Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Privat skolematfirma

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-08, 14:53   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Privat skolematfirma

Ja, det er et poeng det at det er organisert av skolen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:06   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opplegget du skisserer høres mye bedre ut, ElinM. Hvis prisen er så lav at man er ganske sikker på at alle har råd, slik at det faktisk bare er interessen som styrer, så ville jeg synes det var helt OK.

Gammel 28-10-08, 15:07   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken pris er det snakk om, ElinM? Hva er det samlede årsbeløpet?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:14   #4
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Hvilken pris er det snakk om, ElinM? Hva er det samlede årsbeløpet?

Æ huske itj, sjø. Kunne det være rundt 700 for et semester? Dersom det er veldig viktig for deg å vite, må jeg sjekke i papirene vi fikk ved skolestart.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:13   #5
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Opplegget du skisserer høres mye bedre ut, ElinM. Hvis prisen er så lav at man er ganske sikker på at alle har råd, slik at det faktisk bare er interessen som styrer, så ville jeg synes det var helt OK.

Ja, dette var et nesten enstemming ønske fra foreldrene ved skolen. I fjor var vi nemlig med på utprøvingen av utvidet skoledag, som inkluderte gratis skolemat. Utprøvingen av utvidet skoledag varte bare ett år, men skolemat var så kjekt at nesten alle ville videreføre ordningen. Jeg husker som sagt ikke detaljene nå, men prisen skal gjenspeile reelle kostnader. Prisen er estimert ut fra kostnader for mat per dag. Det innebærer f.eks. at vi betaler mindre for førsteklassingen. Vi betaler bare for 4 dager i uka for henne, fordi de har en turdag i uka og vi må da smøre niste. Jeg lurer også på om det koster litt mer for de eldre ungene enn for de i 1-4 klasse.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:20   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også matordning på SFO med en pris som står i stil til det maten koster. Det er SFO som kjøper inn og ordner til, og bortsett fra muligens frakt fra butikken til skolen er det ingen fordyrende mellomledd mellom mat og mottaker.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:31   #7
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette så virkelig kjempebra ut, varm mat til lunsj. Men ordningen måtte vært for alle, som en del av skolen. Jeg er veldig for at ungene skal få et skikkelig måltid mat på skolen hver dag, litt av poenget med det er at alle bør ha muligheten for det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:33   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Dette så virkelig kjempebra ut, varm mat til lunsj. Men ordningen måtte vært for alle, som en del av skolen. Jeg er veldig for at ungene skal få et skikkelig måltid mat på skolen hver dag, litt av poenget med det er at alle bør ha muligheten for det.

Ja, hvis ordningen hadde vært helt eller delvis subsidiert, slik at det hadde vært et tilbud som alle kunne ha benyttet seg av, så hadde jeg vært veldig for.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 15:53   #9
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, hvis ordningen hadde vært helt eller delvis subsidiert, slik at det hadde vært et tilbud som alle kunne ha benyttet seg av, så hadde jeg vært veldig for.

Egentlig så kan jeg ikke tenke meg at noen her hadde vært imot en slik løsning. Når det blir snakk om så mye som 6000 i året pr barn er det lett å se for seg at mange ikke ville hatt råd.

Vi betaler også for mat på SFO. Men jeg må si jeg er noe lei av å få beskjed fra jenta vår at hun har fått tørr cornflakes (hun tåler dårlig melk, så det utgår) og et glass vann ved siden av for andre gang på rad på en uke. Vurderer å lage en ekstra matpakke til henne istedet, kostholdet der er helt ute.

Gammel 28-10-08, 15:59   #10
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser dere trekker frem maten på SFO, og den er stort sett *dritt* her. Posesupper, potetmos og pølser etc, fordi hun "ikke har tid til å lage det ordentlig".

Gammel 28-10-08, 16:01   #11
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg ser dere trekker frem maten på SFO, og den er stort sett *dritt* her. Posesupper, potetmos og pølser etc, fordi hun "ikke har tid til å lage det ordentlig".

Ikke noe å rope hurra for. For et års tid siden fikk kommunen beskjed om at de ikke fikk tilbrede mat på kjøkkenet der heller, på grunn av mugg eller var det soppsporer? Skulle gjerne stått på barrikadene for kostholdet, men det er så mange ting å ta tak i at det vi kan fikse hjemme selv utgår på sakslista.

Gammel 28-10-08, 16:45   #12
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Her er det blitt en god del bedre, men erfaringen har likevel gjort meg skeptisk til hele opplegget. Det er ikke gitt at en løsning med felles skolemat blir særlig sunn, uansett hvor mye ambisjoner man måtte ha. Budsjettene stopper som regel det på en effektiv måte.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 17:06   #13
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Her er det blitt en god del bedre, men erfaringen har likevel gjort meg skeptisk til hele opplegget. Det er ikke gitt at en løsning med felles skolemat blir særlig sunn, uansett hvor mye ambisjoner man måtte ha. Budsjettene stopper som regel det på en effektiv måte.

Jeg er redd du har rett.

Gammel 28-10-08, 16:07   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har dette tilbudet på vår skole og har foreløbig valgt å takke nei. Sønnen har ikke kommentert dette, og jeg føler ikke at vi er stemplet som fattige, akkurat. Jeg føler jeg har litt for lite oversikt over hva tilbudet består i. Kalkunpølser er jo ikke akkurat kvalitetsmat det heller. I stedet har jeg blitt flinkere til å sende med mer varierte matpakker selv.

Gammel 28-10-08, 17:25   #15
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg hadde gladelig betalt for dette altså. Synes ikke det er spesielt dyrt heller. Lurt med skikkelig skolemat og ikke minst noe som er litt mer tiltalende enn svett gulost.

Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 17:28   #16
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det finnes mange gode alternativer til svett gulost altså.

Joda, men jeg bare tenker på hva jeg som regel ser i matpakkene til ungene på skolen hvor jeg jobber. Det er mange lite tiltalende matpakker altså. Til og med nugatti, ugg, får foreldre seg til å sende med de små.

Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 17:34   #17
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Siden du jobber på skole så drister jeg meg til å spørre hvordan du ser for deg at en enkeltelev hadde sittet i en klasse med en vanlig matpakke mens resten av klassen satt med pasta med saus og økologisk rundstykke og at årsaken til at den ene eleven ikke fikk var at familien hans hadde dårlig råd? Hadde du ansett det for å være et problem eller synes du det hadde vært helt greit?

Jeg hadde syntes at det hadde vært problematisk og helt garantert sørget for at det ble ordnet for dette barnet. Inntil problemet var ordnet hadde barnet fått min matpakke, den er av det spennende slaget.
Generelt mener jeg i grunnen at kommunene burde komme med et slikt tilbud til elevene. En ting er for de som går på SFO og får mat, noe annet er det med de som ikke lengre går på SFO. Forskning har jo tross alt bevist sammenhengen mellom fornuftig og gjerne varm mat på skolen og bedre prestasjoner i skolesammenheng.

Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 11:31   #18
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men om holdningen er at det ikke skal skje i regi av skolen, da det er for dyrt, hva om foreldre kan abonnere på dette uten at det er i regi av skolen, men at et eller annet firma kommer og leverer maten til barna i matpausen? Og at foreldrene kunne ut fra en meny sammen med barna bestemme ukens eller månedens lunsj?
Eller er det fy-fy å bringe mat til elevene i skoletiden?
*har ikke skolebarn selv*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 11:54   #19
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Permanent offentlig ordning er jo selvfølgelig det beste, men ut i fra det jeg har lest om ordningen, så er det ikke tiltenkt at det skal lages mat som allergikere f.eks. kan spise.

Gammel 29-10-08, 12:33   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Det kunne jo vært en ordning der bedriften som leverte også hentet inn igjen etterpå, det trenger jo ikke å være engangs.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.