Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg lurte på om naboen kunne vente med kantklipper'n

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-06-08, 00:01   #61
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Jeg lurte på om naboen kunne vente med kantklipper'n

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Hvorfor sa forresten naboen: "Skal ungen sove nå igjen?" ?

Tror han sa det fordi han visste at det kunne vekke ungen og nettopp hadde stått og vurdert: skal, skal ikke...

Synes det er helt greit å si ifra, og at naboens sladrereaskjon var barnslig, men må nok regne med støy når man bor tett. Men skjønner godt ditt ønske. Kantklipper er nesten verst. Hater kantklippere. Høy skingrende kuttelyd...

Sist redigert av Fru Snurp : 02-06-08 kl 01:07.
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 00:17   #62
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kantklipper er djevelens verk og bare egnet til å irritere naboene med. :har sjuskeplen, men er venner med naboene:

Folk som absolutt MÅ trimme plenkantene kan gjøre det med neglesaks, spør du meg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 00:38   #63
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Hvis det ikke er sånn at man ber naboen ofte, men en sjelden gang, så er det greit. Hvis ikke, synes jeg ikke at alle andre må innrette seg etter dere. Men jeg synes naboen din er en god sladrekjerring, og hadde faktisk konferert henne, og fortalt at du spurte på en hyggelig måte og kommanderte henne ikke.
uff, det skal ikke være lett

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 02:50   #64
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde det vært søndag ville jeg blitt irritert over støy fra hammer, klippere av ymse slag og annet arbeid.

Søndagen skal være STILLE fra slike aktiviteter.

Her har heldigvis folk samme mening og holder søndagen "hellig".
Deilig å kunne sitte i hagen uten at det er maskin støy og hamring rundt øra.

Vet om folk som har ringt politiet på søndager pga støy, hvor de har rykket ut og bedt dem slutte med aktiviteten nettopp pga det er søndag/hviledag.

De ønsket faktisk at flere sa ifra til dem da det er mange som irriterer seg over naboer som bråker denne dagen og det ender opp i nabokrangler.

Men sånn ellers, synes jeg at det er helt i orden og spørre pent om det er mulig for dem å vente med klipper pga barn sover en sjelden gang i hverdagen, men hadde det vært søndag i tillegg, så hadde jeg krevd at de la den vekk til dagen etter...
Men man må også tåle at det ikke blir tatt hensyn til.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 08:34   #65
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er å overdrive å be naboen kutte ut hagearbeid fordi ungen sover på dagtid og skjønner godt at de ble litt irriterte. Sålenge man bor nært hverandre kan en ikke forvente at alt skjer når det passer en selv, mener jeg.

Gammel 02-06-08, 09:07   #66
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns faktisk det er lov å spørre pent en sjelden gang. Spesielt når man forklarer hvorfor man spør. Jeg syns ikke det er greit å forvente at naboene skal legge opp sine fritidssysler bassert på andres barns sovetider. Generelt så syns jeg det er lov å tenke seg om to ganger før man drar i gang en gressklipper, hekkesaks eller kantklipper. Hvis man ser at nabobabyen ligger og sover, eller at nabofamilien nettopp har satt seg ned for å spise, og man har muligheten til å vente en liten halvtime med nettopp den bråkete sysselen, så er det lov å ta hensyn til andre.

Jeg irriterer meg til tider skakk over at den ene naboen alltid skal klippe plenen midt i Snupps leggetid, men siden det er såpass tidlig på kvelden så har jeg ikke sagt noe på det. Jeg har derimot gitt pent (men klar) beskjed da en annen nabo bestemte seg for å klippe hekken klokken 23 om kvelden.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 09:22   #67
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke involvert naboen i våre søvn-/hvilerutiner ved å be dem stoppe plenklipping, men heller lagt barnet inn eller trillet en tur. Men jeg ville ikke tatt et sånt spørsmål ille opp eller baksnakket den som spurte heller. Det er jo ingen krise om kantene ikke er klippet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 09:46   #68
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det var lørdag altså, og selvsagt helt greit å drive med alle slags bråkete aktiviteter da.

Men det var bare litt spesielt denne dagen som tidligere forklart. De har jo kjørt på med gamle, bensindrevne gressklippern hver uke i de 3 sommerhalvårene vi har bodd her mens vogna har stått synlig på verandaen. Da har jeg satt igang med andre tiltak (som i 1. innlegg), eller barnet har våknet og sånt må man jo absolutt akseptere. Jeg forventer ikke at noen skal ta hensyn til det i det hele tatt, men akkurat denne dagen falt jeg for fristelsen å høre om det var mulig å vente litt.

"Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.
Hvorfor sa forresten naboen: "Skal ungen sove nå igjen?" ?"

Ja, det lurte jeg også på. Det kunne jo høres ut som om vi spurte dem om å være stille rett som det var, fordi babyen skulle sove, og da hadde det jo blitt noe annet. Men de er jo hjemme på dagtid og det samme er vi, de ser vel at vesla sover der. Kan jo hende at han hadde tenkt tanken om hun sov eller ikke, da han satte igang.

Uansett - sakens kjerne og det jeg ville lufte, var jo om det var OK å be pent ved spesielle anledninger, eller om det er helt uakseptabelt.
Det ser ut til at de fleste syns det er OK å kunne spørre pent en sjelden gang.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 09:47   #69
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg syns faktisk det er lov å spørre pent en sjelden gang. Spesielt når man forklarer hvorfor man spør. Jeg syns ikke det er greit å forvente at naboene skal legge opp sine fritidssysler bassert på andres barns sovetider. Generelt så syns jeg det er lov å tenke seg om to ganger før man drar i gang en gressklipper, hekkesaks eller kantklipper. Hvis man ser at nabobabyen ligger og sover, eller at nabofamilien nettopp har satt seg ned for å spise, og man har muligheten til å vente en liten halvtime med nettopp den bråkete sysselen, så er det lov å ta hensyn til andre.

Veldig enig!

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 09:49   #70
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nettopp. Ingen regel uten unntak.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 09:49   #71
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes så absolutt det må være lov å spørre på en høflig måte.

Gammel 02-06-08, 10:28   #72
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

"Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.
Hvorfor sa forresten naboen: "Skal ungen sove nå igjen?" ?"

Ja, det lurte jeg også på. Det kunne jo høres ut som om vi spurte dem om å være stille rett som det var, fordi babyen skulle sove, og da hadde det jo blitt noe annet.

Jeg trodde faktisk, ut i fra det han svarte, at dette var noe du hadde spurt om mange ganger, og derfor var jeg vel litt lunken i mitt svar.

Hvis det er helt unntaksvis man ber om slike tjenester, synes jeg det er helt greit. Selvsagt skal ikke naboene legge opp sine aktiviteter etter ungenes soveaktiviteter, men hvis det er noe spesielt er det da jammen lov til å spørre pent.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 10:35   #73
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er litt ambivalent, jeg skjønner jo at man iblant har behov for å be naboer om tjenester, men det er også veldig vanskelig å svare nei på sånne forespørsler, selv om man kanskje har lyst til det (sier hun som vanner naboens planter i tre måneder ...). Nå synes jeg ikke akkurat du ba om verdens største tjeneste, altså.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 10:36   #74
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Gaia! Jeg synes det må være helt greit å spørre om noe sånt.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-08, 10:40   #75
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri bedt noen la være å bråke selv om ungene sover.
Jeg gjør ting når det passer meg, og naboene gjør ting når det passer dem.

Gammel 08-06-08, 10:04   #76
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er vel lov å spørre. Men jeg tror jeg hadde syntes det var rart at noen gadd bry naboen med det jeg. Ikke sikkert det passer mener jeg, og jeg ville følte jeg måttet innrettet meg av ren høflighet = irriterende.

Men igjen. Klart det er LOV.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 10:10   #77
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Det er overhodet ikke ett frekt spørsmål. Men jeg hadde nok ikke gjort det selv. Jeg hadde nok trillet en tur eller tatt henne inn ja.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 12:25   #78
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde ikke spurt naboen om å slutte med sine aktiviteter. Når man bor i et boligområde kan man ikke forvente at naboene skal vente med sine aktiviteter, fordi naboen velger å la barnet sove ute. Jeg ville nok brukt kantklipperen, fordi jeg hadde tenkt at siden foreldrene lot barnet sove ute så var vel barnet vant til lyd. Kantklippere gir jevn lyd så de fleste vil ikke bli vekket av det.

Når man er ferdig med å ha babyer selv så glemmer man fort at man har vært småbarnsforeldre selv.....

Hadde det vært min baby hadde jeg nok plassert vogna på et roligere sted eller gått en tur.

Sist redigert av Jessica : 08-06-08 kl 12:25. Årsak: nabo
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 12:59   #79
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde aldri spurt naboen om å slutte/vente med aktiviteter i dette tilfellet.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-08, 17:55   #80
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tror ikke jeg hadde tenkt å spørre om jeg ikke hadde hatt ett ordentlig godt forhold til naboen.

Da barna var små var den ene naboen søsteren min, da kunne jeg godt ha spurt! Men den andre naboen var klistre gal, og kunne sette seg til å sette radioen på høyt da jeg gikk trilletur forbi han, så han hadde jeg ikke spurt.

Men reaksjonen på spørsmålet var kanskje litt i meste laget?

Tror jeg hadde tatt meg bort en tur og snakket litt med de. Og sagt fra at det hadde vært en dårlig natt, og dere var utslitte begge 2. Men du vet best om det hjelper!

Her kommer noen :sov-godt:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.