|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() |
Sv: Byfolk og rovdyrvernNår jeg gikk på landbrukeskole hadde vi mye om rovdyr kontra husdyrhold, og hva man kunne gjøre med det. Fikk se filmer fra bl.a. Romania hvor de har gjetere. De hadde også mindre tap med kun utgangersau + en annen rase som har forsvunnet i gullfiskhukommelsen min. Synd jeg ikke husker mere av dette, for det var nokså mye man kunne gjøre for å redusere tapet av sau osv. Læreren vår var en skikkelig skogsmann (Lars Monsen type) og dette var en av hans hjertesaker. Han var rimlig oppgitt over at norske bønder ikke prøvde mere på dette omerådet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
På lukket avdeling
|
Sv: Byfolk og rovdyrvernJeg synes rovdyrbestandene kan reguleres på samme måte som viltbestandene gjøres i dag. Jaktkvoter reguleres etter bestanden, for en bærekraftig natur. For mye elg ødelegger naturen, dermed skytes en del av de. Gjøres det ikke noe med rovdyrene så er det jo en viss mulighet for at det vil bli lite elg igjen. Skal en del av naturen reguleres, så burde vel resten også kunne det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Sv: Byfolk og rovdyrvern
De blir jo regulert. Bjørnen er totalfredet, men det felles ulv, og det er lisensjakt på jerv og kvotejakt på gaupe. Nettopp for å regulere bestanden.
|
|
|
#4 |
|
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er også linsensjakt på bjørn.
|
|
|
#5 |
|
Deltidsmamma
|
Hva kan egentlig gjetere gjøre når de ser rovdyr ta sauer i dag? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
This is normal!
|
Sv: Byfolk og rovdyrvernOj, nå fikk jeg opp pulsen gitt!
Jeg snakket i dag med en god venn som er sauebonde. Han har vært det i «alle» år, og han beiterett for sauene sine i en skog i nærheten. For et par år siden opplevde han å miste 20 sauer pga bjørn. Erstatning var ikke det første han tenkte på. Det var en kjempebelastning psykisk for han og familien og finne igjen døde og halvdøde sauer, han mistet mye av avlsgrunnlaget i besetningen sin og han brukte resten av sommeren på å mer eller mindre gjete sauene. Å leie gjeter var ikke mulig økonomisk. Dette skjedde ca 1/2 times kjøring fra Hamar. Ikke VELDIG langt fra tettbygde strøk - sånn omtrent midt inni faktisk. Og det begynner faktisk å bli en del områder i Norge som har rovdyr tett innpå seg.
Min sauebondevenn bosatte seg ikke i et område med ulv og sau. Han er født og har vokst opp der han bor nå, har tatt over familiegården og har i mange år sluppet rovdyrskader siden det ikke har vært rovdyr i dette område på mange år. Og det er forresten en litt mer omfattende jobb å gjete sauer døgnet rundt enn å være noen timer ute med barna hver dag mens de leker eller følge de til og fra skole.
Her er jeg veldig uenig med deg. Da jeg var alene på skitur i vinter tenkte jeg en del på at i dette området er det i ferd med å etablere seg nok ulv til at det kan bli en flokk av den etterhvert. Da kommer jeg til å bli redd for å gå alene. Det vet jeg at mange andre rundt her tenker også. Dette er et rekreasjonsområde for mange tusen mennesker, og det vil faktisk reduserer livkvaliteten betraktelig om det etableres en større rovdyrbestand her som skremmer vekk alle som vil ut på tur. Synes du virkelig det er så enkelt som at vi skal «la vær å gå i skogen»?
Jeg tror den økte rovdyrbestanden er i ferd med å redusere livskvaliteten betraktelig for de som er direkte berørt av den (bønder, folk som bor i «rovdyrstrøk»). Jeg ser argumentene om biologisk mangfold, men for meg er det viktigere med bosetting over hele landet enn at vi skal reetablere større bestander med ulv og bjørn. Nord-Sverige, skogene i Finland, Russland, Canada - jeg kan tenke meg mange steder som egner seg bedre for rovdyrstammer enn Norge.
|
|
|
|
#9 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Byfolk og rovdyrvernDet ser ut til at jeg tok feil. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Sv: Byfolk og rovdyrvernJeg har ikke nektet deg å skrive noe som helst, jeg har bare påpekt at jeg ikke skjønner logikken din. Men du er selvfølgelig hjertelig velkommen til si og mene hva du vil.
|
|
|
#15 |
|
Deltidsmamma
|
Logikken min var at jeg svarte tøysete på noe som jeg oppfattet som like tøysete. See? |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva villhunder har i diskusjonen å gjøre forstår jeg ikke. Villhunder er, i Norge, svært langt fra den naturlige fauna. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ustabil
|
Det er for å illustrere at de aller fleste mennesker har et sterkt behov (instinkt?) for å ha det trygt rundt seg. De ønsker å kunne gå ut av huset sitt og til postkassen uten å bli angrepet av ville dyr, og de ønsker å kunne la barna sykle omkring uten fare for å bli spist. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
Da jeg bodde på landet var jeg mot at alle bjørner skulle felles pga en så liten sannsynlighet for fare. Nå når jeg bor i byen hadde jeg vært i mot fellingstillatelse for gjengungdommer også, om noen hadde foreslått det. Hva er poenget ditt liksom?
|
![]() |
|
|