Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bekreftet dere dåpsløftet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-08, 11:10   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bekreftet dere dåpsløftet?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Åja. Vi hadde en seremoni dagen før (eller en uke før?) konfirmasjonen der vi kledde oss pent og måtte svare på spørsmål foran menigheten og familie. Vet ikke om det var noe sånt.

Nei, det er vel det som heter overhøring, der man skal vise at man har lært noe i undervisningen frem mot konfirmasjonen? Altså faktaspørsmål, ikke erklæring om egen tro eller løfter eller noe sånt.

Gammel 12-12-08, 11:21   #2
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det var nok det som i gamle dager kaltes overhøring og var en slags kunnskapsoppsummering før konfirmasjonen. Nå kalles det stort sett samtalegudstjeneste.

Da ble jeg konfirmert i gamle dager.

Men hvorfor konfirmerer man seg? Altså, den offisielle forklaringen?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 11:26   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var nok det som i gamle dager kaltes overhøring og var en slags kunnskapsoppsummering før konfirmasjonen. Nå kalles det stort sett samtalegudstjeneste.

Ja, det skulle være en såkalt samtalegudstjeneste hos oss. Men fyttirakkern *unnskyld* - det var ikke mye humant. I gamle dager sto man jo der og svarte lavt til presten, og var det en snill prest, var det ingen som fikk vite om man svarte feil. Hos oss sto vi fremme på podiet, og måtte svare i mikrofon foran ei fullsatt kirke, og det ble raskt avklart om vi svarte feil ja. Verre enn noen muntlig eksamen jeg har hatt siden (kanskje med unntak av anatomieksamen - der var det jo også utrolig mye publikum). Jeg håper de har sluttet med det der, det var egentlig ganske fælt

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 14:34   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg noen ganger finner underlig er at noen forventer at valg av konfirmasjon er å sidestille med trosstandpunkt. Det ville være ganske voldsomt å forvente.

Vi oppfattet det akkurat sånn og vi snakket mye om det blant annet under konfirmasjonsopplæringen at vi syntes konfirmasjonen burde ha vært senere. Tre-fire år senere tror jeg vi ungdommene den gang da landet på som et bra alternativ.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 14:55   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg noen ganger finner underlig er at noen forventer at valg av konfirmasjon er å sidestille med trosstandpunkt. Det ville være ganske voldsomt å forvente.

Slik ble det oppfattet da jeg var konfirmant, bekreftelse eller ikke. Mange følte de faket for å få gaver og selskap, noen følte seg presset og noen følte det var riktig fordi de hadde tatt et standpunkt som passet med kirkens. Og dette til tross for at presten presiserte i undervisningen at det ikke var forventet at man tok noe standpunkt. Borgelig konfirmasjon ble oppfattet som enda mer juks enn kirkelig uten å ha tatt noe standpunkt, for da hadde man liksom sagt høyt at det bare var gavene som var poenget. Jeg håper det har endret seg litt. Hvorfor vi velger å fortsette tradisjonen med trosopplæring, fest og penger til ungdom mens de er i den verste hormonstormen som tenåringer kan man vel lure på. Det husker jeg vi snakket om den gangen også, at det egentlig hadde vært mer fornuftig med en sterkere tradisjon rundt myndighetsdagen.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-08, 15:02   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Troen kan forandre seg hele livet. Når man snakker om løfte blir det ganske voldsomt.

Det var blant annet dette som gjorde at jeg fikk "Ungdom i Oppdrag" i vrangstrupen i min tid. Jeg var på en nyttårsleir på Hamar i regi av disse, og det var bl.a en eller annen karismatisk supermisjonær fra USA som holdt møte for oss om kveldene. Han fikk 14-15 åringer til å ligge på kne foran ham, gråte og sverge de skulle vie sitt liv til misjonen...

Mor Inagh ble kvalm, tenkte på hvordan et slikt løfte gjør inntrykk på en ungdomskropp, hva det etv kan føre til om disse unge menneskene får tvil, endrer trosinnhold etc etc... Til slutt var jeg så kvalm at jeg rømte fra hele leiren - og det var pokker ikke enkelt, men jeg var sta.

Gammel 13-12-08, 13:41   #7
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser poenget Hattifnatten.

Alt i alt har vel konfirmasjonen utspilt sin rolle, uansett hvor man feirer den, nettopp fordi man ikke blir voksen som 15 åring lenger. Det er ingen som trenger å være konfirmert for å kunne gå ut i jobb. Og ja, det hadde vært bedre å erstatte den med en formidabel familiefeiring på 18 årsdagen.

Jeg er derimot uenig i at det blir like vanskelig for barn fra ikke-kristne familier å konfirmere seg i kirken som det er for barn fra kristne familier å velge den borgerlige varianten.

For det første så er det flere kristne her som ganske tydelig har signalisert at de blir skuffet om deres barn velger noe annet enn kirkelig konfirmasjon. Jeg, for min del, kommer til å være stolt over et barn som velger kirkelig konfirmasjon og dermed viser et selvstendig valg. For det andre så er det fremdeles en såpass stor del av hver skoleklasse som velger kirkelig konfirmasjon at jeg tror at det kommer til å være ganske mye informasjon om og inspirasjon til dette, også for våre barn.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-08, 13:52   #8
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blå.. Jeg kjenner til flere eksempler på at det er veldig vanskelig å velge kirkelig konfirmasjon til og med fra egen slekt. Jeg møtte selv litt motstand, men ikke fra foreldrene mine.

Jeg tror det er motstand å hente i begge leire. Men jeg har inntrykk av at en god del ikke-troende synes at kirkens ritualer er viktige og vil benytte seg av tilbudet, og kanskje ikke like ofte omvendt? Jeg tenker på alle de jeg kjenner som benytter seg av kirkens tilbud om dåp, bryllup og begravelse uten å ha en religiøs celle. Tradisjon spiller nok en stor rolle her. Jeg tror ikke min svigerfar er spesielt religiøs, men det ble dårlig mottatt da vi valgte navnfest for minsten. Han kommenterte aldri at vi giftet oss borgerlig, men det kan kanskje ha sammenheng med at det er fødsel/død som står som store bautaer i overgangsritualene.

Gammel 13-12-08, 13:53   #9
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blå.. Jeg kjenner til flere eksempler på at det er veldig vanskelig å velge kirkelig konfirmasjon til og med fra egen slekt. Jeg møtte selv litt motstand, men ikke fra foreldrene mine.

Det kan jeg jo ikke motsi. Og jeg er sikker på at det er vanskelig for noen. Men om vi tar hele ungdomsgruppen, så tror jeg at det fremdeles er flere som må ta opp en kamp om borgerlig konfirmasjon enn om kirkelig.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:45.