Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Et spørsmål til dere erfarne foreldreportalmennesker

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-08, 10:36   #61
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål til dere erfarne foreldreportalmennesker

*sjekke* 835, faktisk.

Gammel 02-09-08, 10:38   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nice try forresten, fisken. Jeg har såpass tiltro til Foreldreportalens ærede brukere at jeg går ut i fra at de skjønner at det bare er å trykke på nicket og "vis offentlig profil" for å komme inn på profilsiden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:40   #63
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Nope, 836 for jeg måtte også sjekke.

Gammel 02-09-08, 10:44   #64
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nice try forresten, fisken. Jeg har såpass tiltro til Foreldreportalens ærede brukere at jeg går ut i fra at de skjønner at det bare er å trykke på nicket og "vis offentlig profil" for å komme inn på profilsiden.

Eller så skjønner en det etterpå, og trykker dobbelt så mange ganger på aC sitt nick, fordi en ikke liker å bli lurt.

853 nå
Selv har jeg bare 26.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:44   #65
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg har enno ikkje mottatt noko raudprikk pga mine manglande skriveferdigheter. Men eg vil ikkje bli overraska om den dukka opp. Men eg kan ikkje skrive. Kort og godt. Eg er klar over det sjølv, men det er ikkje alltid like lett å oppdage slike ting sjølv.

Enkelte ting har eg aldri lært. Slik som bruken av `´ og deling av ord. Tegnsetting er heller ikkje mi sterke side, men det kjem seg vel etterkvart.

Gammel 02-09-08, 10:44   #66
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har 173.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 10:46   #67
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...og, for ikke å fjase bort hele tråden, jeg har full forståelse for at det nok er kjipt å få en mengde rødprikker som fersk bruker når man ikke helt har lært seg forumkulturen ennå. Dog, dette er nok en grunn til at jeg mener at det kan være greit å lese seg opp litt, i hvertfall på klistrede tråder som det står "til nye brukere" på.

Gammel 02-09-08, 10:47   #68
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Eg har enno ikkje mottatt noko raudprikk pga mine manglande skriveferdigheter. Men eg vil ikkje bli overraska om den dukka opp. Men eg kan ikkje skrive. Kort og godt. Eg er klar over det sjølv, men det er ikkje alltid like lett å oppdage slike ting sjølv.

Enkelte ting har eg aldri lært. Slik som bruken av `´ og deling av ord. Tegnsetting er heller ikkje mi sterke side, men det kjem seg vel etterkvart.

Nå skriver jeg ikke akkurat feilfritt selv (som torsk ynder å påpeke), men akkurat den fantastiske nazi-holdningen til rettskriving her på FP har gjort at jeg har lært masse om tegnsetting, duppeditter over bokstavene og ikke minst - at det er mellomrom før prosenttegnet!

Gammel 02-09-08, 11:03   #69
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Nå kan jo verken du eller jeg vite om det var konstruktiv kritikk eller ei med de røde prikkene. Er den konstruktiv, så er det helt fair.
Røde prikker svir kanskje i begynnelsen, men man lærer fort. Både å tåle dem og å unngå dem.

Ser ikke noe poeng med å unngå den for enhver pris, det ville jo være å lagt skjul på meningene sine, slik jeg ser det iallfall?

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Nei, hva du kaller det er ikke en detalj, det er ordene du setter på det, og virkeligheten du lager om det. Ord har makt, derfor er diskusjoner som dette utrolig viktig. Om du mottar en rød prikk fra Safran, så er det jo greit å vite at det ikke er ment som mobbing. Om sjefen din ber deg med på en foretningsreise, så er det jo mye hyggeligere om du er innforstått med at det er en forretningsreise og at det skal være flere kollegaer med, og ikke går rundt med din egen definisjon og tror han har drevet med seksuell trakaksering (fordi du trodde det innebar noe helt annet enn det som var tilfelle).

Jeg har ikke oppfattet noen av mine røde prikker som mobbing. De har sikkert vært vel fortjente: går i meg selv. ( Går vel rett i rødprikkefella i denne diskusjonen også. )
Det jeg snakket om her, var at en helt ny bruker blir bombardert med røde prikker som en "hyggelig" velkomsthilsen? Godt mulig man ikke bør kalle det mobbing, men konstruktiv kritikk? I think not! Mitt poeng var rett og slett at dette ikke var spesielt hyggelig gjort. At man påpeker skrivefeil hos noen som har vært med i "gamet" lengre, er kanskje mer normalt(?) (Sliter litt med å kalle det normalt også. Det er vel strengt tatt ikke normalt å påpeke mindre feil og mangler hos andre med mindre du er i en posisjon der det er din jobb å gjøre det.) Registrerer at det fins personer her inne som synes de lærer mye av å bli korrigert på rettskriving og språk, ( flott! ) men jeg tviler på at det gjelder alle.
Vel og bra at man er opptatt av ortografi her inne, men det spørs om det ikke har gått like mye inflasjon i rettskrivingspirkingen som i det at andre kaller det for mobbing.
Og DM? Litt søkte metaforer? Sextrakassering? Forretningsreiser?

Og apropos: Trakassering skrives med to s-er
( Men jeg har ikke rødprikket altså.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 11:07   #70
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: et spø til dere erfarene foreldreprotall damer

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Tror du forresten ikke den grønne pennen blir like belastet som den røde når du konsekvent bruker den fargen som rettefarge?

Hm.... dette var en metafor. Det jeg prøvde å si: gi grønne prikker i begynnelsen, ikke røde. Det dreper skrive- og diskusjonsgleden til en stakkar som har våget seg inn her for første gang.
(Jeg retter for det meste på PC for tiden, så nå ser alle like svart på det...)

Gammel 02-09-08, 11:08   #71
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Dette har det vært utallige tråder om, men det hindrer selvfølgelig ikke at vi tar diskusjonen på nytt. FP er et forum med mye fokus på riktig grammatikk og rettskriving. Det er det ingen som legger skjul på, og man kan velge å syte og klage over det, eller å tenke "hey, her kan jeg kanskje lære et eller annet".
Som nevnt tidligere, jeg har skjerpet min skriftlige fremstillingsevne kraftig etter å ha (host, hark) postet et innlegg eller ti her, nettopp på grunn av den fokusen det er på språk, og fordi man fort erfarer at man blir tatt på alvor når man skriver korrekt. Det gjelder jo fiffig nok ikke bare på FP, ergo er det svært nyttig trening og erfaring til andre områder hvor man kan få kjipere tilbakemeldinger på slurvete språk enn en rødprikk i ny og ne.

Gammel 02-09-08, 11:08   #72
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

...og, for ikke å fjase bort hele tråden, jeg har full forståelse for at det nok er kjipt å få en mengde rødprikker som fersk bruker når man ikke helt har lært seg forumkulturen ennå. Dog, dette er nok en grunn til at jeg mener at det kan være greit å lese seg opp litt, i hvertfall på klistrede tråder som det står "til nye brukere" på.

Jeg antok at hun ikke hadde funnet den, men nå er det ingen unnskyldning lenger: Her er en hjelpsom tråd. : snill:

Sist redigert av Fru Snurp : 02-09-08 kl 11:32. Årsak: Vippet mer mot snill enn ironisk denne gangen.
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-08, 11:09   #73
Kaija

Kaija sin avatar

Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sjekker du alltid antall innlegg før du prikker, rine?

Sist redigert av Kaija : 02-09-08 kl 11:38. Årsak: Beklager, ble oppmerksom på en presentasjon etterpå.
Gammel 02-09-08, 11:09   #74
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Sjiraffsnurpen, vet du at den smileyen egentlig ikke er spesielt snill? Når vi er inne på pirking og forumlingo, lissom?

Gammel 02-09-08, 11:10   #75
Kaija

Kaija sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hm.... dette var en metafor. Det jeg prøvde å si: gi grønne prikker i begynnelsen, ikke røde. Det dreper skrive- og diskusjonsgleden til en stakkar som har våget seg inn her for første gang.
(Jeg retter for det meste på PC for tiden, så nå ser alle like svart på det...)

Det finnes nok av dem som pakker rødprikker inn i grønt også. Vet ikke om det er så snilt, jeg.

Gammel 02-09-08, 11:12   #76
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Sjekker du alltid antall innlegg før du prikker, rine? HI har ikke presentert seg, og det var først i denne tråden hun nevner noe om å være ny.

Nei. Har ikke sjekket hvor mye hun har skrevet, men så at hun hadde vært medlem siden august.
Hva mente du nå? : treg i oppfattelsen

Gammel 02-09-08, 11:12   #77
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet vi egentlig om den nye brukeren ble bombardert med røde prikker, som enkelte hevder? Det kan være at hun eller han har fått en eller to, hvor teksten er både høflig og grei? Hadde brukeren vært bombardert med røde prikker ville det for eksempel vært en rød prikk under nicket, og ikke en grønn. Bare for å nevne det.

Og jeg er helt enig med aC at det faktisk kan være en idé å sette seg inn i forumet først. Dette er nå en gang et forum hvor man setter stor pris på så korrekt språk som mulig, hvor overskrifter blir rettet og brukerene gjør sitt ytterste for å skrive korrekt. Og det tror jeg veldig mange av medlemmene setter stor pris på, og er nok ikke noe som blir endret med det første.

Gammel 02-09-08, 11:14   #78
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Det finnes nok av dem som pakker rødprikker inn i grønt også. Vet ikke om det er så snilt, jeg.

Det var da som pokker så kjapt du skriver da. Hva mente du? Var den ment til meg, eller mer generelt?

Gammel 02-09-08, 11:17   #79
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sjiraffsnurpen, vet du at den smileyen egentlig ikke er spesielt snill? Når vi er inne på pirking og forumlingo, lissom?

Jeg har skjønt at den ikke er bare snill, men har ikke fått med meg alle tvetydighetene enda, men har ikke brukt den så mye. Åplyser du meg aC? Passet her synes jeg. Litt sånn good-cop, bad-cop i en og samme person lizzom kanskje? Liker å blande den med denne:

Gammel 02-09-08, 11:19   #80
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Jeg har skjønt at den ikke er bare snill, men har ikke fått med meg alle tvetydighetene enda, men har ikke brukt den så mye. Åplyser du meg aC? Passet her synes jeg. Litt sånn good-cop, bad-cop i en og samme person lizzom kanskje? Liker å blande den med denne:

Jeg velger stort sett å tolke den som "stakkars lille vennen, skjønte du ikke det engang, du da".

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:04.