Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syn på barnehageansatte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-06, 21:31   #1
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2006
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Syn på barnehageansatte

Forleden hadde jeg en litt "interessant" samtale med en av de ansatte i barnehagen til lille P i hentesituasjonen. H*n kunne blandt annet fortelle meg at h*n hadde opplevd og blitt spurt av noen foreldre om h*n kunne tenke seg og være reservebesteforelder til barnet deres. Barnets biologiske besteforeldre bodde 40 mil unna og de fortalte at det hadde ville vært koslig om h*n kunne stilt opp. Dessverre fant h*n raskt ut at de ikke slett ikke var ute etter noen reservebesteforelder, men en gratis barnevakt til sene kvelder.

H*n hadde også opplevd at noen foreldre hadde spurt om h*n kunne tenke seg og vaske hjemme hos dem på kveldstid etter jobb. Samtalen vår bunnet i bunn og grunn ut på at h*n ikke følte seg verdsatt for den jobben som h*n hadde. Jeg har selv jobbet i barnehage og h*n var vel mer eller mindre ut etter og høre om jeg hadde opplevd noe lignende. Dette med og hente barnet sitt veldig sent er visst også veldig utbredt i barnehagen. Mange foreldre kom pesende rett etter stengetid for å hente barnet sitt. H*n sa rett ut h*n følte at foreldrene ikke respekterete at dette var en jobb og at h*n faktisk ikke fikk overtidsbetaling for og være i barnehagen 15-20 min over åpningstid hver gang h*n hadde senvakt.

Jeg ble litt tankefull etter denne samtalen i garderoben og funderer egentlig på hvilket syn man har på barnehageansatte. Ser dere på barnehagen som et servicetilbud eller er barnehagen et pedagogisk tilbud for dere? Henter dere ofte så sent at barnehagen faktisk har stengt når dere kommer? Og synes du eventuelt at dette er helt greit? Tror dere at mange barnehageansatte er så desperate etter penger at dere tilbyr de en vaskejobb på kveldstid for å spe på økonomien?

Dette ble litt rotete, men jeg ble litt tankefull etter denne samtalen.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:34   #2
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Syn på barnehageansatte

*Følger interessert med på tråden da jeg tenker en del på de ansatte i storebrors barnehage for tiden*

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:36   #3
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, i alle dager!
Jeg tror ikke barnehageansatte har den jobben fordi de ikke kan få noe annet og trenger pengene (virket litt sånn på den som spurte om h*n kunne vaske hos dem).

Jeg henter barnet _før_ stengetid (ok, én gang i løpet av to år har vi kommet for sent på grunn av ulykke og kjempekø på motorveien, men da ringte vi og sa ifra). Man skal respektere andres fritid. Barnehageansatte eller ikke.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:37   #4
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Det hørtest helt utrolig ut, usmakelig respektløst.
Har hentet gutten min sent noen ganger, men har alltid sagt i fra på forhånd, og jeg har hatt god grunn (prøver på skolen og ingen familie mann som kan hente), i tillegg stenger barnhagen tidlig (synes jeg). Å be noen i barnehagen om å passe en kveld kunne jeg nopk funnet på å spurt om, men ikke å kamuflere det med å være besteforelder...for å slippe å betale... Fysjameg

Gammel 22-11-06, 21:40   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

For meg er barnehagen både et servicetilbud og et pedagogisk tilbud. Vi har aldri hentet ungene etter stengetid, og vi spør ikke de ansatte om å være barnevakt.

Folk jobber når de jobber, og skal ha fri når de har fri.

Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:42   #6
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sønnen min har akkurat begynt i barnehage og jeg er ikke fornøyd med assistentene. Jeg synes de virker likegyldige, sure og ikke spesielt høflige. I dag overhørte jeg to av dem stå å baksnakke noen foreldre.

Jeg må innrømme at spørsmålet om hvorvidt barnehagen må nøye seg med slike ansatte fordi lønnen er lav for gjennom hodet mitt... (egentlig vet jeg ikke om lønnen er lav, men jeg regner med at den er lavere enn lønnen til førskolelærere og de har jo lavere lønn enn lærerne).

Vi har for øvrig aldri hentet sønnen vår for sent... han har heller aldri vært den siste... men så har han jo bare hatt plassen noen måneder.

Gammel 22-11-06, 21:43   #7
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Smil

For meg er barnehagen både et servicetilbud og et viktig
pedagogisk tilbud. De barnehageansatte gjør en verdifull jobb.....
Men med de latterlig lave førskolelærerlønningene, så vet jeg faktisk om noen førskolelærere som må ha bijobb ved siden av barnehagejobben (de er enslige med barn) Og spør du meg, så er det hårreisende etter 3 år på høgskole Men det er vel neppe noen foreldre i bhg som har kommet med bi-jobb tilbudet antar jeg

Ps: har aldri hentet for sent i barnehagen.....Det handler jo om respekt for andre´s tid.

Sist redigert av Carpe Diem : 22-11-06 kl 21:48.
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:44   #8
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser på de som jobber i barnehagen som de profesjonelle menneskene de er. Deres jobb er å være omsorgspersoner og pedagoger for mine barn, mens jeg er på min jobb.

Vi har hatt en assistent som gjerne ville sitte barnevakt. Dette tilbø hun oss, og vi benyttet oss av det et par ganger, og betalte henne godt. Dette satte vi stor pris på, og hun var student ved siden av jobben og ønsket ekstra penger.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:47   #9
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg må innrømme at spørsmålet om hvorvidt barnehagen må nøye seg med slike ansatte fordi lønnen er lav for gjennom hodet mitt... (egentlig vet jeg ikke om lønnen er lav, men jeg regner med at den er lavere enn lønnen til førskolelærere og de har jo lavere lønn enn lærerne).

Hvor mye assistentene tjener kommer vel an på ansinitet og hvor i landet de jobber. Men de tjener vel stort sett mindre enn førskolelærere/pedagogiske ledere. Tror du at en bedre lønn kunne motivert ansatte bedre?

Gammel 22-11-06, 21:48   #10
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

For meg er barnehagen både et servicetilbud og et pedagogisk tilbud. Vi har aldri hentet ungene etter stengetid, og vi spør ikke de ansatte om å være barnevakt.

Folk jobber når de jobber, og skal ha fri når de har fri.

Enig, det skulle bare mangle. Jeg var en gang tyve minutter for sent ute, fordi trikken stod fast i trafikken, og da får vi "bot", hvilket er helt rimelig etter min mening. (Jeg ringte da jeg skjønte at jeg kom til å bli for sen, slik at de visste at jeg var på vei.) Man kan jo ikke forvente at de ansatte skal jobbe gratis etter arbeidstid!

Jeg kunne kanskje funnet på å spørre om noen av de ansatte kunne tenke seg å være barnevakt, men da ville jeg selvsagt betalt dem ordentlig. Jeg kan ikke se noe respektløst i å spørre om det. (Antagelig ville jeg da forhørt meg hos styrer om hun visste om noen kunne tenkes å være interesserte, i stedet for å spørre en tilfeldig valgt assistent direkte.)

Gammel 22-11-06, 21:49   #11
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøye meg, hva folk kan tillate seg!

Jeg ser på de aller fleste yrker som et servicetilbud, enten det er håndtverkere, lærere, leger eller barnehageansatte.

Så jeg ser på barnehagen som et servicetilbud, men enda mer et pedagogisk tilbud for barn.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:51   #12
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Hvor mye assistentene tjener kommer vel an på ansinitet og hvor i landet de jobber. Men de tjener vel stort sett mindre enn førskolelærere/pedagogiske ledere. Tror du at en bedre lønn kunne motivert ansatte bedre?

Jeg tror vel at lønnen har en betydning for hvor attraktiv en jobb er, og om den ikke er attraktiv vil arbeidsgiver få få søkere til stillinger og kan dermed ikke velge fra øverste hylle.

Gammel 22-11-06, 21:51   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes ikke noe om at foreldre uten grunn kommer for sent. Hvis det skjer mer enn unntaksvis burde det kreves at de betaler overtid for den ansatte.

Jeg synes det burde kreves selv om det er et unntak, jeg. Det er jo i alle fall hverken barnehagens eller den barnehageansattes skyld at foreldrene henter for sent.

Gammel 22-11-06, 21:53   #14
m|nken

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg ser på barnehagen som både et tilbud om et sted å være når vi er på jobb og som et pedagogisk tilbud. Det pedagogiske tilbudet de gir betyr utrolig mye. Vi merker godt at de ansatte i barnehagen er godt kvalifisert og gjør en stor jobb i forhold til barna.

Vi har heldigvis mulighet til å levere og hente godt innenfor åpningstiden. Ofte leverer vi sent og henter tidlig. Jeg har likevel forståelse for at enkelte kan komme i siste liten av og til. Barnehagens åpningstider her er ikke enkle å kombinere med alle typer jobber og foreldre som jobber til klokka 16 kan få hastverk til å rekke barnehagen 16.30. Jeg synes ikke noe om at foreldre uten grunn kommer for sent. Hvis det skjer mer enn unntaksvis burde det kreves at de betaler overtid for den ansatte.

Å tilby vaskejobb til en barnehageansatt kunne jeg fint funnet på å gjøre hvis jeg kjente denne personen godt og kunne tenke meg at vedkommende ville være interessert. I en av barnehagene vi har hatt har førskolelærerne vasking etter barnehagetid inkludert i stillingen. Jeg hadde ikke blitt fornærma om jeg ble tilbudt en vaskejobb. Det har vel faktisk skjedd også.
Alt kommer an på hvordan det blir sagt og hvilken sammenheng man spør i tenker jeg.
Det er ganske mange, særlig i deltidsstillinger som ser på vaskejobber som en grei måte å få litt ekstra inntekt på, hvis det er godt nok betalt.

En ting er jo å tilby folk man kjenner og vet hadde hatt bruk for ekstra penger, en vaskejobb. Jeg fikk ikke inntrykk av at dette var tilfelle for denne barnehageansatte. H*n ble vel heller fryktelig fornærmet og begynte virkelig og lure på hvilket syn foreldre hadde på de ansatte i barnehagen.

Slik jeg har fortstått det på barnehagen vil de nå benytte seg av barnevernsvakta hvis ikke barna blir hentet innen barnehagen stenger, så problemet er vel litt større enn at foreldre kommer "i siste liten".

Gammel 22-11-06, 21:53   #15
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Interessant diskusjon - gleder meg til å lese mer her.

Selv har jeg jobbet i barnehage som ped.leder og styrer og har opplevd både de som virkelig verdsetter at barnet deres har et pedagogisk tilbud og de som ser på barnehageansatte som "tanter" som bør stille seg tilgjengelig når og hvor som helst.

Jeg har selv ringt etter en far 1 time!! etter stengetid som fremdeles satt på kontoret og ikke forsto hvorfor jeg var irritert for at han ikke hadde hentet barnet sitt. Han hadde viktige ting å ta seg av Han presterte også å spørre om "hva slags tiltak vi hadde tenkt å sette i gang for sånne som han som kunne ha vanskelig for å hente barnet sitt til rett tid!"

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:54   #16
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Vi har aldri hentet etter stengetid, i barnehagen "vår" får man dessuten bot for å gjøre det. Tror det er 150 kr per påbegynt halvtime, og det synes jeg er helt ok, siden de ansatte faktisk ikke får overtidsbetalt for dette.

At de ansatte faktisk tilbys vaskejobb på kveldstid høres helt tragisk ut. Det er riktignok dårlig betalt å jobbe i barnehage, men allikevel ...

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:55   #17
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes det burde kreves selv om det er et unntak, jeg. Det er jo i alle fall hverken barnehagens eller den barnehageansattes skyld at foreldrene henter for sent.

Det syns jeg også.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:57   #18
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Jeg kunne kanskje funnet på å spørre om noen av de ansatte kunne tenke seg å være barnevakt, men da ville jeg selvsagt betalt dem ordentlig. Jeg kan ikke se noe respektløst i å spørre om det. (Antagelig ville jeg da forhørt meg hos styrer om hun visste om noen kunne tenkes å være interesserte, i stedet for å spørre en tilfeldig valgt assistent direkte.)

Dette synes jeg er helt greit.
Har selv sittet barnevakt både kvelder og hele helger, men selvsagt for skikkelig betaling!

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-06, 21:58   #19
m|nken

Standard

Du hadde ikke spurt en førskolelærer eller pedagogisk leder med andre ord? Eller er det bare en tilfeldighet at du skrev assistent?

Gammel 22-11-06, 21:58   #20
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Ja, jeg tror at et høyere lønnsnivå kunne ha motivert. Kanskje spesielt de ufaglærte i barnehagen, som noen ganger har havnet der litt tilfeldig. De fleste barne/ungdomsarbeidere og førskolelærere vil jeg anta har valgt yrket for at de har interesse for å arbeide med barn, og har ikke den dårlige lønningen som motiv.
Men alle yrkesgruppene i barnehagen synes jeg fortjener et høyere lønnsnivå. I samfunnet er det jo tross alt en link mellom lønnsnivået og anseelsen.... En førskolelærer tjener jo dårligere enn en ufaglært industriarbeider......

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.