|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)
Er ikke det et ord, altså?
|
|
|
#3 |
|
lissom sjarmør
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Skremmern, jeg vil gjerne vite hva du ville gjort i guniss' sitt sted. Da snakker vi verken om sykling eller fallskjermhopp, men om bilkjøring. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ringskrømt
|
Statistikken for 2003 viser at de fleste barn som var involvert i trafikkulykker i 2003 var passasjerer i bil. Så bil - bilkjøring ER i seg selv "det farligeste", samtidig som sykling langs vei også medfører en risiko. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg skal vedde 1000 kroner på at de ikke kjørte i 30-sone 250 meter.
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Det er umulig å diskutere mot enn sånn logikk, P, og jeg er særdeles overrasket over at en oppegående sjel som deg selv tenker på denne måten. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
saftig
|
Jeg har mer statistikk: Blant trafikkdrepte fotgjengere i 2004 hadde 0 % refleks på da de døde. Så bruk refleks.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
DER er en ting vi absolutt kan enes om, i hvert fall.
|
|
|
#9 |
|
Leser
|
Ja, men det har med helt andre faktorer å gjøre. Statistikken registrer kun de som blir så skadet at de blir telt. Hvis jeg koller på sykkel og får et skrubbsår så telles ikke det. Og i bil kan man få mye, mye, mye verre ulykker enn på sykkel på grunn av farten. I enn front-til-front kollisjon i 100 km/t er det voldsomme krefter i sving. Dette kan du ikke gjenskape på en sykkel (vel, man kan jo bli meid ned av en trailer, men ...). Men her snakker vi ikke om front-til-front kollisjoner i 100 km/t, vi snakker om lav fart i boligstrøk. I tillegg er det flere folk som ferdes i trafikken enn de som sykler. Forhåndstallet må også regnes med hvis man skal sammenligne risikoen. Hvis man hadde 99 personer som syklet med ungene og 1 person som kjørte ville statisikken se helt anderledes ut.
|
|
|
#10 |
|
Ringskrømt
|
Jeg leste statistikken over sykkelulykker hvor barn under 18 år er involvert også. 261, tror jeg, hvorav to døde. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)Det er vel det uenigheten bunner og grunner i. Du mener at bilsikring er fanatisme, me - not so much. Og det spiller ingen rolle hvilke forhold man kjører i. Skal man ferdes i bil, vel, da sikrer man barna. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Nei, Skremmern. Det er tåeplig. Selvsagt mener jeg ikke at "bilsikring er fanatisme". Djeez. Ok, nå lover jeg meg selv at dette er siste innlegg fra meg i denne debatten.
|
|
|
#14 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Leser
|
Jeg har også en regel om å alltid sikre barnet forsvarlig, men jeg aksepterer at det av og til skjer ting som gjør at alle ikke kan opptre perfekt i alle situasjoner. Og at jeg selv kan komme opp i en situasjon hvor jeg fraviker mine regler.
|
|
|
#16 |
|
Kidding, right?
|
Det er DER det perspektivløse kommer inn. Jeg fatter ikke at du kan synes det er nøyaktig like viktig å være 100% sikret i bil når man kjører 100 km/t på E18 og når man flytter bilen 20 cm nærmere veggen i garasjen.
|
|
|
|
#17 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)To meters rygging inne på egen gårdsplass, med usikrede unger, synes jeg er greit, men jeg ser ikke poenget med at ungene skal være i bilen mens dette skjer da - det er vel en annen sak.
|
|
|
|
#18 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Kanskje en annen sak, men allikevel. Hos oss er det faktisk heller slik at vi putter ungene i bilen hvis den ene skal rygge to meter på gårdsplassen, og den andre ikke er tilstede. For å unngå at man rygger over ungene. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Ah, det var faktisk ikke så dumt tenkt. Gjetter på at vi kanskje også ville kommet til den konklusjonen etter hvert. Takk for at du opplyste meg.
Sist redigert av Marit K : 21-11-06 kl 13:39. Årsak: Kan visst ikke ordlegge meg i dag. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Ringskrømt
|
Jeg rygger heller ikke med ungen "løs". Men så har jeg aldri hatt det helt store behovet for å rygge for å rygge, så. |
|
|
|
![]() |
|
|