det.

Sist redigert av Karamell : 18-12-24 kl 10:26.
Karamell er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 10:08   #73
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har reker, asparges, egg, krepsehaler og litt erter og gulrøtter i. Men mest reker da. Og spiser det med nybakt loff og majones.

Gammel 18-12-24, 10:08   #74
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Standard

Men det er også kun meg i huset som spiser det.

Gammel 18-12-24, 10:28   #75
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Her i huset kalles det kabaret. Aspik er geleen som får alt til å sitte sammen. Eneste her i huset som liker det er mannen. Så det hender en sjelden gang at det kjøpes en sånn liten ferdig greie på matbutikken. Typisk sånn rundt jul. Han spiser det på brød med remulade.

Jeg fikser det ikke, ungene har aldri smakt og kommer aldri til å smake heller.

Også tenker jeg at man må tåle at noen sier at ting er ekkelt selv om du liker det. Resten av verden synes jo det ser uspiselig ut med surströmming selv om noen svensker spiser det. Når folk kaster opp at at en boks åpnes, så er det lov å si at man synes det er ekkelt eller uspiselig. Det får være grenser for hvor hårsåre vi skal være.

Gammel 18-12-24, 10:34   #76
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Her i huset kalles det kabaret. Aspik er geleen som får alt til å sitte sammen. Eneste her i huset som liker det er mannen. Så det hender en sjelden gang at det kjøpes en sånn liten ferdig greie på matbutikken. Typisk sånn rundt jul. Han spiser det på brød med remulade.

Jeg fikser det ikke, ungene har aldri smakt og kommer aldri til å smake heller.

Også tenker jeg at man må tåle at noen sier at ting er ekkelt selv om du liker det. Resten av verden synes jo det ser uspiselig ut med surströmming selv om noen svensker spiser det. Når folk kaster opp at at en boks åpnes, så er det lov å si at man synes det er ekkelt eller uspiselig. Det får være grenser for hvor hårsåre vi skal være.

Nok en gang: Ingen sier at du må like alt eller ikke kan si at du ikke liker noe. Det er snakk om den ørlille forskjellen på å si at du personlig ikke liker noe, dvs at du synes det er uspiselig, og på å si at en matrett andre spiser er uspiselig. Nettopp fordi smak er subjektivt. I første tilfelle beskriver man sin egen personlige smakspreferanse. I det andre tilfellet beskriver man andres mat. Det er en liten, men vesentlig forskjell for meg. At du sier at du ikke liker det er helt greit. At du sier at maten jeg eller andre spiser er ekkel er, for meg, ufint (og ikke så rent lite barnslig), i tillegg til å være feil, fordi ingen kan definere hva som er godt og ikke, siden smak er subjektivt.

Det handler ikke om å være hårsår (jeg liker heller ikke aspik noe særlig). Det handler bare om betydningen av hvordan man ordlegger seg, og hvordan man blir oppfattet. Ikke noen stor greie, men legger merke til det, fordi jeg ble oppdratt til at det var det man skulle si. "Jeg synes maten er ..." ikke slå fast at "maten er ..."

Men dette er kanskje mer et tema for flisespikkerunderforumet (derfor var min opprinnelige kommentar i parentes).

Sist redigert av My : 18-12-24 kl 11:23.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 11:30   #77
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg husker kabaret fra nyttårsaften da jeg var liten. Som voksen kan jeg ikke huske at det har dukket opp så ofte, men ei i koret lagde det til et koldtbord på en fest. Avansert utgave, hun hadde klart å skrive navnet på koret med noen av ingrediensene, slik at det kom øverst når den kom ut av formen.

Selv er jeg ikke særlig glad i det, det er nok mest fordi det (alltid?) er erter i, og det har jeg aldri likt.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 12:37   #78
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sier ingen av delene for det er ikke noe jeg spiser. Men det retten heter jo kabaret, og geleen aspik.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-24, 13:04   #79
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sier du kabaret eller aspikk?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Kabaret er en rett, aspikk er det som holder kabareten sammen. Hilsen østlending.

Helt enig! Hilsen Østlending.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-24, 23:25   #80
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 52
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Denne digge (!!) retten er tema i dagens Lindmo & co. Dei seier aspik. Det var litt skuffande.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:18.