|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?
Akkurat der er jeg veldig bevisst, så her må ungene rydde av bordet, rydde etter seg og være med å vaske litt i ny og ne. Au pairen har fri hver helg, og da er det eldstemann sin oppgave å ta kjøkkenet etter frokosten.
![]() |
#3 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Jeg føler meg veldig langt fra truffet av binas innlegg.
![]() |
#4 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Jeg er sikkert heldig når det gjelder dette. Vi hadde egentlig ganske dårlig råd da jeg var barn, men vaskehjelp var noe mamma prioriterte.
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Jeg må gjerne kalles lat, som har hatt vaskehjelp. Det bryr meg midt i der jeg er høyest når jeg plukker bær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Expired
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Hvor finner man egentlig de polske?
![]() |
#7 |
Epikur
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Vår foreldre/mødregenerasjon elsker martyriet sitt, det har gjort dem til dem de er. Å slite og slepe og klage og syte har konstuttert generasjoner av kvinner som ekte kvinner. Livet skal være slitsomt, alt skal være fælt, har man ikke noe å klage over, har man intet liv.
![]() |
#8 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Skilpadda:
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Sviiisj!!
|
He he! Min mor må ha sovet i timen da de lærte seg det der. Ikke gikk hun på husmorskole heller, slik som resten av veninnene/slektningene. Hun har knapt løftet en finger i huset i min oppvekst (overlatt det til min far), i stedet har hun tatt to stk høyere utdanninger mens hun fikk 4 barn.
![]() |
#12 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Jeg synes det er greit å innse at man ikke klarer å gjøre alt i verden. Jobber man full tid og har barn, er det alltids nok å gjøre. Å kjøpe tjenester for å slippe å gjøre det man ikke kan eller liker, er uproblematisk i mine øyne.
Synes du man bør klare alt selv? Bygge sitt eget hus? Legge opp sin egen strøm? Tømme sitt eget søppel og levere sin egen post?
![]() |
#13 |
This is normal!
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Mannen og jeg deler på husarbeidet og den dagen vi går lei eller begynner å krangle om det, blir det vaskehjelp hos oss. Men da skal det være en som jobber "hvitt". |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ustabil
|
Bare for å presisere: jeg skjønner godt at mange i det daglige velger bort oppgaver som de lett kan få andre til å gjøre. Jeg skjønner at vasking er nedprioritert. Og jeg mener selvsagt ikke at man skal gjøre alt selv. Og faktisk var det heller ikke ment som en anklage mot enkeltpersonene som har vaskehjelp. Jeg prøvde å se det i den store sammenhengen. For bruken av vaskehjelp, praktikanter og lignende er et ledd i det som har pågått lenge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Epikur
|
Signerer Maximillia. Vi fikk vaskehjelp da jeg fikk en krevende jobb som innebar lange dager og en svært skjev fordeling hjemme. Mannen min endte opp med 95 % av husarbeidet, og det var for å avlaste ham og gi ham mulighet til å gjøre noe annet på fridagene sine eller på dagen før kveldsvakt eller ettermiddagene etter dagvakt, at vi skaffet oss vaskehjelp. Det er min interesse at mannen er blid, veltrent og ikke opplever arbeidsfordelingen hjemme som urimelig.
![]() |
#16 |
Epikur
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Jeg synes bina overdriver veldig,og henvisertil min femåringsom kan bake, sette påen vaskemaskin, tømme oppvaskmaskinen og heneg opptøy. Hun drar mer enn gjerneoveret gulv eller tørker støv. Jeg er en dugandes dame og skal oppdra ungen til å bli likedan. Jeg ser ikke at det å ha vaskehjelp hver uke eller hver 14. dag for å fålitthjelp, få strukturert rydding og vasking forhindrer dette. Vi gjør jo det meste selv.
![]() |
#17 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Bina, det høres ut som om du er skeptisk til en utvikling der noen har mye mer penger enn andre, og det er det jo mange gode grunner til å være. Men jeg synes ikke det er vesentlig mer urovekkende at de som har penger til det, betaler for at andre (med mindre penger) skal vaske huset deres, enn at de som har penger til det, kjøper drøssevis av klær som andre (med mindre penger) har sydd. De som har mer penger, har et høyere forbruk - det er jo mye av poenget med å ha penger - og å kjøpe tjenester man strengt tatt ikke har bruk for synes jeg ikke er verre enn å kjøpe varer man strengt tatt ikke har bruk for. (I et miljøperspektiv er det til og med bedre, uten at jeg skal påstå at det er det som ligger bak når folk skaffer seg vaskehjelp eller au pair.)
![]() |
#18 |
Peppy!
|
Adelen forsvant da markedsøkonomien kom. Da oppstod handel av goder, og det ble knyttet profitt til transaksjoner. Handelsmenn tjente seg rike av en dimensjon som overgikk adelens, og vasallsystemet forsvant. Å kjøpe tjenester er en videreutvikling av markedsøkonomien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ustabil
|
Jeg er jo også fristet til å minne om den franske revolusjon - men skal la det være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er man lat hvis man ansetter vaskehjelp / hushjelp?Selvsagt er man lat. Enhver som går hjemme og suller og trenger folk til å vaske for seg er enten lat eller har altfor stort hus. Men det er da ingen skam i å være lat.
![]() |
|
|