|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Rasisme i praksis
Fordommer fordi noen prøver å prute? Er det ikke bare å si at det ikke er en mulighet? Forresten kjenner jeg haugevis av nordmenn som pruter, og får det til også. I norske butikker. Får man fordommer mot nordmenn generelt da? Neppe.
![]() |
#62 |
Come what may...
|
![]() Sv: Rasisme i praksisTrodde det var in nå å prute jeg da. Faktisk de fleste norske jeg kjenner pruter.
![]() |
#63 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Rasisme i praksisDet kommer nå an på butikken da. Mr. Norway "får seg en bra deal" på dyre greier på Elkjøp, men man gidder lissom ikke prute på H&M...
![]() |
![]() |
#64 |
*_*
|
Det er in som pokker. Både Forbrukerrådet og Tv2 hjelper deg har jo gang på gang understreket at nordmenn er for snille og føyelige kunder, og oppfordrer alle til å prute mer i butikker.
![]() |
![]() |
#65 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Rasisme i praksisJeg pruter hele tiden (jobber med innkjøp), og det er ingen som ser rart på meg. Privat pruter jeg på dyre ting og investeringsting.
![]() |
#66 |
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Står du i en butikk og pruter på feks en genser? |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Pauset
Har aldri opplevd nordmenn som pruter. Har jobbet ti år i butikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Glamorøs
|
Nei, men jeg får da ikke fordommer mot noen som evt. ville prøvd. Hadde jeg jobbet der ville jeg bare sagt at, beklager det er det ingen mulighet for.
![]() |
#70 |
Come what may...
|
Jeg har faktisk tenkt å spør å få rabatt i en vanlig butikk her. Går og handler mye parfyme og veske og slikt der og har ikke engang fått en liten prøveflaske. Synes det er for dårlig å legge ut flere tusen kroner i en butikk uten å få noe tilbake.
![]() |
#71 |
Glamorøs
|
Hæ? Du sier jo selv i innlegget ditt at "Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser." når du snakker om pruting og "prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk".
![]() |
#72 |
Pauset
Kan jo hende du får. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Pauset
Noen får det ja? |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Rasisme i praksisDette har jeg også opplevd, så dette sjokkerte meg ikke i det hele tatt. (Og ja, vi snakker ikke om regler for bytting av klesplagg, men nedlatende og uhøflig behandling av innvandrere med ikke-vestlig utseende.) Til min store skuffelse ser jeg det mye her i Drammen, som jeg trodde var en by som visste bedre, liksom.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Rasisme i praksisJeg handlet for nesten 3000 kr på en sportsbutikk for noen mnd tilbake. Jeg hintet litt og sa at på den andre butikken får vi studentrabatt, noe slikt burde dere ha også. Og dermed sparte jeg 400 kr på handelen. Jeg tar ikke fem øre for å komme med slike hint og om de tar det og følger det, så fint for meg, tar de det ikke, så lar jeg det ligge uten snurte miner.
![]() |
#76 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Rasisme i praksisOg jeg har prutet og fått vilja mi blant annet på Cubus. :fremmedkulturell:
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Pauset
Det gjør man. Men det kaller ikke jeg å prute. Man skal jo ikke betale fullpris på en vare som ikke er i perfekt tilstand. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Peppy!
|
Det er akkurat det som er kjernen. "Det er sikkert en annen grunn enn rasisme." Fordi vi liker å tro at det ikke er rasisme. Det må være vanvittig frustrerende for de som faktisk møter på rasismen. At vi andre ikke vil tro på det, uten at vi har noen annen grunn enn at " vi legger godviljen til". |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Leser
|
![]() Sv: Rasisme i praksisSkjønner godt at du ble paff. Neste gang får du sikker til å si ifra. Første gangen man opplever slikt blir man mer overrasket enn noe annet. For min del spiller det ingen rolle om det var rasisme eller ikke, hvis du synes hun behandlet damen forran deg dårlig er det greit å si ifra.
![]() |
#80 |
Pauset
Nei jeg sier ikke at det ikke er rasisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
|