Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme i praksis

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-07, 19:58   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme i praksis

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Har vært borti ikke-norske som pruter og som prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk. Hehe. Ikke så populært!

Jeg er IKKE rasist altså. Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser. Synd.

Fordommer fordi noen prøver å prute? Er det ikke bare å si at det ikke er en mulighet? Forresten kjenner jeg haugevis av nordmenn som pruter, og får det til også. I norske butikker. Får man fordommer mot nordmenn generelt da? Neppe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:00   #62
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Trodde det var in nå å prute jeg da. Faktisk de fleste norske jeg kjenner pruter.

Gammel 30-10-07, 20:00   #63
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer nå an på butikken da. Mr. Norway "får seg en bra deal" på dyre greier på Elkjøp, men man gidder lissom ikke prute på H&M...

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:02   #64
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Trodde det var in nå å prute jeg da. Faktisk de fleste norske jeg kjenner pruter.

Det er in som pokker. Både Forbrukerrådet og Tv2 hjelper deg har jo gang på gang understreket at nordmenn er for snille og føyelige kunder, og oppfordrer alle til å prute mer i butikker.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:04   #65
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg pruter hele tiden (jobber med innkjøp), og det er ingen som ser rart på meg. Privat pruter jeg på dyre ting og investeringsting.

Gammel 30-10-07, 21:11   #66
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg pruter hele tiden (jobber med innkjøp), og det er ingen som ser rart på meg. Privat pruter jeg på dyre ting og investeringsting.

Står du i en butikk og pruter på feks en genser?

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 21:15   #67
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Fordommer fordi noen prøver å prute? Er det ikke bare å si at det ikke er en mulighet? Forresten kjenner jeg haugevis av nordmenn som pruter, og får det til også. I norske butikker. Får man fordommer mot nordmenn generelt da? Neppe.

Har aldri opplevd nordmenn som pruter. Har jobbet ti år i butikk.
Selvfølgelig sier man høflig at det ikke er mulig å prute.
Sier heller ikke at man FÅR fordommer, men vet om kolleger som oppfattet dette som frekt.
Syntes du leser litt VEL mye mellom linjene her.

Men burde kanskje spesifisert at dette ikke var en spesielt dyr og eksklusiv butikk? Trodde vi snakket om Lindex som eks jeg skjønner du...
De færreste som jobber på eks Lindex, Hm, Cubus som vanlig ansatte har mulighet til å bare slå av på prisene.
Ville du prutet på noen av disse butikkene? På feilfrie sesongvarer?

Gammel 30-10-07, 21:17   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men burde kanskje spesifisert at dette ikke var en spesielt dyr og eksklusiv butikk? Trodde vi snakket om Lindex som eks jeg skjønner du...
De færreste som jobber på eks Lindex, Hm, Cubus som vanlig ansatte har mulighet til å bare slå av på prisene.

Nei, men jeg får da ikke fordommer mot noen som evt. ville prøvd. Hadde jeg jobbet der ville jeg bare sagt at, beklager det er det ingen mulighet for.

Gammel 30-10-07, 21:20   #69
Pastill
Pauset

Standard

Nei, men jeg får da ikke fordommer mot noen som evt. ville prøvd.

Ikke jeg heller. Men noen får det.

Gammel 30-10-07, 21:22   #70
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sier heller ikke at man FÅR fordommer, men vet om kolleger som oppfattet dette som frekt.

Jeg har faktisk tenkt å spør å få rabatt i en vanlig butikk her. Går og handler mye parfyme og veske og slikt der og har ikke engang fått en liten prøveflaske. Synes det er for dårlig å legge ut flere tusen kroner i en butikk uten å få noe tilbake.

Det er bitteliten privateid butikk da. Man får jo trossalt all slags rabatt når man handler via nettet på HM og Laredoute osv.

Gammel 30-10-07, 21:22   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hæ? Du sier jo selv i innlegget ditt at "Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser." når du snakker om pruting og "prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk".

Det stor i innlegget ditt. Ikke mellom linjene.

Gammel 30-10-07, 21:27   #72
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Jeg har faktisk tenkt å spør å få rabatt i en vanlig butikk her. Går og handler mye parfyme og veske og slikt der og har ikke engang fått en liten prøveflaske. Synes det er for dårlig å legge ut flere tusen kroner i en butikk uten å få noe tilbake.

Det er bitteliten privateid butikk da. Man får jo trossalt all slags rabatt når man handler via nettet på HM og Laredoute osv.

Kan jo hende du får.

Jeg snakker som sagt om type Lindexbutikk.
Syntes ikke kles-nettbutikker kan sammenlignes med vanlige butikker forøvrig.
De er nødt til å lokke med noe for å få kundene til å handle uprøvd. Det er i allefall mitt inntrykk.

Gammel 30-10-07, 21:30   #73
Pastill
Pauset

Standard

Hæ? Du sier jo selv i innlegget ditt at "Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser." når du snakker om pruting og "prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk".

Det stor i innlegget ditt. Ikke mellom linjene.

Noen får det ja?

Må jeg forsvare det mener du? At noen tydeligvis gjør det?
Jeg har opplevd dette. (Helt sant). Men det betyr ikke at jeg er enig.

Det er sikkert en grunn til at dama kanskje var i overkant sur. Jeg prøver ikke forsvare det, men forklare det.

Gammel 30-10-07, 21:33   #74
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Dette har jeg også opplevd, så dette sjokkerte meg ikke i det hele tatt. (Og ja, vi snakker ikke om regler for bytting av klesplagg, men nedlatende og uhøflig behandling av innvandrere med ikke-vestlig utseende.) Til min store skuffelse ser jeg det mye her i Drammen, som jeg trodde var en by som visste bedre, liksom.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 21:34   #75
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg handlet for nesten 3000 kr på en sportsbutikk for noen mnd tilbake. Jeg hintet litt og sa at på den andre butikken får vi studentrabatt, noe slikt burde dere ha også. Og dermed sparte jeg 400 kr på handelen. Jeg tar ikke fem øre for å komme med slike hint og om de tar det og følger det, så fint for meg, tar de det ikke, så lar jeg det ligge uten snurte miner.

Gammel 30-10-07, 21:35   #76
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Og jeg har prutet og fått vilja mi blant annet på Cubus. :fremmedkulturell:
Det gjør man da? For å få plagg med ubetydelige skader billigere, f.eks.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 21:37   #77
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Og jeg har prutet og fått vilja mi blant annet på Cubus. :fremmedkulturell:
Det gjør man da? For å få plagg med ubetydelige skader billigere, f.eks.

Det gjør man. Men det kaller ikke jeg å prute. Man skal jo ikke betale fullpris på en vare som ikke er i perfekt tilstand. Mulig betjeningen ikke er klar over at den ikke er i orden heller.
Normalt så fjerner man jo sånne varer.
Den ville antagelig endt på salg uansett.

Gammel 30-10-07, 21:41   #78
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er sikkert en grunn til at dama kanskje var i overkant sur. Jeg prøver ikke forsvare det, men forklare det.

Det er akkurat det som er kjernen. "Det er sikkert en annen grunn enn rasisme." Fordi vi liker å tro at det ikke er rasisme. Det må være vanvittig frustrerende for de som faktisk møter på rasismen. At vi andre ikke vil tro på det, uten at vi har noen annen grunn enn at " vi legger godviljen til".

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 21:41   #79
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner godt at du ble paff. Neste gang får du sikker til å si ifra. Første gangen man opplever slikt blir man mer overrasket enn noe annet. For min del spiller det ingen rolle om det var rasisme eller ikke, hvis du synes hun behandlet damen forran deg dårlig er det greit å si ifra.

Gammel 30-10-07, 21:45   #80
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det er akkurat det som er kjernen. "Det er sikkert en annen grunn enn rasisme." Fordi vi liker å tro at det ikke er rasisme. Det må være vanvittig frustrerende for de som faktisk møter på rasismen. At vi andre ikke vil tro på det, uten at vi har noen annen grunn enn at " vi legger godviljen til".

Nei jeg sier ikke at det ikke er rasisme.
Det kan ha vært det fordi vedkomne er lei av at utenlandske noen ganger ikke er så kjent med norske "handlerutiner". Eller det kan ikke ha vært det.

Bare tenker høyt jeg. Sporet nok litt av.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.