Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Privat skolematfirma

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-10-08, 12:49   #41
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Privat skolematfirma

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tror dette kan bidra til å øke skillet mellom dem som har råd til å kjøpe tjenester og dem som ikke har. Så jeg er i utgangspunktet negativ. 32 kr. dagen er mye i forhold til det en matpakke vanligvis inneholder. Om jeg hadde benyttet det vet jeg ikke.

Jeg er dog positiv til varm mat for alle på skolen. Det er jo ingen tvil om at det er litt bakvendt at de fleste spiser dagens største måltid på et tidspunkt hvor man allerede har brukt mesteparten av den energien man skal bruke det døgnet.

Helt og fullstendig enig.

Og Blomst - hva med å bake brød selv? Billigere, helt sikkert mer næringsrikt og mer mettende. Når vi har kjøpebrød spiser jentene dobbelt så mange skiver (minst!) og bruker dermed mer pålegg.

Gammel 28-10-08, 12:51   #42
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Njah, men da må du ikke ta det med på den måten i regnestykket heller. :nøyaktighet, nøyaktighet!:

Hvis ikke de hadde spist brød på nista hadde jeg heller ikke kjøpt brød annenhver dag.
Da hadde jeg heller fryst et og tatt opp det de skulle ha til frokost og kvelds, men jeg gidder ikke fryse en skalk liksom.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:51   #43
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tipper det reelle beløpet for maten sønnen min har med seg på skolen (altså holder jeg SFO utenom) er omtrent som følgende:

2 skiver av et brød til 25-30 kroner, kanskje en tiendedel av brødet: 2-3 kroner.
Pålegg (ost og skinke, makrell i tomat etc): 2 kroner.
Grønnsaker: 1-2 kroner.

Altså 5-7 kroner. Det er jo ganske mye mindre enn 32. Det hender han har mer fantasifulle matpakker som sikkert koster litt mer, men hjemmebakte pizzasnurrer eller rester fra en middag eller noen skruer med fullkornspasta koster ikke mye det heller.

Nå har jeg bare to skolebarn, men har hatt tre samtidig på det meste, og mange har jo enda flere. Det er klart det er en utgift ikke alle kan ta seg råd til.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:54   #44
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Ja men det går et halvt brød om dagen her, og jeg spanderer ei servelat skive på en halv brødskive jeg da.

Poenget er at jeg ikke synes det er dyrt med 6000 kr i året pr barn for mat på skolen, det er meg.

Det er jo greit nok at dere har tjukke brødskiver og en haug servelat på og at du syns det er billig med 32 kr. dagen. Det er godt mulig du bruker såpass på matpakker til to barn som du mener her. Det er forsåvidt ikke så interessant.

Reaksjonen kom da du mente det var vanlig å bruke over 500 kr. måneden på matpakke pr. barn og at man fort kom opp i den summen. Det er nok ikke så vanlig og iallefall ikke om man må tenke økonomisk. For oss som har råd til å betale er det selvsagt både greit og behagelig at barna får maten servert på skolen. For dem som ikke har så god økonomi vil jeg tro det er sten til byrden at de heller ikke har råd til å betale for dyr skolemat. Det en solidaritetstanke i bunnen her da. Kanskje litt gammeldags av meg, men jeg mener nå at det er et hensyn man bør ta.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:54   #45
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Der er klart at dersom man kjøper babypølser, babygulrøtter og fiskekaker fra ferskvaredisk og sender med ungene hver dag så blir det dyrere enn om man sender med brødskive med salami og oppkuttet gulrot.

Kjøper ikke fra ferskvaredisk, og noen ganger er det oppkuttet gulrot, men det er da ikke det som er poenget.
Det var vel om man synes det var dyrt, og det synes ikke jeg. For jeg bruker ihvertfall 1000 kr i mnd på nistemat, jeg synes det er dagens viktigste måltid (spiser lite til frokost) og prøver å gjøre det til et fristende måltid som de kan glede seg til.

Gammel 28-10-08, 12:54   #46
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis ikke de hadde spist brød på nista hadde jeg heller ikke kjøpt brød annenhver dag.
Da hadde jeg heller fryst et og tatt opp det de skulle ha til frokost og kvelds, men jeg gidder ikke fryse en skalk liksom.

Seff, men her er det snakk om hvor mye man bruker i skolemat, og da er det revnende likegyldig hvorfor du kjøper hele brødet, siden det er snakk om de aktuelle kostnadene for matpakka.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:54   #47
tutta
Passiv

Standard

Bruker helt klart mere enn 500kr mnd på sønnen i matpakke.
Dog kjøper jeg ikke de billigste brødene,men næringrike. Synes ikke kneip er bra nok i matpakken.
Må sies at jeg er ganske bevisst i matveien og velger spelt og økologisk og det koster mere.
Sønnens matpakke består av hjemmelaget smoothie nesten hver dag,grønnsaker,biola og 5-6 brødskiver. Noen dager sender jeg med han varmmat.

Men jeg er enig at jeg synes dette er et offentlig ansvar. Sverige har hatt varmmatstilbud i ca 40år så hvorfor klarer ikke Norge å få til det samme?? Koster for mye?? Kjøper ikke det argumentet. Riktig kosthold er med på å styrke immunforsvaret som igjen resulterer i mindre sykdom og utgifter i forbindelse med sykefravær. Her tenker ikke politikerene langsiktig dessverre. Større utgifter nå,ja helt klart. Men vil helt klart lønne seg i lengden.
Jeg er også en av de som synes det er hadde vært fint med skoleuniform, igjen gjør at man ser ikke de store sosiale forskjellene.

Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:55   #48
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, jeg flisespikker for å rettferdiggjøre at jeg egentlig burde jobbet nå. Med tall.

Gammel 28-10-08, 12:56   #49
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det er jo greit nok at dere har tjukke brødskiver og en haug servelat på og at du syns det er billig med 32 kr. dagen. Det er godt mulig du bruker såpass på matpakker til to barn som du mener her. Det er forsåvidt ikke så interessant.

Reaksjonen kom da du mente det var vanlig å bruke over 500 kr. måneden på matpakke pr. barn og at man fort kom opp i den summen. Det er nok ikke så vanlig og iallefall ikke om man må tenke økonomisk. For oss som har råd til å betale er det selvsagt både greit og behagelig at barna får maten servert på skolen. For dem som ikke har så god økonomi vil jeg tro det er sten til byrden at de heller ikke har råd til å betale for dyr skolemat. Det en solidaritetstanke i bunnen her da. Kanskje litt gammeldags av meg, men jeg mener nå at det er et hensyn man bør ta.

Vi har ikke tjukke brødskiver og ikke en haug med servelat. Og det synes jeg er tåplig å si og skjønner ikke helt begrunnelsen for det utsagnet, annet en at jeg skrev de fikk en servelatskive på hver halve skive. jeg synes at pålegget skal dekke brødet jeg da.

Gammel 28-10-08, 12:57   #50
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for alt som gir meg mer tid om morgenen. *lat*

Derfor synes jeg at matpakketilbudet heller skulle vært tilbudt småklassene, dvs de som er for små til å lage egne matpakker. Ungdomsskoleslampen kan klare seg selv.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:58   #51
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skulle virkelig ønske at Norge kunne begynne å gi skolebarna våre gratis varm lunsj på skolen. Sverige har jo gjort det i alle år.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 12:58   #52
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Seff, men her er det snakk om hvor mye man bruker i skolemat, og da er det revnende likegyldig hvorfor du kjøper hele brødet, siden det er snakk om de aktuelle kostnadene for matpakka.

Det er det vel ikke, da kjøper jeg noen brød mindre da.

Gammel 28-10-08, 12:59   #53
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Tiltaket er bra, men jeg hadde merket det godt om jeg skulle betalt 32 kroner dagen pr barn, med tanke på at jeg har 3 av de. Det blir jo nesten 500,- pr uke.

Gammel 28-10-08, 13:03   #54
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Det er det vel ikke, da kjøper jeg noen brød mindre da.

Ja, men det er ikke kostnaden for hele brødet du skal ta med. Det er prisen for et brød, dele på antall brødskiver og gange med antall skiver som er med i matpakka. Samme med servelat. Prisen for en pakke, dele på antall stykker og gange med hvor mange som er med i matpakka. Ikke totalkostnaden for en pakke/et brød/en bunt gulerøtter/whatever.

Gammel 28-10-08, 13:04   #55
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:heier på aC:

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 13:05   #56
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror det vil bidratt til større forskjeller mellom de med god og de med dårlig råd. Skrekk og gru for de ungene som hadde vært utelatt fra ordningen. Jeg husker problemstillingen med yoghurt fra min egen oppvekst. Det var ikke überkult å komme fra et hjem som ikke hadde økonomi til å være med på yoghurtordningen.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 13:05   #57
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Ja, men det er ikke kostnaden for hele brødet du skal ta med. Det er prisen for et brød, dele på antall brødskiver og gange med antall skiver som er med i matpakka. Samme med servelat. Prisen for en pakke, dele på antall stykker og gange med hvor mange som er med i matpakka. Ikke totalkostnaden for en pakke/et brød/en bunt gulerøtter/whatever.

Ja men i en servelat pakke er det 8 skiver og det er nok til en dag for to barn.

Gammel 28-10-08, 13:06   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke tjukke brødskiver og ikke en haug med servelat. Og det synes jeg er tåplig å si og skjønner ikke helt begrunnelsen for det utsagnet, annet en at jeg skrev de fikk en servelatskive på hver halve skive. jeg synes at pålegget skal dekke brødet jeg da.

Jeg kan forsikre deg om det er fullt mulig å gi ungene sunn, variert kost, med mye pålegg, for langt under den prisen du antyder.

Skal vi se: i dag hadde Frøkna med seg:

• to skiver hjemmebakt brød. Antydningsvis 2 kroner (10 kr pr. brød, og minst 10 skiver pr. brød)
  • to skiver servelat: 2–3 kroner
  • Philadelphiaost: 1 kr?
  • En neve sorte oliven: 4 kroner
  • En neve tørkede aprikoser: 4 kroner
  • En halv liter kakao: 6 kroner
  • En gulrot: 2 kroner?
Sum: rundt 22 kroner

Dette var til turdag og en mer omfattende matpakke enn hun vanligvis har. (Hun har ikke kakao til vanlig, for eksempel.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 13:06   #59
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det var kanskje både litt flåsete og litt optimistisk av meg.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-08, 13:06   #60
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

:heier på aC:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.