Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å "ta" en sykedag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hva er ditt forhold til egenmelding/sykedag?
Bruker kun egenmelding når jeg er syk 110 68,32%
Det har hendt en sjelden gang at jeg tar en sykedag selv om det egentlig ikke er nødvendig 24 14,91%
Egenmeldinger/sykedager er til for å brukes opp - jeg har jo krav på fri innimellom 0 0%
Jeg jobber ikke/jobber hjemme - egenmeldinger finnes ikke 9 5,59%
Annet - spesifiser nærmere 2 1,24%
Bare når jeg er syk, men helst ikke da heller 16 9,94%
Deltakere: 161. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-07, 23:51   #61
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å "ta" en sykedag

Etter at jeg skrev svaret mitt, kom jeg på en ting. Jeg HAR faktisk misbrukt en sykedag en gang. Da Rhett og jeg var så svimlende nyforelsket og rett og slett ... ikke kom oss ut av sengen om morgenen.

:synker gjennom gulvet:

Men forelskelse ER jo ganske likt sykdom, er det ikke?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 00:19   #62
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Syk = tilbringe mye tid i senga.

Svimlende nyforelsket = tilbringe mye tid i senga.

Jodda, vil si det er ganske likt

Gammel 10-09-07, 10:00   #63
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er jeg for syk til å gå på jobb er jeg hjemme med egenmelding eller sykemelding.
Har erfart (flere ganger) at å ikke høre på kroppen, resulterer i lange sykemeldinger.
Har også opplevd å bli sendt hjem fra legen med 14 dagers sykemelding, med beskjed om at den første uken skulle tilbringes på en solseng på stranden.

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er hjemme fra jobb når jeg er for syk til å gå.

Iriterer meg grønn over "tapre" kolleger som kommer på jobb med feber og skumle basiller - og med det smitter både kolleger og elever.

Jeg synes ingen fortjener medalje for å dra på jobb når de helt klart er for syke til å være der.

Er man voksen og ansvarlig, tar man ansvar for egen ( og andres) helse ved å bli hjemme og bli bedre.

Dette er viktig å huske på!
Vi har hatt en runde med spysyke fordi nabojenta var så selskapssyk, mens hun kastet opp og hadde diare i 4 dager.
Resulatet for oss var tre stykker nede for telling ...

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Syk = tilbringe mye tid i senga.

Svimlende nyforelsket = tilbringe mye tid i senga.

Jodda, vil si det er ganske likt

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 11:44   #64
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lijander, her.

...så mange utnytter dette systemet..

Dette er reinspikka tull. Se bare på pollen her! Det er ikke mange som utnytter rettingheten til å bruke egenmelding, folk flest er ærlige, redelige og pliktoppfyllende arbeidstakere. Problemet med høyt sykefravær i Norge er ikke pga egenmeldinger, det er på langstidssykefravær. Mye av dette sykefraværet kommer av belastningsplager og av at folk har gått seg rett på veggen fordi de har presset seg altfor mye over altfor lang tid. Kortidsfravær skulle man faktisk derfor heller ha mer av fordi det virker forebyggende på langstidsfraværet. Så esme - snakk med lederen din og ta en fridag i morgen

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 11:44   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Etter at jeg skrev svaret mitt, kom jeg på en ting. Jeg HAR faktisk misbrukt en sykedag en gang. Da Rhett og jeg var så svimlende nyforelsket og rett og slett ... ikke kom oss ut av sengen om morgenen.

:synker gjennom gulvet:

Men forelskelse ER jo ganske likt sykdom, er det ikke?

Gammel 10-09-07, 11:57   #66
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg er hjemme fra jobb når jeg er for syk til å gå.

Iriterer meg grønn over "tapre" kolleger som kommer på jobb med feber og skumle basiller - og med det smitter både kolleger og elever.

Jeg synes ingen fortjener medalje for å dra på jobb når de helt klart er for syke til å være der.

Er man voksen og ansvarlig, tar man ansvar for egen ( og andres) helse ved å bli hjemme og bli bedre.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 12:16   #67
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av noba, her.

Dette er reinspikka tull. Se bare på pollen her! Det er ikke mange som utnytter rettingheten til å bruke egenmelding, folk flest er ærlige, redelige og pliktoppfyllende arbeidstakere. Problemet med høyt sykefravær i Norge er ikke pga egenmeldinger, det er på langstidssykefravær. Mye av dette sykefraværet kommer av belastningsplager og av at folk har gått seg rett på veggen fordi de har presset seg altfor mye over altfor lang tid. Kortidsfravær skulle man faktisk derfor heller ha mer av fordi det virker forebyggende på langstidsfraværet. Så esme - snakk med lederen din og ta en fridag i morgen

Jeg tror ikke at FP på noen måte er representativ for den norske befolkning, ei heller på en poll om bruk av egenmeldinger.

Før hadde de fleste "vanlig" egenmeldingssystem med inntil 4 egenmeldinger i året, og inntil 3 dager i slengen. Det var nok ikke helt uvanlig at folk tok ut en ekstra dag, som ellers ville "gått tapt".

Og jeg må innrømme - på den tiden gjorde jeg også det av og til. Vært syk i to dager, og tok den tredje "ekstra" for å komme meg på, slappe av. Selv om jeg godt kunne godt på jobb.

Nå har man enkeltdager, inntil 8 dager sammenhengende og inntil 24 dager i året (er det ikke sånn, da?). Og det er jo merkelig påfallende hvordan enkelte stadig er syk på mandager, for eksempel. Gjerne etter en helg med høyt aktivitetsnivå.

Jeg er dessuten overbevist om at en god del som har svart i pollen har svart ut i fra hva de syns de burde svare, ikke ut i fra hva som er realiteten.

Jeg har også brukt egenmeldingsdager for å spe på når barna har vært syke. Det er også "juks" med egenmeldinger.

Jeg tipper også at en poll her vil vise at Nugatti og Grandiosa ikke blir kjøpt - men merkelig nok selger de som hakka møkk i butikkene...

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 12:28   #68
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg tipper også at en poll her vil vise at Nugatti og Grandiosa ikke blir kjøpt - men merkelig nok selger de som hakka møkk i butikkene...

Gammel 10-09-07, 12:32   #69
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg krysset av på annet, vet faktisk ikke om jeg har brukt egenmeldingsdager, men har vært sykemeldt og vært hjemme og andre ganger sykemeldt og vært på jobb. (En unødvendig sykemelding.)

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 12:32   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dette er jo et spesielt forum da, hehe. Legg ut den samme pollen på Dinbaby eller Nybaktmamma, og resultatene vil nok bli HELT annerledes.

Gammel 10-09-07, 12:36   #71
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å joda. Her kjøpes det både Nugatti og Grandiosa.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 12:39   #72
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sjelden syk, men er jeg så syk at jeg er redd jeg ikke skal klare å komme meg gjennom dagen, så har jeg ingen kvaler med å bruke egenmelding. Jeg ser at mange her har dårlig samvittighet for å bruke egenmelding når de er syke, men hvorfor det? Er jeg syk, så er jeg syk. Og det er da ille nok å være i elendig form om jeg ikke skal ha dårlig samvittghet for det i tillegg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 12:40   #73
Noba
🎈

Noba sin avatar

Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ikke at FP på noen måte er representativ for den norske befolkning, ei heller på en poll om bruk av egenmeldinger

God mulig det er litt politisk korrekthet ute og går på FP, men jeg provoseres like fullt av påstander om at folk utnytter egenmeldingssystemet. Selvsagt finnes det en og annen syndig sjel, men det er ikke det er ikke det som er gjengs.

Gammel 10-09-07, 12:44   #74
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

God mulig det er litt politisk korrekthet ute og går på FP, men jeg provoseres like fullt av påstander om at folk utnytter egenmeldingssystemet. Selvsagt finnes det en og annen syndig sjel, men det er ikke det er ikke det som er gjengs.

Gjengs og gjengs. Jeg tror at egenmeldingssystemet utnyttes av temmelig mange. Jeg tror også at sykemeldinger utnyttes. Hvor mange prosent det dreier seg om har jeg ikke forutsetning til å gjette, men det er mer enn bare noen få. Jeg mener til og med at det til en viss grad er akseptert. (F.eks. å bruke egenmeldinger når barna er syke.)

Mange utnytter også at påbegynt dag ikke registreres, og går hjem etter et par timer. Da unngår man egenmelding.

Gammel 10-09-07, 12:45   #75
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Mange utnytter også at påbegynt dag ikke registreres, og går hjem etter et par timer. Da unngår man egenmelding.

Er det noen som gidder det da?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 12:47   #76
Noba
🎈

Noba sin avatar

Standard

Gjengs og gjengs. Jeg tror at egenmeldingssystemet utnyttes av temmelig mange. Jeg tror også at sykemeldinger utnyttes. Hvor mange prosent det dreier seg om har jeg ikke forutsetning til å gjette, men det er mer enn bare noen få. Jeg mener til og med at det til en viss grad er akseptert. (F.eks. å bruke egenmeldinger når barna er syke.)

Dette er fordomsfullt og feil

Gammel 10-09-07, 12:47   #77
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke flink til å være hjemme. For det første har jeg en jobb som engasjerer meg langt ned i tærne. For det andre har jeg så stor pliktfølelse at jeg sliter emd å definere meg som "syk nok". Jeg var på jobb med feber fire dager forrige uke. ikke at det er noe fortjenstfullt ved det, tvert om. jeg burde hatt vett til å holde meg hjemme...Jeg jobber gjerne hjemmefra når jeg er syk, dersom det ikke er noe spesielt som gjør at jeg MÅ være på jobb, slik det avr forrige uke.

Gammel 10-09-07, 12:48   #78
bina
Ustabil

Standard

Dette er fordomsfullt og feil

Og det kan du bevise, sikkert?

Gammel 10-09-07, 12:56   #79
Noba
🎈

Noba sin avatar

Standard

Og det kan du bevise, sikkert?

Jeg vet ikke om det finnes forskning som med sikkerhet kan si hvor stor prosentandelen av juksere er, jeg har i alle fall aldri sett en sånn rapport. Men jeg har jobbet med arbeidsmiljø og forebygging av sykefravær i snart 15 år så jeg mener meg absolutt berettiget å vite ganske mye om dette ja Uansett, er det ikke der problemet ligger når det gjelder det totalte sykefraværet og derfor provoseres jeg sånn av at det settes så mye fokus på det.

Gammel 10-09-07, 12:57   #80
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Alle jeg kjenner har et svært samvittighetsfullt forhold til sykedager. Jeg krysset selv på førstevalget, at jeg er hjemme bare når jeg er syk. Men jeg har en jobb som gjør at jeg kan avspasere en dag eller noen timer innimellom (det er som oftest nok timer å ta av), og en arbeidsgiver som viser stor fleksibilitet med tanke på tilvenning i barnehagen og andre dager det kan være vanskelig å komme til.

Jeg har også anledning til å jobbe hjemmefra dersom formen tilsier arbeid, men ikke på jobb - eller om jeg er hjemme med sykt barn.

Det er ikke alle som har verken arbeidsoppgaver eller arbeidsgiver som gir like mye fleksibilitet, derfor ser jeg at systemet kan "utnyttes". Jeg tror likvevel graden av misbruk er mindre enn mange frykter.

Har selv vært "syk" fra REMA-jobben min en gang jeg ikke fikk fri for å reise på studietur. Skammen sitter litt i kroppen enda, men det ble en flott tur jeg ikke ville vært foruten. Jeg er omtrent like fleksibel eller firkantet som arbeidsgiver.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.