Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Byfolk og rovdyrvern

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-08, 13:14   #1
Lykkex3
Superaktiv

Lykkex3 sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Lykkex3 er populærLykkex3 er populærLykkex3 er populær
Standard

Sv: Byfolk og rovdyrvern

Når jeg gikk på landbrukeskole hadde vi mye om rovdyr kontra husdyrhold, og hva man kunne gjøre med det. Fikk se filmer fra bl.a. Romania hvor de har gjetere. De hadde også mindre tap med kun utgangersau + en annen rase som har forsvunnet i gullfiskhukommelsen min. Synd jeg ikke husker mere av dette, for det var nokså mye man kunne gjøre for å redusere tapet av sau osv. Læreren vår var en skikkelig skogsmann (Lars Monsen type) og dette var en av hans hjertesaker. Han var rimlig oppgitt over at norske bønder ikke prøvde mere på dette omerådet.

Lykkex3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 13:25   #2
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Jeg synes rovdyrbestandene kan reguleres på samme måte som viltbestandene gjøres i dag. Jaktkvoter reguleres etter bestanden, for en bærekraftig natur. For mye elg ødelegger naturen, dermed skytes en del av de. Gjøres det ikke noe med rovdyrene så er det jo en viss mulighet for at det vil bli lite elg igjen. Skal en del av naturen reguleres, så burde vel resten også kunne det.

Hadde en bjørn her i fjor som tok livet av sauene. Den bare drept sauene, spiste ikke.
Dette til tross for gjetere som var tilstede. Heldigvis fikk gjeterne tak i fylkesmannen på telefon en natt så de fikk muntlig disp til å skyte den før den gikk helt bananas, men det er ikke alle forunt å ha privattelefonnr til fylkesmannen innen rekkevidde.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 13:34   #3
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Jeg synes rovdyrbestandene kan reguleres på samme måte som viltbestandene gjøres i dag.

De blir jo regulert. Bjørnen er totalfredet, men det felles ulv, og det er lisensjakt på jerv og kvotejakt på gaupe. Nettopp for å regulere bestanden.

Gammel 17-06-08, 16:52   #4
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

De blir jo regulert. Bjørnen er totalfredet, men det felles ulv, og det er lisensjakt på jerv og kvotejakt på gaupe. Nettopp for å regulere bestanden.

Det er også linsensjakt på bjørn.

http://www.ostlendingen.no/article/2...ETER/708240026

Gammel 17-06-08, 13:43   #5
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Hadde en bjørn her i fjor som tok livet av sauene. Den bare drept sauene, spiste ikke.
Dette til tross for gjetere som var tilstede. Heldigvis fikk gjeterne tak i fylkesmannen på telefon en natt så de fikk muntlig disp til å skyte den før den gikk helt bananas, men det er ikke alle forunt å ha privattelefonnr til fylkesmannen innen rekkevidde.

Hva kan egentlig gjetere gjøre når de ser rovdyr ta sauer i dag?
De har vel ikke lov å skade dem/skyte på dem uten disp som du sier?
Må de bare stå å se på, eller kan de gjøre noe?
*blottlegger litt uvitenhet*

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-08, 16:26   #6
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

De må nok bare se på.

Gammel 17-06-08, 16:26   #7
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj, nå fikk jeg opp pulsen gitt!

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Det er svært få omrpder i Norge hvor de har rovdyr veldig tett innpå seg.

I de ytterste grensene (nordøst) i Lierne har det vært et par episoder med bjørn inn på tunet, men Lierne er VELDIG langt fra tettbebygd strøk - der bor alle "uti marka". Hadde jeg bodd i Lierne hadde jeg imidlertid helt sikkert hatt en vakthund ala elghund eller slike "bjørnehunder".

Jeg snakket i dag med en god venn som er sauebonde. Han har vært det i «alle» år, og han beiterett for sauene sine i en skog i nærheten. For et par år siden opplevde han å miste 20 sauer pga bjørn. Erstatning var ikke det første han tenkte på. Det var en kjempebelastning psykisk for han og familien og finne igjen døde og halvdøde sauer, han mistet mye av avlsgrunnlaget i besetningen sin og han brukte resten av sommeren på å mer eller mindre gjete sauene. Å leie gjeter var ikke mulig økonomisk. Dette skjedde ca 1/2 times kjøring fra Hamar. Ikke VELDIG langt fra tettbygde strøk - sånn omtrent midt inni faktisk. Og det begynner faktisk å bli en del områder i Norge som har rovdyr tett innpå seg.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har valgt å bo midt i byen. Det gjør at jeg ikke kan slippe ut sønnen min for å leke uten oppsyn, og jeg må følge han til skolen i flere år på grunn av trafikken. Bosetter jeg meg i et område med ulv og bjørn så må jeg forholde meg til det.

Min sauebondevenn bosatte seg ikke i et område med ulv og sau. Han er født og har vokst opp der han bor nå, har tatt over familiegården og har i mange år sluppet rovdyrskader siden det ikke har vært rovdyr i dette område på mange år. Og det er forresten en litt mer omfattende jobb å gjete sauer døgnet rundt enn å være noen timer ute med barna hver dag mens de leker eller følge de til og fra skole.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg mener for ramme alvor at dersom man er redd for dyr som naturlig hører til i skogen så får man la vær å gå i skogen da.

Her er jeg veldig uenig med deg. Da jeg var alene på skitur i vinter tenkte jeg en del på at i dette området er det i ferd med å etablere seg nok ulv til at det kan bli en flokk av den etterhvert. Da kommer jeg til å bli redd for å gå alene. Det vet jeg at mange andre rundt her tenker også. Dette er et rekreasjonsområde for mange tusen mennesker, og det vil faktisk reduserer livkvaliteten betraktelig om det etableres en større rovdyrbestand her som skremmer vekk alle som vil ut på tur. Synes du virkelig det er så enkelt som at vi skal «la vær å gå i skogen»?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

At man prøver å finne en løsning på at sauehold kan gjøres uten at det rammer bøndene i unødig stor grad er helt ok. Poenget er at rovdyrene bør bevares, og om vi i Norge ikke greier det, hvor pokker hen i verden skal man klare det da? Det er da så godt som ingen fare for mennesker de få rovdyrene vi har.

Jeg tror den økte rovdyrbestanden er i ferd med å redusere livskvaliteten betraktelig for de som er direkte berørt av den (bønder, folk som bor i «rovdyrstrøk»). Jeg ser argumentene om biologisk mangfold, men for meg er det viktigere med bosetting over hele landet enn at vi skal reetablere større bestander med ulv og bjørn. Nord-Sverige, skogene i Finland, Russland, Canada - jeg kan tenke meg mange steder som egner seg bedre for rovdyrstammer enn Norge.

Jeg forstår at andre synes rovdyr er viktigere enn bosetting i distriktene, men jeg synes en del rovdyrtilhengere kan gjøre litt bedre forsøk på å sette seg inn i hvordan det er å miste næringsgrunnlaget sitt, å finne igjen sauer halvspiste og halvdøde, å ha ulv og bjørn tett på der barn leker eller å være redd for å bruke naturen pga av rovdyr.

Synes jeg.

Gammel 18-06-08, 15:34   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men jeg trodde det var forskjell på bjørnen i Norge og den i Alaska og Canada.
Får google litt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-08, 15:37   #9
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det ser ut til at jeg tok feil.

[rediger] Ernæring

Brunbjørnen spiser nærmest alt. Mest vanlig er imidlertid en diett som består av ca. 60–90 % røtter, knoller, gress, urter, korn, nøtter, bær og frukt. De spiser imidlertid også insekter, gnagere, hjortedyr, beitedyr, fisk og kadavre (herunder kadavre av sjødyr). Der det finnes svartbjørn hender det at den dreper og spiser denne også. I Alaska, Britisk Columbia, og Kamtsjatka (Russland) er den også kjent for å fortære store mengder laks når denne går opp i elvene for å gyte om høsten. Når tilgangen er størst, spiser den gjerne bare hodet og skinnet, siden dette er mest fettrikt og gir mest energi med tanke på vintersøvnen.

Gammel 18-06-08, 15:48   #10
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

For mange mange år siden ble det observert en bjørn i frafjorddalen.

Gammel 18-06-08, 15:57   #11
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Standard

Hvor er Frafjorddalen?

Gammel 18-06-08, 16:31   #12
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Hvor er Frafjorddalen?

Den ligger i Rogaland.

Gammel 18-06-08, 15:58   #13
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Sauer pleier naturlandskapet. Hvis ikke gror det igjen.
Som en bussguide sa litt tørt: "Det vi nå ikke ser; er Rondane."
Fri-husk fra google igår.

Gammel 18-06-08, 21:58   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke nektet deg å skrive noe som helst, jeg har bare påpekt at jeg ikke skjønner logikken din. Men du er selvfølgelig hjertelig velkommen til si og mene hva du vil.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 10:23   #15
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har ikke nektet deg å skrive noe som helst, jeg har bare påpekt at jeg ikke skjønner logikken din. Men du er selvfølgelig hjertelig velkommen til si og mene hva du vil.

Logikken min var at jeg svarte tøysete på noe som jeg oppfattet som like tøysete. See?

Gammel 19-06-08, 22:05   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo sabla logisk hvorfor det er mer pop å skyte bjørn enn veps. Størrelsen spiller stor rolle her. Har noen prøvd å treffe en veps med rifle noen gang?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 23:35   #17
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

... Ville "byfolk" akseptert flokker av villhunder som angrep kjæledyrene deres eller i verste fall barna deres? ...

Hva villhunder har i diskusjonen å gjøre forstår jeg ikke. Villhunder er, i Norge, svært langt fra den naturlige fauna.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 10:17   #18
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hva villhunder har i diskusjonen å gjøre forstår jeg ikke. Villhunder er, i Norge, svært langt fra den naturlige fauna.

Flaks for dem som bor i byen, ikke sant?

Gammel 20-06-08, 11:22   #19
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Det er for å illustrere at de aller fleste mennesker har et sterkt behov (instinkt?) for å ha det trygt rundt seg. De ønsker å kunne gå ut av huset sitt og til postkassen uten å bli angrepet av ville dyr, og de ønsker å kunne la barna sykle omkring uten fare for å bli spist.

I byene er dyrene eliminert, og til gjengjeld har vi fått oppblomstring av "menneske-dyr". Og selv om mennesker ER en naturlig del av byen, så syns vi ikke det er greit at de voldtar og dreper, skyter på gatehjørnene eller kidnapper små barn. Vi ønsker trygghet.

Er det så rart at folk på landet, i skogen og på fjellet også ønsker trygghet i bomiljøene sine?

Hva ville "byfolk" sagt dersom "bønder" hadde hevdet at gjengkriminalitet er helt naturlig og at såpass må "byfolk" tåle hvis de på død og liv skal bo i byen?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 12:14   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hva ville "byfolk" sagt dersom "bønder" hadde hevdet at gjengkriminalitet er helt naturlig og at såpass må "byfolk" tåle hvis de på død og liv skal bo i byen?

Da jeg bodde på landet var jeg mot at alle bjørner skulle felles pga en så liten sannsynlighet for fare. Nå når jeg bor i byen hadde jeg vært i mot fellingstillatelse for gjengungdommer også, om noen hadde foreslått det. Hva er poenget ditt liksom?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:56.