Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekser

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-08, 00:16   #1
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Foreldre tar fri fra jobb for å gjøre barnas lekser

Aldri i verden om jeg gjør lekser for ungene mine. Men at jeg hjelper, støtter og ser gjennom etterpå.. det er klart jeg gjør.

Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 00:22   #2
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fikk hjelp til lekser av foreldrene mine. De gjorde det aldri for meg.

Når det gjelder Christian kommer vi heller aldri til å gjøre det for ham, men vi oppmuntrer ham, hjelper ham og skryter til ham når han er flink. Det er han heldigvis alltid.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 00:34   #3
Kaz
Juba Juba

Kaz sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes også det blir helt bakvendt å fjerne forberedelsestid og hjemmeeksamener fordi noen får mer hjelp hjemme enn andre. Da må en heller sette inn ekstra støtte fra skolen sin side for de elevene som trenger det.

Sist redigert av Kaz : 10-02-08 kl 00:45.
Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 15:40   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine foreldre har aldri hjulpet meg med leksene - de begrenset seg til å spørre om vi hadde gjort leksene. Jeg har aldri ønsket at de skulle hjelpe meg med leksene, heller. Det eneste er at de har lest gjennom særoppgaver. På barneskolen hendte det ganske ofte at jeg hjalp venner med lekser - noen ganger gjorde jeg leksene deres også - for at de skulle bli raskere ferdig slik at vi kunne leke.

Jeg er for heldagsskolen. Synes det er meningsløst at barn skal dra frem skolearbeid etter middagstid. Jeg synes det burde være et mål om at dagens skolearbeid burde være ferdig innenfor rammene av 8-16. Utelukker dette fullstendig foreldres innsynsmuligheter?

Gammel 10-02-08, 16:44   #5
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan ikke huske at jeg fikk noe særlig hjelp med leksene. De var ikke akkurat veldig vanskelige, så jeg klarte det helt fint alene Det kunne ikke falt meg inn at foreldrene mine skulle gjort leksene for meg.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 16:57   #6
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg blir litt matt...

Nå har jeg i alle de årene jeg har hatt skolebarn blitt møtt med stadige krav om å "følge opp", og å gjøre leksene sammen med barna. Avisene er fulle av artikler om egoistiske foreldre som bare kjører på med egen karriere og driter i ungene sine, og om stakkars små forsømte barn som havner på kjøret fordi mor og far ikke hjelper dem med skolearbeidet.

Og så er det feil at man hjelper dem også?

Damned if you do and damned if you don't...

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 16:59   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Men det er da stor forskjell på å hjelpe og å gjøre for dem?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 11:29   #8
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg kjenner at jeg blir litt matt...

Nå har jeg i alle de årene jeg har hatt skolebarn blitt møtt med stadige krav om å "følge opp", og å gjøre leksene sammen med barna. Avisene er fulle av artikler om egoistiske foreldre som bare kjører på med egen karriere og driter i ungene sine, og om stakkars små forsømte barn som havner på kjøret fordi mor og far ikke hjelper dem med skolearbeidet.

Og så er det feil at man hjelper dem også?

Damned if you do and damned if you don't...

Å følge opp lekser, er jo å sørge for at lekser blir gjort, og i hvertfall være tilgjengelig for å hjelpe. - Ikke gjøre leksene\rette opp alt FOR dem.

Stor forskjell her, mener jeg. Det hadde antageligvis blitt gjort lite lekser her i huset om ikke vi hadde stått på overfor eldstedattera om å gjøre dem, for å si det sånn.....

Gammel 14-02-08, 16:48   #9
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke barn i skolealder enda. Selv fikk jeg så og si aldri hjelp med leksene hjemme, men jeg tror kanskje jeg klarte meg fint på egenhånd. Den dagen Mathias begynner på skole, så skal jeg gladelig hjelpe ham, men jeg hadde vel ikke tenkt å gjøre leksene for ham, nei.

Gammel 10-02-08, 17:11   #10
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg kan aldri huske at de hverken hjalp meg eller gjorde dem for meg. Tror ikke de ante hva jeg hadde i lekser egentlig. De var vant til at jeg klarte meg godt på skolen og da overtok latskapen.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 11:52   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Nei, jeg kan aldri huske at de hverken hjalp meg eller gjorde dem for meg. Tror ikke de ante hva jeg hadde i lekser egentlig. De var vant til at jeg klarte meg godt på skolen og da overtok latskapen.

Mine foreldre glemte som regel å spørre hva karakterer og sånn også, og var i det hele tatt lite interessert. De regnet med at det skulle gå bra uten at de trengte å passe på. Samtidig så visste jeg jo at dersom jeg plutselig hadde fått dårlige karakterer, og de hadde oppdaget det, så hadde det blitt huskestue.

Gammel 10-02-08, 18:22   #12
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller aldri hørt om noen der foreldrene har gjort leksene, derimot flere tilfeller hvor forelskede klassekamerater har gjort dem . Bestevenninnen min skrev nynorske stiler for ham hun var forelsket i (ganske snurrig at læreren ikke gjennomskuet det, all den tid de gikk i samme klasse), mens jeg nøyde meg med å gjøre tyskleksene til ham jeg var på knærne etter. Ikke at jeg fikk ham av den grunn, og jeg tipper læreren ante ugler i mosen når plutselig kasusene var på rett plass til en forandring.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 20:43   #13
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har gransket lillehjernen, og jeg tror faktisk mamma gjorde én ting for meg. Hun sydde ferdig et forkle som jeg hadde tatt med meg hjem for "bare å gjøre ferdig hjemme", slik at jeg kunne gå videre på noe litt mindre drepende kjedelig. Sjokket var stort da læreren faktisk husket det mange uker senere og ville se på det for å vurdere det. Det var gråt og tenners gnidsel over dustete symaskin sent på kvelden siste dagen før mamma forbarmet seg over meg.

Jeg undres på om det var siste gang jeg tok i en symaskin?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-08, 21:07   #14
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg hadde aldri særlig mykje lekser, men gjorde dei alltid sjølv utan hjelp eller tilsyn.

For å vere heilt ærleg så synest eg det er både uetisk og veldig curling å gjere leksene til borna sine. Den einaste hjelpa eg kjem til å tilby mine born er å stille dei gode spørsmåla som gjer at dei klarer å tenke seg fram til svara sjølve. :lærar:

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 00:15   #15
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikk hjelp til å forstå oppgavene noen ganger, men ikke ofte. Leksene var stort sett greie og enkle, og jeg var selvstyrt og selvsikker på egne ferdigheter der. -Prøvde i det lengste å unngå å spørre pappa om mattehjelp. -Matematikerforeldre er ikke alltid de som egner seg best til å forklare grunnskolematte, nei.

HE følger ikke klassens lekser i matte og norsk. Med bøker for eldre elever og ingen forklaringer til leksene sine på skolen, har det blitt til at jeg bruker mye tid på å introdusere nye emner og forklare oppgavene for ham her hjemme. Men han må pent gjøre leksene sine selv. -Og jeg tror heller ikke det kunne falle ham inn å forvente at jeg skulle gjøre noen av dem for ham.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 11:41   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk veiledning når det var noe jeg sto fast på, som idiotiske mattelekser og sånt noe, men ikke pokkern at fattern skulle finne SVARET for meg.

Ellers var det ikke snakk om å få stiler skrevet for meg eller noe. Ikke fra deres side, og ikke fra min. Stiler var til for å bli skrevet på doen i friminuttet før innlevering.

Jeg kommer til å følge den, bortsett fra at jeg nok kommer til å applaudere innsats også, og ikke bare resultater.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 11:47   #17
Anne
Bør lage seg en tittel selv

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fikk hjelp til lekser om jeg trengte det, men det var heller sjelden, uansett var det bare gode råd og ikke utførelse av leksene jeg fikk.

Hva er vitsen med å sende ungene på skolen om en selv skal gjøre leksene? :rister på hodet: Noen foreldre skulle hatt en smekk.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 12:38   #18
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Pappa rettet nynorskstilene mine, og jeg fikk hjelp når jeg trengte det(og der de kunne hjelpe). Men de gjorde aldri leksene for meg, og det gjør jeg heller ikke for storemor. Hun går på lekselesning en dag i uken, og får kyndig hjelp der(og får gjort unna det meste av lekser for uken). Ellers prøver jeg å hjelpe så godt jeg kan. Selv strikkingen må hun gjøre selv.
Hjemmeeksamen er jeg ikke for, nettopp fordi det tydeligvis finnes foreldre som gjør leksene for barna sine og det da vil bli en skjev fordeling.

Ariel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 12:59   #19
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er vel ikke helt alene om det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-08, 13:50   #20
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hva ER dette med kontroll, forresten? Hvorfor MÅ foreldrene vite akkurat hva barna lærer?

(Mine foreldre hadde ingen anelse, og det gikk bra med meg...)

Jeg er litt der egentlig. Ingen fulgte med på hva jeg gjorde og det gikk helt fint.

Når det gjelder skolejenta vår så er alt som kommer hjem til underskrift fra skolen helt topp og på alle foreldresamtaler får vi bare skryt av skolejenta. Jeg sjekker ikke i detalj hva hun holder på med, hun har tydeligvis kontrollen selv.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:13.