Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-06, 22:49   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg er sjokkert! (om bhg. og sikring av barn i bil)

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

karnøfler?

Er ikke det et ord, altså?

Det betyr noe sånt som å mose eller i den gata. Ordet taler vel for seg selv, gjør det ikke?

Gammel 20-11-06, 22:51   #2
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

karnøfler?

Artig uttrykk! Skjønner ikke hva det betyr, men det hørtes morsomt ut. Så jeg venter i spenning på forestående karnøfling.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 22:53   #3
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Skremmern, jeg vil gjerne vite hva du ville gjort i guniss' sitt sted. Da snakker vi verken om sykling eller fallskjermhopp, men om bilkjøring.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 23:22   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

I så fall er du i hvert fall konsistent.

Så da kan jeg se frem til at du karnøfler Mim litt lenger her oppe, for å sykle med barn på sykkelen?

Statistikken for 2003 viser at de fleste barn som var involvert i trafikkulykker i 2003 var passasjerer i bil. Så bil - bilkjøring ER i seg selv "det farligeste", samtidig som sykling langs vei også medfører en risiko.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 23:30   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Statistikken for 2003 viser at de fleste barn som var involvert i trafikkulykker i 2003 var passasjerer i bil. Så bil - bilkjøring ER i seg selv "det farligeste", samtidig som sykling langs vei også medfører en risiko.

Jeg skal vedde 1000 kroner på at de ikke kjørte i 30-sone 250 meter.

Gammel 20-11-06, 23:33   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal vedde 1000 kroner på at de ikke kjørte i 30-sone 250 meter.

Det er umulig å diskutere mot enn sånn logikk, P, og jeg er særdeles overrasket over at en oppegående sjel som deg selv tenker på denne måten.

Gammel 21-11-06, 00:01   #7
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mer statistikk: Blant trafikkdrepte fotgjengere i 2004 hadde 0 % refleks på da de døde. Så bruk refleks.

Gammel 21-11-06, 00:35   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg har mer statistikk: Blant trafikkdrepte fotgjengere i 2004 hadde 0 % refleks på da de døde. Så bruk refleks.

DER er en ting vi absolutt kan enes om, i hvert fall.

Og så sitter jeg her og er voldsomt forundret over hvilken side jeg kan havne på i en debatt.

Men jeg reagerer alltid sånn på det jeg oppfatter som ulogisk, perspektivløs fanatisme. Da MÅ jeg hale litt i andre retningen.

Gammel 21-11-06, 09:32   #9
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men det har med helt andre faktorer å gjøre. Statistikken registrer kun de som blir så skadet at de blir telt. Hvis jeg koller på sykkel og får et skrubbsår så telles ikke det. Og i bil kan man få mye, mye, mye verre ulykker enn på sykkel på grunn av farten. I enn front-til-front kollisjon i 100 km/t er det voldsomme krefter i sving. Dette kan du ikke gjenskape på en sykkel (vel, man kan jo bli meid ned av en trailer, men ...). Men her snakker vi ikke om front-til-front kollisjoner i 100 km/t, vi snakker om lav fart i boligstrøk. I tillegg er det flere folk som ferdes i trafikken enn de som sykler. Forhåndstallet må også regnes med hvis man skal sammenligne risikoen. Hvis man hadde 99 personer som syklet med ungene og 1 person som kjørte ville statisikken se helt anderledes ut.

Gammel 21-11-06, 12:44   #10
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, men det har med helt andre faktorer å gjøre. Statistikken registrer kun de som blir så skadet at de blir telt. Hvis jeg koller på sykkel og får et skrubbsår så telles ikke det. Og i bil kan man få mye, mye, mye verre ulykker enn på sykkel på grunn av farten. I enn front-til-front kollisjon i 100 km/t er det voldsomme krefter i sving. Dette kan du ikke gjenskape på en sykkel (vel, man kan jo bli meid ned av en trailer, men ...). Men her snakker vi ikke om front-til-front kollisjoner i 100 km/t, vi snakker om lav fart i boligstrøk. I tillegg er det flere folk som ferdes i trafikken enn de som sykler. Forhåndstallet må også regnes med hvis man skal sammenligne risikoen. Hvis man hadde 99 personer som syklet med ungene og 1 person som kjørte ville statisikken se helt anderledes ut.

Jeg leste statistikken over sykkelulykker hvor barn under 18 år er involvert også. 261, tror jeg, hvorav to døde.

Og igjen, du kan argumentere deg ihjel om fart og forhold, det spiller ingen rolle. Ungen min, for å bruke det som eksempel, sitter like fastspent i 30-soner, som i 90-soner. Det har ingen ting med fanatisme å gjøre, men sikkerhet, samt det å ikke undervurdere ulykker i lav fart. Å selv om jeg ikke tror at noe fælt kommer til å skje, så sitter ungen like fastspent for det.

Når jeg fester henne i bilen, har jeg en fot i stolen og begge hendene på strammemekanismen. Jeg strammer så hardt at hun ikke klarer å bevege seg, men uten at det gjør vondt, selvfølgelig. Jeg bruker en sånn plastikkdings fra barnesikringen som forhindrer selene å skli ned fra skuldrene. Jeg dobbeltsjekker beltet for snurr og krøll og retter opp disse hvis noen. Dette gjør jeg hver eneste gang jeg skal ut å kjøre, uavhengig av avstand og uavhengig av fartsgrense. Jeg bor i en by, så hastigheten er ikke spesielt høy i utgangspunktet, men det spiller ingen rolle. Ungen min er fortøyd for storm.

Gammel 21-11-06, 00:38   #11
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Det er vel det uenigheten bunner og grunner i. Du mener at bilsikring er fanatisme, me - not so much. Og det spiller ingen rolle hvilke forhold man kjører i. Skal man ferdes i bil, vel, da sikrer man barna.

Gammel 21-11-06, 00:41   #12
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg utøver ulogisk, perspektivløs fanatisme.

Gammel 21-11-06, 00:45   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det er vel det uenigheten bunner og grunner i. Du mener at bilsikring er fanatisme, me - not so much. Og det spiller ingen rolle hvilke forhold man kjører i. Skal man ferdes i bil, vel, da sikrer man barna.

Nei, Skremmern. Det er tåeplig. Selvsagt mener jeg ikke at "bilsikring er fanatisme". Djeez. Ok, nå lover jeg meg selv at dette er siste innlegg fra meg i denne debatten.

Men altså: Når man overhodet ikke kan forstå at noen EN gang tar en beslutning om å kjøre dårlig sikret 250 meter i en 30-sone og uten avkjørsler og setter det i sammenheng med ALL bilsikring ALLTID, og trekker inn ulykkesstatistikk som gjelder HELT annen type bilkjøring og dermed er saken knekkende likegyldig, DA mener jeg at man har bikket over i fanatismen, ja.

Gammel 21-11-06, 00:57   #14
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Nei, Skremmern. Det er tåeplig. Selvsagt mener jeg ikke at "bilsikring er fanatisme". Djeez. Ok, nå lover jeg meg selv at dette er siste innlegg fra meg i denne debatten.

Men altså: Når man overhodet ikke kan forstå at noen EN gang tar en beslutning om å kjøre dårlig sikret 250 meter i en 30-sone og uten avkjørsler og setter det i sammenheng med ALL bilsikring ALLTID, og trekker inn ulykkesstatistikk som gjelder HELT annen type bilkjøring og dermed er saken knekkende likegyldig, DA mener jeg at man har bikket over i fanatismen, ja.

Flaks for meg at det var siste innlegg. Men du, det innblikket du har i fremtiden, kan jeg få låne det? Det er ikke snakk om ufoer og meteorer, det er snakk om hensynsløse, uforsiktige bilister som ferdes på veien i hopetall. Det er snakk om unger som kan løpe ut i veien foran bilen, løse dyr. Lav sol som treffer deg slik at du ikke ser en fotgjenger, litt glatt vegbane i et skyggeparti, en ryggende bil ut fra en avkjørsel, en som skifter kanal på radioen, snakker i mobiltelefon, rusa medtrafikanter ...Lista er lang.

Alt jeg sier er sannsynlig, og det skjer. Men hvis min regel om å alltid sikre barnet forsvarlig er fanatisme, ettersom sjansen for at noe skal skje er lav, hva skal jeg da si om de som ikke sikrer barna og baserer det på korte strekninger og lave fartsoner?

Gammel 21-11-06, 09:41   #15
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt jeg sier er sannsynlig, og det skjer. Men hvis min regel om å alltid sikre barnet forsvarlig er fanatisme, ettersom sjansen for at noe skal skje er lav, hva skal jeg da si om de som ikke sikrer barna og baserer det på korte strekninger og lave fartsoner?

Jeg har også en regel om å alltid sikre barnet forsvarlig, men jeg aksepterer at det av og til skjer ting som gjør at alle ikke kan opptre perfekt i alle situasjoner. Og at jeg selv kan komme opp i en situasjon hvor jeg fraviker mine regler.

Fanatisme er å si "alltid", "aldri" og ikke se at det finnes situasjoner hvor det er umulig å opptre perfekt.

Gammel 21-11-06, 00:49   #16
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det spiller ingen rolle hvilke forhold man kjører i.

Det er DER det perspektivløse kommer inn. Jeg fatter ikke at du kan synes det er nøyaktig like viktig å være 100% sikret i bil når man kjører 100 km/t på E18 og når man flytter bilen 20 cm nærmere veggen i garasjen.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 13:18   #17
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

To meters rygging inne på egen gårdsplass, med usikrede unger, synes jeg er greit, men jeg ser ikke poenget med at ungene skal være i bilen mens dette skjer da - det er vel en annen sak.
To meters rygging, som hadde involvert rygging ut av gårsdplassen, da skulle barna vært sikret. Greit at man har tillitt til egne evner bak rattet, men man vet aldri når det dukker opp noen som ikke har den hele og fulle kontrollen på bilen sin.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 13:24   #18
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

To meters rygging inne på egen gårdsplass, med usikrede unger, synes jeg er greit, men jeg ser ikke poenget med at ungene skal være i bilen mens dette skjer da - det er vel en annen sak.

Kanskje en annen sak, men allikevel. Hos oss er det faktisk heller slik at vi putter ungene i bilen hvis den ene skal rygge to meter på gårdsplassen, og den andre ikke er tilstede. For å unngå at man rygger over ungene.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 13:37   #19
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Kanskje en annen sak, men allikevel. Hos oss er det faktisk heller slik at vi putter ungene i bilen hvis den ene skal rygge to meter på gårdsplassen, og den andre ikke er tilstede. For å unngå at man rygger over ungene.

Ah, det var faktisk ikke så dumt tenkt. Gjetter på at vi kanskje også ville kommet til den konklusjonen etter hvert. Takk for at du opplyste meg.

06, 07, og 12.

Sist redigert av Marit K : 21-11-06 kl 13:39. Årsak: Kan visst ikke ordlegge meg i dag.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 13:38   #20
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Marit K, her.

Ah, det var faktisk ikke så dumt tenkt. Gjetter på at vi kanskje også ville kommet til den konklusjonen ennå. Takk for at du opplyste meg.

Jeg rygger heller ikke med ungen "løs". Men så har jeg aldri hatt det helt store behovet for å rygge for å rygge, så.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.