|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Vi hadde alltid aspik på frokostbordet julaften i min oppvekst. Da jeg var liten og kresen skydde jeg det, men ettersom jeg ble eldre, oppi tenårene, forsynte jeg meg alltid litt, og syntes ikke det var så verst, på loff med majones på. Det hørte liksom med, og det var litt høytid over det, selv om jeg ikke akkurat elsket det heller.
![]() |
#62 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Jeg sier kabaret om retten. Har knapt spist det. Velger det sjelden på buffet og kan ikke huske å ha sett det på mange år. Jeg lagde det en gang for mange år siden, mest for å ha sjekket det av på lista. Det ble med den ene gangen
![]() |
#63 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Jeg sier kabaret, men aspik er like forståelig, selv om jeg vet forskjellen altså.
![]() |
#64 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Jeg sier kabaret om retten, men folk rundt meg sier aspik, eller det høres mest ut som «asspikk». |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Kabaret.
![]() |
#66 |
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Jeg er vokst opp med at det kalles aspik, men jeg kan like gjerne si kabaret nå egentlig.
![]() |
![]() |
#67 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Jeg har aldri likt aspik/kabaret, men anbefaler likevel facebooksiden for aspics with threatening auras.
![]() |
#68 |
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?
Du vinner! Helt klart at den versjonen må vinne en eller annen pris! |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fantastisk, meldte meg sporenstreks inn.
![]() |
#70 |
|
Og det er enda rarere at broren min som er utrolig flink til å lage mat, og som lager mye mat selv, faktisk elsker den aspiken.
![]() |
![]() |
#71 |
One of These Days
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Jeg er veldig glad i kabaret. Lager det hver jul. Husker nokon spurte hvorfor i alle dager jeg skulle lage det. Svarte som sant var at jeg lager det fordi jeg faktisk er veldig glad i å spise det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Jeg tror faktisk at jeg aldri har smakt kabaret.
Guttene 02 og 05. On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier. Sist redigert av Karamell : 18-12-24 kl 10:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Her i huset kalles det kabaret. Aspik er geleen som får alt til å sitte sammen. Eneste her i huset som liker det er mannen. Så det hender en sjelden gang at det kjøpes en sånn liten ferdig greie på matbutikken. Typisk sånn rundt jul. Han spiser det på brød med remulade.
![]() |
#76 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Nok en gang: Ingen sier at du må like alt eller ikke kan si at du ikke liker noe. Det er snakk om den ørlille forskjellen på å si at du personlig ikke liker noe, dvs at du synes det er uspiselig, og på å si at en matrett andre spiser er uspiselig. Nettopp fordi smak er subjektivt. I første tilfelle beskriver man sin egen personlige smakspreferanse. I det andre tilfellet beskriver man andres mat. Det er en liten, men vesentlig forskjell for meg. At du sier at du ikke liker det er helt greit. At du sier at maten jeg eller andre spiser er ekkel er, for meg, ufint (og ikke så rent lite barnslig), i tillegg til å være feil, fordi ingen kan definere hva som er godt og ikke, siden smak er subjektivt.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 18-12-24 kl 11:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Jeg husker kabaret fra nyttårsaften da jeg var liten. Som voksen kan jeg ikke huske at det har dukket opp så ofte, men ei i koret lagde det til et koldtbord på en fest. Avansert utgave, hun hadde klart å skrive navnet på koret med noen av ingrediensene, slik at det kom øverst når den kom ut av formen.
![]() |
#78 |
finner ut av mye
|
![]() Sv: Sier du kabaret eller aspik?Sier ingen av delene for det er ikke noe jeg spiser.
![]() |
|
|