|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Hvilke skoler man bør unngå
Men er det ikke et langt større problem i Oslo, dette at flere skoler får en veldig høy andel flerkulturelle?
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Jeg er enig, getthofisering er like uheldig, men kanskje ikke fullt så ille rent etisk sett som segregering.
Dette er jeg veldig uenig i. Vi - som er her på FP - burde sørge for å få flest mulige konstruktive og fruktbare debatter. Uansett hvem som starter dem.
|
|
|
#4 |
|
Protonterapeut
|
Jeg er veldig, veldig enig.
|
|
|
#5 |
|
Ekvilist
|
Jeg vil ikke ha på meg å ville tie temaet ihjel, det kan diskuteres i det vide og brede - men helst i en annen tråd. Vi har hatt en lignende og interessant diskusjon før mener jeg å huske, men da med et litt annet utgangspunkt. Jeg synes man kan la være å gi voldsom respons til en bruker som benytter sitt første innlegg til å spre nynazistiske linker. Ryggen til liksom, vi husker Arne Myrdal.
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Helt enig.
|
|
|
#7 |
|
Sviiisj!!
|
Der beskrev du akkurat det dilemmaet jeg prøvde å skissere i innlegget mitt på forrige side.
|
|
|
#8 |
|
Ustabil
|
Nå bor ikke jeg i Oslo, men i en annen by på Østlandet med høy innvandrerandel, og i vår bydel er også innvandrerandelen ekstra høy. Vi kunne velge mellom flere skoler (fritt skolevalg i kommunen) og valgte å unngå den aller nærmeste skolen (geografisk nærmest) fordi andelen fremmedspråklige innvandrere er svært høy. Selvsagt er det et problem når andelen av fremmedspråklige innvandrere er svært høy. Det er et problem for innvandrerne, som går glipp av viktig språkintegrering og kulturell integrering. Det er også et problem for etniske nordmenn som blir en minoritet i et "fremmed" samfunn. Det er også et problem for skoleledelse og bystyre, fordi det viser seg at spesielt unge menn med innvandrerbakgrunn havner "galt". Hvorfor? Noe må jo ha gått galt. Og mye tyder på at de begynte å gå galt allerede på skolen. Jeg tviler på at unge menn av innvandrerbakgrunn jevnt over er slemmere eller ondere enn andre - så antagelig er det omgivelsene, samfunnet, integreringen, skolen, familien, vennene, og så videre som har ført dem på feil spor. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Hvilke skoler man bør unngåDet er siste gangen noen krysslenker til Dagbladet, OK! Siste gangen! :streng:
|
|
|
#10 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke skoler man bør unngåHansKristian: Det er sjeldent jeg blir redd,men intet skremmer meg mer enn folk med dine holdninger!
|
|
|
#14 |
|
Overdriver
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
YES!
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Hvilke skoler man bør unngåI min bydel, og også Grorud tror jeg? har de gjort kjernetiden gratis for alle fire- og femåringer. ALLE fire- og femåringer. Et genialt tiltak som gjør at flere barn kommer i barnehage, lærer norsk og lærer hvordan skolesystemet funker. I tillegg lærer foreldrene hvordan systemet fungerer, og får nyttig feedback. Utrolig bra integreringstiltak. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilke skoler man bør unngåSkolen ungene her går på har vel ca 70 % barn som er definert som fremmedspråklige. |
|
|
|
![]() |
|
|