Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme i praksis

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-07, 21:30   #1
Pastill
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Rasisme i praksis

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hæ? Du sier jo selv i innlegget ditt at "Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser." når du snakker om pruting og "prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk".

Det stor i innlegget ditt. Ikke mellom linjene.

Noen får det ja?

Må jeg forsvare det mener du? At noen tydeligvis gjør det?
Jeg har opplevd dette. (Helt sant). Men det betyr ikke at jeg er enig.

Det er sikkert en grunn til at dama kanskje var i overkant sur. Jeg prøver ikke forsvare det, men forklare det.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 21:41   #2
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Det er sikkert en grunn til at dama kanskje var i overkant sur. Jeg prøver ikke forsvare det, men forklare det.

Det er akkurat det som er kjernen. "Det er sikkert en annen grunn enn rasisme." Fordi vi liker å tro at det ikke er rasisme. Det må være vanvittig frustrerende for de som faktisk møter på rasismen. At vi andre ikke vil tro på det, uten at vi har noen annen grunn enn at " vi legger godviljen til".

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 21:45   #3
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det er akkurat det som er kjernen. "Det er sikkert en annen grunn enn rasisme." Fordi vi liker å tro at det ikke er rasisme. Det må være vanvittig frustrerende for de som faktisk møter på rasismen. At vi andre ikke vil tro på det, uten at vi har noen annen grunn enn at " vi legger godviljen til".

Nei jeg sier ikke at det ikke er rasisme.
Det kan ha vært det fordi vedkomne er lei av at utenlandske noen ganger ikke er så kjent med norske "handlerutiner". Eller det kan ikke ha vært det.

Bare tenker høyt jeg. Sporet nok litt av.

Gammel 30-10-07, 21:49   #4
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med å bare si i fra når man mener at folk ikke blir behandlet OK, uavhengig av hudfarge, så slipper man å ta standpunkt til om det er rasisme eller ikke. :Personlig kjepphest:

Gammel 30-10-07, 22:29   #5
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hva med å bare si i fra når man mener at folk ikke blir behandlet OK, uavhengig av hudfarge, så slipper man å ta standpunkt til om det er rasisme eller ikke. :Personlig kjepphest:

Jeg ville ikke gjengitt denne historien på samme måte som zol. Jeg ville laget en tråd med overskriften "Elendig kundeservice" og ikke nevnt kvinnens opphav med et eneste ord. Jeg synes ikke det var relevant i det hele tatt.

Jeg har i tidligere diskusjoner påpekt unødvendig bruk av en persons hudfarge / opphav, ikke at det er noe galt i å påpeke det, jeg anser det bare som unødvendige informasjon. Dette er en slik tråd.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 22:32   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg har i tidligere diskusjoner påpekt unødvendig bruk av en persons hudfarge / opphav, ikke at det er noe galt i å påpeke det, jeg anser det bare som unødvendige informasjon. Dette er en slik tråd.

Jeg kan forstå at du synes det fordi du ikke synes situasjonen, slik jeg beskrev den, kan kalles rasisme. For meg var dette rasisme, og dermed ble denne informasjonen relevant.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 08:40   #7
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi det er viktig at vi identifiserer rasisme, og kan behandle problemet deretter. Hvis problemet er dårlig kundebehandling så sender vi de ansatte på kurs i kundeservice. Hvis problemet er at våre ansatte har fordommer mot fremmedkulturelle er det andre tiltak man bør ta. Dessuten er det viktig at samfunnet faktisk innser at hverdagsrasismen er der. Det er jo det viktigste vi kan gjøre for våre medmennesker, at vi anerkjenner deres problemer og hjelper til med å forbedre situasjonen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 08:51   #8
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg jobber i kundebehandlingsbransjen og er personlig drittlei å få rasistbegrepet slengt mot meg når kundene ikke får gjennom viljen sin, eller blir stilt et spørsmål som er viktig for behandling av saken men som de tror bare blir stilt fordi de er av ikke-vestlig bakgrunn.

Det gjelder overhodet ikke mesteparten av kundene, men det gjelder en del, og det er en stygg, stygg hersketeknikk som det er ganske lite å få gjort med.

:avsporing:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 09:26   #9
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg jobber i kundebehandlingsbransjen og er personlig drittlei å få rasistbegrepet slengt mot meg når kundene ikke får gjennom viljen sin, eller blir stilt et spørsmål som er viktig for behandling av saken men som de tror bare blir stilt fordi de er av ikke-vestlig bakgrunn.

Det gjelder overhodet ikke mesteparten av kundene, men det gjelder en del, og det er en stygg, stygg hersketeknikk som det er ganske lite å få gjort med.

Tror dette går begge veier. Altså at vi som har blitt behandlet dårlig har piggene og antenne våres litt mer ute enn nødvendig.

Merker jo selv hvor mye angst jeg har når jeg går ut og er redd for hvordan jeg skal bli behandlet. Spesielt når jeg er sammen med barna. Og det er spesielt i slike kjede klær og matbutikker man opplever slike ting.

Har aldri opplevd dårlig kundebehandling eller hverdagsrasisme i små butikker.

Gammel 31-10-07, 13:40   #10
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Dette har jeg også vært borti. En annen teknikk jeg har oppdaget at enkelte bruker er språket. Når de kommer og ennå tror de vil få det som de vil så snakker de nesten flytende norsk og har ingen problemer verken med å forstå eller å formulere seg. Men når de møter motgang, skjønner de plutselig ikke noe som helst.

Jeg skjønner også at de kan være på hugget noen ganger, fordi de ofte opplever forskjellsbehandling. Det kan være lett å tro at svaret blir nei på grunn av hudfargen. Mange ganger ER det kanskje også sånn, men ikke alltid!

Jeg ble forresten også en gang beskyldt av en eldre dame for å avvise henne bare fordi hun var kvinne - og neste gang skulle hun altså sende mannen sin, ja!

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-07, 09:59   #11
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Fordi det er viktig at vi identifiserer rasisme, og kan behandle problemet deretter. Hvis problemet er dårlig kundebehandling så sender vi de ansatte på kurs i kundeservice. Hvis problemet er at våre ansatte har fordommer mot fremmedkulturelle er det andre tiltak man bør ta. Dessuten er det viktig at samfunnet faktisk innser at hverdagsrasismen er der. Det er jo det viktigste vi kan gjøre for våre medmennesker, at vi anerkjenner deres problemer og hjelper til med å forbedre situasjonen.

Signerer dette innlegget!

Uansett hva oppførselen til ekspisitrisen skyldes, synes jeg hun kan få en tilbakemelding på at behandlingen av kunden ikke var god nok!

Men det forundrer meg ikke om det ER hverdagsrasisme som ligger bak. Jeg har også observert endel episoder i butikker rundt om kring i forhold til innvandrere. Noen ganger virker det også som de ansatte blir veldig sure når de må forklare en ekstra gang pga språket. Men det må de tåle. Det er en del av jobben deres!

Gammel 31-10-07, 12:00   #12
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uenig. Akkurat dette er jo problemet med "hverdagsrasisme", det er i praksis umulig å vite om det faktisk foreligger rasisme eller om det er noe annet som ligger bak. Og jeg synes (men det er min personlige mening) at man skal ikke behandle folk dårlig - uansett.

Og i dette konkrete tilfellet mener jeg at det hadde vært like greit å si ifra der og da at: "Jeg synes det er utrolig dårlig kundebehdling dere har her. Jeg har flere ganger byttet uten byttekort eller kvittering." Jeg kan rett og slett ikke forstå at det å spekulere i hva bakgrunnen for den dårlige behandlingen bidrar med noe positivt for noen?

Gammel 31-10-07, 12:21   #13
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Uenig. Akkurat dette er jo problemet med "hverdagsrasisme", det er i praksis umulig å vite om det faktisk foreligger rasisme eller om det er noe annet som ligger bak. Og jeg synes (men det er min personlige mening) at man skal ikke behandle folk dårlig - uansett.

Og i dette konkrete tilfellet mener jeg at det hadde vært like greit å si ifra der og da at: "Jeg synes det er utrolig dårlig kundebehdling dere har her. Jeg har flere ganger byttet uten byttekort eller kvittering." Jeg kan rett og slett ikke forstå at det å spekulere i hva bakgrunnen for den dårlige behandlingen bidrar med noe positivt for noen?

Man skal ikke godta dårlig behandling! Punktum. Det har ikke med hudfarge eller religion eller noe å gjøre. Å spekulere i årsak og skylde på hudfarge eller religion eller hva som helst bidrar kun til å øke forskjellene mellom mennesker med ulik hudfarge, religion osv. Alle skal behandles likt uansett! Jeg tror det er det som er viktig å fokusere på. Å alltid skylde på rasisme når en mørkhudet person blir dårlig behandlet er rett og slett fordomsfullt, for da behandler man folk forskjellig nettopp på grunn av hudfargen.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 22:21   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen får det ja?
Må jeg forsvare det mener du? At noen tydeligvis gjør det?
Jeg har opplevd dette. (Helt sant). Men det betyr ikke at jeg er enig.

Nå er jeg helt forvirret, og skjønner ikke hva du reagerer på. Tror du bør lese både dine egne innlegg og mine svar en gang til. Jeg finner hvertfall ingen sammenheng.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 22:23   #15
Pastill
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå er jeg helt forvirret, og skjønner ikke hva du reagerer på. Tror du bør lese både dine egn
e innlegg og mine svar en gang til. Jeg finner hvertfall ingen sammenheng.

Skjønner ikke hva vi diskuterer jeg heller, eller hva du reagerte på. Trodde du oppfattet det som min mening tideligere
at det var ok å riktig å reagere på pruting.
Jeg never bare noe jeg har opplevd som butikkansatt, ikke noe jeg mener er riktig. Dermed så er det ikke så mye å diskutere egentlig.

Gammel 30-10-07, 22:26   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner ikke hva vi diskuterer jeg heller. Jeg never bare noe jeg har opplevd som butikkansatt, ikke noe jeg mener er riktig. Dermed så er det ikke så mye å diskutere egentlig.

Jeg har aldri påstått at du har ment at det er riktig eller feil. Jeg skjønte bare ikke hvorfor du mente jeg leste mellom linjene når jeg vitterlig svarte på nøyaktig det du hadde skrevet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:54.