Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Smarte barn og norsk skole - et problem?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-08, 19:10   #61
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Er det ingen som sjølv er normale eller har normale barn her inne? (Kva for slags stad er dette her )

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 19:11   #62
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke skolebarn på enda noen år, men det er klart jeg har gjort meg noen tanker. Som i f.eks. at jeg vet at skolen nærmest oss har flere ressurser enn skolen lengre borte i gata, og at det er et argument for å bli boende i et strøk vi egentlig ikke har lyst å bo i.

Jeg tror mye av problemene og utfordringene i skolen i dag, til syvende og sist handler om økonomi.

Gammel 03-05-08, 19:15   #63
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ingen som sjølv er normale eller har normale barn her inne? (Kva for slags stad er dette her )

Sier du?!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 19:43   #64
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Joda. Jeg er normal (var bare veldig flink i enkelte fag på skolen, men ikke i andre fag, så det veide seg opp tror jeg), og to av barna mine er normale. Bare en er "noe spesiell".

Gammel 03-05-08, 19:51   #65
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde vi ikke en undersøkelse her som viste at 70% av FPs brukere har høgskole- eller universitetsutdanning? Det er jo ikke akkurat på gjennomsnittet for Norges befolkning.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 20:04   #66
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man KAN ha høgskoleutdanning uten å være særlig god i realfag iallefall.

(tror det har litt med interesse å gjøre også... )

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 20:14   #67
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å være "skoleflink" er innenfor normalen i min bok!

Jeg er forholdsvis fornøyd med å ikke være geni og heller ikke ha genierklærte barn.

Det er nok litt med tanke på dette jeg skriver det jeg skriver i denne tråden. Man skal være temmelig glup for ikke å ha noe særlig utbytte av en normal, norsk skolehverdag. Det er mye å hente for de aller fleste.

Og selv om 70% av FP'erne er høyskoleutdannet, er det neppe en garanti for å få genibarn, altså...

Gammel 03-05-08, 20:21   #68
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Og selv om 70% av FP'erne er høyskoleutdannet, er det neppe en garanti for å få genibarn, altså...

Nei, det har vel ingen påstått, men snittet for befolkningen generelt er vel at omtrent 20% har høyere utdanning, så sjansen for å finne flere her som presterer godt over gjennomsnittet er atskillig høyere enn andre steder.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 20:54   #69
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei, det har vel ingen påstått, men snittet for befolkningen generelt er vel at omtrent 20% har høyere utdanning, så sjansen for å finne flere her som presterer godt over gjennomsnittet er atskillig høyere enn andre steder.

Seff.

Gammel 03-05-08, 21:00   #70
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Man KAN ha høgskoleutdanning uten å være særlig god i realfag iallefall.

Og man kan faktisk være temmelig smart og ha smarte barn selv om man ikke har universitetsutdannelse.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 21:04   #71
Møøse
I could be violet sky

Møøse sin avatar

Hvor: Oslo
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

2% av befolkninga har doktorgrad

Gammel 03-05-08, 21:05   #72
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 23
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

2% av befolkninga har doktorgrad

At de gidder å bruke tid og krefter på det når de kan tjene fett i arbeidslivet, ass.

Gammel 03-05-08, 21:11   #73
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begynte et år for tidlig på skolen, var et :smart barn: og ble brukt som hjelpelærer for de andre fra andre klasse, cirka. Konsekvent satt i gruppe med de dårligste elevene for å hjelpe de, og jeg gjetter på at det i ungdomsskolesammenheng også var for å dra opp snittkarakterene. Studieteknikk kan jeg kun i teorien ( ) og la meg på VGS til en vane med å late som om jeg ikke kunne ting, fordi det var lettere for andre å forholde seg til meg da.
Those were the days. :ikke så smart lenger:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 21:29   #74
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Konsekvent satt i gruppe med de dårligste elevene for å hjelpe de, og jeg gjetter på at det i ungdomsskolesammenheng også var for å dra opp snittkarakterene.

Det var jo en klassiker. Jeg fikk forresten kjeft da jeg våget meg på å hjelpe medelever i matte på ungdomsskolen, for da forstyrret jeg. Men å gi meg noe fornuftig å gjøre, nei det var visst for vanskelig. I stedet for ble jeg sittende og se på guttene som spilte fotball i gymen, jeg hadde vindusplass med utsikt mot idrettsplassen. Kanskje ikke så matnyttig som matte, men moro lell.

Gammel 03-05-08, 21:37   #75
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg ble også stadig satt til å hjelpe medelever og irriterte meg til tider over det.
Nå som jeg driver og leser om tilegnelse av kognitiv kunnskap og læringsstrategier, ser jeg at det å lære bort noe til andre øker egen læring og er sett på som like verdifullt for den som lærer bort som for den som mottar.
Så det er altså godt for noe.

(...også var det jo utvilsomt god trening for meg som tross alt endte opp som lærer... )

Gammel 03-05-08, 21:39   #76
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet med å bli satt i gruppe med bråkmakere var at jeg gjorde all jobben og lærte av det, men de andre lærte fint lite og gruppearbeid og teambuilding lærte jeg ikke mye av akkurat. Hadde gruppene blitt sammen med litt omhu kunne man hatt mye større nytte og glede av det.

Gammel 03-05-08, 21:40   #77
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg ble også stadig satt til å hjelpe medelever og irriterte meg til tider over det.
Nå som jeg driver og leser om tilegnelse av kognitiv kunnskap og læringsstrategier, ser jeg at det å lære bort noe til andre øker egen læring og er sett på som like verdifullt for den som lærer bort som for den som mottar.
Så det er altså godt for noe.

(...også var det jo utvilsomt god trening for meg som tross alt endte opp som lærer... )

Gjennom åtte år på skolen? Nope.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 21:40   #78
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg var også en smart unge som fikk masse dårlige vaner etterhvert som innebar å ikke gjøre mer enn man absolutt måtte, siden jeg ikke fikk krav eller utfordringer. Hva gjør man når man er ferdig, liksom? Jeg har også hjulpet mange andre medelever oppover, OG er lærer selv i dag.

Jeg merker at jeg har litt problemer med å identifisere meg med de elevene som ikke er som meg, men heldigvis vet jeg jo mer om læringsstrategier nå.

Skikkelig differansiert undervisning krever mer læreressurser, en lærer kan umulig tilfredstille alles krav og behov samtidig.

Gammel 03-05-08, 21:41   #79
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

) og la meg på VGS til en vane med å late som om jeg ikke kunne ting, fordi det var lettere for andre å forholde seg til meg da.

Samme her. Prøver å kvitte meg med den tendensen, men til min store forundring er ikke det så enkelt, selv i voksen alder.
Sånn sett er det faktisk ganske bra for meg å være her inne hvor mange er stolte over å være kunnskapsrike.

Gammel 03-05-08, 21:45   #80
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Problemet med å bli satt i gruppe med bråkmakere var at jeg gjorde all jobben og lærte av det, men de andre lærte fint lite og gruppearbeid og teambuilding lærte jeg ikke mye av akkurat. Hadde gruppene blitt sammen med litt omhu kunne man hatt mye større nytte og glede av det.

Er selv skeptisk til gruppearbeid nettopp fordi jeg har samme erfaring som deg.
Jeg har derfor ofte satt sammen jevnbyrdige grupper også. Og når vi er inne på å ta hensyn til sterke elever, så er det faktisk en fin måte å gjøre det på. Da hever de hverandre og utvikler seg på en helt annen måte enn de gjør i grupper med andre sammensetninger.
Man kan ikke gjøre det hver gang, dessverre, for grupper som kun består av svake elever kommer ingen vei - de taper på denne sammensetningen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:30.