|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#64 |
Passiv
|
![]() Sv: Privat skolematfirma
Ja takk, begge deler |
![]() |
![]() |
#65 |
flisespikker
|
![]() Sv: Privat skolematfirmaJeg er veldig for at unger skal få sunn og variert mat i løpet av skoledagen, jeg synes den maten det er snakk om høres bra ut, og ville antagelig valgt å betale dette i stedet for å sende med matpakker (selv om det blir en god del dyrere). Men vi har tross alt bare ett barn. Det er klart 6000 i året per barn er en vesentlig utgift for mange, og jeg ville mye heller foretrukket en mindre ordning som var så rimelig (eller så subsidiert) at alle kunne være med på den. En av ulempene med en såpass omfattende ordnig kan jo være at de som ikke er med på den ikke får "noe", og jeg kan tenke meg at i alle fall en del av de barna som kommer fra mest økonomisk ressurssvake hjem også er blant dem som mest kunne trenge et tilskudd til kostholdet. Så heller to biter frukt og grønnsaker til alle enn flott, fullverdig lunsj til bare dem som betaler.
![]() |
#66 |
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kaster meg inn på en helt perifer del av diskusjonen og mener at det er vel vanlig å beregne svinn inn i de reelle kostnadene?
![]() |
#67 |
flisespikker
|
Det bør man absolutt gjøre. Men det går an å legge opp til forsvinnende lite svinn. Vi har f.eks. begynt å skjære opp alt brød og fryse det, og så tar vi opp nøyaktig det antallet vi vil ha, og smører og putter i matpakken (med den ekstrabonusen at pålegget holder seg ferskere fordi skivene er så kalde). Jeg er sikker på at brødbudsjettet vårt er redusert med 25 % siden vi begynte med det.
![]() |
#68 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Privat skolematfirmaEnig med Skilpadda. Det vil alltid være en forskjell på hvor heldig man er både med oppvekstvilkår og matpakker. Forskjellen er der jo allerede, i og med at noen har med seg loff med nugatti hver dag, og andre har et variert og næringsrikt måltid oppi boksen sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
flisespikker
|
![]() Sv: Privat skolematfirmaGodt poeng med svinnet, Fnatten, og sikkert en av grunnene til at det blir såpass dyrt. Når Poden ikke har spist opp alt han har med seg, hender det ofte han spiser en resteskive på vei hjem, eller resten av eplebåtene etter middag, eller at de urørte kavringene blir med dagen etter. Men en kantine kan jo ikke resirkulere maten på den måten.
![]() |
#70 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Privat skolematfirmaLitt på siden av diskusjonen, men er det virkelig noen som spiser servelat? Frivillig?
![]() |
#72 |
Ringskrømt
|
Jeg skal være helt ærlig nå og innrømme at denne ordningen hadde vært ypperlig for oss. Bonus om det offentlige betaler regningen, men vi er villige til å betale 32 kroner dagen for varm mat på skolen. Jeg synes ikke det er riktig å snakke om klasseforskjeller her, og jeg får litt bismak i munnen av det hele. Det minner meg veldig om den debatten hvor et barn fikk beskjed om å ha med seg mindre spennende matpakker i barnehagen for de andre barna ble så misunnelige. Jeg synes det kan være et tilbud til de som ønsker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Privat skolematfirmaJeg syns det er to helt forskjellige ting at foreldrene har ansvar for matpakker, og at det blir forskjellig kvalitet der - og at det blir skjevt på grunn av en ordning som tilbys gjennom skolen. Ellers er jeg selvfølgelig helt enig i at man skal kunne sende med barnet den maten man selv synes er bra, uten tanke på at andre kan bli misunnelige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
|
Selvfølgelig er det riktig å snakke om klasseforskjeller når noen har råd til det, mens noen ikke har det. Her er det veldig "synlig" for barna, iom. at det er mat de får på skolen. Om matpakkene de får med hjemmefra er forskjellige er en helt annen sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Privat skolematfirmaJeg synes det er litt sammenlignbart. Hadde varm-mat vært noe annet enn et tilbud, skal jeg være enig med deg, men jeg synes det er dumt at mitt skolebarn ikke kan få benytte seg av dette fordi det finnes andre som ikke benytter seg av det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Privat skolematfirmaaC: Alt blir veldig synlig i skolen, gjør det ikke? Alt fra hvilke klær ungene går med til hvilken bil de blir hentet i? Det er jo forskjell på folk og det har det alltid vært. At det er trist og dumt, ja, det er sikkert og visst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Yes, vi.
![]() |
#79 |
flisespikker
|
Jeg synes ikke det blir helt det samme - det er ikke her snakk om å være motstander av at noen foreldre legger mer penger og arbeid i matpakkene enn andre, men at man ikke liker at skolen skal organisere et tilbud som er såpass dyrt at det nødvendigvis vil utelukke en del av elevene. For min egen del er det mest det at et sånt tilbud antagelig vil sperre helt for et eventuelt billigere/gratis tilbud, som mange kunne hatt godt av å få.
![]() |
#80 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
Jeg vil tro at nesten alle ungene ønsker varm mat på skolen, og det er ikke lett å kanskje være den eneste 1 klassingen som sitter der å ser de andre spiser middag og som barnet selv har lyst på, men ikke får fordi foreldrene ikke har råd.
![]() |
|
|