|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Kan man defineres som tolerant dersom man har for vane å gi andres vaner merkelapper? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
27 | 50,94% |
Nei |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 49,06% |
Deltakere: 53. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er man tolerant?
Jovisst gjør de det.
Jeg vet også at dette er mulig.
![]() |
#62 |
|
![]() Sv: Er man tolerant?Jeg elsker fotball. Det er, ifølge mange, harry. Det driter jeg i. I det øyeblikket noen sier at JEG er harry fordi jeg elsker fotball, har jeg lov til å bli fornærma. Selv om jeg nok ikke blir det da heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er man tolerant?Nå beveger vi oss tilbake til en klassisk diskusjon. Finnes det objektiv kvalitet? Jeg mener det gjør det, og er ikke redd for å si det.
![]() |
#64 |
flisespikker
|
Men hvis jeg sier "det er harry å elske fotball", betyr ikke det utsagnet nettopp at de som elsker fotball er harry, og at du dermed er det? Kan man egentlig "skille sak og person" da? Ikke at jeg skal kritisere noen for å spikke fliser, naturligvis, men jeg greier ikke å synes at forskjellen mellom å si "det er harry å like fotball" og "folk som liker fotball, er harry" er stor nok til å utgjøre forskjellen mellom akseptabel og intolerant. I det første utsagnet er det jo implisert at det er folk som gjør dette og som dermed er harry - det å like fotball er jo ikke noe som skjer av seg selv, det må være noen som gjør det, og som utsagnet dermed handler om, ikke sant?
![]() |
#65 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er man tolerant?Det er vel mer i hvilken grad man tar det videre, er det ikke? Selv om jeg skulle si at fotballelskere er harry (
![]() |
#66 |
flisespikker
|
Absolutt. Og hvis den du snakker med, oppfatter "harry" som et synonym til alt det der (og ikke som et ord som kan beskrive alle disse tingene, men også bare noen få av dem, eller også ganske andre ting), så vil vedkommende oppfatte utsagnet "det er harry å lese Danielle Steele-romaner" som å bety akkurat det du sa der. Og så har vi det gående.
![]() |
#67 |
Live and let live
|
Selvfølgelig kan man skille sak og person. Det er jo kjempeforskjell mellom å like noe som er harry, og det å være harry selv.
![]() |
#68 |
Leser
|
Jeg er ikke helt sikker. Dette kommer jo an på hvor stor del av personligheten folk mener er knyttet til den aktuelle egenskapen/meningen. Hvis ikke kan du jo si at mørkhudete er idioter og si at dette bare avspeiler en del av personen, for at de i tillegg til å være mørkhudete er advokater, mødre og stemmer SV, og du liker advokatdelen, mødredelen og (kanskje ikke?
![]() |
#69 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er man tolerant?Men "å være mørkhudet" kan man jo på ingen måte knytte til en sak eller handling? Slik som røyking eller fotballelsking?
![]() |
#70 |
|
![]() Sv: Er man tolerant?Enda en evigvarende definisjonsdiskusjon! |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
flisespikker
|
Naturligvis. Det er stor forskjell på "X er harry" og "du er harry hvis du liker X". Men det er ikke så stor forskjell på "det er harry å like X" og "du er harry hvis du liker X", var poenget mitt. Det er kanskje fordi jeg ikke synes det å kalle noen harry i en gitt situasjon trenger å sees som en vurdering av hele personen. Jeg synes det er helt greit om noen sier "så dum du er som festrøyker" - jeg ville ikke oppfatte det som en karakteristikk av alt jeg er og alt jeg gjør, ikke når det sies på en slik måte og i en slik sammenheng at det åpenbart er festrøykingen man snakker om.
![]() |
#76 |
flisespikker
|
Mens hvis de sier at folk som liker yndlingsboken din er horer, så går du bananas?
![]() |
#77 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Passiv
|
![]() Sv: Er man tolerant?Det er en umulighet at et menneske - selv et übertolerant et - liker alt alle andre gjør og liker. Det er dessuten ganske kjedelig med mennesker som bare smiler og nikker anerkjennende til all verdens ulikheter. Det må være lov å engasjere seg og være uenig - ja endog mislike! I min verden står og faller det på hvordan man uttrykker seg og i hvilken grad man faktisk er i stand til å skille mennesket fra den enkelte smaken, interessen osv. Dersom en av mine venner elsket Amcars og viet all sin fritid til det ville jeg uten tvil synes at det var harry. Jeg ville likevel kunne like denne vennen kjempegodt og trives godt i hans selskap (forutsatt at denne harry hobbyen ikke tok så mye tid at han ikke hadde tid til meg, da |
![]() |
![]() |
#79 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel... jeg tror hvertfall av evnen til å drite i hva andre mener om en selv henger sammen med hvor trygg man er i egen identitet... men jeg er ikke sikker på om det har sammenheng med toleranse for andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|