Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syn på barnehageansatte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-06, 14:11   #61
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Syn på barnehageansatte

Nå går ikke jentungen i barnehage, men jeg skal nå svare for det.

Det er en jobb på lik linje med andre jobber, og de fortjener selvfølgelig respekt og annerkjennesle for den jobben de gjør.

Jeg synes det er tåpelig å komme for sent til henting med vilje, av lite respekt for de ansatte, men at de må jobbe overtid i blant? So what, det er da hverken uvanlig eller sjelden i yrkeslivet. Men, selvfølgelig skal man motta betaling for overtid, er det et reellt "problem", så bør det handles deretter.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 14:30   #62
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Nå går ikke jentungen i barnehage, men jeg skal nå svare for det.

Det er en jobb på lik linje med andre jobber, og de fortjener selvfølgelig respekt og annerkjennesle for den jobben de gjør.

Jeg synes det er tåpelig å komme for sent til henting med vilje, av lite respekt for de ansatte, men at de må jobbe overtid i blant? So what, det er da hverken uvanlig eller sjelden i yrkeslivet. Men, selvfølgelig skal man motta betaling for overtid, er det et reellt "problem", så bør det handles deretter.

Tro meg, barnehagepersonale jobber masse overtid.
Og vi har alle forståelse for at ting kan skje, busser som ikke kommer og køer lengre enn lengst. Det er ergerlig, men forståelig at noen kommer for sent.

Der jeg har jobbet, har det vært betaling for overtid - synes det er rart med steder som ikke har det. En kan ikke forlange at folk skal jobbe gratis!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 14:33   #63
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jamen, så bra, da. Overtid er uansett ingen ting å sutre over. Det er sånn som skjer.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 14:40   #64
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Jamen, så bra, da. Overtid er uansett ingen ting å sutre over. Det er sånn som skjer.

Jeg synes en må kunne ha en viss oversikt over jobbtiden sin. Det er greit at alle må kunne forvente overtid innemellom, men det er da vanlig å få litt varsel i alle fall.

Jeg synes overtid pga foreldre som stadig ikke klarer å hente barna i tide er uakseptabelt, overtid for at det har skjedd noe så noen en sjelden gang ikke rekker frem er greit.

Gammel 23-11-06, 14:41   #65
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Jeg synes faktisk også at barnehageeierne burde bli strengere ift de som stadig kommer for sent. Dersom en ikke klarer å forholde seg til barnehagens åpningstid, synes jeg det er helt kurant å true med oppsigelse av plassen.

Gammel 23-11-06, 16:10   #66
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er hverdagen til mange at man blir pålagt overtid som ikke er planlagt. Det er mange som har yrker som kan være uforutsigbare. Man har rett til å slippe unna slik overtid dersom man har sterke helsemessige eller sosiale grunner til å slippe.
Det er altså mulig å søke om fritak for overtid hvis man har sterke nok grunner til det.

Ja, man kan sikkert søke om fritak, men man kan ikke bare gå fra barna en står igjen med!

Gammel 23-11-06, 17:56   #67
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss er det bot fra 1 minutt over halv fem. Da skal man altså være ute av barnehagen, ikke komme for å hente. Jeg henter vanligvis ti-kvart over fire, og da er Sneipen en av de siste, så jeg tror ikke det er et utbredt problem. Da sitter han forøvrig også i gangen med klærne på, det synes jeg egentlig ikke er helt greit. Det må da være utrolig varmt og kjedelig? Vel, en annen diskusjon.

Hos oss henger det lapp om at personalet tar på seg barnevakt, og satser (100,- pr time, min. 200,-). Vi bruker det en god del, og det vet jeg flere andre også gjør. De virker veldig fornøyd med ordningen, og det er jeg også. Når jeg vet at jeg blir veldig sen, har jeg bedt en av dem om å ta med Sneipen hjem fra jobben, det er også en god ordning for oss alle (så lenge det er frivillig å si ja, selvsagt).

Jeg synes forøvrig ikke det er en fornærmelse å spørre noen om de vil ta på seg å være barnevakt (men det er en selvfølge å betale for det). Jeg er avhengig av barnevakter utenfor familien, de mest nærliggende å spørre er selvsagt unge mennesker uten barn selv som kjenner Sneipen. Eller proffesjonelle, vi bruker det også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 18:24   #68
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

vi hadde et veldig problem med dette i praksisbarnehagen jeg var i fjor.. Det var en turnus barnehage hvor barna enten kunne være der mellom 6-16 eller 14-22, men siden det var folk der mellom 13 og 17 så gjorde det jo ikke noe at de leverte litt før eller hentet litt senere mitt på dagen.. det var jo ansatte der. Denne holdningen plaget de ansatte så mye at de begynte å skrive opp de som leverte og hentet til feile tider.

når de hadde komme opp i et viss antall ganger kom de til å få en advarsel og bedret det seg ikke kom de rett og slett til å miste plassen.

Barnehagen hadde prøvd med bot men det fungerte ikke for foreldrene betalte med glede for å få noen timer ekstra. Mange av foreldrene i denne barnehagen hadde ikke store økonomiske problemer for å si det sån.

Når foreldre henter etter åpningstid ødelegger de mye for de ansatte som ikke kan ha planer selv etter arbeidstid. kansje har de selv barn de må hente i andre barnehager?

enkelte foreldre er skikkelig tankeløse.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 18:30   #69
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde aldri falt meg inn å spørre de som jobber i barnehagen om hverken barnepass eller vasking.

I vår barnehage har de nettopp innført 100 kroner i bot hvis noen kommer etter stengetid, og det syns jeg er helt greit. Åpningstiden bør man virkelig gå inn for å overholde.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 18:34   #70
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser på de barnehageansatte som vanlige mennesker som gjør en viktig jobb.

Det er en uting å komme planlagt for sent. Jeg skal innrømme at på fire og et halvt år har jeg kommet for sent tre ganger (aldri mer enn fem minutter over tiden). Vi har ikke botsystem, men jeg har opplevd at pedagogisk leder tok meg til side flere dager etterpå for å snakke om at jeg hadde kommet for sent. Det skal jeg innrømme at jeg syntes var ubehagelig. Jeg hadde gjort mitt beste for å være der, det ble trafikkkork, jeg hadde ringt og sagt ifra og vært veldig unnskyldende overfor den som ble litt forsinket, men sånn var nå det.

I barnehagen vår har de en gruppe med unge faste vikarer. Disse er veldig dyktige og kjenner barnene. Jeg har vært inne på tanken at jeg kunne spørre styreren om hun visste om noen av dem ville være interessert i å være barnevakt mot betaling, men jeg har aldri hatt behov nok til at jeg har gjort det. Jeg ville uansett ha gjort det på den måten, altså først spurt sjefen om hun visste om noen som var interessert. Jeg ville ha spurt dem om å gjøre en jobb som de i utgangspunktet er interessert i, altså å passe barn, og jeg ville selvsagt ha betalt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-06, 18:36   #71
Linemix
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Neida, å jobbe overtid er for de fleste helt greit. Men her er det ikke det å jobbe overtid som er deltema, men det å komme for seint. Det er ikke en god ting å komme for seint generelt, og det er ikke særlig respektfullt når forseintkomming gjør at folk må jobbe overtid.

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 12:35   #72
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det må være helt legitimt å spørre de ansatte i barnehagen om de vil være barnevakt, men SELVSAGT til anstendig "voksen" betaling. Det er mange i min vennekrets som gjør dette. Da er taksten 100 kroner timen, pluss skyss hjem.

Vaskejobb.... tja. Det var litt ... rart?

Å hente etteråpningstid: Skal ikke forekomme. Noen ganger kan ting skjære seg, med trafikk og sånt (noen som har vært avhengig av t-bane i oslo i det siste??), og da syns jeg man kan få forståelse for det. Men hos oss betaler vi da den ansatte som må bli igjen litt for det, siden de ikke har overtidsbetaling. Når det er mer enn 5 minutter, da. Det gjelder også om det for eksempel er t-banen sin skyld. Det hjelper jo ikke den ansatte at det ikke er forelderens skyld... (For vår del har dette hendt EN gang)

Jeg har en enorm respekt for de som jobber i barnehagen vår, både førskolelærere, assistenter og Monterssorripedagoger (en av hver sort på hver avdeling). Jeg ser på dem som kompetente fagmennesker.

Gammel 24-11-06, 12:44   #73
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Hvor mye assistentene tjener kommer vel an på ansinitet og hvor i landet de jobber. Men de tjener vel stort sett mindre enn førskolelærere/pedagogiske ledere. Tror du at en bedre lønn kunne motivert ansatte bedre?

Selvfølgelig er lønn en motivasjonsfaktor, hos barnehageansatte som de fleste andre.

Gammel 24-11-06, 12:51   #74
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Selv har jeg jobbet i barnehage som ped.leder og styrer og har opplevd både de som virkelig verdsetter at barnet deres har et pedagogisk tilbud og de som ser på barnehageansatte som "tanter" som bør stille seg tilgjengelig når og hvor som helst.

Men mennesker som oppfatter barnehageansatte som tanter som skal være tiljgengelige helst 24 timer i døgnet, er gjerne slik i alle situasjoner. De "eier" selvfølgelig alt de benytter seg av tjeneste i samfunnet ellers også være seg det er i barnehagen, på sykehuset, på reise, i butikken/banken/posten osv. Slike mennesker finner man overalt dessverre.

Gammel 24-11-06, 13:01   #75
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Dette er en barnehage som har åpningstid til klokken 17.00. Nå vet jeg ikke om det har vært diskutert om barnehagen burde vært åpen lengre, men jeg synes igrunn at en småbarnsavdeling ikke trenger lengre åpningstid enn som så.

Dersom det viser seg i en barnehage at mange foreldre (ikke bare en her og der enkeltvis noen ganger) kommer for sent, og at det skjer jevnlig med mange, så er vel det et signal om at barnehagen har for kort åpningstid. Det er likegyldig at de barnehageansatte eller enkelte foreldre synes at en småbarnsavdeling ikke trenger lenger åpningstid enn til 17 dersom merparten av foreldrene i en gitt barnehage jobber til 17, og derfor ikke har anledning til å hente klokken 17. Da må styrer innkalle til foreldremøte og lufte grunner og idéer og problematikk rundt åpningstidene.
Jeg tror også behovet er ganske stort for barnehager med mer fleksible åpningstider, spesielt i de større byene. Det er MANGE foreldre der en eller begge jobber skift.

Gammel 24-11-06, 15:34   #76
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

I denne diskusjonen er det helt uinteressant om barnehagen burde stenge senere. Den stenger 16.30 og da skal alle være hentet!

Gammel 24-11-06, 16:33   #77
Elin

Elin sin avatar

Standard

I denne diskusjonen er det helt uinteressant om barnehagen burde stenge senere. Den stenger 16.30 og da skal alle være hentet!

Eh...nei!
Om du går til første innlegg samt leser overskriften til innlegget så dreier den seg om andre ting enn åpningstider, men som vanlig har vi sporet av, og diskusjonen har nå utvidet seg for å si det sånn

Gammel 24-11-06, 16:52   #78
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er selv førskolelærer, og har jobbet både som pedagogisk leder og styrer.. og ja - vi opplever MYE rart

Men stort sett føler jeg at foreldrene respekterer oss for den jobben vi gjør, og at de får et helt nytt syn på barnehagen etter de selv får barn der..

Men jeg har også opplevd å måtte prøve å få en far til å forstå at VI også skal ha ferie og at vi har avspasering vi må ta ut.. han skjønte ikke hvorfor vi ikke kunne være i barnehagen HELE tiden hele året - når det var et servicetibud?

Og for sen henting.. Det har ofte vært et evig problem, og med bøter ser vi faktisk at noen "spekulerer" i å komme for sent, fordi de har råd til den hundrelappen ekstra..

Ingen har spurt meg om å være hverken barnevakt eller vaskehjelp.. og tror jeg hadde stussa litt om noen hadde gjort det ja..

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-06, 17:01   #79
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Eh...nei!
Om du går til første innlegg samt leser overskriften til innlegget så dreier den seg om andre ting enn åpningstider, men som vanlig har vi sporet av, og diskusjonen har nå utvidet seg for å si det sånn

Jeg ser fremdeles ikke at det er interessant å diskutere om barnehagen burde hatt andre åpningstider.

Gammel 24-11-06, 18:39   #80
Elin

Elin sin avatar

Standard

Jeg ser fremdeles ikke at det er interessant å diskutere om barnehagen burde hatt andre åpningstider.

Nei, helt ok det altså men, da må vi da virkelig ikke spore av å diskutere om det er greit å bruke barnehageansatte som vaskehjelp eller barnevakt heller, for temaet er synet vi har på barnehageansatte, og deretter diskuterer man litt rundt og opp og ned og ved siden av det, og det må da virkelig kunne være greit, eller er åpningstidene et tema et spesielt følsomt tema for deg?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:36.