|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
I mål
|
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Jeg er hovedsakelig imot typen "100 kroner per sekser, 50 per femmer", lovt på forhånd; ikke i så stor grad imot en oppmerksomhet pga god innsats, men da helst gitt på en litt annen måte. Dette skyldes blant annet at jeg i alle år har syntes det var ufyselig med alle ANDRE som skulle fortelle meg hvor mye penger jeg hadde fått for karakterboka mi hvis jeg var dem. Utrolig latterlig. Og stort sett alle disse gadd akkurat så mye det passet dem, og mange burde vel heller hatt oppfølging på langt alvorligere områder i livet enn karakterer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Da synes jeg heller innsatsen burde vært belønnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?
Her er det bare å signere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Jeg har aldri belønnet et A4-barn for noe som er selvsagt for slike barn. Har man der i mot et barn med ADHD er saken annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
I mål
|
Du ser sikkert at jeg har rettet opp innlegget mitt fordi jeg regnet med du ville pirke på det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Leser
|
Jeg synes at det å dra inn barn med diagnoser er å "jukse" når man diskuterer generelt. Man kan alltid finne unntak, og på den måten sikre seg å ha "rett" i diskusjoner.
![]() |
#69 |
I mål
|
Signerer selvsagt him og legger til at så lenge folk svarer med hvordan de er vant med å gjøre ting ut fra sin egen situasjon og ikke med uttrykk som "alle barn gjør" eller "det bør man ikke gjøre på NOEN barn" så får man faktisk ikke "rett" en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Jeg ler litt for meg selv av apan, kjenner jeg, som heller vil at barna skal feile på skolen, enn å ty til ytre motivasjonsfaktorer. I mine øyne blir dette veldig trangsynt tenking da man bare tar høyde for sin egen (evt. tenkte) situasjon.
![]() |
#71 |
Leser
|
Jeg vet ikke, det er stor forskjell på hvordan folk tenker når det gjelder skole, det må da være det beste at ungene finner noe som de virkelig har lyst til å gjøre enn at man skal betale dem for å få gode karakterer? Selv droppet jeg ut av allmenfag og er sjeleglad for det. Jeg hadde blitt gal av å gå tre år på en skole med det opplegget som var der, jeg trivdes mye bedre på yrkesskolen. Jeg synes ikke det er et tap hvis mine unger ikke får karakterer til å bli leger eller advokater, bare de ikke blir cowboyer.
![]() |
#72 |
I mål
|
Jeg kaller det ikke å feile å få en 3 istedenfor en 5. Heldigvis håper jeg det skal adskillig mer til før jeg mener at ungene mine feiler på skolen. Og som him mener jeg at dersom de stadig trenger betaling for å få gode karakterer er det ikke noe særlig triks med universitetet uansett, da håper jeg de finner noe de trives bedre med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Jeg kjenner at jeg er grunnleggende uenig i et par ting her: Det ene er å bruke veldig "kunstige" ytre motivasjoner, som kie snakker for. Det finnes ytre motivasjoner for læring, karakterer er en av dem. Konsekvenser for videre liv og utdannig er en helt logisk konsekvens. Status i noen vennegjenger (motsatt i andre...). At foreldrene blir glade og stolte. Men penger eller klistremerker eller hva har du er så kunstig. Dette tror jeg er en prinsippiell uenighet. Jeg synes heller ikke noe om klistremerkebelønninger og den slags i barneoppdragelse for øvrig, muligens med unntak av mestringsprosjekter som bleieslutt, for ganske små barn. Å bruke det for barn over 3-årsalderen blir ydmykende og nesten krenkende i mitt hode.
![]() |
#74 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Jo, det andre er hvor grensen går for når ungene rett og slett må få gjøre sine egne tabber. Dårlige karakterer syns jeg rett og slett får under kategorien "egne tabber" for unger på 13+ år.
![]() |
#75 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Hvem sier noe om fortsettelsen? Eller hvorfor ungen i det hele tatt får dårlige karakterer? Skal vi snakke generelt, ser jeg ingenting "galt" med å gi unger lønn for gode resultater. Jeg synes det er en selvfølgelighet at man følger opp barnet hjemme, at man hjelper til med leksene, at man roser barnet, osv. Belønningen ville kommet som et tillegg til alt dette.
![]() |
#76 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Det å betale barn for gode karakterer?Tror du ikke det kan være "distraherende", da, Skremmern? Penger er viktige greier når man er tenåring, og blir viktig! FOR viktig, tror jeg.
![]() |
#77 |
Passiv
|
Det blir feil for deg, men det kan være riktig for andre. Jeg synes at det er foreldrene - som kjenner sine barn best - som kan avgjøre hvilke metoder de bruker for å motivere. Ytre motivasjon er også viktig motivasjon. |
![]() |
![]() |
#78 |
Passiv
|
Dette blir jo ren synsing apan - faktisk tror jeg Bergljot som lærer med mange års erfaring ikke akkurat slenger rundt seg med synsing men erfaring (uten at jeg kjenner B annet enn fra FP da...). |
![]() |
![]() |
#79 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
For meg er barn alle barn også de med diagnoser eller andre ting som gjør at man ikke kan passe inn i den store sekken. En generell diskusjon vil for meg alltid derfor innbefatte alle barn. At du mener at det er å jukse og at man skal sikre seg å ha rett får stå for din regning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
frakoblet
|
Hah, der tror jeg du tar skammelig feil. Det fins endel brødhuer til foreldre der ute.
Nå er det mulig at jeg blingser fullstendig, men har apan virkelig sagt at hun aldri skal ty til ytre motivasjonsfaktorer? Hun snakker da vitterligen om penger?
![]() |
|
|