Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ville du byttet barna tilbake?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-07, 15:01   #61
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ville du byttet barna tilbake?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så absolutt er det det. Men ingen oppegående foreldre vil vel være helt upåvirket av dette og velge å bytte barna uten å engang kjenne et eneste stikk. Jeg husker jo bare hvor stor del av livet mitt Camilla var da hun var nesten et år gammel, jeg levde jo for ungen (og gjør jo selvsagt det enda). Det å bare plutselig skulle sende ungen vekk og kanskje ikke se henne mer ... Nei fy faen.

Jeg tenker litt annerledes enn de fleste i tråden, merker jeg. I ditt tilfelle, så ville Camilla vært hos noen andre, og du hadde en annens barn. Selvfølgelig ville du ha Camilla tilbake! Man utvikler selvfølgelig følelser for dette andre barnet, men barnet er likevel ikke Camilla.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 15:10   #62
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men for meg har hun jo vært Camilla i nesten ett år, det er jo det som blir så vondt. Det er HENNE jeg har de sterke følelsene overfor, det er henne jeg kjenner. Det andre barnet blir jo på mange måter totalt ukjent selv om det var det som var i magen min. Men jeg ville nok kanskje ha byttet så lenge barnet var så lite, selv om det hadde ødelagt meg totalt. Jeg hadde savnet henne sånn at jeg hadde ... Ja jeg klarer ikke å tenke på det engang. Men hadde jeg fått vite det NÅ, når hun er 4 år gammel, hadde jeg aldri ALDRI klart å bytte. Aldri! Hadde du?

Gammel 12-10-07, 15:35   #63
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke vite det før jeg er i den situasjonen selv. Helt umulig. Jeg kan, sånn teoretisk, tenke meg til at jeg ville valgt kjøttet og blodet. Mye pga det emm sier.

Men det hadde vært grusomt å skulle gi bort ett barn. Og dersom den andre familien ikke var noen jeg ønsket skulle ha barnet mitt... hjelpe og trøste.

Gammel 12-10-07, 15:37   #64
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mami, her.

Dette maa veare et av de vanskligste valg en mor og far maa ta

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nei, selv om det ville vært svært opprørende, er det absolutt ikke det vanskeligste valget jeg kan forestille meg som forelder, nei.

Men ett av de vanskeligste valgene ville det vel vært?

Gammel 12-10-07, 16:20   #65
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror jeg ville ønsket å få mitt eget barn, ja. Aller helst ville jeg vel hatt begge to. Det ville vært fryktelig å gi i fra seg ett barn man i 10 måneder trodde var sitt, men tanken på at "mitt" barn bodde hos noen andre ville vært uutholdelig.

Så jeg tror nok at jeg ville gjort som disse foreldrene, fått til en myk overgang og byttet unger.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 16:43   #66
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kunne aldri i verden ha gitt fra meg lillebror. Men jeg hadde sikkert ønsket å møte det barnet jeg har båret på og født. Jeg tenker på barna jeg da, det må d være traumatisk å bli byttet på denne måten. Lillebror på 7 mnd vet utmerket godt hvor han hører hjemme, og å sende han til fremmede mennesker, nei, det hadde jeg ikke gjort.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 17:23   #67
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En familie her fant det ut etter 7 år, og byttet

Et av barna tok livet sitt som voksen, og den ene søsteren hadde alvorlige traumer i etterkant.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 17:24   #68
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er vel en sånn ting man ikke vet før man faktisk er i situasjonen, men jeg tror at jeg ikke ville byttet. Uansett er det en tap/tapsituasjon. Alt gjør vondt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 17:57   #69
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Det er ikke bare meg som fristes til å si at jeg ville beholdt begge to? Selv om jeg skjønner at det ikke går an.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, det er ikke bare du.

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Huff jeg vet ikke helt..... jeg ville ønsket meg begge barna!

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Nei, det er ikke bare deg.

Jeg kan uten det minste problem melde meg inn i denne klubben.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 20:19   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

En familie her fant det ut etter 7 år, og byttet

Et av barna tok livet sitt som voksen, og den ene søsteren hadde alvorlige traumer i etterkant.

Jøss. Å bytte etter så mange år vil nok skade mer enn det gagner. Jeg skjønner heller ikke de foreldrene som orker det. Jeg kunne aldri gjort det NÅ, etter 4 år. Aldri i livet.

Gammel 12-10-07, 20:21   #71
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan forresten tenke meg et om mulig enda verre scenario.
Barna er byttet om som beskrevet ovenfor, men det ene barnet dør av sykdom eller i en ulykke i løpet av disse første månedene. Det andre foreldreparet finner så ut av ombyttingen og vil ha sitt biologiske barn tilbake. Ditt biologiske barn lever altså ikke lenger, så du får ingenting "i bytte" for å gi fra deg barnet du trodde var ditt eget. Hva da?

Fy F, jeg kjenner hjertet krympe seg bare ved tanken.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 20:28   #72
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Huff ja, det er mange scenarioer som er så grusomme at jeg ikke orker å tenke på dem. Skjønner ikke hvorfor jeg av og til må pine meg selv med å tenke på slike fæle ting.

Gammel 12-10-07, 20:36   #73
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt forferdelig uansett, og jeg klarer ikke å bestemme meg for hva som hadde vært best/verst.

Det som blir det viktigste, er jo at begge foreldreparene er enige.
Det hadde vært forferdelig vanskelig om ett av parene var bestemt på å bytte, og det andre paret motsatte seg det voldsomt.

Gammel 12-10-07, 20:42   #74
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

http://atvs.vg.no/player/?id=11922

10 måneder etter fødsel fant foreldrene ut at de hadde fått med seg hver sin datter hjem. De har nå bestemt seg for å bytte tilbake til sitt biologiske barn innen året er omme.

Min umiddelbare reaksjon er jo at det er helt vilt å bytte tilbake. Det er jo barnet de har blitt glade i, tatt vare på og elsket, ikke genene. Ikke pokker om jeg frivillig hadde gitt fra meg et barn jeg hadde trodd hele dets liv var mitt. Da håper jeg heller at jeg kunne fått et godt forhold til de andre foreldrene slik at vi likevel kunne deltatt i hverandres liv.

tenkte det samme jeg og.. hjelpe meg..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 20:51   #75
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror helt klart jeg ville byttet når barna er så små. Men det ville nok ikke vært uten sterke følelser. Jeg mener også at det blir vanskelig å forklare det til barna når de blir større, og ettersom barna er så små at det ikke er noe særlig traumatisk for dem ennå, så tror jeg at jeg ville vært glad for at det ble oppdaget så tidlig og at begge barna har kjærlige foreldre som innvilger et bytte.

En fire-fem-seks+ åring ville jeg selvsagt aldri vurdert å bytte tilbake.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 21:00   #76
Anonyma
Aktiv

Anonyma sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Hjemme
Anonyma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har ikke lest alle svarene her, men min umiddelbare reaksjon er at ja, jeg ville byttet. Selvsagt ville det vært grusomt siden man har blitt glad i barnet, men jeg tror ikke jeg ville klart å leve med tanken at mitt biologiske barn måtte vokse opp hos andre.
Hva når barnet blir eldre? Hvordan forklarer man at man heller ville beholde "feil" barn? Og hvor mye husker egentlig babyer som er 10 måneder når de blir eldre?

Gammel 12-10-07, 21:12   #77
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville nok ha byttet tilbake ja.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 21:22   #78
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Eg ville bytta så lenge dei var så små.

Vesla her var navn og lappelaus ei stund på sjukehuset.
Ho blei født på fødestue her og der brukar dei ikkje navneband (små forhold ja ), men når ho var 2 dagar måtte me reise på sjukehuset pga høg bilrubin. Ho blei lag i lyskasse med ein gong me kom ned. Var å amma ho ein gong på vaktrommet der, og neste gong ho skulle ha mat kom dei med ho på rommet og barnepleiaren som bar ho blei ganske forferda fordi ho ikkje hadde band på seg, strengt forbudt. Heldigvis hadde ho eit fødselsmerke så eg visste heilt sikkert at ho var vår, pluss at me kjente ho jo ganske godt da

Gammel 12-10-07, 21:28   #79
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Dersom noen kom og fortalte meg guttungen ikke var mitt biologiske barn allikevel, da han var ett år, så hadde jeg tviholdt på ham. Ikke snakk om at jeg kunne gitt fra meg barnet mitt, selv om jeg fikk mitt biologiske barn i bytte. Det er jo han jeg elsker. No way. Min mann er enig. Det er ikke biologien som bestemmer følelsen. Og tenk hvordan det er for barnet! Nei, sorry, vi er visst ikke foreldrene dine allikevel.

Helt enig!
Men jeg ville veldig gjerne flyttet i samme 2-mannsbolig som de andre foreldrene, og fått profesjonell støtte til samarbeid - ville klart fått en automatisk sterk tilknytning til mitt biologiske barn. Det burde vært den eneste løsningen. Så kunne man vurdert å bytte barn etterhvert, med barna informert.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 21:30   #80
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Jeg tror rett og slett ikke jeg kan ta stilling til hva jeg ville ha gjort i en situasjon som denne. Det er så mange ting med i bildet som vi ikke kan forstå eller sette oss inn i før vi har opplevd det selv. Det hele er så tragisk!

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.